تصویربرداری فک و صورت

دستگاه های تصویربرداری فک و صورت را به سه گروه عمده به شرح زیر دسته بندی می کنند که در ادامه پس از معرفی این سه گروه، جزئیات هر یک را به شکل تخصصی مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

1. دستگاه OPG و OPG با بازوی سفالومتری:

OPG در واقع همان مخفف و سرواژه کلمات ortho pantomo gram است که ریشه آن تحت عنوان ارتو دنتیک به دندان باز می گردد. در این دستگاه از سیستم نمایش پانورامیک استفاده می شود. پیش از اینکه به شکل تخصصی تری این دستگاه را معرفی کنیم لازم است تا شما را با اصطلاح تومو گرام آشنا نماییم.

تصویربرداری فک و صورت دستگاه OPG اسکن طب

موبوگرام در واقع یک تصویر اشعه ایکس است چه قسمتی از بدن بیمار را با استفاده از فوکوس روی یک صفحه منفرد نشان می دهد. دستگاه OPG و OPG با بازوی سفالومتری به شکل کاملاً منحصر به فرد و خاص طراحی شده است که می تواند یک تصویر توموگرافیک_ پانورامیک از فک و دندان ها و همچنین مفصل tmj بیمار در اختیار کاربر قرار می دهد.

2. دستگاه CBCT یا cone beam ct

این دستگاه با استفاده از فن آوری ct قادر است ۶۰۰ تصویر سه بعدی را از نواحی گردن به بالای بیمار اخذ کند. در هنگام کار اسکنر سی تی که ابعاد کوچکتری دارد در اطراف سر بیمار گردش میکند و در این حین اشعه ایکس را به صورت مخروطی شکل منتشر میکند.

تصویربرداری فک و صورت دستگاه CBCT اسکن طب

از این دستگاه می توان علاوه بر بررسی فک، دندان و دهان برای تشخیص بیماری های گوش، گردن و گلو نیز استفاده کرد. استفاده از دستگاه سی بی سی تی زمانی لازم است که عکس برداری با رادیولوژی دندان کفایت نکند.

3. دستگاه تک دندان

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است برای معمولاً عکسبرداری از دندان های تکی به کار می رود. روند کار این دستگاه به این صورت است که کاربر یک فیلم رادیویی مخصوص را پشت دندان مدنظر (در داخل دهان) قرار می دهد سپس اشعه ایکس از بخش خارجی دهان به فیلم رادیویی تابانیده میشود و از این طریق تصویر دندان بر روی فیلم نام برده نقش می بندد. این دستگاه جزء پر کاربرد ترین و ساده ترین تجهیزات پرتوی به شمار می رود اما متاسفانه دوزه اشعه ایکس که از این دستگاه ها ساطع می شود بالاست.

تصویربرداری فک و صورت دستگاه تک دندان اسکن طب

هر یک از دستگاههای نامبرده برای تصویربرداری فک و صورت از تکنیک های خاصی استفاده می کنند. یکی از این تکنیک ها بایت وینگ یا به اختصار bw است. از این تکنیک اغلب برای تشخیص بیماری های لثه استفاده می کنند ضمن اینکه می توان با استفاده از آن تشخیص داد که یک دندان دچار فروپاشی و اصطحکاک شده است یا خیر. علت نامگذاری این تکنیک این است که بیمار هنگام رادیوگرافی گرفتن وسیله ای مشابه بال را گاز میگیرد.

یکی دیگر از تکنیک هایی که در تصویربرداری فک و صورت مورد استفاده قرار می گیردocclusal نام دارد تخصص این تکنیک به حوزه فرم های نامرتب و بد دندان و همچنین اختلال های فکی بیمار مربوط میشود. بنابراین اگر بیمار قصد ارتودنسی و اصلاح فک را داشته باشد قطعاً دندانپزشک وی از این تکنیک برای تشخیص میزان به هم ریختگی دندان های وی استفاده خواهد کرد.

دستگاه رادیولوژی دندان یا همان دستگاه OPG یکی از پرکاربرد ترین و مهمترین تجهیزات تصویربرداری در حوزه دندانپزشکی است. اگر بخواهیم به شکل مختصر کاربرد دستگاه رادیولوژی دندان را بررسی کنیم باید اشاره کرد که با استفاده از از این دستگاه میتوان آناتومی یک دندان منفرد را اعم از ریشه، تاج و گردن مورد مطالعه قرار داد.

ضمن اینکه میتوان بیماری‌هایی مانند پوسیدگی دندان و عفونت را نیز تشخیص داد‌‌. دستگاه رادیولوژی دندان کاربردهای وسیعی دارد یکی دیگر از زمینه های کاربرد آن انجام ارزیابی های مربوط به ارتودنسی است که هدف اصلاح بی نظمی دندان ها را دنبال می کند. شما می توانید تمامی دستگاه های مربوط به اصلاح فک و صورت را از مجموعه اسکن طب خریداری کنید.

هدف اصلی دستگاه رادیولوژی دندان یا همان دستگاه OPG به طور کلی ارزیابی سلامت دهان است. این دستگاه یکی از ابزارهای فوق العاده مهم در معاینات دندانپزشکی به شمار می رود. در ساختار و روند کار این دستگاه اشعه ایکس به کار گرفته شده است که می تواند به راحتی مشکلات دندانی را تشخیص دهد. شاید از خود بپرسید که منظور از مشکلات دندانی چیست؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که مشکلات دندانی به موارد زیر اطلاق می شود: وجود حفره در ساختار دندان، پوسیدگی های دندان، آبسه دندانی و دندان های آسیب دیده، آسیب های ناشی از بیماری پیر دندانی، شکستگی دندان و فک، و… .

این مباحث کلی را به عنوان مقدمه کار از ما بپذیرید در ادامه از شما همراهان همیشگی دعوت می نمایم که برای ارتقای اطلاعات خود در زمینه‌هایی مانند اجزای دستگاه رادیولوژی دندان، چگونگی عملکرد دستگاه OPG و برندهای خوشنام موجود در بازار، مقاله امروز ما را تا انتها مطالعه نمایید و با ما همراه باشید 

عملکرد دستگاه رادیولوژی دندان به چه صورت است؟

عملکرد اساسی دستگاه رادیولوژی دندان بر مبنای عبور اشعه ایکس از بافت های نرم و همچنین عدم عبور آن از بافت های استخوانی و سخت است. ساختار و عملکرد این دستگاه به گونه ای است که می توان به نحوی بافت های درونی بدن انسان را دید و از این طریق از بسیاری از بیماری ها پیشگیری به عمل آورد. روند کلی کار این دستگاه به این صورت است که اشعه ایکس کنترل شده و ضعیفی را به دهان بیمار هدایت کرده و از این طریق تصاویر مورد نیاز برای دندانپزشک را تهیه می کند.

تصویربرداری فک و صورت رادیولوژی دندان اسکن طب

تصویری که از این تابش حاصل می شود یک ورقه سلفون یا پلاستیکی کاملاً شفاف است که روی آن یک تصویر سیاه و سفید هک شده است. در اصطلاح دندانپزشکی به این تصویر عکس رادیولوژی و یا حتی فیلم رادیولوژی نیز گفته می شود. دندانپزشک برای اینکه بتوانند از اطلاعات عکس رادیولوژی استفاده کند آن را در مقابل نور قرار می دهد خوب است بدانید دستگاهی که نور لازم را برای این کار فراهم می کند نگاتوسکوپ نام دارد.

قسمت های تشکیل دهنده دستگاه رادیولوژی دندان یا دستگاه OPG

در این بخش میخواهیم اجزای تشکیل دهنده دستگاه رادیولوژی دندان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم که در ابتدا عناوین کلی را خدمت شما مخاطبان عزیز معرفی میکنیم سپس به جزئیات ساختار هر یک می پردازیم. این اجزا عبارتند از: تیوپ اشعه ایکس، دستگاه ظهور و فیلم رادیوگرافی تک دندان، کلید پرتودهی، ژنراتور، بازو و پایه نگهدارنده و اپلیکاتور.

اجزا دستگاه تصویربرداری فک و صورت

1. تیوپ اشعه ایکس؛

این تیوب شامل آند و کاتد، فیلتر، محفظه خلا و روغن و همچنین کلی موتور است. با وجود همه این موارد سطح ma در این دستگاه پایین است و به تبع آن کیفیت پرتو نیز پایین خواهد بود. از این تیوب برای تصویربرداری از دندان ها در بازه زمانی طولانی مدت ای استفاده می شود به همین خاطر است که تصویربرداران و افراد متخصص تاکید می‌کنند که سر بیمار باید در حین تصویربرداری ثابت بماند تا کیفیت تصویر حفظ شود.

2. دستگاه ظهور و فیلم رادیوگرافی تک دندان؛

این بخش از دستگاه رادیولوژی دندان وظیفه دارد فیلم هایی در ابعاد معین را به شکل بدون کاست و در لفاف ضد نور تولید کند. می توان گفت که این بخش یک تاریکخانه دندانپزشکی کوچک است که تمامی قسمت های آن در داخل یک جعبه جاساز شده‌اند. توجه داشته باشید که کار ظاهر سازی فیلم در این دستگاه به عهده کاربر است.

3. کلید پرتودهی؛

یکی دیگر از بخش های دستگاه رادیولوژی دندان کلید پرتودهی نام دارد که به شکل مستقیمی به ژنراتور متصل می شود. جالب است بدانید که در این بخش کابل اتصال طولی معادل حداقل ۲ متر دارد. در برخی از دستگاه های رادیولوژی دندان روی کلید پرتودهی سوئیچ هایی تعبیه شده است که وظیفه اصلی آنها تنظیم شرایط است. مدت زمان پرتودهی در دستگاه OPG در گروه مدت زمان فشار دادن کلید پرتودهی از تو و این دو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

4. ژنراتور؛

شاید بتوان گفت که ساده ترین جزء دستگاه رادیولوژی دندان ژنراتور است که بر روی یک پایه تعبیه می شود و ولتاژ آنها از یک محدوده معین تجاوز نمی کند.

5. بازو و پایه نگهدارنده؛

هر دو بخش تیوپ اشعه ایکس و اپلیکاتور روی بازو و پایه نگهدارنده قرار گرفته‌اند و این امکان را به کاربر می‌دهند که دهانه تیوب را در جهت های متفاوت تنظیم کند. یک فاکتور بسیار مهم که در نظر گرفتن آن در این بخش بسیار اهمیت دارد پارامتر زمان است. به خاطر داشته باشید که تمامی دستگاه‌های رادیولوژی دندان امکان تنظیم زمان پرتودهی را به کاربر می دهند.

6. اپلیکاتور؛

در ساختار دستگاه رادیولوژی دندان هنگامی که پرتو از تیوپ خارج می شود پس از عبور از کل ایماتور به اپلیکاتور میرسد. شکل هندسی اپلیکاتور اغلب استوانه ای یا مخروطی است. اما از آنجا که اپلیکاتور های مخروطی پرتو را بیش از اندازه پراکند میکنند امروزه منسوخ شده اند. اپلیکاتور ها یک وظیفه اصلی برعهده دارند و آن تعیین محل دقیق برخورد پرتو به بافت است. حداکثر قطر مجاز برای دهانه این بخش ۶۰ میلی‌متر گزارش شده که اندازه میدان پرتو هم در همین محدوده می باشد.

تصویربرداری فک و صورت - اجزا دستگاه رادیوگرافی سفالومتری اسکن طب

برندهای موجود در بازار از دستگاه رادیولوژی دندان

همانطور که در قسمت ابتدایی مقاله اشاره کردیم تجهیزات تصویر برداری دندان متناسب با کارکردی که دارند به سه گروه عمده دستگاه OPG ، دستگاه cbct و دستگاه تک دندان تقسیم می شوند. که در ادامه برندهای موجود در بازار را از هر یک از این دستگاه ها نام می بریم.

کمپانی instrumentarium به عنوان معتبرترین و پیشروترین شرکت در زمینه ی تولید انواع دستگاه های تصویربرداری فک و صورت در سطح جهان شناخته شده است. این کمپانی همچنین به عنوان اولین تولید کننده دستگاه opg شناخته شده است. اما در خصوص برند موجود در بازار از دستگاه سی بی سی تی باید به برند مون لایت اشاره کنیم که یکی از خوشنام ترین و پرطرفدارترین برندهای شناخته شده است. برند blueX نیز به عنوان یکی از شناخته شده ترین برند های تولید کننده دستگاه تک دندان است که مشتریان و متقاضیان ویژه خود را دارد.

یکی از کمپانی های فعال و معروف در زمینه تصویربرداری فک و صورت کمپانی ژاپنی موریتا است. کمپانی موریتا بسیاری از تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی را مانند دستگاه OPG، دستگاه سی بی سی تی و دستگاه تک دندان که سه بخش عمده و اصلی از دستگاه های تصویربرداری فک و صورت هستند را تولید میکند. علاوه بر آن کمپانی های دیگری مانند پلن مکا نیز در همین حوزه فعالیت های موفقی دارند. یک مژده به کسانی که بسته خرید بهترین برندهای موجود در بازار از این سه دستگاه نامبرده را دارند این است که می‌توانند با بازدید از وب سایت اسکن طب تمامی محصولات ارائه شده توسط کمپانی های معتبری مانند موریتا، پلن مکا و غیره را خریداری نمایند.

پر واضح هست که امروزه دستگاه رادیولوژی دندان توسط برندهای مختلفی تولید و روانه بازار شده است که هر یک متناسب با روند ساختی که دارند از سطح کیفی متفاوتی برخوردارند. در این قسمت از مقاله ما قصد داریم شش نمونه از برترین و خوشنام ترین برندهای تولید کننده دستگاه رادیولوژی دندان را خدمت شما مخاطبان گرامی معرفی کنیم.

1. دستگاه رادیولوژی دندان اوریکس
2. دستگاه رادیولوژی دندان دگوتزن
3. دستگاه رادیولوژی دندان رمدی
4. دستگاه رادیولوژی دندان فیاد
5. دستگاه رادیولوژی دندان فریکس
6. دستگاه رادیولوژی دندان پروکس

البته برند های موجود در بازار تنها به موارد بالا ختم می شود اما ما معروف ترین و خوش نام ترین آنها را خدمتتان معرفی کردیم. به خاطر داشته باشید که هر یک از موارد بالا خصوصیات منحصر به فرد و ویژگی‌های بارز مختص به خود را دارند. اگر می خواهید یک دستگاه رادیولوژی دندان خریداری نمایید به شما پیشنهاد می کنیم با اندکی صرف وقت و هزینه بیشتر اطلاعات خود را در این خصوص افزایش دهید و با آگاهی کامل اقدام به خرید یکی از آنها نمایید.

تصویربرداری فک و صورت نمونه تصویر OPG اسکن طب

• سخن پایانی و جمع بندی

موضوع اصلی مقاله امروز ما دستگاه رادیولوژی دندان بود که از آن تحت عنوان دستگاه OPG نیز یاد می شود امیدواریم تک تک شما خوانندگان گرامی پس از مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات جامعی را در خصوص دستگاه رادیولوژی دندان، اجزا و قسمت های تشکیل دهنده آن، کارکرد و عملکرد این دستگاه و همچنین برندهای موجود در بازار از آن را کسب کرده باشید.
در پایان تشکر و سپاسگزاری صمیمانه ما را از بابت همراهی تان و در اختیار گذاشتن وقت ارزشمندتان پذیرا باشید. توصیه نهایی ما به شما این است که تنها با چند کلیک ساده از وب سایت اسکن طب بازدید نمایید و از مشاوره های رایگان افراد متخصص و مشاوران ما بهره مند شوید.

شما می توانید با بازدید از مجموعه اسکن طب قیمت های به روز شده مربوط به تمامی دستگاه های تصویربرداری پزشکی را مشاهده نمایید و متناسب با بودجه و نیازی که دارید اقدام به سفارش این دستگاه ها کنید. مجموعه ما این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که قیمت ها را مقایسه کنند و تصویر مربوط به هر دستگاه را نیز مشاهده نمایند. شما میتوانید تنها با یکبار خرید از تیم پر قدرت ما به جمع مشتریان دائمی ما بپیوندید چرا که گذر زمان کیفیت محصولات ارائه شده ما را اثبات خواهد کرد.

با پلتفرم اسکن طب میتوانید نوبت OPG و تصویربرداری فک و صورت را از بهترین مراکز تصویربرداری فک و صورت کشور دریافت کنید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment