سونوگرافی برای اندازه گیری وزن جنین

سونوگرافی برای اندازه گیری وزن جنین

سونوگرافی برای اندازه گیری وزن جنین دستگاه دقیقی نیست. بله این نکته ای است که شاید خیلی از افراد از آن بی اطلاع باشند. سونوگرافی می‌تواند تخمینی از وزن جنین شما ارائه دهد، اما این تخمین می‌تواند تا نیم کیلو اشتباه داشته باشد. دقت کنید که نیم کیلو چیزی حدود 20 تا 30 درصد وزن طبیعی یک جنین است.

برای اندازه گیری وزن جنین

راه‌های مختلفی برای پیش‌بینی وزن نوزاد از طریق سونوگرافی وجود دارد و نتایج می‌تواند بسیار متفاوت باشد. تصمیم گیری در مورد زایمان طبیعی یا سزارین برنامه ریزی شده صرفاً بر اساس وزن تخمینی جنین به طور کلی توصیه نمی شود.

وزن جنین چگونه توسط سونوگرافی تخکین زده می شود؟

بیش از 30 الگوریتم مختلف برای تخمین وزن جنین شما از طریق سونوگرافی استفاده می‌شود. بیشتر آنها از اندازه‌گیری‌های رایجی مانند دور سر نوزاد (از طریق قطر دو جداری)، دور شکم، طول استخوان ران، و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

عوامل دیگری که بسته به شرایط جسمی مادر است نیز می تواند د ر وزن جنین تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال، نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری به دلیل قند خون بالای مادر می توانند بزرگتر باشند، و برخی تخمین ها فرض می کنند که این نوزادان بزرگتر خواهند بود.

ماما یا پزشک شما همچنین ممکن است سعی کند وزن جنین را با استفاده از دستان خود در طول معاینه فیزیکی شکم با استفاده از مانور لئوپولد پیش بینی کند، که همچنین به تعیین موقعیت کودک در رحم کمک می کند.

برای اندازه گیری وزن جنین اسکن طب

چه زمانی سونوگرافی نشان می دهد که سزارین باید انجام شود؟

هنگامی که وزن تخمینی نشان می دهد که یک نوزاد نسبت سن حاملگی بزرگتر است، برخی از پزشکان برای انجام عمل سزارین برنامه ریزی می کنند. به طور کلی، اگر وزن نوزاد 3 کیلوگرم یا بیشتر تخمین زده شود که به عنوان ماکروزومی شناخته می شود، ممکن است نیاز به سزارین داشته باشد.

نگرانی اولیه در مورد زایمان طبیعی یک نوزاد بزرگ، دیستوشی شانه است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بدن نوزاد در کانال زایمان گیر می کند و می تواند باعث آسیب به اعصاب بازو و شانه ایجاد شود. این آسیب می تواند منجر به فلج دائمی عضلات بازوی کودک و همچنین آسیب به مادر شود.

چالش در اینجا این است که سونوگرافی به تنهایی نمی تواند تخمین درستی از وزن جنین بدهد و در نتیجه ممکل است وزن جنین را بیشتر و یا کمتر تخمین بزند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان استفاده از وزن تخمینی جنین به روش سونوگرافی تنها را برای تصمیم گیری در مورد نحوه تولد توصیه نمی کنند.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

اگر از شما خواسته شد در سه ماهه آخر بارداری سونوگرافی انجام دهید، حتما از پزشک خود سوال کنید که سونوگرافی برای چه سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری شما بایستی انجام شود. این مهم است که متوجه شوید پزشک شما به دنبال چه چیزی است.

آیا پزشک شما نگرانی خاصی دارد که فقط سونوگرافی جواب می دهد؟ آیا چیزی در جریان است؟ یا این یک روش معمولی است که در اکثر بیماران در مطب انجام می شود؟ برخی از مواردی که ممکن است پزشک شما بخواهد در سه ماهه سوم به آنها توجه کند عبارتند از:

  • مقدار مایع آمنیوتیک
  • مشخصات بیوفیزیکی
  • محل جفت
  • موقعیت جنین

اسکن طب برای اندازه گیری وزن جنین

حتماً با پزشک یا ماما در مورد تشخیص آنها صحبت کنید. بسیاری از مادران حاضر نیستند تا در مورد جزییات اطلاع پیدا کنند. در مورد جواب سونوگرافی خود حتما از پزشک سوال کنید. پزشک شما وظیفه دارد تا جواب سونوگرافی شما را به طور کامل برای شما شرح دهد. حتی اگر کودک شما سایز بزرگتری داشته باشد، این به این معنی نیست که نمی توانید زایمان طبیعی داشته باشید. اندازه کودک فقط یک تکه از پازل است.

سخن پایانی:

تیم اسکن طب امیدوار است از مقاله سونوگرافی برای اندازه گیری وزن جنین استفاده کامل را برده باشید و در پایان اشاره به نکته ضروری است که اسکن طب با ارائه پلتفرم نوبت دهی تصویربرداری پزشکی برای بیماران و مراکز فعال در حوزه تصویربرداری پزشکی در سرار کشور ارائه خدمت می کند.

همچنین در این حوزه تلاش کرده است آموزش کامل به بیمارانی که قصد گرفتن نوبت سونوگرافی و انواع آن مانند سونوگرافی داپلر برای بیماران مختلف در سراسر کشور و شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و … کمک شایانی کند. ما با پشتیبانی تیم علمی و قوی خود در سراسر کشور سعی در معرفی مراکز و انواع اسکن های پزشکی مانند سونوگرافی کرده ایم.

شما میتوانید با استفاده از پلتفرم نوبت اسکن انواع مختلف اسکنهای سونوگرافی داپلر، سه بعدی، چند بعدی و انواع سونوگرافی ، ام ار ای، سی تی اسکن، پزشکی هسته ای و پت اسکن، رادیولوژی و آنژیوگرافی را در شهر خود انتخاب کنید. امیدواریم هر شخصی بتواند بهترین و نزدیکترین مرکز به خود را در شهر خود انتخاب کند و بدون دردسر نوبت اسکن خود را دریافت کند. جهت دریافت نوبت سونوگرافی به پنل نوبت دهی سایت اسکن طب مراجعه کنید.
برای بررسی دقیق تر سونوگرافی جنین و سونوگرافی برای اندازه گیری وزن جنین از این سایت دیدن نمایید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment