مراکز پت اسکن ایران

مراکز پت اسکن در ایران با توجه به ورود اولین پت و سایکلوترون توسط بیمارستان مسیح دانشوری سالانه رو به افزایش است. در این مقاله که توسط تیم تخصصی وب سایت اسکن طب تهیه شده است قصد داریم به معرفی برخی از این مراکز ، خدماتی که توسط آنها ارائه میگردد بپدازیم.

در مراکز پت اسکن چه خدماتی ارائه می شود؟

یکی از روش‌های تصویربرداری که در آن از مواد رادیواکتیو استفاده می‌شود، پت اسکن نام دارد. در این روش از مواد رادیواکتیو استفاده می‌کنند تا بتوانند فرآیندهای متابولیکی در بدن را مشاهده کرده و در صورت نیاز، اندازه‌گیری‌های دقیقی انجام دهند. این روش به طور ویژه به منظور تشخیص سرطان به کار می‌رود و به منظور تعیین میزان گسترش سرطان در بدن، بسیار کارآمد است.

امروزه در ایران، مراکزی تأسیس شده است که به منظور تشخیص توده‌های سرطانی از دستگاه‌های پت اسکن استفاده می‌کنند. در این مراکز تمامی خدمات به منظور تشخیص و درمان سرطان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و ما قصد داریم در این جا در رابطه با این روش و خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود، اطلاعات جامع‌تری را در اختیار شما قرار دهیم.

در این مراکز، بیماران می‌توانند از خدماتی همچون پت ماموگرافی، پت سی تی و همچنین اسپکت ( SPECT ) استفاده کنند. دقت داشته باشید که تمامی این خدمات توسط افراد متخصص در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

انجام پت اسکن توسط پزشکان در مراکز، معمولاً به منظور تشخیص توده‌های سرطانی است. برای تشخیص توده‌های سرطانی، لازم است در ابتدا مقدار کمی از مواد رادیواکتیو به درون بدن وارد شود. این مواد رادیواکتیو توسط پوزیترون ساطع شده و رادیو دارو نام دارد. این مواد به درون بدن تزریق شده و در ادامه با استفاده از یک اسکنر PET، تصویربرداری انجام می‌‌شود.

برخی از قسمت‌ها بر روی تصویر نهایی روشن‌تر هستند، این مناطق در واقع بخش‌هایی از بدن هستند که میزان تجمع رادیو داروی تزریقی در آن‌ها بیش‌تر بوده است. در آخر، پزشک مربوطه با بررسی نقاط روشن در تصویر، می‌تواند توده‌های سرطانی را تشخیص داده و برای درمان اقدام کند.

مراکز پت اسکن در ایران

بر اساس مطالعات و آماری که تاکنون بدست آمده است، کشور ایران یکی از کشورهایی است که سرعت رشد سرطان در آن نسبت به دیگر کشورهای دنیا رو به افزایش است. به همین جهت لازم است اقداماتی انجام شود تا در حد امکان از رشد سرطان در کشور جلوگیری شود. تا به امروز اقدامات اساسی و مهمی انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه روش‌های نوین تشخیص سرطان اشاره کرد.

یکی از نوین‌ترین روش‌های تشخیص و درمان سرطان، استفاده از دستگاه‌های پت اسکن است. مراکزی که از این روش استفاده می‌کنند، به تعداد معدودی در ایران وجود دارند که تمامی آن‌ها براساس استانداردهای بین المللی و با هدف ارائه خدمات به بیماران، مشغول به کار هستند. امید است که این مراکز به تعداد لازم در هر شهر از ایران راه‌اندازی شود تا درمان افراد، با سهولت بیش‌تری انجام شود. از مراکزی در ایران که اکنون از دستگاه پت اسکن استفاده می‌کنند، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • مرکز پت اسکن تصویربرداری فردوس در تهران
  • مرکز پت اسکن بیمارستان شریعتی تهران
  • مرکز پت اسکن تصویربرداری پیام کرج
  • مرکز پت اسکن بیمارستان رضوی مشهد
  • مرکز پت اسکن بیمارستان خاتم الانبیاء در تهران
  • مرکز پت اسکن بیمارستان کوثر شیراز
  • مرکز پت اسکن بیمارستان امام خمینی (ره) تهران
  • مرکز پت اسکن تصویربرداری امید در تبریز

مراکز دولتی و خصوصی دیگری در تهران، البرز، کردستان، شیراز، یزد، اصفهان و … در حال تأسیس و راه‌اندازی هستند که در آینده لیست آنها را در وبسایت تخصصی اسکن طب قرار خواهیم داد. در بخش‌های بعدی در رابطه با خدماتی که در این مراکز ارائه می شوند، توضیحاتی را خدمت‌تان ارائه می‌دهیم.

ویدیویی از مرکز پت اسکن پیام

آشنایی با انجام اسکن پت در مراکز

انجام پت اسکن توسط پزشکان در مراکز، معمولاً به منظور تشخیص توده‌های سرطانی است. برای تشخیص توده‌های سرطانی، لازم است در ابتدا مقدار کمی از مواد رادیواکتیو به درون بدن وارد شود. این مواد رادیواکتیو که رادیو دارو نام دارند از خود پوزیترون ساطع میکنند که با توجه به پردازشهای صورت گرفته . این مواد به درون بدن تزریق شده و در ادامه با استفاده از یک اسکنر PET، تصویربرداری انجام می‌‌شود. این اسکنر به منظور تشخیص میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از رادیوتراپی طراحی و ساخته شده است. این دوربین به کامپیوتری متصل است که از طریق آن، می‌توان تصاویر دو بعدی و سه بعدی گرفته شده از بدن را مشاهده و بررسی کرد.

برخی از قسمت‌ها بر روی تصویر نهایی روشن‌تر هستند، این مناطق در واقع بخش‌هایی از بدن هستند که میزان تجمع رادیو داروی تزریقی در آن‌ها بیش‌تر بوده است. در آخر، پزشک مربوطه با بررسی نقاط روشن در تصویر، می‌تواند توده‌های سرطانی را تشخیص داده و برای درمان اقدام کند.

چه افرادی می توانند به مراکز پت اسکن مراجعه کنند؟

در برخی از مواقع، پزشک لازم می‌داند بیمار به یکی از مراکز پت اسکن مراجعه کند تا بتواند به طور دقیق بیماری را تشخیص داده و برای درمان اقدام نماید. پزشک ممکن است به دلایل مختلفی اعم از میزان اکسیژن مصرفی، بررسی جریان خون، متابولیسم اندام یا بافت‌ها تشخیص دهد که نیاز است این روش تصویربرداری برای بیمار انجام شود.
این روش تصویربرداری برای تشخیص بیماری‌هایی همچون سرطان، بیماری‌های قلبی و اختلالات مغزی انجام می‌شود.

سرطان: میزان متابولیک سلول‌های سرطانی به نسبت سلول‌های غیر سرطانی بیش‌تر است و به این جهت است که در این روش، به خوبی نقاط آسیب دیده مشخص می‌شود. در مراکز PET SCAN، به منظور تشخیص و درمان سرطان، خدمات زیر ارائه می‌شود:

  • مشاهده تصاویر و بررسی شیوع سرطان
  • بررسی تأثیر درمان‌های قبلی بر روی توده‌های سرطانی
  • مشاهده و بررسی سرطان بدخیم و تشخیص مناسب‌ترین روش‌های درمانی

