همه چیز در مورد پت اسکن برای زنان باردار یا شیرده

همه چیز در مورد پت اسکن برای زنان باردار یا شیرده

به طور کلی، اسکن PET ممکن است برای ارزیابی اندام ها و/یا بافت ها از نظر وجود بیماری یا سایر شرایط استفاده شود. پت اسکن همچنین ممکن است برای ارزیابی عملکرد اندام هایی مانند قلب یا مغز استفاده شود. رایج ترین کاربرد PET در تشخیص سرطان و ارزیابی درمان سرطان است. اسکن پت سی تی می‌تواند نشان دهد که بخش‌های خاصی از بدن شما چقدر خوب کار می‌کنند، نه اینکه به سادگی نشان دهند که چگونه هستند. اسکن PET به ویژه برای بررسی موارد تایید شده سرطان برای تعیین میزان گسترش سرطان و میزان پاسخگویی آن به درمان مفید است.
پت اسکن برای زنان باردار و شیرده به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد، مگر در مواردی خیلی خاص با دستور پزشک معالج و تایید متخصص پزشکی هسته ای و رادیوفاماسیست.

پت اسکن زنان باردار

چه اتفاقی می افتد اگر شما پت اسکن کنید در حالی که باردار هستید؟

خطرات پت اسکن برای شما چیست؟

اسکن های PET برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. زیرا این اسکن با توجه به تزریق رادیودارو به بدن بیمار ممکن است خطرات احتمالی به بیمار اعمال شود، این خطرات عبارتند از: احتمال بسیار کم سرطان در بلند مدت به دلیل تابش برای جنین ایجاد شود. عفونت، خونریزی یا کبودی در محل تزریق داخل وریدی، خطرات احتمالی از دست دادن جنین، تاخیر در رشد جنین و سرطان زایی و برخی دیگر از خطرات.
اما با این وجود اسکن پت برای بیماران باردار یا زنان شیرده ممکن است با صلاحدید پزشک معالج در بعضی موارد تجویز شود لذا این موارد نمیتوانند به دلایل مذکور در بالا کنسل شوند، چون ممکن است اسکن پت در این موارد اندک مشکل کشا بوده یا خطرات آن نسبت به مزایای آن کاملا قابل چشم پوشی باشد.
با توجه به توضیحات مذکور ممکن است برای ارزیابی یک مورد و مشاوره با یک بیمار باردار قبل یا بعد از یک اسکن PET-CT برنامه ریزی شده یا ناخواسته با رادیولوژیست ها و پزشکان هسته ای و حتی فیزیک پزشک مقیم مرکز پت اسکن مشورت شود.

آیا یک زن باردار می تواند بیمار را که در حال انجام اسکن پت است همراهی کند؟

همانطور که قبلا در مورد دستگاه پت و عملکرد پت اسکن توضیح دادیم، جهت انجام اسکن پت نیاز به تزریق رادیو دارو FDG به بیمار است که این رادیو دارو همانطور که از نام آن مشخص است یک داروی هسته ای است که میتواند برای کودکان و همچنین زنان باردار خطرناک باشد.
لذا مطلوب نیست که زنان باردار به عنوان همراه بیمار جهت انجام اسکن پت بیمار را مشایعت کنند. اگر چه دوز جذبی شخص همراه از فردی که تحت اسکن قرار می گیرد نسبتاً کم است، اما مطلوب است که قرار گرفتن در معرض تابش جنین تا حد معقولی کمتر باشد.
اگر حضور یک زن باردار برای آرامش یک کودک کوچک ضروری باشد، توصیه های خاصی برای حفظ فاصله از کودک و سایر بیمارانی که تحت اسکن PET یا سایر روش های تشخیصی و درمانی رادیودارو (رادیونوکلئید) قرار گرفته اند، باید ارائه شود. در چنین حالتی، زمان تماس بیمار با فرد همراه باید تا حد امکان کوتاه باشد. همچنین فاصله از بیمار نیز تا حد امکان بیشتر شود.

پت اسکن زنان باردار
پت اسکن زنان باردار

آیا بیمار پت اسکن می تواند بعد از اسکن شیر بدهد؟

با توجه به تزریق رادیو داروی FDG به بیماران پت اسکن و انتشار این رادیودارو در سراسر بدن بیمار ممکن است مقداری از رادیودارو در پستان و شیر مادر جذب شود. لذا بهتر است تا زمانی که توسط پزشک معالج مشخص میشود این شیردهی به تعویق بیافتد.
به طور معمول، اسکن پت برای مادرانی که شیرمیدهند، باید تا زمانی که شیردهی متوقف شود به تعویق بیفتد. اما اگر اسکن فوری مورد نیاز است، بهتر است قبل از اسکن شیر جمع آوری شود تا بتوان از آن برای تهیه خوراک بعد از اسکن استفاده کرد. علاوه بر این، شیر باید به مدت 2 ساعت پس از اسکن جمع آوری و دور ریخته شود. پس از آن شیردهی طبیعی می تواند از سر گرفته شود.

تا چه مدت زمانی پس از پت اسکن بیمار میتواند به زنان باردار یا کودکان نزدیک شود؟

ردیاب رادیواکتیو یا تریسر یا مواد رادیواکتیو تزریقی به بیمار مورد مطالعه پت اسکن، سطوح بسیار کمی از تشعشعات را منتشر می کند که خیلی سریع از بین می روند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، باید تا 6 ساعت پس از پت اسکن از تماس نزدیک با زنان باردار، نوزادان و کودکان خردسال خودداری کنید. اگر دارویی برای کمک به آرامش (آرام بخش) مصرف کرده اید، به کسی نیاز دارید که شما را به خانه ببرد و یک شب بمانید.

سخن پایانی:

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون یا پت اسکن معمولاً در بارداری انجام نمی شود، اما در صورت نیاز می توان آن را انجام داد. هدف و تلاش جهت کاهش دوز جذبی جنین و کودکانی است که همراه مادر برای انجام اسکن پت به مراکز تصویربرداری پت اسکن مراجعه میکنند هست. لذا در کلیه مراحل در صورت بارداری جهت انجام هرگونه اسکن پزشکی یا تصویربرداری پزشکی لازم است تا این موضوع را حتما به پزشک خود اطلاع دهید، تا پزشک روند مطالعه شما را براساس وضعیت جنین یا نوزاد شما تغییر دهد. اسکن طب با پشتیبانی از پزشکان متخصص این حوزه تلاش خود را جهت سلامت شما عزیزان و آگاهی بیشتر در موارد تصویربرداری پزشکی خواهد کرد. در پایان شما میتوانید نوبت پت اسکن خود را از طریق سامانه پلتفرم اسکن طب دریافت کنید و مراکز مورد نظر خود را نیز از طریق این سامانه مشخص کنید و سریعترین نوبت گت اسکن را اخذ کنید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment