سونوگرافی سینه یا سونوگرافی پستان

سونوگرافی سینه یا سونوگرافی پستان

تصویربرداری اولتراسوند از پستان، از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای داخلی سینه استفاده می کند. برای کمک به تشخیص توده‌های سینه یا سایر ناهنجاری‌هایی که در طول معاینه فیزیکی، یا در ماموگرافی یا MRI پستان یافت می‌شوند، استفاده می‌شود. سونوگرافی ایمن و غیر تهاجمی است و از اشعه استفاده نمی کند.
اسکن سونوگرافی سینه به آمادگی آمادگی خاصی نیاز ندارد. ترجیحا جواهرات و اجسام زینتی خود را در خانه بگذارید و لباس های گشاد و راحت بپوشید.

تصویربرداری سونوگرافی پستان چیست؟

تصویربرداری سونوگرافی یک اسکن پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان کمک می کند. این تصویربرداری ایمن و بدون درد است. با استفاده از امواج صوتی تصاویری از داخل بدن تولید می کند. این تصویربرداری از یک پروب کوچک به نام مبدل و ژل استفاده می کند که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد. امواج صوتی با فرکانس بالا از پروب و از طریق ژل سونوگرافی به بدن منتقل می شود. پروب یونوگرافی صداهایی را که باز می گردند جمع آوری می کند. یک کامپیوتر از آن امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر استفاده می کند. در معاینات سونوگرافی از اشعه (اشعه ایکس) استفاده نمی شود. از آنجایی که اولتراسوند یا همان سونوگرافی، تصاویر را در زمان واقعی می گیرد، می تواند ساختار و حرکت اندام های داخلی بدن را نشان دهد. این تصاویر همچنین می توانند جریان خون را در رگ های خونی نشان دهند.

سونوگرافی داپلر یک تکنیک سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد را در بدن ارزیابی می کند. این اسکن به پزشک اجازه می دهد تا جریان خون را از طریق شریان ها و سیاهرگ ها در بدن ببیند و ارزیابی کند.

سونوگرافی پستان تصویری از ساختارهای داخلی سینه ایجاد می کند. در طول معاینه سونوگرافی پستان، پزشک ممکن است از تکنیک‌های داپلر برای ارزیابی جریان خون یا کمبود جریان در هر توده پستان استفاده کند. در برخی موارد، این عمل ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد علت پدید آمدن توده ارائه دهد.

سونوگرافی سینه یا سونوگرافی پستان

کاربردهای رایج سونوگرافی پستان چیست؟

• تعیین ماهیت ناهنجاری سینه

پزشکان از سونوگرافی سینه برای کمک به تشخیص ناهنجاری های سینه که در طول معاینه فیزیکی شناسایی می شوند، استفاده می کنند. این معاینه ممکن است شامل یک توده یا ترشحات نوک پستان باشد. آنها همچنین از سونوگرافی برای مشخص کردن ناهنجاری های بالقوه مشاهده شده در ماموگرافی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی پستان (MRI) استفاده می کنند.

سونوگرافی پستان می تواند به تعیین اینکه آیا ناهنجاری جامد (که ممکن است یک توده غیر سرطانی از بافت یا یک تومور سرطانی باشد)، پر از مایع (مانند کیست خوش خیم) یا کیستیک، کمک کند.

• غربالگری تکمیلی سرطان پستان

ماموگرافی تنها ابزار غربالگری سرطان سینه است که از طریق تشخیص زودهنگام باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه می شود. با این حال، ماموگرافی همه سرطان‌های سینه را تشخیص نمی‌دهد. برخی از ضایعات و ناهنجاری های سینه قابل مشاهده نیستند یا در ماموگرافی تفسیر آنها دشوار است. در سینه‌هایی که متراکم هستند – به این معنی که مجاری، غدد، و بافت فیبری زیادی و چربی کمتری وجود دارد – بسیاری از سرطان‌ها را می‌توان در ماموگرافی به سختی مشاهده کرد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که سونوگرافی سینه و MRI می توانند با شناسایی سرطان هایی که ممکن است با ماموگرافی قابل مشاهده نباشند، مکمل ماموگرافی باشد. غربالگری سونوگرافی پستان ممکن است ناهنجاری هایی را که با ماموگرافی قابل مشاهده نیستند، از جمله مواردی که ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشند، شناسایی کند. بسیاری از ناهنجاری هایی که در سونوگرافی غربالگری پستان یافت می شوند سرطان نیستند (مثبت کاذب). MRI در نشان دادن سرطان سینه از سونوگرافی دقیق تر است، اما ام آر آی ممکن است برای همه زنان در دسترس نباشد. در صورت دریافت MRI غربالگری، سونوگرافی غربالگری لازم نیست.

سونوگرافی سینه می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری برای زنانی که شرایط زیر را دارند انجام شود:

  • خانم هایی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند و قادر به انجام آزمایش MRI نیستند.
  • زنان بارداری که نباید در معرض اشعه ایکس (که برای ماموگرافی ضروری است) قرار بگیرند.
  • زنان با بافت سینه متراکم – زمانی که سینه ها دارای بافت غده ای و همبند زیادی هستند و بافت چربی زیادی

 

بیوپسی یا نمونه برداری پستان با هدایت اولتراسوند

هنگامی که سونوگرافی پستان یک ناهنجاری مشکوک را نشان می دهد، رادیولوژیست ممکن است بیوپسی با هدایت اولتراسوند را تجویز کند. از آنجایی که اولتراسوند تصاویر را در زمان واقعی ارائه می دهد، پزشکان اغلب از آن برای هدایت روش های بیوپسی استفاده می کنند. معاینه سونوگرافی پستان معمولاً قبل از بیوپسی برای برنامه ریزی روش و تعیین اینکه آیا می توان از این روش استفاده کرد، ضروری است.

نحوه آمادگی برای اسکن سونوگرافی پستان

شما تنها نیاز است تا یک لباس راحت بپوشید و اکثرا در مراکز تصویربرداری سونوگرافی به شما لباس مخصوص اسکن به نام گان (gawn) داده می شود.

ظاهر دستگاه سونوگرافی چگونه است؟

دستگاه های اولتراسوند از یک کنسول کامپیوتر، مانیتور و یک مبدل متصل به دستگاه به نام پروب سونوگرافی تشکیل شده اند. پروب، یک دستگاه کوچک دستی است که شبیه میکروفون است. برخی از اسکن ها ممکن است از مبدل های مختلف (با قابلیت های مختلف) در طول یک اسکن استفاده کنند. پروب، امواج صوتی غیرقابل شنیدن و با فرکانس بالا را به داخل بدن می فرستد و به پژواک های برگشتی گوش می دهد.

برای پستان

تکنسین مقدار کمی ژل را روی ناحیه مورد بررسی قرار می دهد و مبدل را در آنجا قرار می دهد. این ژل سونوگرافی به امواج صوتی اجازه می دهد تا بین مبدل و ناحیه مورد بررسی رفت و برگشت داشته باشند. تصویر سونوگرافی بلافاصله بر روی مانیتور دستگاه قابل مشاهده است. کامپیوتر تصویر را بر اساس بلندی صدا (دامنه)، گام (فرکانس) و زمانی که طول می کشد تا سیگنال اولتراسوند به مبدل بازگردد، ایجاد می کند. همچنین در نظر می گیرد که صدا از چه نوع ساختار و یا بافتی عبور می کند.

روش انجام سونوگرافی پستان چگونه است؟

تصویربرداری سونوگرافی از همان اصول سونار استفاده می کند که خفاش ها، کشتی ها و ماهیگیران از آن استفاده می کنند. هنگامی که یک موج صوتی به یک جسم برخورد می کند، به عقب باز می گردد یا پژواک می دهد. با اندازه گیری این امواج پژواک، می توان میزان فاصله جسم و همچنین اندازه، شکل و قوام آن را تعیین کرد.

پزشکان از اولتراسوند برای تشخیص تغییرات ظاهری اندام‌ها، بافت‌ها و عروق و تشخیص توده‌های غیرطبیعی مانند تومورها استفاده می‌کنند.

در معاینه سونوگرافی، یک مبدل هم امواج صوتی را ارسال می کند و هم امواج پژواک (بازگشت) را ضبط می کند. هنگامی که مبدل بر روی پوست فشار داده می شود، پالس های کوچکی از امواج صوتی غیرقابل شنیدن و با فرکانس بالا را به بدن می فرستد. همانطور که امواج صوتی از اندام ها، مایعات و بافت های داخلی منعکس می شود، گیرنده حساس در مبدل تغییرات کوچکی را در زیر و بم و جهت صدا ثبت می کند. یک کامپیوتر بلافاصله این امواج را اندازه گیری می کند و آنها را به عنوان تصاویر بلادرنگ روی مانیتور نمایش می دهد. تکنسین معمولاً یک یا چند فریم از تصاویر متحرک را به عنوان تصاویر ثابت می گیرد. آنها همچنین ممکن است ویدئوهای کوتاهی از اسکن را ذخیره کنند.

سونوگرافی سینه یا سونوگرافی پستان

سونوگرافی داپلر، یک تکنیک ویژه سونوگرافی، جهت و سرعت سلول های خونی را هنگام حرکت در عروق اندازه گیری می کند. حرکت سلول های خونی باعث تغییر در زیر و بمی امواج صوتی منعکس شده (به نام اثر داپلر) می شود. یک کامپیوتر صداها را جمع آوری و پردازش می کند و نمودارها یا تصاویر رنگی ایجاد می کند که نشان دهنده جریان خون در رگ های خونی است.

برای انجام سونوگرافی پستان، ابتدا روی تخت دستگاه به پشت یا به پهلو دراز می کشید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که دست های خود را بالای سر خود ببرید.

رادیولوژیست یا همان پزشک متخصص سونوگرافی شما را روی تخت معاینه قرار می دهد. آنها یک ژل مبتنی بر آب را در ناحیه تحت معاینه بدن اعمال می کنند. ژل به پروب کمک می کند تا تماس ایمن با بدن برقرار کند. همچنین حفره های هوا بین مبدل و پوست را که می توانند مانع از عبور امواج صوتی به بدن شما شوند را از بین می برد. پزشک مبدل را روی سینه قرار می دهد و آن را به جلو و عقب در ناحیه مورد نظر حرکت می دهد تا زمانی که تصاویر مورد نظر را بگیرد.

معمولاً هیچ درد یا فشاری وجود ندارد زیرا آنها مبدل را روی ناحیه مورد بررسی به آرامی قرار می دهند. با این حال، اگر ناحیه حساس باشد، ممکن است فشار یا درد جزئی از مبدل احساس کنید. پزشکان سونوگرافی داپلر را با همان مبدل انجام می دهند.

پس از تکمیل تصویربرداری، تکنسین ژل شفاف اولتراسوند را از روی پوست شما پاک می کند. هر قسمتی که باقی بماند به سرعت خشک می شود. ژل اولتراسوند معمولاً لباس را لکه دار یا تغییر رنگ نمی دهد.

در حین و بعد از سونوگرافی سینه چه چیزی را تجربه خواهید کرد؟

اکثر معاینات اولتراسوند بدون درد، سریع و به راحتی قابل تحمل هستند. سونوگرافی پستان معمولا در عرض 30 دقیقه کامل می شود. اگر پزشک معاینه سونوگرافی داپلر را انجام دهد، ممکن است صداهای نبض مانندی را بشنوید که با نظارت و اندازه‌گیری جریان خون تغییر می‌کنند. ممکن است در طول اسکن نیاز به تغییر موقعیت داشته باشید. وقتی معاینه کامل شد، ممکن است تکنسین از شما بخواهد لباس بپوشید و منتظر بمانید تا تصاویر سونوگرافی را بررسی کنند. پس از معاینه اولتراسوند، باید بتوانید بلافاصله فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

چه کسی نتایج اسکن را تفسیر می کند و چگونه می توانید آنها را دریافت کنید؟

یک رادیولوژیست، یک دکتر آموزش دیده برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای پزشکی که درخواست معاینه کرده است ارسال می کند. سپس پزشک شما نتایج را با شما در میان می گذارد. در برخی موارد، رادیولوژیست ممکن است نتایج را پس از معاینه با شما در میان بگذارد.

در برخی موارد، ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین باشد، پزشک دلیل آن را توضیح خواهد داد. گاهی اوقات یک اسکن مجدد، یک مشکل بالقوه را با تعداد بازدیدهای بیشتر یا یک تکنیک تصویربرداری خاص ارزیابی می کند. همچنین ممکن است ببیند آیا در طول زمان تغییری در یک موضوع ایجاد شده است یا خیر. معاینات بعدی اغلب بهترین راه برای دیدن اینکه آیا درمان موثر بوده است و یا خیر.

فواید اسکن سونوگرافی پستان در مقابل خطرات آن چیست؟

فواید

  • اکثر اسکن‌های سونوگرافی غیرتهاجمی هستند (بدون سوزن یا تزریق).
  • گاهی اوقات، معاینه سونوگرافی ممکن است به طور موقت ناراحت کننده باشد، اما نباید دردناک باشد.
  • سونوگرافی به طور گسترده ای در دسترس است، استفاده از آن آسان است و نسبت به سایر روش های تصویربرداری ارزان تر است.
  • تصویربرداری اولتراسوند بسیار ایمن است و از اشعه استفاده نمی کند.
  • اسکن اولتراسوند تصویر واضحی از بافت های نرم ارائه می دهد که در تصاویر اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی شوند.
  • سونوگرافی تصویربرداری در زمان واقعی را ارائه می دهد. این باعث می شود که ابزار خوبی برای هدایت روش های کم تهاجمی مانند بیوپسی سوزنی و آسپیراسیون مایع باشد.
  • تصویربرداری اولتراسوند می تواند به تشخیص ضایعات در زنان با سینه های متراکم کمک کند.
  • سونوگرافی ممکن است به تشخیص و طبقه بندی ضایعه پستانی کمک کند که به تنهایی از طریق ماموگرافی قابل تفسیر نیست.
  • با استفاده از سونوگرافی پستان، پزشکان می توانند تعیین کنند که بسیاری از مناطق نگرانی بالینی به دلیل بافت طبیعی (مانند لوبول های چربی) یا کیست های خوش خیم است. برای اکثر زنان 30 ساله و بالاتر، ماموگرافی همراه با سونوگرافی استفاده می شود. برای زنان زیر 30 سال، سونوگرافی به تنهایی برای تعیین اینکه آیا ناحیه مورد نظر نیاز به بیوپسی دارد یا خیر کافی است.

خطرات

  • سونوگرافی تشخیصی استاندارد هیچ اثر مضر شناخته شده ای برای انسان ندارد.
  • تفسیر معاینه سونوگرافی پستان ممکن است منجر به اقدامات اضافی مانند سونوگرافی بعدی و/یا آسپیراسیون یا بیوپسی شود. بسیاری از مناطقی که تصور می شود نگران کننده هستند غیر سرطانی هستند (مثبت کاذب).

محدودیت های تصویربرداری سونوگرافی از سینه چیست؟

  • سونوگرافی یکی از ابزارهای مورد استفاده در تصویربرداری پستان است، اما جایگزین ماموگرافی سالانه نمی شود.
  • بسیاری از سرطان ها در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند. بسیاری از کلسیفیکاسیون هایی که در ماموگرافی دیده می شوند در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند. برخی از سرطان های اولیه پستان فقط به صورت کلسیفیکاسیون در ماموگرافی ظاهر می شوند. یافته های MRI که به دلیل سرطان هستند همیشه با سونوگرافی دیده نمی شوند.
  • بیوپسی ممکن است برای تعیین اینکه آیا یک ناهنجاری مشکوک سرطانی است یا نه توصیه می شود.
  • اکثر یافته های مشکوک در سونوگرافی که نیاز به بیوپسی دارند، سرطان نیستند.
  • بسیاری از امکانات غربالگری سونوگرافی را حتی در زنان با سینه های متراکم ارائه نمی دهند و ممکن است این روش تحت پوشش برخی از طرح های بیمه ای قرار نگیرد.

سخن پایانی:

تیم علمی و تخصصی اسکن طب امیدوار است از این مقاله در مورد سونوگرافی پستان استفاده کرده باشید و به سوالات متداولی که ممکن است به ذهن شما برسد پاسخ داده باشیم. در نهایت مهم است که یک مرکز با تخصص در سونوگرافی پستان انتخاب کنید، ترجیحا جایی که رادیولوژیست ها در تصویربرداری پستان تخصص دارند. سونوگرافی به تشخیص ناهنجاری در زمان اسکن بستگی دارد زیرا یک معاینه “زمان واقعی” است. شما می توانید با اطمینان و به راحتی در سراسر کشور جهت دریافت نوبت سونوگرافی پستان از طریق وبسایت اسکن طب به آدرس www.scanteb.com اقدام کنید. در صورت داشتن هرگونه سوالی، ما آماده ایم تا راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment