کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

ماموگرافی را می توان برای بررسی سرطان سینه، چه به عنوان یک آزمایش غربالگری در زنان بدون علامت یا در زنانی که علائمی دارند که ممکن است ناشی از سرطان باشد، استفاده کرد. ماموگرافی اغلب می تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه، زمانی که کوچک است و حتی قبل از اینکه توده ای احساس شود، پیدا کرده یا تشخیص دهد. این زمانی است که به احتمال زیاد درمان آن راحت‌تر است.

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

ماموگرافی یک تصویر اشعه ایکس از پستان است. ماموگرافی را می توان برای بررسی سرطان سینه در زنانی که هیچ علامت یا نشانه ای از این بیماری ندارند، استفاده کرد. به این نوع ماموگرافی، ماموگرافی غربالگری می گویند. ماموگرافی غربالگری معمولاً شامل دو یا چند تصویر اشعه ایکس یا تصویر از هر پستان است.

کدام غربالگری برای سرطان سینه بهتر است؟

ماموگرافی رایج ترین آزمایش غربالگری سرطان سینه است. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است برای غربالگری زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند استفاده شود.

چگونه ماموگرافی سرطان را تشخیص می دهد؟

ماموگرافی غربالگری معمولاً شامل دو یا چند تصویر اشعه ایکس یا تصویر از هر پستان است. تصاویر اشعه ایکس اغلب تشخیص تومورهایی را که نمی توان احساس کرد امکان پذیر می کند. ماموگرافی غربالگری همچنین می‌تواند میکروکلسیفیکاسیون‌ها (رسوبات ریز کلسیم) را پیدا کند که گاهی اوقات وجود سرطان سینه را نشان می‌دهد.

هر چند وقت یکبار ماموگرافی سرطان سینه را تشخیص می دهد؟

به طور کلی، حساسیت ماموگرافی حدود 87 درصد است. این بدان معناست که ماموگرافی به درستی حدود 87 درصد از زنانی را که واقعاً سرطان سینه دارند شناسایی می کند. به طور کلی برای افرادی که سابقه سرطان پستان در خانواده و یا ژن آنها مشاهده شده است، هر شش ماه یکبار نیاز به ماموگرافی تشخیصی جهت بررسی سرطان پستان است.

تصویر ماموگرافی

چرا به ماموگرافی نیاز دارم؟

ماموگرافی را می توان برای بررسی سرطان سینه، چه به عنوان یک آزمایش غربالگری در زنان بدون علامت یا در زنانی که علائمی دارند که ممکن است ناشی از سرطان باشد، استفاده کرد. ماموگرافی اغلب می تواند سرطان سینه را در مراحل اولیه، زمانی که کوچک است و حتی قبل از اینکه توده ای احساس شود، پیدا کرده یا تشخیص دهد. این زمانی است که به احتمال زیاد درمان آن راحت‌تر است.

ماموگرافی چه چیزی را نشان می دهد؟

ماموگرافی اغلب می تواند نواحی غیر طبیعی در پستان را نشان دهد. آنها نمی توانند با اطمینان بگویند که آیا یک ناحیه غیرطبیعی سرطان است یا خیر، اما می توانند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کنند تا تصمیم بگیرند که آیا آزمایش بیشتری (مانند بیوپسی سینه) مورد نیاز است یا خیر. انواع اصلی تغییرات سینه که با ماموگرافی یافت می شوند عبارتند از:

  • کلسیفیکاسیون ها
  • توده ها
  • عدم تقارن
  • تحریفات

کاربردهای اصلی ماموگرافی چیست؟

غربالگری ماموگرافی

ماموگرافی غربالگری برای بررسی علائم سرطان سینه در زنانی که هیچ علامت یا مشکلی در پستان ندارند استفاده می شود. عکس‌های اشعه ایکس از هر سینه معمولاً از ۲ زاویه مختلف گرفته می‌شود.

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

ماموگرافی های تشخیصی

در صورت داشتن علائم پستان یا مشاهده موارد غیرعادی در ماموگرافی غربالگری، از ماموگرافی برای مشاهده سینه‌ها استفاده می‌شود. هنگامی که به این روش استفاده می شود، ماموگرافی تشخیصی نامیده می شود. آنها ممکن است شامل نماهای اضافی (تصاویر) از پستان باشند که بخشی از ماموگرافی غربالگری نیستند. گاهی اوقات از ماموگرافی تشخیصی برای غربالگری زنانی که در گذشته برای سرطان سینه درمان شده اند استفاده می شود.

ماموگرافی چگونه کار می کند؟

ماموگرافی با دستگاهی انجام می شود که فقط بافت سینه را بررسی می کند. دستگاه اشعه ایکس را با دوزهای کمتری نسبت به اشعه ایکس انجام می دهد تا به سایر قسمت های بدن مانند ریه ها یا استخوان ها نگاه کند. دستگاه ماموگرافی دارای 2 صفحه است که سینه را فشرده یا صاف می کند تا بافت از هم جدا شود. این یک تصویر با کیفیت بهتر می دهد و اجازه می دهد تا تابش کمتری استفاده شود.

در گذشته، ماموگرافی ها معمولاً روی صفحات بزرگ فیلم چاپ می شدند. در اسکن طب انواع مختلف فیلم رادیولوژی را بررسی میکنیم و شما میخوانید ابعاد مختلف فیلم رادیولوژی را از طریق سامانه فروش اسکن طب تهیه کنید. با این وجود امروزه ماموگرافی دیجیتال بسیار رایج تر است. تصاویر دیجیتال به صورت فایل در کامپیوتر ضبط و ذخیره می شوند.

انواع مختلف اسکن ماموگرافی:

دو نوع اصلی ماموگرافی وجود دارد: ماموگرافی دیجیتال دوبعدی و ماموگرافی سه بعدی که به آن توموسنتز دیجیتال سینه، توموسنتز دیجیتال یا فقط توموسنتز (DBT) نیز گفته می شود. تکنیک اجرای آنها یکسان است

کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

ماموگرافی سه بعدی (سه بعدی)

ماموگرافی سه بعدی (سه بعدی) همچنین به عنوان توموسنتز پستان یا توموسنتز پستان دیجیتال (DBT) شناخته می شود. مانند ماموگرافی استاندارد (دو بعدی)، هر سینه از دو زاویه مختلف (یک بار از بالا به پایین و یک بار از یک طرف به سمت دیگر) فشرده می شود، در حالی که عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود.

ماموگرافی سه بعدی اسکن طب

اما برای ماموگرافی سه بعدی، دستگاه در حالی که در یک قوس کوچک در اطراف سینه حرکت می کند، اشعه ایکس با دوز پایین زیادی می گیرد. سپس یک کامپیوتر تصاویر را در یک سری برش های نازک کنار هم قرار می دهد. این به پزشکان اجازه می دهد تا بافت های سینه را با وضوح بیشتری در سه بعدی ببینند. (یک ماموگرافی استاندارد دو بعدی [2D] را می توان همزمان گرفت، یا می توان آن را از تصاویر ماموگرافی سه بعدی بازسازی کرد.)

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که به نظر می‌رسد ماموگرافی سه بعدی احتمال فراخوانی مجدد برای آزمایشات بعدی پس از غربالگری را کاهش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد که سرطان سینه بیشتری پیدا می‌کند، و چندین مطالعه نشان داده‌اند که می‌تواند در زنان با سینه‌های متراکم مفید باشد. اکنون یک مطالعه بزرگ برای مقایسه بهتر نتایج بین ماموگرافی سه بعدی و ماموگرافی استاندارد (2 بعدی) در حال انجام است.

آیا ماموگرافی بی خطر است؟

ماموگرافی سینه ها را در معرض مقادیر کمی از اشعه قرار می دهد. اما فواید ماموگرافی بیشتر از هرگونه آسیب احتمالی در معرض اشعه است. ماشین‌های مدرن از دوز کم تابش برای گرفتن عکس‌های اشعه ایکس پستان با کیفیت تصویر بالا استفاده می‌کنند. به طور متوسط دوز کل برای یک ماموگرافی معمولی با 2 مشاهده از هر پستان حدود 0.4 میلی سیورت یا mSv است. (A mSv اندازه گیری دوز تابش است.) دوز تابش ماموگرافی های سه بعدی می تواند از کمی کمتر تا کمی بیشتر از ماموگرافی های دو بعدی استاندارد متغیر باشد.

برای در نظر گرفتن این دوزها، مردم در ایالات متحده به طور معمول در هر سال به طور متوسط در معرض 3 mSv تشعشع از محیط طبیعی خود قرار می گیرند. (به این تشعشعات پس زمینه گفته می شود.) دوز تابشی که برای غربالگری ماموگرافی هر دو پستان استفاده می شود، تقریباً همان مقدار پرتویی است که یک زن از محیط طبیعی خود در طی حدود 7 هفته دریافت می کند.

اگر احتمال بارداری وجود دارد، به متخصص مراقبت های بهداشتی و تکنسین اشعه ایکس اطلاع دهید. اگرچه خطر برای جنین بسیار اندک است و معمولا تصور می شود ماموگرافی در دوران بارداری بی خطر است، ماموگرافی غربالگری به طور معمول در زنان باردار که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه نیستند، انجام نمی شود.

ماموگرافی همچنین ممکن است منجر به انجام آزمایش‌های اضافی برای برخی از زنان شود که منجر به تشخیص سرطان سینه نمی‌شود، اما ممکن است همچنان آسیب‌های خاص خود را داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، محدودیت های ماموگرافی را ببینید.

سخن پایانی در مورد کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان :

در این مقاله از اسکن طب امیدواریم که به برخی از سوالات شما در مورد کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان پاسخ داده باشیم. مراکز مختلفی در سراسر تهران، اصفهان و شهرهای مختلفی از کشور وجود دارند که خدمات تصویربرداری ماموگرافی را به شما ارائه میدهند. حتی این مراکز میتوانند در نزدیکی شما باشند که هیچ اطلاعی از آنها نداشته باشید.

از پلتفرم اسکن طب میتوانید نزدیکترین مرکز به خود را یافته و با خیال راحت نوبت اینترنتی ماموگرافی را از این مراکز و بیمارستانها دریافت کنید.

 

Comments

  • اذرگون
    سپتامبر 17, 2023 at 8:19 ق.ظ

    سرطان سینه در روستای ما نبوده ولی خوب بعضی ها سینه درد می گیرند ، معصومه خانم علی نژاد که چشماش ضعیفه

Add a comment