پت اسکن پیام- اولین مرکز پت اسکن خصوصی در ایران

پت اسکن پیام- اولین مرکز پت اسکن خصوصی در ایران

چون زندگی شما ارزشمند است

معرفی مجموعه پت اسکن پیام، اولین مرکز پت اسکن خصوصی در ایران.

پت اسکن چیست؟

مبانی اسکن PET

اسكن PETاز طريق نشان دادن و اندازه گيري ميزان فعاليت متابوليك سلول هاي بافتي قادر است كه در مورد بيماري ها بدخيم، بيماري هاي مغزي و قلبي اطلاعات دقيق تري را در اختيار پزشك معالج قرار داده و او را در تصميم گيري صحيح تر در مورد بيماري ياري دهد.

مهمترین کاربرد های PET-CT در بیماری های بدخیم، بیماری های ایسکمیک قلبی و بیماری های مغز است. PET-CT بیشترین کاربرد را در سرطان های ریه، کولون و رکتوم (روده بزرگ و انتهای آن) ، لنفوم، پستان، ملانوم، مری، تومورهای سر و گردن، تیروئید، تخمدان، دهانه رحم و بیضه دارا می باشد.

کاربرد مهم دیگر PET-CTدر بیماری های قلبی است که می تواند با صحت بالا وضعیت خونرسانی دیواره قلب، زنده بودن عضله قلب و عملکرد آن را مشخص کند. در بیماری های مغزی نیز در موارد اختلالات حافظه و آلزایمر و نیز در تعیین دقیق کانون تشنج جهت تشخیص و راهنمایی جراح (در صورت نیاز به مداخله جراحی در موارد تشنج های مقاوم به درمان) کاربرد دارد.

دستگاه پت سی تی

 

دستگاه PET چگونه کار می کند؟

PET يك دستگاه پيشرفته تصويربرداري است كه تفاوت هاي عمده اي با ساير روش هاي تصويربرداري رايج دارد. براي انجام اسكن PET لازم است مقدار اندكي از يك راديودارو كه عمدتاً قند ساده نشاندار شده با يك ماده راديواكتيو است به بدن بیمار تزريق گردد.

اين دارو در بدن بیمار توزيع مي گردد و هر كدام از بافتهاي بدن بر حسب ميزان فعاليت متابوليك خود آن را برداشت مي كند. بافتهايي كه متابولسيم بالايي دارند از جمله سلول هاي بدخيم و بافتهاي التهابي به شدت اين ماده را جذب مي كند در حاليكه در بافتهاي آسيب ديده و از بين رفته از جمله در سكته هاي قلبي و بيماري هاي مغزي از جمله آلزايمر ميزان برداشت قند راديو اكتيو كاهش مي يابد.

دستگاه PET قادر است از طريق ثبت تشعشعات راديواكتيو توزيع دارو را در بدن بیمار ثبت كند. روش هاي تصوير برداري موجود از جمله CT اسكن عمدتاً بر بررسي ويژگي هاي آناتوميك ضايعات از جمله بزرگ شدگي، تغيير شكل غير طبيعي بافت ها و محل دقيق درگيري استوار است در حاليكه اسكن PET خصوصيات متابوليك و عملكردي ضايعات را بررسي مي كند. به همين دليل اسكن PET در اكثر موارد قادر است بيماري ها را قبل از اينكه تغييرات آناتوميك آن ها در CT اسكن بروز كند از طريق نشان دادن تغييرات متابوليك و عملكردي آنها بيماري را در مراحل بسيار ايتدايي تر تشخيص دهد. به علاوه زماني كه هدف بررسي پاسخ به درمان مي باشد دستگاه PET قادر است بسيار زود تر از CT اسكن و يا MRI پاسخ و يا عدم پاسخ به درمان را نشان دهد.

نمونه تصویر پت اسکن

اسكن PET قادر است از طريق بررسي ميزان متابوليسم و سوخت و ساز بافت ها اطلاعاتي را در اختيار پزشك معالج قرار دهد كه از طرق ساير روش هاي تصويربرداري ممكن نيست. اسكن PET در اكثر موارد قادر است بيماري ها را قبل از اينكه تغييرات آناتوميك آن ها در CT اسكن بروز كند از طريق نشان دادن تغييرات متابوليك و عملكردي آنها بيماري را در مراحل بسيار ايتدايي تر تشخيص دهد. لذا بيماري در مراحل بسيار ابتدايي كشف مي شود و احتمال پاسخ دهي به درمان بسيار افزايش مي ياب. به علاوه زماني كه هدف بررسي پاسخ به درمان مي باشد دستگاه PETقادر است بسيار زود تر از CTاسكن و يا MRIپاسخ و يا عدم پاسخ به درمان را نشان دهد.

کاربردهای پت اسکن کدامند؟

PET-CT بیشترین کاربرد را در سرطان های ریه، کولون و رکتوم ، لنفوم، پستان، ملانوم، مری، تومورهای سر و گردن، تیروئید، تخمدان، سرویکس و بیضه دارا می باشد. مهمترین مزایای تصویر برداری به روش PET-CT در بیماری های بدخیم شامل موارد زیر می باشد:

  •  تشخیص بیماری در مراحل اولیه
  • کاهش نیاز به انجام اقدامات تهاجمی جهت تعیین وسعت بیماری
  • امکان بررسی دقیقتر وسعت بیماری به دلیل رزولوشن و حساسیت بالا
  • امکان بررسی آسانتر وسعت بیماری به دلیل انجام اسکن از تمام بدن در یک مرحله
  • راهنمای انتخاب درمان ارجح،ارزیابی پاسخ به درمان و اثر بخشی آن
  • تشخیص زودرس عود و افتراق عود بیماری از تغییرات بافتی ناشی از درمان های جراحی و یا رادیوتراپی
  • تعیین پیش آگهی بیماری در مراحل اولیه قبل از شروع درمان
  • امکان تعیین دقیق محل ضایعه جهت انجام بیوپسی و اقدامات درمانی از قبیل جراحی و رادیوتراپی
  • ممکن است بتواند در کاهش هزینه های کلی درمان نقش داشته باشد.

کاربرد مهم دیگر PET-CT در بیماری های قلبی است که می تواند با صحت بالا وضعیت خونرسانی دیواره قلب، زنده بودن عضله قلب و عملکرد آن را مشخص کند. در بیماری های مغزی نیز در موارد اختلالات حافظه و آلزایمر و نیز در تعیین دقیق کانون تشنج جهت تشخیص و راهنمایی جراح (در صورت نیاز به مداخله جراحی در موارد تشنج های مقاوم به درمان) کاربرد دارد.

مرکز پت اسکن پیام

چه امکاناتی در مرکز پت اسکن پیام وجود دارد؟

پت اسکن پیام در با زیربنای 2000 متر مربع در منطقه ویژه اقتصادی پیام، در مهرشهر استان البرز واقع شده است. این مرکز به عنوان نخستین مرکز تصویربرداری پت اسکن خصوصی در سال 1395 افتتاح گردیده و با داشتن محیطی زیبا و آرامش بخش، تجهیزات پیشرفته و روز دنیا، در حال خدمتگزاری به مردم شریف کشور می باشد. در ادامه پاره ای امکانات مجموعه پت اسکن پیام شرح داده شده است.

Payam Iran PET Scan
Payam Iran PET Scan
  • محیط آرام و زیبا، طراحی شده به عنوان مرکز پت اسکن

مرکز پت اسکن پیام بصورت اختصاصی به عنوان یک مرکز تصویربرداری پزشکی طراحی شده تا بیماران هنگام مراجعه به این مرکز در راحتی و آرامش کامل خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند. لابی بزرگ و لوکس، محیط آرام و راحت به بیماران اطمینان میدهد تجربه ای لذتبخش از خدمات پزشکی خواهند داشت.

مرکز پت اسکن پیام
مرکز پت اسکن پیام Payam PET scan

تاکنون در مراکز تصویربرداری رویه مرسوم اینگونه بوده که بیماران همگی در کنار هم و در محیطی اضطراب آور در انتظار انجام تصویربرداری لخظات سختی را سپری می کرده اند. اما در مرکز پت اسکن پیام، برای هر بیمار یک اتاق انتظار اختصاصی در نظر گرفته شده که به تخت بیمار الکترونیکی، سیستم مالتی مدیا، تهویه مطبوع، سرویس بهداشتی اختصاصی مجهز بوده و امکانات پزشکی مانند دستگاه سنجش فشار خون، دستگاه اکسیژن ساز و … در هر اتاق در دسترس می باشد.

Payam Iran PET Scan

  • دستگاه PET/CT مدرن و پیشرفته

اصلی ترین سیستم مورد نیاز در یک مرکز پت اسکن، دستگاه اسکنر PET/CT می باشد. این دستگاه وظیفه تصویربرداری از بیمار به روش پت را بر عهده دارد. به این دلیل در پت اسکن پیام سیستم تصویربرداری مدرن و پیشرفته ای نصب گردیده که علاوه بر دقت و کیفیت بالا، با کاهش نسبی زمان تصویربرداری به رفاه حال بیماران کمک نموده است.

PET Scan System
PET Scan System
  • شتابدهنده و آزمایشگاه ساخت رادیودارو

همانگونه که پیشتر شرح داده شد، برای تصویربرداری به روش پت، لازم است تا مقدار بسیلر کمی از ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق گردد. در حال حاضر سازمان انرژی اتمی کشور، این رادیودارو را در اختیار مراکز قرار میدهد که با محدودیت هایی همراه است. در مرکز پت اسکن پیام، برای راحتی بیشتر بیماران و جلوگیری از اخلال و بی نظمی در روند تصویربرداری، سایکلوترون (شتابدهنده) و آزمایشگاه (هات لب) تهیه داروهای رادیواکتیو راه اندازی شده است.

پت اسکن پیام- اولین مرکز پت اسکن خصوصی در ایران
پت اسکن پیام- اولین مرکز پت اسکن خصوصی در ایران

PET Scan HOT Lab

  • تکنولوژی جدید پت ماموگرافی، برای اولین بار در ایران و خاورمیانه

پت ماموگرافی یک روش جدید برای تهیه تصاویر از پستان ها می باشد. در این روش مانند پت اسکن، میزان مصرف گلوکز در بافت های مختلف به صورت یک تصویر نشان داده می شود. بدین ترتیب بیماری های بدخیم پستان، بسیار زودتر تشخیص داده میشود. همچنین علیرغم اینکه در ماموگرافی معمولی اغلب تشخیص کیست های ساده از توده های بدخیم امکانپذیر نیست، در ماموگرافی این امر یعنی تمیز دادن کیست های خوشخیم تومورهای سرطانی پستان براحتی امکانپذیر است.

پت تخصصی پستان در مرکز پت اسکن پیام

  • سیستم های تصویربرداری پزشکی هسته ای

علاوه بر تمام دستگاه های پیشرفته ای که توضیح داده شد، در مرکز پت اسکن پیام، دستگاه SPECT که برای انجام تصویربرداری های پزشکی هسته ای به کار می رود نیز نصب گردیده است. با وجود اینکه تعداد زیادی مرکز پزشکی هسته ای در سراسر کشور وجود دارد، با این وجود، برای رفاه حال بیماران و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ایشان، سیستم SPECT مرکز پت اسکن پیام که از انواع بسیار پیشرفته و جدید این دستگاه می باشد، آماده خدمت رسانی به بیماران محترم می باشد.

در صورت نیاز به دریافت نوبت اینترنتی پت اسکن از مرکز پت اسکن پیام میتوانید به لینک دریافت نوبت پت وبسایت تخصصی تصویربرداری پزشکی اسکن طب مراجعه نمایید.

 

گردآورنده: ایوب آزادبخت، سوپروایزر تصویربرداری PET-CT مرکز پت اسکن پیام کرج- پاییز 1401

Comments

  • تورج شهرستانی
    ژانویه 14, 2024 at 10:41 ق.ظ

    من به محلول ید حساسیت دارم و mri با تزریق نباید انجام دهم آیا در محلول پت اسکن ید iodin وجود دارد و می‌شود پت اسکن نمود با تشکر

    • اسکن طب
      مارس 18, 2024 at 9:33 ب.ظ

      با سلام

      در پت اسکن از رادیوداروی FDG استفاده میشود
      و ید نداریم

      و اینکه شما از کجا میدانید که به ید حساسیت دارید؟

  • آزاده
    فوریه 14, 2024 at 1:28 ب.ظ

    وقت پت اسکن اورژانسی میخواستم توروخدا

    • اسکن طب
      فوریه 16, 2024 at 10:29 ب.ظ

      با سلام
      لطفا لینک دریافت نوبت را بزنید

Add a comment