در این مراکز، خدماتی برای بیماران قلبی نیز ارائه می‌شود. بیماری‌های قلبی به خوبی با این روش تشخیص داده می‌شوند. در واقع در اسکن، نقاطی از قلب که جریان خون در آن‌ها کاهش یافته و آسیب دیده‌اند، روشن‌تر خواهند بود و پزشک با بررسی تصویر، می‌تواندد بافت‌های آسیب دیده را به طور دقیق تشخیص داده و بهترین درمان را شروع کند.
مورد بعدی، استفاده از این دستگاه‌ها به منظور بررسی اختلالات مغزی است. پزشکان در این مراکز می‌توانند هر گونه ناهنجاری مغزی را تشخیص داده و درمان دقیقی را انجام دهند. در این مراکز، به افرادی که دچار اختلالات در سیستم مرکزی عصبی مغز هستند، خدمات پت اسکن ارائه می‌شود. این بیماری‌ها عبارتند از:
• صرع
• افسردگی
• ضربه مغزی
• آلزایمر
• پارکینسون

چه کسانی نباید پت اسکن انجام دهند؟

انجام این روش نوین تصویربرداری برای زنان باردار ممنوع است. علاوه بر زنان باردار، افرادی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، نباید به این مراکز مراجعه کنند. دقت داشته باشید که در شرایط ضروری نیز، قبل از هر گونه اقدامی، در صورت حامله بودن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین توصیه می‌شود افرادی که پت اسکن انجام می‌دهند، در چند ساعت اول پس از اسکن، در نزدیکی زنان باردار، شیرده، نوزادان و حتی کودکان خردسال قرار نگیرند.

علاوه بر مواردی که در بالا توضیح دادیم، مراجعه به این مراکز و انجام PET SCAN، می‌تواند برای افرادی که سطح کراتین آن‌ها بالا است یا بیماری‌های کلیوی دارند، خطرناک باشد. بنابراین توصیه می‌شود پیش از مراجعه به پزشک متخصص مراجعه کرده و طبق دستور عمل شود.
نکته: افرادی که دچار دیابت هستند، به منظور انجام اسکن، لازم است طبق روش خاصی عمل کنند.

جواب پت اسکن چقدر طول میکشد؟

پس از انجام اسکن پت توسط دستگاه PET Scan ابتدا کارشناس دستگاه تصویر اولیه را توسط نرم افزارهای تخصصی دستگاه پت اسکن پیش پردازش کرده و اطلاعات واضح و مفید را برای متخصص پزشکی هسته ای و رادیولوژیست آماده میکند. در صورتی که اسکن شما به درستی و با وضوح کامل انجام نگرفته باشد ممکن است کارشناس پزشکی هسته ای از شما درخواست اسکن مجدد داشته باشد.
در نهایت تصاویر مطلوب برای پزشک متخصص ارسال میگردد تا گزارش و جواب پت اسکن شما آماده گردد. تعیین مدت زمان جواب پت اسکن بسته به مرکز، تعداد بیماران مرکز، شلوغی مراکز و نوع اسکن متفاوت است، که این بازه زمانی بین 24 ساعت تا 72 ساعت ممکن است طول بکشد.

کلام پایانی

پت اسکن یک روش تصویربرداری است که امروزه در مراکز تخصصی از آن استفاده می‌شود. این مراکز خدمات متعددی را در اختیار بیماران قرار می‌دهند. بیمار لباس مخصوص را دریافت کرده، ردیاب را دریافت کرده و بسته به دستور پزشک، آن را استنشاق کرده، قورت داده و یا تزریق می‌کند. پس از گذشت 30 دقیقه تا 1 ساعت، ردیاب جذب بدن می‌شود. در نهایت بیمار بر روی تخت مربوطه دراز کشیده و تصویربرداری انجام می‌‌شود.

جهت گرفتن نوبت پت اسکن میتوانید با مراجعه به سامانه دریافت نوبت اسکن یا نوبت دهی اینترنتی وب سایت تخصصی اسکن طب نوبت پت را به صورت روزانه ثبت کنید تا بهترین و سریعترین روش به شما از طریق این سامانه پیشنهاد گردد.

تصویربرداری در مراکز PET SCAN، بسیار دقیق است، اما لازم است بدانید که انجام آن در حدود یک ساعت زمان‌بر است. در نهایت پس از گذشت 24 ساعت از انجام پت اسکن، نتیجه به بیماران تحویل داده می‌شود.

مراکز پت اسکن

Comments

  • peyman
    آوریل 18, 2022 at 9:21 ب.ظ

    The article is very intresting and informative. A bounch of unknown things about PET scan were explained nicely

    • مريم
      نوامبر 13, 2023 at 8:17 ق.ظ

      مركز پت اسكن بيمارستان رضوي مشهد از كار افتاده ميگن دستگاه خرابه قطعش نيس مگه ميشه يه شهر به اين بزرگي يه دستگاه نداره پس مريضا بايد چيكار كنن بايد بميرن همينجوري؟

      • اسکن طب
        نوامبر 14, 2023 at 1:21 ق.ظ

        با سلام و درود
        چند نکته در مورد پت اسکن بایستی به محضر شما دوست عزیز برسانیم، در کل کشور تا به امروز حدود 12-14 پت اسکن فعال داریم که یکی از آنها در شهر مشهد هست
        موضوع دیگر اینکه دستگاههای پت اسکن با توجه به تکنولوژی آنها و محدودیتهای آنها ممکن است نیاز به سرویس دوره ای و خدمات و قطعات پیدا کنند که این موضوعات با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد ممکن است زمانبر باشد
        در صورت نیاز به انجام اسکن سریع پت اسکن میتوانید از مراکز دیگر پت اسکن در کشور که لیست آنها در اسکن طب وجود دارد نوبت بگیرید
        لازم به ذکر است این توضیحات فقط جنبه آگاهی بخشی دارد و قصد دفاع از موضوع خرابی دستگاه نداریم
        بسیار سپاسگزاریم

        • مريم
          نوامبر 20, 2023 at 4:47 ب.ظ

          اگر مريض شرايط جابجايي نداشته باسه به هيچ عنوان بايد چيكار كنيم؟ بايد آواره ي اين شهرو اون شهرش كنيم كسي كه بيمار سرطاني هست و به هيچ عنوان نميتونه تكون بخوره

          • اسکن طب
            نوامبر 20, 2023 at 7:25 ب.ظ

            با سلام و درود
            پت اسکن و راه اندازی مراکز پت اسکن یک پروژه بزرگ با هزینه زیاد است
            لذا راه اندازی مرکز پت اسکن در همه شهرهای کشور مقدور نیست
            لذا نزدیکترین مرکز به خود را انتخاب کنید و به آن مرکز مراجعه نمایید

      • اشکان
        مارس 6, 2024 at 9:35 ب.ظ

        توی اهواز که اصلا وجود نداره این دستگاه. اینجور که در اینترنت خوندم یک دستگاه سفارش داده شده بوده که سر از تهران در آورده.

        • اسکن طب
          مارس 18, 2024 at 9:27 ب.ظ

          سلام و درود
          پت اسکن در کل کشور و همه استانها نیست
          تعداد معدودی از این دستگاه قیمتی در کشور موجوده، لذا بایستی از مراکز موجود در بعضی استانها مثل تهران، البرز، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، تبریز، بوشهر و مشهد اقدام نمایید تا انشاالله در بقیه استانها نیز این دستگاه ارزشمند نصب شود

  • Már
    دسامبر 16, 2023 at 4:30 ب.ظ

    سلام وقت بخیر، بین مراکز دولتی تهران که دستگاه پت اسکن دارن کدومشون بهتره؟ از جایی شنیدم دستگاه پت بیمارستان شریعتی خوب نیست، شما اطلاعی در این باره دارین‌؟

    • اسکن طب
      دسامبر 18, 2023 at 5:13 ب.ظ

      سلام
      در این مورد مقاله ای در وب سایت اسکن طب نوشته ایم
      لطقا ملاحظه نمایید

Add a comment