آیا پزشک شما هر بار که دچار عفونت سینوسی می شوید آنتی بیوتیک برایتان تجویز می کند؟ آیا بهتر نیست به جای اینکه هردفعه فقط علائم خود را درمان کنید، هر علتی که باعث ایجاد مشکل می شود را برطرف کنید؟ اگر مشکلات سینوس یا گوش دارید، می‌دانید که زندگی با فشار وسر درد و سرگیجه چگونه است. مشکل سینوس می تواند خواب شما، تمرکز شما در محل کار و به طور کلی کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما باید بدانید که سی تی اسکن یکی از بهترین راه کارهای تشخیص و در نتیجه آن درمان سیسنوس است.

سی تی اسکن سینوس چیست؟

سی تی اسکن سینوس
سی تی اسکن سینوس با استفاده از اشعه ایکس به ارزیابی حفره های سینوس پارانازال (فضاهای توخالی و پر از هوا در استخوان های صورت اطراف حفره بینی) می پردازد. به طور کلی سی تی اسکن بدون درد، غیرتهاجمی و دقیق است. همچنین مطمئن‌ترین روش تصویربرداری برای تعیین انسداد سینوس‌ها و بهترین روش تصویربرداری برای سینوزیت است.

سی تی اسکن سینوس در چه مواردی استفاده می شود؟

سی تی سینوس ها عمدتاً برای موارد زیر استفاده می شود:

• کمک به تشخیص سینوزیت

• ارزیابی سینوس هایی را که با غشاهای سینوسی مایع یا ضخیم پر شده اند.

• تشخیص وجود بیماری های التهابی

• اطلاعات تکمیلی در مورد تومورهای حفره بینی و سینوس ها.

• برنامه ریزی برای جراحی سینوس ها.

چگونه برای سی تی اسکن سینوس آماده شویم؟

برای سی تی اسکن سینوس باید لباس راحت و گشاد بپوشید. اشیاء فلزی، از جمله جواهرات، عینک، دندان مصنوعی و سنجاق سر، ممکن است بر روی تصاویر سی تی اثر بگذارند و نباید همراه شما باشند. ممکن است از شما خواسته شود سمعک و دندان مصنوعی خود را بردارید. اگر از دستگاه ضربان ساز استفاده می کنید، باید به پزشک یا یکی از رادیولوژیست های مرکز اطلاع دهید. اگر احتمال بارداری وجود دارد، زنان باید حتما به کارشناسان مرکز اطلاع دهند.

به مصرف داروهای منظم تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. هر گونه حساسیت شناخته شده به داروها را به مرکز تصویربرداری اطلاع دهید. همچنین، قبل از دریافت سی تی اسکن سیسنوس، در صورتی که مبتلا به آسم، مولتیپل میلوما یا هر گونه اختلال در قلب، کلیه یا غده تیروئید هستید یا اگر دیابت دارید، به کارشناسان مرکز اطلاع دهید.

سی تی اسکن سینوس چگونه انجام می شود؟

سی تی اسکن سینوس
از بسیاری جهات، مکانیزم عملکرد سی تی اسکن مانند رادیولوژی معمولی عمل می کند. قسمت های مختلف بدن اشعه ایکس را در مقادیر متفاوت جذب می کنند. این تفاوت در جذب اشعه ایکس توسط بافت های مختلف بدن به پزشک اجازه می دهد تا قسمت های بدن را از یکدیگر در تصویر رادیوگرافی یا سی تی اسکن تشخیص دهد.

برای گرفتن یک تصویر سی تی اسکن از سینوس، اشعه ایکس از ناحیه سر و سینوس ها عبور می کند. یک صفحه مخصوص بنام آشکار ساز یا دتکتور اشعه عبوری از سینوس ها را دریافت میکند. در تصویر ذخیره شده در دتکتورها، هر عضو یا بافت بدن یک رنگ مخصوص دارد. مثلا، استخوان ها در عکس اشعه ایکس سفید به نظر می رسند. بافت نرم، مانند قلب یا کبد، در سایه های خاکستری ظاهر می شود. هوا و حفره های سینوس ها سیاه به نظر می رسد.

با سی تی اسکن، چندین پرتو اشعه ایکس و آشکارسازهای الکترونیکی اشعه ایکس در اطراف شما می چرخند. ادوات مخصوص، میزان تابش جذب شده در بدن شما را اندازه گیری می کنند. گاهی اوقات، تخت دستگاه در حین اسکن حرکت می کند. یک برنامه کامپیوتری مخصوص به نام reconstructor این حجم بزرگ از داده ها را پردازش می کند تا تصاویر مقطعی دو بعدی از بدن شما ایجاد کند. سپس این تصاویر تولید شده روی مانیتور کامپیوتر نمایش داده می شود.

نحوه انجام سی تی اسکن سینوس چگونه است؟

برای انجام سی تی اسکن سینوس ابتدا از شما خواسته می شود که روی یک تخت دستگاه دراز بکشید. ممکن است به پشت دراز بکشید یا به صورت روبه پایین دراز بکشید و چانه خود را بالا بیاورید.

هنگامی که داخل دستگاه سی تی اسکن هستید، چشمه پرتو اشعه ایکس (تیوب سی تی اسکن) دستگاه به دور شما می چرخد. شما پرتو چرخان اشعه ایکس را نخواهید دید.

در طول اسکن سینوس باید بی حرکت بمانید زیرا حرکت باعث تار شدن تصاویر می شود. ممکن است از شما خواسته شود که برای مدت کوتاهی نفس خود را حبس کنید. ممکن است از تسمه و بالش برای ثابت نگه داشتن شما در طول عمل استفاده شود. ممکن است از شما خواسته شود که جواهرات و گوشواره ها را بردارید.

اسکن اصلی تحت پرتو تقریبا 30 ثانیه طول می کشد اما کل فرآیند باید 15 دقیقه طول می کشد.

سی تی اسکن سینوس چه چیزی را نشان می دهد؟

سی تی اسکن سینوس
سی تی اسکن سینوس حفره های سینوس پارانازال بیمار را نشان می دهد. سینوس های پارانازال فضاهای توخالی و پر از هوا هستند که در داخل استخوان های صورت قرار گرفته و حفره بینی را احاطه کرده اند، سیستمی از کانال های هوایی که بینی را به پشت گلو متصل می کند. چهار جفت سینوس وجود دارد که هر جفت با سوراخ های کوچک به حفره بینی متصل می شوند.

سی تی اسکن سینوس در درجه اول برای تشخیص وجود بیماری التهابی و کمک به تشخیص سینوزیت استفاده می شود. اسکن سینوس همچنین می تواند تومورهای بینی و سینوس را شناسایی کند و سینوس هایی را که با مایع یا غشای سینوس ضخیم پر شده اند ارزیابی کند.

سوالات متداول سی تی اسکن سینوس

سی تی اسکن سینوس
فواید سی تی اسکن سینوس ها چگونه است؟

• سی تی اسکن سینوس روشی راحت و غیر تهاجمی برای ارزیابی مشکلات مجرای بینی و سینوس ها است.

• معاینه زمان کمی می برد و بدون درد و دقیق است.

• سی تی اسکن سینوس مطمئن ترین روش تصویربرداری برای تعیین انسداد سینوس ها است. همچنین بهترین روش تصویربرداری برای سینوزیت است.

• پس از پایان سی تی اسکن سینوس، هیچ تشعشعی در بدن بیمار باقی نمی ماند.

• اشعه ایکس مورد استفاده در سی تی اسکن استاندارد هیچ عارضه جانبی فوری ندارد.

• سی تی اسکن سینوس نسبت به سایر تصویربرداری ها حساسیت کمتری به حرکت بیمار دارد.

خطرات سی تی اسکن سینوس چیست؟

برخی از خطرات مرتبط با هر گونه قرار گرفتن در معرض تشعشعات اشعه ایکس وجود دارد. با این حال، مزایای تشخیص دقیق در کمترین دوز ممکن عموماً بر خطرات آن بیشتر است. اگر احتمال بارداری وجود داشته باشد، ممکن است برای جنین خطراتی وجود داشته باشد.سی تی اسکن، به طور کلی، برای زنان باردار توصیه نمی شود، مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد، زیرا خطرات احتمالی برای نوزاد وجود دارد.

سی تی اسکن سینوس چه چیزی را نشان می دهد؟

سی تی اسکن سینوس می تواند به پزشک دید بهتری از سینوس های شما بدهد و همچنین می تواند هر گونه مشکل ساختاری را شناسایی کند. اگر پزشک مشکوک به سینوزیت باشد، سی تی اسکن سینوس به تشخیص آن بیماری کمک می کند. همچنین می تواند ارزیابی کند که آیا سینوس ها با مایع پر شده اند و یا غشاهای سینوسی ضخیم شده اند و یا خیر.

ناهنجاری های سینوسی چیست؟

پولیپ بینی رشد غیر طبیعی داخل حفره بینی یا سینوس های پارانازال است. اکثر پولیپ های بینی خوش خیم هستند (نه سرطانی) و به دلیل نوعی التهاب مزمن (طولانی مدت) در بینی ایجاد می شوند. با استفاده از سی تی اسکن سینوس، پزشکان اغلب می توانند پولیپ های خوش خیم را از سرطانی تشخیص دهند.

آیا سینوزیت مزمن در سی تی اسکن نشان داده می شود؟

اگر پزشک مشکوک به سینوزیت باشد، سی تی اسکن به تشخیص آن کمک می کند. همچنین می تواند ارزیابی کند که آیا سینوس ها با مایع پر شده اند ویا خیر. سی تی اسکن سینوس غشاهای سینوسی ضخیم شده را نشان می دهند. همچنین اگر التهابی وجود داشته باشد، در سی تی اسکن دیده می شود.

سخن پایانی در مورد سی تی اسکن سینوس و نوبت اینترنتی سی تی اسکن

در مجموع می توانیم بگوییم که سی تی اسکن سینوس یکی از رایج ترین اسکن های پزشکی برای تشخیص بیماری های سینوزیت است. اگر پزشک برای شما یا یکی از نزدیکان شما سی تی اسکن سینوس تجویز کرده است به هیچ عنوان نگران نباشید و یا استرس نداشته باشید. توصیه ما این است تا برای آمادگی سی تی اسکن سینوس این مقاله را با دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان اسکن طب مشورت کنید. اگر نیاز به دریافت نوبت سی تی اسکن سینوس دارید می توانید از اینجا بصورت کاملا رایگان از نزدیک ترین مرکز سی تی اسکن به خود نوبت رزرو کنید.

نمونه تصاویر سی تی اسکن سینوس:

سی تی اسکن سینوسسی تی اسکن سینوس سی تی اسکن سینوس سی تی اسکن سینوس

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment