سوالات مهم در مورد پت اسکن در ایران و دنیا

سوالات مهم در مورد پت اسکن در ایران و دنیا

پت اسکن چه نوع تومورهایی را بررسی می کند؟

نتیجه و گزارش تصویر پت اسکن می تواند به تشخیص سرطان و میزان گسترش آن کمک کند. اسکن پت می تواند تومورهای موجود در مغز، پروستات، تیروئید، ریه ها و دهانه رحم را نشان دهد. این اسکن همچنین می تواند وقوع تومورهای کولورکتال، لنفوم، ملانوم و پانکراس را ارزیابی کند.

پت اسکن برای تشخیص سرطان چقدر طول می کشد؟

اسکن پت چقدر طول می کشد؟ این یکی از مهمترین سوالات بیماران و همراهان بیمار است که برای اولین بار جهت انجام اسکن پت مراجعه میکنند. بسته به نوع اطلاعاتی که پزشک شما به دنبال آن است، اسکن PET حدود 60 تا 90 دقیقه ممکن است طول بکشد.
پس از تزریق رادیودارو به بدن، نیاز است حدود یک ساعت در اتاق استراحت پس از تزریق منتظر بمانید تا رادیودارو در تمام بدن پخش شده و شما آماده انجام اسکن شوید. پس از گذشت این زمان کارشناس دستگاه از شما خواهد خواست تا جهت انجام اسکن پت به اتاق اسکن مراجعه نمایید. هنگامی که برای شروع اسکن آماده شدید، از شما خواسته می شود که به پشت روی تخت دستگاه پت سی تی دراز بکشید و بدون حرکت قرار بگیرید تا اسکن شما تمام شود.

مهم در مورد پت اسکن در ایران و دنیا اسکن طب 1

آیا اسکن PET دردناک است؟

به طور کلی اسکن پت دردناک نیست، اما با توجه به وضعیت بیمار ممکن است خسته کننده باشد. همانطور که در مقالات ارائه شده در اسکن طب بررسی کردیم، پت اسکن نوعی اسکن پزشکی هسته ای است، که با رادیو داروی F-18 یا C-11 یا رادیوداروهای مختلف دیگر انجام میگردد. پت اسکن یا اسکن با PET-CT ضرری ندارد.
اما در برخی از موقعیت ها ممکن است ناراحت کننده یا خسته کننده باشند. به طور مثال برای پت اسکن کل بدن یا تمام بدن، در طول اسکن بیمار باید بی حرکت دراز بکشد. همچنین ممکن است لازم باشد بازوهای خود را بالای سر خود نگه دارید. همین موارد ممکن است باعث خستگی بیمار و در بعضی موارد درد در طول اسکن شود.

دریافت نوبت پت اسکن

هزینه پت اسکن چقدر است؟

به طور کلی هزینه اسکن پت در سراسر دنیا گران است و یکی از دلایل تاخیر در ورود این تجهیزات به ایران همین هزینه بالای تجهیزات (پت-سی تی و سیکلوترون و تجهیزات جانبی آن) و هزینه بالای این آزمایشات هستند.

میانگین هزینه اسکن PET در ایالات متحده 5750 دلار است، اگرچه تعرفه پت اسکن در آمریکا می تواند از 1250 تا 9225 دلار متغیر باشد. یکی از عواملی که می تواند تا حد زیادی بر هزینه اسکن پت تأثیر بگذارد این است که شما در یک مرکز خصوصی یا مرکز دولتی اسکن پت را انجام میدهید.
به طور میانگین هزینه این اسکن در سراسر دنیا و کشورهایی مثل ایالات متحده، ترکیه، ژاپن و غیره، اسکن پت سی تی می تواند بین 2000-5000 دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد. این هزینه شامل هزینه دارو و اسکن است.
هزینه اسکن پت در ایران با توجه به اینکه شامل بیمه نمیباشد بسته به نوع مراکز خصوصی و دولتی آن در ایران و نوع تامین رادیودارو در این مراکز متغیر است.

مهم در مورد پت اسکن در ایران و دنیا اسکن طب

به طور تقریبی هزینه اسکن در مراکز پت اسکن در ایران به صورت زیر است:

  • هزینه اسکن پت با رادیودارو در مرکز بیمارستانی امام خمینی (ره) و شریعتی حدود پنج میلیون تومان است.
  • هزینه اسکن پت با رادیودارو در مرکز بیمارستان خاتم الانبیاء تهران حدود نه و نیم میلیون تومان است.
  • هزینه اسکن پت با رادیودارو در مرکز پیام کرج حدود هفت و نیم میلیون تومان است.
  • هزینه پت اسکن در بیمارستان مسیح دانشوری بسته به نوع بیمه متغیر است، ولی به صورت آزاد پنج میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان است.
  • به طور کلی هزینه پت اسکن طبق تعرفه مصوب وزارت بهداشت جهت مراکز دولتی بسته به نوع رادیوداروی مورد استفاده متغیر است. در ادامه تیم اسکن طب با بررسی های صورت داده، هزینه اسکن پت را با داروهای مختلف و با تعرفه 1400 جهت اطلاع در اختیار شما قرار داده است.
  • هزینه پت سی تی با داروی FDG، 52.000.000 ريال است.
  • هزینه پت اسکن با داروی گالیوم PSMA و DOTATATE، 67.500.000 ريال است.
  • اسکن مغز و تمام بدن 80.770.000 ریال است.
  • هزینه اسکن پت برای بیماران خارجی در مراکز مختلف متفاوت است، که جهت اطلاع از این مبلغ میتوانید با تیم پشتیبانی این پلتفرم تماس بگیرید. همچنین از طریق لینک دریافت نوبت اسکن، میتوانید مرکز مورد نظر خود را جهت دریافت نوبت اسکن پت انتخاب نمایید.

آیا مراکز پت اسکن ایران بیمه را قبول میکنند یا خیر؟

اگرچه اسکن پت هنوز به طور کامل جایگاهی در بین بیمه های تکمیلی و خدماتی ندارد ولی با این وجود بعضی مراکز پت اسکن کشور با برخی از بیمه های تکمیلی قرارداد همکاری به امضاء رسانده اند و این موضوع میتواند کمک بسیار زیادی به بیمارانی که قصد انجام اسکن پت دارند بکند.

هزینه اسکن پت با توجه به توضیحات بالا برای برخی مراکز متغییر و بسیار قابل توجه است، لذا استفاده از بیمه های تکمیلی میتواند کمک شایانی به بیماران بکند.

برای مثال مرکز پت اسکن پیام با بیمه دی قرارداد دارد و بیماران میتوانند از این بیمه در این مرکز استفاده کنند. خانواده معظم شهدا با داشتن این بیمه میتوانند به صورت رایگان اسکن پت انجام دهند.

مرکز پت اسکن پیام مهرشهر

همچنین مرکز پت اسکن فردوس بیمارستان مسیح دانشوری نیز بیمه نیروهای مسلح را پوشش میدهد و بیماران با این پوشش بیمه ای میتوانند اسکن پت رایگاه انجام دهند.

مرکز پت اسکن بیمارستان مسیح دانشوری

مرکز پت اسکن فردوس بیمارستان مسیح دانشوری با بیمه های ذیل علاوه بر بیمه نیروهای مسلح قرارداد دارد:

  • بیمه بانک ها شامل بیمه بانک کشاورزی، بیمه بانک ملی، بیمه بانک ملت، بیمه بانک رفاه کارگران، بیمه بانک صادرات، بیمه بانک تجارت، بیمه بانک مرکزی و بیمه بانک صنعت و معدن
  • بیمه کارکنان و بیمه صندوق بازنشستگی شرکت نفت
  • محک

با توجه به توضیحات مرکز پت اسکن مسیح دانشوری، بیمه های مذکور کل هزینه اسکن را تحت پوشش قرار میدهند. لذا بیماران تحت پوشش این بیمه ها بایستی با اخذ معرفی نامه از شرکت بیمه خود و بدون پرداخت هزینه اسکن پت را در این مرکز به صورت رایگان و یا با فرانشیزی ناچیز انجام دهند.

در مرکز پت اسکن مسیح دانشوری، بیماران تحت پوشش بیمه های تکمیلی همچون بیمه ایران، بیمه دانا، بیمه آسیا و … می توانند با مراجعه به شعب بیمه خود و ارائه اصل جواب اسکن و اصل رسید واریز وجه، بخشی از هزینه را دریافت نمایند.

در آینده نزدیک در پلتفرم اسکن طب لیست بیمه ای که بیماران میتوانند از آن جهت انجام اسکن پت استفاده کنند را با ذکر مراکز پت اسکن با پوشش بیمه ای به طور مفصل و کامل خواهیم آورد.

چقدر طول میکشد تا نتایج پت اسکن را دریافت کنید؟

چه زمانی باید نتایج اسکن پت خود را دریافت کنم؟ این اولین سوالی است که شما ممکن است پس از انجام اسکن پت از پذیرش بخش پت اسکن سوال کنید. معمولا بسته به نوع مراکز پت اسکن و شلوغی آنها این سوال جوابی متفاوت خواهد داشت. لذا بهترین و دقیقترین جواب به این سوال پاسخی است که پذیرش مرکز به شما خواهد داد.

اما با توجه به بررسی های اسکن طب، متخصصین پزشکی هسته ای با کمک رادیولوژیستها اصولا تصاویر پردازش شده توسط سیستمهای پروسس دستگاههای پت سی تی را معمولا بین 24 تا 72 ساعت پس از انجام اسکن پاسخ خواهند داد و شما میتوانید ریپورت پت اسکن خود را در این بازه زمانی از مرکز یا پذیرش یا سامانه ای که اسکن طب در اختیار مراکز قرار میدهد دریافت کنید.

آیا پت اسکن سرطان را تایید می کند؟

بله، یکی از کاربردهای پت اسکن تشخیص سرطان است. سلول‌های سرطانی به‌عنوان نقاط روشن در اسکن PET نشان داده می‌شوند، زیرا میزان متابولیسم آنها بالاتر از سلول‌های طبیعی است.

اسکن پت ممکن است در موارد زیر مفید باشد:

  • تشخیص سرطان
  • تشخیص اینکه آیا سرطان شما گسترش یافته است یا خیر.

تمام موارد مذکور فقط توسط متخصص پزشکی هسته ای قابل تشخیص بوده و افراد دیگر فعال در این حوزه قادر به شناسایی این بیماری نیستند و اظهار نظر در این مورد بایستی توسط پزشک شما باشد.

ام آر آی بهتر است یا پت اسکن؟

تفاوتهای زیادی بین تصویر ام ار ای و پت اسکن وجود دارد. هم پت اسکن و هم اسکن ام ار ای ، هر دو می توانند بیماری ها و ناهنجاری ها را تشخیص دهند. با این حال، پت اسکن می تواند عملکرد بدن شما را در سطح سلولی نشان دهد. از سوی دیگر، پت اسکن شامل تشعشع است. اما اسکن های MRI شما را در معرض تشعشعات مضر قرار نمی دهند، که می تواند برای بیماران خاص و اسکن سالانه ارجح باشد. با این حال هرکدام کاربرد خاص خود را دارد.

سخن پایانی:

در این مقاله از اسکن طب تلاش شده به اکثر سوالات مهم در مورد پت اسکن، هزینه پت اسکن، بیمه های پوششی برای پت اسکن، پت اسکن رایگان، نوبت پت اسکن به روش اینترنتی و مواردی از این قبیل اشاره کنیم و توضیحاتی در مورد آنها بدهیم.
شما میتوانید با استفاده از پلتفرم اسکن طب، به دریافت نوبت پت اسکن اقدام نموده و مراکزی که این خدمات را ارئه میدهند شناسایی کنیدو در آینده نزدیک میتوانید کد تخفیف اسکن پت را برای مراکز پت اسکن کل کشور از اسکن طب دریافت کنید.

Comments

  • رویا
    ژانویه 12, 2023 at 7:00 ب.ظ

    باسلام لطفا سایت ذوبروز کنید قیمتا بروز ودقیق نیستن

    • اسکن طب
      ژانویه 12, 2023 at 10:53 ب.ظ

      باسلام و درود
      قیمتهای اعلامی توسط مرکز میباشد که براساس تعرفه اعلامی در سال 1400 میباشد

  • علی
    مارس 8, 2023 at 11:33 ق.ظ

    سلام خدمت شما بیمه نیروهای مسلح و بیمه تکمیلی کوثر هم مورد قبول هست؟

    • اسکن طب
      مارس 11, 2023 at 10:47 ق.ظ

      با سلام و احترام

      لطفا مقاله زیر را مطالعه نمایید
      https://scanteb.com/%D9%BE%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C/

    • اشرف احمدلو
      ژوئن 16, 2023 at 12:37 ق.ظ

      هزینه پت اسکن را می خواستم برای تشخیص سرطان با تامین اجتماعی چقدره؟؟؟

      • اسکن طب
        ژوئن 25, 2023 at 3:15 ق.ظ

        با سلام

        هزینه پت اسکن در بیمارستانهای دولتی و مراکز خصوصی متفاوت است.
        در دولتی 7.5-9 میلیون و در مراکز خصوصی 15-25 میلیون است.
        بعضی مراکز نیز با پوشش بیمه تکمیلی هزینه پت اسکن رایگان است

Add a comment