ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

سریع ترین پاسخ ممکن برای این سوال این است: بستگی دارد. تفاوت‌های بسیار زیادی در بین زنان وجود دارد که نمی‌توانیم به طور کلی اظهار نظر کنیم که ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟ شما مجاز نیستید که ماموگرافی را در مقابل سونوگرافی قرار دهید. بلکه این دو اسکن مکمل هم هستند. پس مساله اصلی چیز دیگریست. مسئله این است که نوع مراقبت مناسب برای شما چیست.

سونوگرافی معمولا به عنوان ابزار غربالگری اولیه برای سرطان سینه استفاده نمی شود. با این حال، هنگامی که همراه با ماموگرافی استفاده شود، می تواند مکمل سایر ابزارهای غربالگری سرطان سینه باشد. اغلب، زمانی که یک ناهنجاری در ماموگرافی تشخیص داده شود، سونوگرافی به عنوان یک اسکن تکمیلی تجویز می شود.

اما قبل از اینکه ادامه دهیم، بیایید به تفاوت‌های این دو نگاه کنیم.

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی
تفاوت های کلیدی سونوگرافی و ماموگرافی چیست؟

در ماموگرافی از دوز کم اشعه برای گرفتن تصویر از پستان استفاده می شود. بافت بین دو صفحه فشرده می شود تا بهترین تصویر گرفته شود. سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می کند و آنها را به تصویر تبدیل می کند. در سونوگرافی هیچ تشعشعی در کار نیست. امواج صوتی از طریق وسیله ای به نام مبدل یا پروب سونوگرافی ارسال می شوند. در سونوگرافی برعکس ماموگرافی نیاز به فشرده کردن سینه در حین تصویربرداری نیست.

تصاویر ماموگرافی و سونوگرافی پستان نیز متفاوت هستند – به خصوص اگر ماموگرافی سه بعدی باشد. یک ماموگرافی سه بعدی تصویری دقیق از سینه را با گرفتن تصاویر “برشی” در حین حرکت دستگاه در اطراف سینه نشان می دهد. نتیجه تقریباً 300 تصویر دقیق است که به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند تا ناهنجاری‌ها را تشخیص دهند. ماموگرافی به‌ویژه برای زنان با سینه‌های متراکم مفید است.

مزایا و معایب استفاده از سونوگرافی چیست؟

مزیت اصلی سونوگرافی این است که ابزار دیگری است که ما برای کمک به تشخیص سرطان سینه از آن استفاده می کنیم. به عنوان مثال، اگر خانمی توده ای یا حتی تغییری در سینه خود احساس کند، سونوگرافی برای به دست آوردن ویژگی های اضافی ناحیه مورد نظر مفید خواهد بود تا مشخص شود آیا توده یا تغییر چیزی خوش خیم است (کیست، غدد لنفاوی، بافت چربی) یا چیزی مشکوک به سرطان است.

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی
از سونوگرافی استفاده کنم یا ماموگرافی؟

اغلب، تصویربرداری از پستان، شامل انجام منظم ماموگرافی و سپس در صورت نیاز، تکمیل آن با سونوگرافی صورت می گیرد. این امر به این دلیل است که سونوگرافی پستان ممکن است برخی از اشکال اولیه سرطان را نشان ندهد.

امروزه ثابت شده است که ماموگرافی سه بعدی سرطان های بیشتری را نسبت به ماموگرافی دو بعدی پیدا می کند و همچنین تعداد تشخیص های مثبت کاذب را کاهش می دهد.

• سونوگرافی ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد اگر:
• علائم مشکوک پستان دارید و زیر 30 سال سن دارید
• در دوران بارداری مشکلات یا علائم پستان دارید (در دوران بارداری معمولا به خاطر خطرات اشعه برای جنین، از ماموگرافی استفاده نمی شود).
• کیستی دارید که باید تخلیه شود

ماموگرافی یا سونوگرافی
آیا به جای ماموگرافی باید سونوگرافی انجام داد؟

به طور کلی، خیر. سونوگرافی سینه قادر نیست تا بعضی از موارد خفیف سرطان را تشخیص دهد. علاوه بر این، در صورت اضافه وزن یا داشتن سینه های بزرگ، سونوگرافی از دقت کمتری برخوردار است.

اگر باردار هستید، نباید ماموگرافی انجام دهید. با این حال، توصیه می شود هر گونه تغییر پستان را با پزشک خود در میان بگذارید. علائم خاصی می تواند نشان دهنده نیاز به سونوگرافی باشد.

آیا برای آماده شدن برای سونوگرافی باید کار خاصی انجام دهم؟

از برخی جهات، آماده شدن برای سونوگرافی پستان بسیار شبیه به آماده شدن برای ماموگرافی است. فقط به یاد داشته باشید:

هنگام انجام آزمایش از لوسیون یا پودر روی سینه های خود استفاده نکنید.
به یاد داشته باشید که لباس های گشاد یا لباس هایی بپوشید که بتوانید به راحتی آن ها را در بیاورید.

در سونوگرافی از ژل مخصوصی استفاده می شود که در ماموگرافی وجود ندارد.

اگر اسکن ماموگرافی غیرطبیعی داشته باشم چطور؟

اگر اسکن ماموگرافی سینه شما غیرطبیعی باشد، ممکن است شما نیاز به یک اسکن سونوگرافی پستان تکمیلی داشته باشید.

رادیولوژیست که ماموگرافی شما را بررسی کرده است، معمولاً تجویز خاصی در مورد معاینات اضافی می دهد. این تجویز ممکن است شامل اسکن های اضافی مانند ماموگرافی تشخیصی، سونوگرافی، ام ار ای یا بیوپسی باشد.

جمع بندی

معمولاً اینطور نیست که یک اسکن بهتر از دیگری باشد. عوامل زیادی وجود دارد که تعیین می کند سونوگرافی یا ماموگرافی روش مناسب تری برای هر فرد است.

به طور کلی، ماموگرافی ابزار غربالگری اولیه برای سرطان سینه است، از طرف دیگر، سونوگرافی به تنهایی به عنوان آزمایش غربالگری سرطان پستان استفاده نمی شود، بلکه زمانی که یک توده تشخیص داده می شود یا زمانی که یک ناهنجاری در یک دستگاه تشخیص داده می شود، تجویز می شود. بنابراین از این نظ، هر دو اسکن ماموگرافی و سونوگرافی با هم در تشخیص سرطان سینه عمل می کنند.

زنان اغلب می پرسند که آیا می توانند ماموگرافی را نادیده بگیرند و به جای آن سونوگرافی را انتخاب کنند زیرا سونوگرافی درد کمتری دارد، اما مطالعات متعدد نشان داده اند که ماموگرافی موثرترین ابزار غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه و کاهش تعداد مرگ و میرها است.

شما در اسکن طب می توانید جواب بسیاری از سوالات مربوط به سونوگرافی یا ماموگرافی خود را بیابید. همچنین می توانید به راحتی نوبت سونوگرافی سینه یا نوبت ماموگرافی رزرو کنید. این روند نوبت گرفتن سونوگرافی سینه یا ماموگرافی از نزدیک ترین محل به شما است و کاملا رایگان است.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment