رادیولوژی در منزل سال 1402

رادیولوژی در منزل

رادیولوژی یکی از قدیمیترین و پایه ای ترین روش های تصویربرداری پزشکی است. اگرچه رادیولوژی بسیار پرکاربرد است و تقریبا همه افراد حداقل یک بار تجربه رادیولوژی داشته اند اما به هر حال  برای انجام همین رادیولوژی ساده خیلی وقت ها نیاز است تا به یکی از مراکز رادیولوژی و یا بیمارستان ها و درمانگاه ها مراجعه حضوری داشته  باشید و رادیولوژی خود را انجام دهید. اما این کار شاید برای همه مقدور و راحت نباشد. برای مثال افراد سالخورده که به شدت نیاز به رادیولوژی دارند و یا افراد معلول گاهی توانایی رفتن به این مراکز را ندارند. یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل، انجام رادیولوژی در منزل است.

رادیولوژی در منزل یکی از جدیدترین راه حل های پزشکی است که به لطف پیشرفت های زیاد پزشکی امکان انجام آن به راحتی فراهم شده است. شما برای انجام رادیولوژی در منزل نیاز نیست تا از منزل خارج شوید. تنها کافی است تا با گرفتن نوبت رادیولوژی در منزل از اسکن طب و یا تماس با کارشناسان اسکن طب نوبت رادیولوژی در منزل خود را رزرو کنید.

لازم به ذکر است که نوبت رادیولوژی در منزل در حال حاضر در تهران مقدور می باشد و همشهریان تهرانی عزیز پس از گرفتن نوبت، حد اکثر تا 6 ساعت بعد می توانند از خدمات تیم رادیولوژی در منزل استفاده نمایند.

فواید انجام رادیولوژی در منزل

انجام رادیولوژی در منزل فواید زیادی دارد از جمله این که زمانی که بیمار نیاز به مراجعه به مرکز ندارد پس خطرت احتمالی رفت و آمد بیمار از بین می رود و هر چه بیمار در موقعیت های حساس کمتر جابجا شود روند بهبودی سریعتری دارد.

رادیولوژی خصوصا برای بسیاری از شکستگی ها و آسیب های استخوانی کاربرد دارد. در بیشتر موارد شکستگی، کوچکترین حرکت یا جابجایی بیمار باعث می شود تا آسیب های جبران ناپذیری در دراز مدت یا کوتاه مدت به بیمار وارد شود.

رادیولوژی در منزل

لذا در موارد شکستگی توصیه پزشکان این است تا حد اکثر ممکن بیمار جابجا نشود. مثلا برای شکستگی لگن در افراد مسن این توصیه بسیار بسیار بیشتر است. لذا انجام یک رادیولوژی در منزل موجب می شود تا بیمار شما کمترین حرکت را داشته باشد و سلامت بیمار در نتیجه آن تضمین می شود.

از دیگر فواید انجام رادیولوژی در منزل این است که بسیاری از بیماران احساس راحتی در مراکز تصویربرداری ندارند. حال تصور کنید که در اتاق گرم و نرم خود بدون وجود هیچ گونه مزاحمتی می توانید رادیولوژی خود را انجام دهید. همچنین اتلاف وقت در این حالت بسیار کم است. چون دیگر نیاز نیست تا بیمار در صف طولانی انجام اسکن بنشیند و منتظر باشد.

آیا کیفیت رادیولوژی در خانه با رادیولوژی در مطب فرق دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم به طور کلی  کیفیت رادیولوژی در خانه با رادیولوژی در مطب فرق ندارد. زیرا روش تصویربرداری رادیولوژی روش نسبتا ساده ای است و در اکثر مطب ها و مراکز تصویربرداری نیز از دستگاه های قابل حمل یا پرتابل استفاده می شود. لذا کیفیت رادیولوژی در منزل چندانی با بیرون ندارد. حتی در برخی مواقع به دلیل اینکه بیمار اضطراب کمتری در منزل دارد تصاویر بهتری نسبت به رادیولوژی در مطب دارد.

زیرا وجود اضطراب در بیمار باعث می شود تا فاکتورهای بیولوژیکی بیمار قدری تغییر کند و ممکن است این تغییرات بر کیفیت عکس رادیولوژی خروجی تاثیر بگذارد.

هرچه اضطراب بیمار در موقع اسکن رادیولوژی کمتر باشد و بیمار حس راحتی بیشتری داشته باشد، جواب رادیولوژی نیز دقیق تر می شود.

قیمت رادیولوژی در منزل

قیمت رادیولوژی در منزل همان تعرفه های معمول رادیولوژی است با این قید که رادیولوژی در منزل با تعرفه آزاد حساب می شود. البته باید بدانید که تعرفه های رادیولوژی عموما ارزان قیمت هستند و نسبت یه سایر اسکن ها مانند ام ار ای و سی تی اسکن مبلغ کمتری دارند. 

رادیولوژی در منزل چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام رادیولوژی در منزل به طور کلی شبیه همان چیزیست که در مطب یا مرکز تصویربرداری انجام می دهید. برای انجام رادیولوژی در منزل ابتدا کارشناس رادیولوژی با شما تماس میگیرد و موارد لازم برای آماده سازی رادیولوژی شما را به شما می گوید. سپس کارشناس به منزل می آید و شروع به انجام اسکن می کند.

برای اکثر معاینات رادیولوژی، شما رو به بالا، دراز می کشید. بیماران ممکن است برای بهبود کیفیت تصاویر به هر دو طرف برگردند.

به طور کلی یک رادیولوژی معمولی تفاوت‌هایی را بین استخوان‌ها، هوا و گاهی اوقات چربی نشان می‌دهد که آن را به ویژه برای ارزیابی شرایط استخوان و آسیب‌شناسی قفسه سینه مفید می‌کند.

در رادیولوژی، بیمار بین یک چشمه اشعه ایکس و یک فیلم یا آشکارساز، حساس به اشعه ایکس قرار می گیرد.

 نتیجه انجام یک اسکن رادیولوژی، یک تصویر ثابت است که پس از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس ایجاد می شود. یعنی گرفتن یک عکس رادیولوژی خیلی شبیه گرفتن یک عکس یادگاری است با این تفاوت که یک صفحه مستطیل شکل که شامل دتکتورهای رادیولوژی است در پشت بیمار قرار می گیرد تا اشعه گذر کرده از بدن بیمار را جذب کند و تولید تصویر رادیولوژی اتفاق بیافتد.

 این تصاویر ممکن است بر روی صفحه نمایش فلوروسکوپی، فیلم یا مانیتور کامپیوتر نیز مشاهده شوند.

رادیولوژی در منزل

برای استفاده از مطالب تکمیلی وبسایت مرجع Radiologyinfo اطلاعات کاملی در خصوص رادیولوژی در اختیار شما قرار داده است.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment