سی تی اسکن سینه چیست؟

سی تی اسکن سینه یا به طور کلی سی تی اسکن یک تکنیک اشعه ایکس است که اطلاعاتی در مورد اندام های داخلی بدن در برش های 2 بعدی به پزشک می دهد. در طول سی تی اسکن، روی یک تخت متحرک دراز می کشید و از دستگاهی به شکل دونات عبور می کنید که از زوایای مختلف تصویر اشعه ایکس بدن را می گیرد.

یک کامپیوتر این اشعه ایکس را کنار هم قرار می دهد تا تصاویر دقیقی از داخل بدن ایجاد کند. قبل از انجام سی تی اسکن سینه، باید یک محلول حاجب (رنگ) از طریق یک تزریق داخل وریدی به بازوی شما وارد بدن شود. از آنجایی که رنگ می‌تواند بر کلیه‌ها تأثیر بگذارد، ممکن است پزشک قبل از دادن محلول حاجب، آزمایش‌های عملکرد کلیه را انجام دهد.
در حال حاضر، سی تی اسکن به طور معمول برای ارزیابی پستان استفاده نمی شود. اگر سرطان سینه بزرگ و پیشرفته ای در بدن بیمار وجود داشته باشد، پزشک ممکن است سی تی اسکن را برای ارزیابی اینکه آیا سرطان به دیواره قفسه سینه منتقل شده است یا خیر، درخواست کند. این کار به تعیین اینکه آیا سرطان را می توان با ماستکتومی (تخلیه سینه) برداشت یا خیر، کمک می کند.
پزشک شما ممکن است سی تی اسکن را برای بررسی سایر قسمت‌های بدن که سرطان سینه می‌تواند گسترش یابد، مانند غدد لنفاوی، ریه‌ها، کبد، مغز و/یا ستون فقرات، درخواست کند. به طور کلی، در صورت ابتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، نیازی به سی تی اسکن نیست.

اگر علائم یا سایر یافته‌های بدن شما نشان می‌دهد که سرطان می‌تواند پیشرفته‌تر باشد، ممکن است نیاز به سی‌تی اسکن از سر، قفسه سینه و یا شکم داشته باشید.

اگر سرطان سینه پیشرفته در بدن بیمار یافت شود، پزشک ممکن است سی تی اسکن های بیشتری را در طول درمان تجویز کند تا ببیند آیا سرطان به درمان پاسخ می دهد یا خیر.

پس از درمان، اگر دلیلی وجود داشته باشد که سرطان سینه در خارج از سینه گسترش یافته یا عود کرده باشد، ممکن است از سی تی اسکن استفاده شود.

از طرفی باید توجه داشت که سی تی اسکن سینه به طور معمول برای بررسی مشکلات در صورت نداشتن علائم (به عنوان غربالگری) مورد استفاده قرار نمی گیرد. این امر به این دلیل است که مزایای غربالگری ممکن است بیشتر از خطرات آن نباشد، به ویژه اگر منجر به آزمایش های غیر ضروری و اضطراب شود.

سی تی اسکن سینه

آماده شدن برای سی تی اسکن پستان

قبل از سی تی اسکن پستان ممکن است به شما توصیه شود تا چندین ساعت قبل از از خوردن غذا اجتناب کنید تا مطمئن شوید که تصاویر واضحی گرفته شده است.
در صورت داشتن هرگونه آلرژی یا مشکلات کلیوی، یا اگر داروی دیابت مصرف می کنید، باید پس از گرفتن نوبت سی تی اسکن سینه، با بیمارستان یا مرکز تصویربرداری تماس بگیرید، زیرا ممکن است نیاز به تمهیدات خاصی باشد.
همچنین باید به بیمارستان یا مرکز تصویربرداری اطلاع دهید که آیا باردار هستید و یا خیر. سی تی اسکن معمولاً برای زنان باردار توصیه نمی شود مگر اینکه شرایط اضطراری باشد، زیرا احتمال کمی وجود دارد که اشعه ایکس به جنین آسیب برساند.
در روز اسکن بسیار خوب است که لباس های گشاد و راحت بپوشید زیرا ممکن است نیاز نباشد تا لباس خود را در زمان اسکن عوض کنید. سعی کنید از پوشیدن جواهرات و لباس‌های حاوی فلز (مانند زیپ‌) خودداری کنید.

قبل از انجام سی تی اسکن سینه

قبل از انجام اسکن سینه ، ممکن است رنگ خاصی به نام کنتراست به شما داده شود تا به بهبود کیفیت تصاویر کمک کند. اگر در مورد انجام اسکن احساس اضطراب یا تنگناهراسی دارید به کارشناس مرکز اطلاع دهید. در اینصورت آن‌ها می‌توانند به شما توصیه‌هایی کنند تا به شما در احساس آرامش کمک کنند و می‌توانند در صورت لزوم یک آرام‌بخش برای شما تجویز کنند.

سی تی اسکن سینه

قبل از شروع اسکن، ممکن است از شما خواسته شود که لباس خود را درآورید و لباس بیمارستانی بپوشید. همچنین از شما خواسته می شود هر فلزی مانند جواهرات را بردارید، زیرا فلز با تجهیزات اسکن تداخل می کند.
برخی سوالات رایج در مورد سی تی اسکن سینه که معمولا افراد جواب آن ها را نمی دانند را قصد داریم تا در ادامه پاسخ دهیم.

آیا ام آر آی سینه نسبت به سی تی اسکن برای سرطان سینه بهتر است؟

اسکن های MRI اغلب روش دقیق تری برای تشخیص سرطان هستند. ام ار ای سینه ممکن است در شناسایی سرطان سینه تهاجمی تر از سونوگرافی، سی تی اسکن و ماموگرافی بهتر عمل کند. اما از طرفی، سی تی اسکن برای تشخیص سرطان رحم، پروستات و برخی سرطان های کبد دقیق تر است.

سی تی اسکن سینه در مقایسه با ام ار ای سینه

کدام اسکن برای سرطان سینه بهتر است؟

برای سرطان سینه، این موارد می‌تواند شامل: سی تی اسکن سینه و پت سی تی اسکن و همچنین اسکن‌های استخوان برای یافتن اینکه آیا سرطان به استخوان گسترش یافته است یا خیر.

آیا می توان سرطان سینه را با سی تی اسکن تشخیص داد؟
سی تی اسکن می‌تواند سرطان‌های بسیار کوچک سینه کاملاً مشکوک را که با ماموگرافی معمولی یا معاینات فیزیکی قابل شناسایی نیستند، شناسایی کند. همچنین می توان با کمی اغماض گفت که سی تی اسکن سینه می تواند تست بهتری برای تشخیص ضایعات پرخطر پیش سرطانی باشد.

سی تی اسکن سینه

نوبت سی تی اسکن سینه

برای گرفتن نوبت سرطان سینه از مراکز تصویربرداری و بیمارستانی نزدیک به محل زندگی خود، می توانید از اسکن طب اقدام نمایید. اسکن طب برای هم میهنان عزیز بستری قراهم نموده تا بصورت رایگان بتوانند نوبت اسکن های مختلف از جمله نوبت سی تی اسکن سینه رایگان دریافت نمایند.

برای نوشتن مطالب مربوط به این نوشته از وبسایت معتبر breastcancer بهره گرفته شده است.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment