سی تی اسکن قلب چیست؟

توموگرافی کامپیوتری قلب (CT) روشی است که از پرتوهای اشعه ایکس متعدد از زوایای مختلف برای به دست آوردن تصاویر سه بعدی (3 بعدی) با کیفیت بالا از قلب شما، همراه با عروق بزرگ و ساختارهای اطراف استفاده می کند.

سی تی قلب از فناوری CT پیشرفته، با یا بدون کنتراست داخل وریدی (IV) (رنگ) برای تجسم بهتر ساختار قلب و عروق خونی مرتبط استفاده می کند. با اسکن چند برشی، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند تصاویری با وضوح بالا و سه بعدی از قلب متحرک و عروق بزرگ شما دریافت کند.

سی تی اسکن قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

سی تی اسکن قلب یک آزمایش رایج برای افرادی است که مشکلات قلبی را تجربه می کنند. این به این دلیل است که به پزشک اجازه می دهد تا ساختار قلب و رگ های خونی مجاور را بدون ایجاد هیچ برشی بررسی کند.
در سی تی اسکن قلب پزشک شما می تواند موارد زیر را مشاهده کند:
شریان های کرونری
حفره های قلب، ماهیچه ها و دریچه ها.
وریدهای ریوی.
آئورت توراسیک و گاهی آئورت شکمی.
کیسه اطراف قلب شما (پریکارد).
و همچنین بیماری های:
بیماری قلبی مادرزادی یا نقص مادرزادی در قلب
تجمع یک ماده سخت به نام پلاک لیپیدی که ممکن است عروق کرونر شما را مسدود کند
نقص یا آسیب به چهار دریچه اصلی قلب
لخته شدن خون در حفره های قلب

سی تی اسکن قلب

چه زمانی انجام سی تی اسکن قلب مورد نیاز است؟

سی تی اسکن قلب می تواند اطلاعات و جزئیات بیشتری را نسبت به سایر انواع تصویربرداری به پزشک ارائه دهد. پزشک شما ممکن است به دلایل مختلف از شما بخواهد که سی تی اسکن قلب انجام دهید، از جمله:
برای ارزیابی علت درد قفسه سینه و تنگی نفس.
برای بررسی شریان های قلب از نظر تجمع کلسیم یا پلاک، باریک شدن یا انسداد.
برای ارزیابی دریچه های قلب شما
برای دیدن اینکه آیا مشکلی در آئورت شما از جمله آنوریسم و دیسکسیون وجود دارد یا خیر.
برای برنامه ریزی برای جراحی قلب باز یا کم تهاجمی/رباتیک.
برای برنامه ریزی برای روش های دریچه ترانس کاتتر/از راه پوست.
برای بررسی آریتمی.
برای اینکه ببینید آیا مشکل قلبی مادرزادی (از بدو تولد) دارید یا خیر.
برای دیدن و مشخص کردن هر تومور یا توده ای در قلب یا اطراف آن.
برای نگاه کردن به کیسه اطراف قلب، اگر مایع یا کلسیفیکاسیون در آنجا وجود دارد.

سی تی اسکن قلب

خطرات سی تی اسکن قلب چیست؟

سی تی اسکن قلب خطرات بسیار کمی دارد.

  • خطر ماده حاجب (رنگ کنتراست)

بیشتر ماده حاجب، که گاهی به عنوان رنگ نیز شناخته می شود، برای سی تی اسکن استفاده می شود، حاوی ید است. این ید بعداً توسط کلیه ها از بدن خارج می شود.
اگر کلیه‌های شما تحت تأثیر بیماری یا عفونت، مانند دیابت قرار گرفته‌اند، ممکن است لازم باشد پس از آزمایش مایعات اضافی بنوشید تا به کلیه‌های شما در حذف رنگ کمک کند. با این حال، رنگ های جدید خطر بسیار کمتری برای کلیه ها دارند.
– واکنش های آلرژیک یا نامطلوب به مواد مبتنی بر ید به عنوان خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می شوند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک خود اطلاع دهید:
– واکنش های خفیف به ماده حاجب شامل خارش و برافروختگی پوست است.
– واکنش های متوسط می تواند شامل بثورات پوستی شدید یا کهیر باشد.
– واکنش های شدید می تواند شامل مشکل در تنفس و ایست قلبی باشد.
اگر قبلاً واکنشی داشته اید یا در 24 ساعت گذشته مقدار زیادی ماده حاجب دریافت کرده اید، در معرض خطر حساسیت یا واکنش نامطلوب به مواد مبتنی بر ید هستید.
سایر عوامل خطر عبارتند از کم آبی بدن، مصرف داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و برخی شرایط سلامتی مانند کم خونی سلول داسی شکل یا اختلال تیروئید.
اگر احساس می کنید در معرض خطر واکنش هستید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دارویی برای کمک به جلوگیری از واکنش‌ها وجود داشته باشد.

  • خطر اشعه

مقدار اشعه سی تی اسکن قلب اغلب بسیار کم است و در نتیجه بی خطر است. اما برای زنان باردار این یک مسئله مهم است. سطوح تشعشع برای بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود – هیچ عارضه جانبی مستندی از سطوح پایین تشعشع وجود ندارد – اما برای جنین در حال رشد این قضیه فرق می کند و می تواند بسیار خطرناک باشد.

سی تی اسکن قلب چگونه کار می کند؟

تیوب تولید پرتو اشعه ایکس دستگاه به دور شما می چرخد اما شما را لمس نمی کند. شما تنها صدای وزوز دستگاه را می شنوید. یک کامپیوتر چندین اسکن را در کنار هم قرار می دهد تا تصاویر سه بعدی از قلب شما ایجاد کند.

ام ار ای قلب در مقایسه با سی تی اسکن قلب

اگرچه ام ار ای قلب و سی تی اسکن قلب هر دو تصاویر دقیقی از قلب شما در بیش از یک بعد ایجاد می کنند، اما این دو روش چندین تفاوت دارند، از جمله:
دستگاه سی تی اسکن در زمانی که در داخل آن دراز می کشید بازتر از دستگاه ام آر آی است.
اسکن ام آر آی بیشتر از سی تی اسکن طول می کشد.
سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می کند، اما MRI پرتو ندارد.
دستگاه سی تی ساکت تر از ام آر آی است.
اگر کنتراست دریافت می کنید، سی تی از کنتراست یددار استفاده می کند در حالی که MRI از کنتراست مبتنی بر گادولینیوم استفاده می کند.

چگونه برای سی تی اسکن قلب آماده شوم؟

در روز قبل و روز سی تی اسکن قلب، باید دستورالعمل هایی را در مورد اینکه چه چیزی و چه زمانی می توانید بخورید و بنوشید، و اینکه آیا باید از مصرف برخی داروها خودداری کنید، دنبال کنید.
غذا و نوشیدنی
در روز اسکن، چهار تا شش ساعت قبل از زمان اسکن غذا نخورید. اما می توانید آب بنوشید.
روز قبل یا روز اسکن از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. این شامل قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا یا نوشابه های کافئین دار است.
روز قبل یا روز اسکن از مصرف قرص های انرژی زا یا لاغری خودداری کنید. اگر سوالی دارید از پزشک خود بپرسید.
داروها

اگر در فضاهای تنگ عصبی می‌شوید، از پزشک بخواهید تا برایتان ارام بخش تجویز کند.
اطمینان حاصل کنید که پزشک شما از تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع است، حتی اگر نیازی به نسخه برای آنها ندارید.
از سیلدنافیل (ویاگرا یا رواتیو) یا هر داروی مشابه در روز قبل یا روز اسکن استفاده نکنید. آنها با داروهایی که در طول عمل دریافت می کنید سازگار نیستند. اگر سوالی دارید از پزشک خود بپرسید.
اگر دیابت دارید، از پزشک خود بپرسید که چگونه داروهای خود را در روز آزمایش تنظیم کند. اگر فکر می کنید قند خونتان پایین است، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه برای سی تی اسکن قلب آماده می شوید؟

پزشک معمولاً از شما می خواهد که چهار تا هشت ساعت قبل از اسکن ناشتا باشید. اما می توانید آب بنوشید. با این حال، از نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید زیرا کافئین می تواند بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد.
در طول سی تی اسکن قلب باید روی تخت دراز بکشید، بنابراین ممکن است بهتر باشد لباس های گشاد و راحت بپوشید. همچنین باید هر گونه جواهرات و سایر اقلام فلزی مانند کمربند و … را دربیاورید.
اکثر افراد پس از سی تی اسکن قلب می توانند بدون هیچ مشکلی خودشان به منزل بروند. اما وجود یک همراه می تواند کمک بسیار زیادی برای بیمار باشد.

سی تی اسکن قلب

در طول سی تی اسکن قلب چه انتظاری باید داشته باشم؟

کل سی تی اسکن قلب ممکن است 30 تا 60 دقیقه، از جمله زمان آماده سازی، طول بکشد. اما سی تی اسکن واقعی حداکثر 10 دقیقه طول می کشد.
در طول سی تی اسکن قلب
تختی را که روی آن دراز کشیده اید در داخل یک تونل کوتاه و با قطر حدود 1 متر وارد می شود.
اگر سی تی اسکن قلب شما با تزریق باشد، یک پرستار یا کارشناس رادیولوژِی مقداری ماده حاجب را به درون رگ های شما تزریق میکند و از شما می خواهد تا منتظر باشید تا این ماده حاجب در بدن شما به طور کامل جذب شود.
برای دریافت تصاویر واضح، باید از حرکت در حین اسکن خودداری کنید و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. حتی ممکن است از شما بخواهند تا برای چند ثانیه نفس خود را حبس نمایید.

نوبت سی تی اسکن قلب

برای دریافت نوبت سی تی اسکن قلب از بهترین مراکز تصویربرداری اطراف خود، شما می توانید تا از طریق اسکن طب اقدام نمایید تا بصورت رایگان و در زمان دلخواه خود بتوانید نوبت سی تی اسکن بگیرید.

نوبت سی تی اسکن قلب از بیمارستان پیامبران

برای نوشتن این مقاله از وبسایت تخصصی healthline بهره گرفته شده است.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment