سونوگرافی شکم و لگن

سونوگرافی شکم و لگن برای مشاهده ساختارهای داخل شکم انجام می شود. این روش غربالگری مطلوب برای بررسی ناهنجاری های درون شکمی است، که به طور عمده برای بررسی در آئورت شکمی، رگ خونی اصلی که خون را به بدن می‌رساند، می باشد. با این حال، سونوگرافی شکم و لگن ممکن است برای تشخیص بسیاری از بیماری های دیگر استفاده شود.

سونوگرافی شکم و لگن اسکن طب

پزشکان سونوگرافی شکم لگن را برای غربالگری آئورت شکمی در مردان ۶۵ تا ۷۵ ساله که سیگاری هستند، توصیه می‌کنند. اگر هرگز سیگار نکشیده اید، غربالگری آنوریسم آئورت شکمی برای مردان (یا زنان) توصیه نمی شود، مگر اینکه پزشک شما مشکوک به آنوریسم (نارسایی از طریق خون رسانی آئورت) باشد یا سابقه خانوادگی آنوریسم داشته باشید.

چرا سونوگرافی شکم و لگن تجویز می ود؟

سونوگرافی شکم و لگن می تواند به پزشک کمک کند تا بسیاری از اندام های شکم شما را ببیند. اگر در هر یک از این نواحی بدن مشکلی دارید، پزشک ممکن است سونوگرافی شکم و لگن را تجویز کند:

  • رگ های خونی در شکم
  • کیسه صفرا
  • روده ها
  • کلیه ها
  • کبد
  • پانکراس
  • طحال

سونوگرافی شکم لگن می تواند به پزشک کمک کند تا علت درد یا نفخ معده را ارزیابی کند. این امر می تواند به بررسی سنگ کلیه، بیماری کبد، تومورها و بسیاری از شرایط دیگر کمک کند.

سونوگرافی شکم و لگن چه چیز دیگری را می تواند تشخیص دهد؟

پزشکان اسکن سونوگرافی شکم و لگن را برای تشخیص موارد زیر استفاده می کنند:

  • سنگ مثانه.
  • طحال بزرگ شده.
  • سنگ کیسه صفرا
  • کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا).
  • پانکراتیت (لوزالمعده ملتهب).
  • سرطان، مانند سرطان معده یا سرطان پانکراس.
  • بیماری کبد چرب.
  • آنوریسم آئورت شکمی (برآمدگی در دیواره آئورت در قسمت میانی شما).

چگونه باید برای سونوگرافی شکم و لگن آماده شوم؟

به طور کلی دستورالعمل های عمومی اسکن سونوگرافی در اسکن طب قابل دسترسی است. اما به طور مشخص برای سونوگرافی شکم لکن بایستی دستورات زیر را اجرا کنید تا بهبهترین نتیجه دست یابید.

کارشناسان مرکز تصویربرداری سونوگرافی ممکن است از شما بخواهند که چند ساعت قبل از تصویربرداری سونو شکم لگن از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد مقدار مشخصی آب درست قبل سونوگرافی شکم بنوشید. یا ممکن است اصلا نیازی به آماده سازی نداشته باشید.

آیا برای سونوگرافی شکم ولگن باید ناشتا باشم؟

احتمالا شما باید برای سونوگرافی شکم ولگن ناشتا باشید. داشتن مثانه یا معده پر (یا خالی) گاهی اوقات می تواند منجر به تار شدن تصاویر سونوگرافی شکم شود. از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از سونوگرافی شکم ناشتا باشید یا خیر.

سونوگرافی شکم و لگن

سونوگرافی شکم چگونه انجام می شود؟

برای اسکن سونوگرافی شکم، به پشت روی یک تخت راحت دراز بکشید. شما باید پیراهن خود را بالا بکشید یا درآورید یا لباس بیمارستان بپوشید.

در طول اسکن، یک متخصص آموزش دیده ژل را روی شکم شما میمالد. ژل محلول در آب هر قسمتی از شکم شما را که پزشک معاینه می کند، پوشش می دهد. این ژل ممکن است احساس سردی به شما بدهد. نگران نباشید، این ژل به شما و یا به لباس شما آسیب نمی رساند. سپس پزشک پروب سونوگرافی را روی پوست شما حرکت می دهد. پزشک متخصص که این اسکن را انجام می دهد به خوبی می داند که چگونه واضح ترین تصاویر را شکم شما بگیرد. بنابراین ممکن است از شما بخواهند که به یک طرف بچرخید یا نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید. در نهایت پزشک یا تکنسین ژل باقی مانده روی پوست شما را پاک می کند.

اگر پزشک شما بخواهد عروق خونی شما را بررسی کند، اسن شما ممکن است شامل سونوگرافی داپلر نیز باشد. امواج صوتی داپلر جزئیات چگونگی جریان خون در داخل رگ های خونی شما را تشخیص می دهد.

سونوگرافی شکم و لگن چقدر طول می کشد؟

سونوگرافی شکم و لگن تا زمانی طول می کشد که پزشک تصاویر واضحی از نواحی مورد نظر بگیرد. انجام اسکن اولتراسوند معمولاً 30 دقیقه (گاهی اوقات کمتر) طول می کشد.

آیا سونوگرافی شکم و لگن درد دارد؟

سونوگرافی شکم و لگن معمولاً درد ندارد. اگر پروب سونوگرافی ناحیه حساسی را لمس کند، ممکن است احساس فشار یا ناراحتی جزئی کنید. هر گونه ناراحتی که احساس می کنید باید بلافاصله از بین برود.

آیا سونوگرافی بی خطر است؟

بله، جامعه پزشکی به طور گسترده اجماع نظر دارد که سونوگرافی یک آزمایش دقیق و ایمن است که بایستی توسط متخصصان آموزش دیده انجام شود. برخلاف اشعه ایکس، اولتراسوند از اشعه (که در دوزهای بالا می تواند باعث مشکلات پزشکی شود) استفاده نمی کند. سونوگرافی عوارض جانبی شناخته شده ای ندارد.

چه زمانی جواب سونوگرافی شکم و لگن حاضر می شود؟

پس از انجام اسکن، رادیولوژیست (پزشکی که در خواندن تصاویر پزشکی تخصص دارد) تصاویر سونوگرافی را بررسی می کند. این متخصص پزشکی گزارشی از یافته های اسکن می نویسد و معمولا جواب سونوگرافی شکم و لگن بین 3 تا 5 روز آماده می شود.

چه چیزهایی باید از پزشک خود در مورد سونوگرافی شکم لگن بپرسیم؟

اگر به اسکن سونوگرافی شکم لگن نیاز دارید، شاید نیاز باشد تا از پزشک خو این سوال ها را بپرسید:

  • آیا به آزمایشات دیگری نیاز خواهم داشت؟
  • برای آماده شدن برای سونوگرافی چه کاری باید انجام دهم؟
  • چه زمانی باید منتظر دریافت نتایج آزمایش باشم؟

 

سونوگرافی شکم و لگن

پس از انجام سونوگرافی شکم و لگن، پزشک نتایج را بعداً با شما در میان خواهد گذاشت. معمولاً، اگر آنوریسم یا مشکلات دیگری پیدا نشود، پزشک شما هیچ غربالگری اضافی را توصیه نمی کند.

اگر آنوریسم یا مشکل دیگری پیدا شد، شما و پزشکتان با هم در مورد یک برنامه درمانی تصمیم می گیرید که ممکن است شامل غربالگری تکمیلی یا جراحی باشد.

سخن پایانی:

تیم تخصصی اسکن طب امیدوار است این مقاله با عنوان سونوگرافی شکم و لگن به بخشی از سوالات سونوگرافی شما پاسخ داده باشد. شما میتوانید با مراجه به پلتفرم دریافت نوبت سونوگرافی از وبسایت اسکن طب دریافت نوبت اسکن کنید و بهترین مراکز سونوگرافی کشور را از این وبسایت دریافت کنید.

 

Comments

  • محمد
    مارس 11, 2023 at 1:57 ق.ظ

    سلام
    من هر دفعه رفتم سونوگرافی، قلقلکم اومده و متاسفانه نتونستم جلوی دستشوییم رو بگیرم
    لطفا راهنمایی کنید

    • Peyman
      مارس 22, 2023 at 5:43 ب.ظ

      با سلام
      برای غلبه به این مشکل در صورت عدم توانایی در کنترل خود در حین سونوگرافی می توانید از پزشک خود درخواست کنید تا به شما ارامبخش تجویز کند.

Add a comment