سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که مادران باردار و حتی همسرانشان ممکن است از خود بپرسند. بدون شک اگر شما یک خانم باردار هستید، بی صبرانه مشتاق دیدن کودک در حال رشد خود در شکم خود هستید – به هر حال، نه ماه زمان زیادی است که منتظر بمانید تا نگاهی هرچند اندک به آن انگشتان دست و پای دوست داشتنی فرزند خود داشته باشید.

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

از آنجایی که اسکن های سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی به شما این امکان را می دهد که نوزاد متولد نشده خود را با عمق و جزئیات بیشتری نسبت به سونوگرافی دو بعدی ببینید، ممکن است مشتاق باشید که یک عکس را از فرزند به دنیا نیامده خود در آلبوم داشته باشید.

اما قبل از انجام این کار، مهم است که بدانید چه زمانی باید از سونوگرافی سه بعدی و سونوگرافی 4 بعدی در دوران بارداری استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که شما هر کاری را انجام می دهید تا خود و کودکتان را ایمن و سالم نگه دارید.

سونوگرافی چهار بعدی

تفاوت بین سونوگرافی دو بعدی، داپلر، سه بعدی و چهار بعدی چیست؟

در دوران بارداری، ممکن است ترکیبی از سونوگرافی های زیر را تجربه کنید:

سونوگرافی دوبعدی: اگر به پزشک مراجعه کرده اید، احتمالاً قبلا یک سونوگرافی معمولی (دو بعدی) را تجربه کرده اید و می دانید که می تواند یک لحظه هیجان انگیز و جادویی باشد. برای این اسکن، یک پروب (مبدل) روی شکم یا داخل واژن قرار می گیرد تا امواج صوتی را در بدن شما ارسال کند. امواج از اندام ها و مایعات داخلی منعکس می شوند و یک کامپیوتر این پژواک ها را به تصویری دو بعدی (یا نمای مقطعی) از جنین روی مانیتور تبدیل می کند.

سونوگرافی داپلر: با سونوگرافی جنین داپلر، پزشک شما از یک دستگاه سونوگرافی دستی برای تقویت صدای ضربان قلب جنین با کمک یک ژل مخصوص روی شکم شما استفاده می کند.

سونوگرافی سه بعدی: برای سونوگرافی سه بعدی، چندین تصویر دو بعدی در زوایای مختلف گرفته می شود و سپس با هم ترکیب می شوند تا یک رندر سه بعدی را تشکیل دهند. در این مقاله نوشته شده در وبسایت اسکن طب می توانید به طور مفصل با سونوگرافی سه بعدی از جنین آشنا شوید.

سونوگرافی 4 بعدی: سونوگرافی 4 بعدی شبیه به سونوگرافی سه بعدی است، اما یک قابلیت فراتر دارد و می تواند تصویر متحرکت را مانند یک ویدیو نشان دهد. بنابراین در یک سونوگرافی 4 بعدی، می‌بینید که کودکتان کارهایی را در زمان واقعی انجام می‌دهد (مانند باز و بسته کردن چشم‌هایش و مکیدن انگشت شست).

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

دلایل انجام سونوگرافی در دوران بارداری

به طور کلی، زنانی که حاملگی های کم خطر و بدون عارضه دارند، معمولاً حداقل یک بار سونوگرافی انجام می دهند، در حالی که مادران مسن تر و آنهایی که دارای عوارض هستند معمولاً بیشتر سونوگرافی انجام می دهند. دلایل زیادی وجود دارد که به طور کلی انجام سونوگرافی در دوران بارداری، بسته به طول بارداری، ضروری است، از جمله:

  • پیش بینی تاریخ زایمان
  • گوش دادن به ضربان قلب
  • اطمینان از اینکه حاملگی خارج از رحم نیست (یعنی در لوله های فالوپ) و در رحم است.
  • تأیید تعداد جنین ها در رحم
  • اطمینان حاصل کردن از سرعت رشد مناسب جنینس
  • بررسی و اندازه گیری اندام های اصلی نوزاد
  • اندازه گیری اندازه کودک
  • بررسی سطح مایع آمنیوتیک
  • رد برخی نقایص مادرزادی
  • تعیین جنسیت نوزاد

چرا سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری انجام می شود؟

پزشکان از سونوگرافی دو بعدی و داپلر در حاملگی های بدون عارضه برای بررسی جنین، ارزیابی مایع آمنیوتیک و بررسی نقایص مادرزادی و سایر دلایل استفاده می کنند.
سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی فقط برای بررسی دقیق ناهنجاری های مشکوک جنین مانند شکاف لب و مشکلات نخاعی یا برای نظارت بر موارد خاص انجام می شود. به عبارت دیگر، سونوگرافی سه بعدی و سونوگرافی چهار بعدی معمولاً بخشی از معاینات روتین قبل از تولد نیستند.

آیا سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری بی خطر است؟

با توجه به آنچه ما می دانیم، کارشناسان می گویند که سونوگرافی فقط باید توسط یک متخصص پزشکی واجد شرایط انجام شود که پزشک شما آن را به دلایل پزشکی ضروری تشخیص دهد. در حال حاضر، پزشکان توصیه می‌کنند که زنان انتظار حداقل یک سونوگرافی دوبعدی بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری داشته باشند، با توجه به اینکه برخی از زنان ممکن است سونوگرافی سه ماهه اول بارداری نیز انجام دهند.

در کل سونوگرافی چهاربعدی مانند سونوگرافی سه بعدی بیخطر است. اما به خاطر داشته باشید که انجام سونوگرافی فقط به دلیل گرفتن عکس یادگاری از جنین نمی تواند دلیل مناسبی باشد. شما بایستی یک دلیل پزشکی مناسب برای انجام سونوگرافی چهاربعدی داشته باشید. اما اگر بنا به گرفتن سونوگرافی چهاربعدی داشتید می توانید فیلم جنین درون شکم مادر را به عنوان یادگاری برای سال های بعد با خود نگه دارید.

سونوگرافی چهار بعدی

سخن پایانی:

تیم اسکن طب امیدوار است از این مقاله استفاده کامل را برده باشید و در پایان اشاره به نکته ضروری است که اسکن طب با ارائه پلتفرم نوبت دهی تصویربرداری پزشکی برای بیماران و مراکز فعال در حوزه تصویربرداری پزشکی در این حوزه تلاش کرده است آموزش کامل به بیمارانی که قصد گرفتن نوبت سونوگرافی و انواع آن ، نوبت ام ار ای و انواع آن مانند ام ار ای برای بیماران وزن بالا و سی تی اسکن و مواردی از این قبیل دارند به آنها کمک شایانی کند. ما با پشتیبانی تیم علمی و قوی خود در سراسر کشور سعی در معرفی مراکز و انواع اسکن های پزشکی کرده ایم.

شما میتوانید با استفاده از پلتفرم دریافت نوبت اسکن انواع مختلف اسکنهای سونوگرافی سه بعدی، چند بعدی و انواع سونوگرافی ، ام ار ای، سی تی اسکن، پزشکی هسته ای و پت اسکن، رادیولوژی و آنژیوگرافی را در شهر خود انتخاب کنید. امیدواریم هر شخصی بتواند بهترین و نزدیکترین مرکز به خود را در شهر خود انتخاب کند و بدون دردسر نوبت اسکن خود را دریافت کند.

 

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment