پت اسکن و بیمه تکمیلی

در این مقاله از اسکن طب قبل از بررسی پت اسکن و بیمه های طرف قرارداد برای انجام این اسکن، لازم است به برخی سوالات شما در مورد هزینه پت اسکن بپردازیم. اینکه اصلا پت اسکن گران است؟ چرا پت اسکن گران است؟ آیا میتوان پت اسکن رایگان انجام داد؟ تفاوت قیمت اسکن پت و اسکن ام ار ای و سی تی اسکن چقدر است؟ را پاسخ خواهیم داد. بیمه های تکمیلی و پت اسکن در مراکز مختلف را نیز مورد بررسی خواهیم داد.

قیمت آزاد پت اسکن در مراکز مختلف چقدر است؟

قیمت آزاد پت اسکن برای 5 مرکز معروف پت اسکن در سال 1402 در زیر آورده شده است.

  • مرکز پت اسکن بیمارستان رضوی (مشهد)  –  21 میلیون تومان
  • مرکز پت اسکن بیمارستان خاتم (تهران)  –  18.5 میلیون تومان
  • مرکز پت اسکن پیام (کرج)  –  15 میلیون تومان
  • مرکز پت اسکن بیمارستان شریعتی (تهران)  –  7.5 میلیون تومان
  • مرکز پت اسکن بیمارستان امام خمینی(تهرن)  –  7.5 میلیون تومان

آیا اسکن PET گران است؟

اسکن پت با توجه به گران بودن تجهیزات و پروسه تولید رادیوداروی آن و نوع خدمتی که به بیماران داده میشود یک اسکن گران قیمت در دنیا محسوب میشود.
هزینه پت اسکن به گفته یکی از مراکز تصویربرداری پزشکی ایالات متحده، می تواند 5000 دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد. این شامل فقط هزینه اسکن است.
در ایران برخی از بیمه های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه های روستایی و غیره هزینه پت اسکن را پوشش نمیدهند و لذا بیمار بدون بیمه های تکمیلی بایستی کل هزینه اسکن را پرداخت کند.

دریافت نوبت پت اسکن

دلیل گرانی پت اسکن چیست؟

یکی از دلایل گران بودن پت اسکن هزینه تولید رادیوداروی آن است. PET به طور کلی یک آزمایش تصویربرداری “گران قیمت” در نظر گرفته می شود، اما در مقایسه با مجموع هزینه های مربوط به سی تی اسکن با کنتراست گردن، قفسه سینه، شکم و لگن، هزینه تصویربرداری PET ممکن است کاملاً قابل مقایسه باشد.
به طور مشابه، در بسیاری از مراکز تصویربرداری دنیا هزینه MRI و PET مشابه است. اما در ایران این موضوع جامعیت ندارد و هزینه اسکن ام ار ای با قیمت پت اسکن قابل مقایسه نیست و دلیل آن تعدد مراکز ام ار ای و هزینه های تولید رادیو دارو در پت اسکن است.

سریعترین نوبت پت اسکن

آیا اسکن PET گرانتر از MRI است؟

در دنیا و ایران پت اسکن به علت هزینه های بالای تجهیزات و مواد اولیه برای انجام اسکن تعرفه بالاتری نسبت به ام ار ای دارد.
در مورد اینکه چرا پت اسکن پرهزینه است میتوان گفت که برای انجام یک اسکن پت نیاز به دستگاههای سرمایه ای و گران قیمتی مثل پت-سی تی و سیکلوترون داریم که هر کدام از این دستگاهها با توجه به تکنولوژی ای که دارند از دستگاههای MRI به مراتب گران‌تر هستند.

پت اسکن و ام ار ای

اسکن PET یا MRI کدام بهتر است؟

جواب به این سوال را میتوان به این صورت داد که، هر کدام از این اسکنها جایگاه خود را برای تشخیص و درمان بیمارها دارند. باید توجه داشته باشید که اسکن های MRI و PET، هر دو می توانند بیماری ها و ناهنجاری ها را تشخیص دهند. با این حال، اسکن PET می تواند عملکرد بدن شما را در سطح سلولی نشان دهد.
از سوی دیگر، اسکن PET شامل تشعشع است. اما اسکن های MRI شما را در معرض تشعشعات مضر قرار نمی دهند، که اسکن ام ار ای می تواند برای بیماران خاص و اسکن سالانه ارجح باشد.

آیا اسکن با دستگاه سی تی از پت اسکن گرانتر است؟

در بررسی هزینه پت اسکن پاسخ به این سوال هم بسیار مهم است. آیا سی تی اسکن از پت اسکن گرانتر است؟ پاسخ به این سوال منفی است، یعنی پت اسکن گرانتر از سی تی اسکن است.
پت اسکن پرهزینه است. اسکن PET بین 2 تا 4 ساعت طول می کشد تا به صورت کامل انجام شود و به طور قابل توجهی گران تر از سی تی اسکن است. قرار گرفتن در معرض تابش یک اسکن PET تقریباً با اشعه ایکس برابر است. اسکن PET در تجزیه و تحلیل فرآیندهای بیولوژیکی بدن و در تشخیص آسیب شناسی مانند سرطان در مراحل اولیه بسیار عالی است.

پت اسکن و سی تی اسکن scanteb

 

آیا انجام اسکن PET ارزشش را دارد؟

پت اسکن برای تشحیص سرطان، بازگشت یا عدم بازگشت سرطان، در بعضی موارد درمان و همچنین غربالگری سرطان کاربرد دارد، لذا استفاده از این مودالیته تصویربرداری پزشکی با توجه به حساسیت آن ارزش دارد که این اسکن برای بعضی بیماران انجام شود. تشخیص انجام این اسکن برای بیمار توسط پزشک معالج صورت میگیرد.
پت اسکن یا PET-CT در صورتی که پزشک مشکوک به بازگشت سرطان باشد، بر اساس علائم، معاینه فیزیکی یا سایر آزمایش‌ها، ممکن است مفید باشد. در صورتی که سرطان پیشرفته تحت درمان قرار گرفته اید و پزشک شما باید دریابد که آیا آخرین درمان شما موثر بوده است، ممکن است اسکن نیز توصیه شود.

آیا اسکن PET همه سرطان ها را تشخیص می دهد؟

همه سرطان ها در اسکن PET ظاهر نمی شوند. نتایج اسکن PET اغلب با سایر نتایج تصویربرداری و آزمایشات آزمایشگاهی استفاده می شود. آزمایشات دیگری اغلب برای یافتن اینکه آیا ناحیه ای که مواد رادیواکتیو زیادی را جمع آوری کرده است غیر سرطانی (خوش خیم) یا سرطانی (بدخیم) است، مورد نیاز است. لذا ترکیب پت اسکن و اسکنهای دیگری مانند ام ار ای، سونوگرافی و آزمایشات پاتولوژی میتوانند با یکدیگر در تشخیص سرطان بسیار کمک کننده باشد.

کدام یک از بیمه ها پت اسکن را پوشش میدهند؟

هزینه پت اسکن در ایران به صورت آزاد محاسبه میگردد، تعرفه پت اسکن در سال 1401 در مراکز دولتی مانند بیمارستان شریعتی و بیمارستان امام خمینی بسته به نوع اسکن و رادیوداروی مصرفی بین 5-7 میلیون تومان است.
این اسکنها در مراکز خصوصی مانند پت اسکن پیام، پت اسکن خاتم و مراکز پت اسکن دیگری در تهران، شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان متغیر و بالاتر از مراکز دولتی است. برای مراکز مذکور این عدد بین 10-15 میلیون تومان متغیر است.
بیمه های تامین اجتماعی، خدمات درمانی، روستایی و بیمه های عمومی دیگر این اسکن را پوشش نمیدهند.

با این حال مراکز خصوصی پت اسکن در ایران با بیمه های مختلف تکمیلی طرف قرارداد هستند تا اسکنهای پت را به صورت رایگان یا با فرانشیز کم انجام دهند. مراکز پت اسکن پیام در کرج و مرکز پت اسکن خاتم را در این  مبحث مورد بررسی قرار داده ایم و لیست بیمه های تکمیلی این مراکز را آورده ایم تا شما براحتی مرکز مورد نظر خود را جهت انجام اسکن انتخاب کنید. در آینده مراکز دیگر و بیمه های آنها را از طریق اسکن طب معرفی خواهیم کرد.

بیمه های طرف قرارداد با پت اسکن پیام:

تعرفه های مرکز پت اسکن پیام بر اساس تعرفه مصوب وزارت بهداشت از بیماران اخذ می شود. طبق وبسایت پت اسکن پیام، این مرکز امیدوار است با تحت پوشش قرار گرفتن خدمات PET CT توسط بیمه های پایه شامل تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و سلامت، هزینه این خدمات بیش از پیش کاهش یابد.در حال حاضر پت اسکن پیام با بیمه های آرمان، دی، نوین، رازی، میهن طرف قرارداد میباشد و روز به روز بر تعداد بیمه های طرف قرارداد افزوده میشود.

مرکز پت اسکن پیام کرج

بیمه های تکمیلی زیر در مرکز پت اسکن پیام مورد قبول است و هزینه پت اسکن در این مرکز به صورت 100%  رایگان یا با فرانشیز پوشش داده میشود:

  • بیمه نیروهای مسلح
  • بیمه دی
  • بیمه آرمان
  • بیمه تعاون
  • بیمه نوین
  • بیمه رازی
  • بیمه پارسیان
  • بیمه میهن
  • بیمه ملت

بیمه های طرف قرارداد با پت اسکن خاتم:

پت اسکن در مرکز خاتم با بیمه های تکمیلی زیر طرف قرارداد میباشد و در این مرکز هزینه پت اسکن با این بیمه های تکمیلی رایگان یا با فرانشیز کم است.

  • بیمه آسیا
  • بیمه دی
  • بانکهای تجارت، ملی، صادرات، رفاه، سپه، کشاورزی و ملت
  • شرکت نفت
  • صندوق بازنشستگی نفت
  • پانزده خرداد
  • بیمه ملت
  • بیمه دانا
  • بیمه جانبازان نیروهای مسلح ( عائله جانباز کد ویژه )

پت اسکن بیمارستان خاتم الانبیاء تهران

اسکن طب امیدوار است بیمه های تکمیلی دیگر نیز پت اسکن را تحت پوشش خود قرارداده تا هزینه های سنگین این اسکن به بیماران سرطانی و بیمارانی که این اسکن برای آنها تجویز میشود کمتر فشار بیاورد.

جمع بندی:

هزینه انجام پت اسکن و هزینه های آن برای بیماران سرطانی و بیمارانی که درخواست اسکن پت را دارند ممکن است یکی از سوالات شما باشد، و سوال دیگر مانند با بیمه تکمیلی میتوان پت اسکن انجام داد؟ امیدواریم این مقاله از اسکن طب برای شما مناسب بوده باشد.
اسکن طب تلاش کرده است به سوالات متعدد شما در مورد تصویربرداری پزشکی پاسخ بدهد و کمکی به شما در جهت دریافت سریعترین نوبت اسکن مانند اسکنهای ام ار ای، سی تی اسکن، پت اسکن، پزشکی هسته ای و رادیولوژی و سونوگرافی و غیره از مراکز معروف کشور بکند. شما میتوانید جهت دریافت وقت پت اسکن یا اسکنهای دیگر به صفحه دریافت نوبت پت اسکن و اسکنهای دیگر از اسکن طب مراجعه کنید.

پت اسکن و بیمه تکمیلی
پت اسکن و بیمه تکمیلی

PET Scan

Comments

  • سعید
    مارس 7, 2023 at 8:43 ب.ظ

    با سلام آیا می‌توان شخصاً درخواست انجام پت اسکن داد؟

    • اسکن طب
      مارس 11, 2023 at 10:47 ق.ظ

      با سلام و درود

      خیر. بایستی با دستور پزشک صورت بگیرد

  • بهناز
    می 4, 2023 at 8:33 ق.ظ

    درود برشما ، سپاس از مطلب مفیدتان.
    ۱-آیا دستگاههای بیمارستان های خصوصی با دولتی فرق دارند؟
    ۲-کدام بیمارستان بهترین دستگاه پت اسکن را دارد؟
    ۳-آیا صحیح است که بیمارستان خاتم بهترین دستگاه پت اسکن را دارد؟
    سپاسگزارم

    • اسکن طب
      می 30, 2023 at 12:43 ق.ظ

      با سلام و درود

      در مورد سوالات شما در مورد پت اسکن
      سوال 1- بله، در اسکن طب مقاله ای در این مورد قرار داده ایم میتوانید مطالعه کنید، مقایسه فنی و بررسی علمی مراکز پت اسکن تهران و البرز
      سوال 2- در این مورد اسکن طب و تیم آن نظری نمیتوانند بدهند
      سوال 3- در این مورد نیز اسکن طب و تیم آن نظری نمیتوانند بدهند
      موفق و پیروز باشید

    • .
      ژانویه 9, 2024 at 8:21 ب.ظ

      من خاتم انجام دادم ۶ سال پیش بهترین پت اسکن ایرانه،کادر حرفه ای ومجرب👍اون موقع من ۴۲۰۰ دادم البتع الان بابیمه خیلی خیلی پایین اومده ،به نظرمن که خاتم بهترین ازبین همه

  • حامددایی
    می 21, 2023 at 12:59 ق.ظ

    با سلام وخسته نباشید چندروز پیش بنده خواهرم را جهت انجام پت اسکن به مرکز خاتم الانبیا اوردیم و حالا منتظر جواب هستیم که ایا رادیو داروی مورد نظر برای درمان بیماران موثر میباشد با تشکر از همه پرسنل زحمت کش مرکز

    • اسکن طب
      می 30, 2023 at 12:58 ق.ظ

      با سلام و درود
      لطفا مستقیم با بخش پزشکی هسته ای و پت اسکن بیمارستان خاتم الانبیاء تماس بگیرید

  • محمد
    می 24, 2023 at 11:05 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر
    هزینه ی پت اسکن چقدره

    • اسکن طب
      می 24, 2023 at 4:58 ب.ظ

      در مقاله هزینه پت اسکن را در مراکز مختلف ذکر کرده ایم
      با این حال هرینه پت اسکن در سال 1402 بسته به نوع مرکز و بیمارستان 12-18 میلیون در مراکز با تعرفه خصوصی، که بعضا با ارائه بیمه تکمیلی این هزینه میتواند رایگان شود
      هزینه پت اسکن در مراکز دولتی نیز بین 7-9 میلیون متغیر است

      • رسول
        ژوئن 27, 2023 at 10:02 ب.ظ

        سلام چگونه از بیمه تکمیلی ثبت نام کنیم الان بیست روز دیگه بیمه تکمیلی جواب میده

        • اسکن طب
          ژوئن 28, 2023 at 1:37 ق.ظ

          نوبت بگیرید از اسکن طب، مرکز با شما تماس خواهد گرفت
          بپرسید راهنمایی میکنند

  • فاطمه
    ژوئن 17, 2023 at 1:27 ب.ظ

    با سلام
    من ۷ سال پیش کنسر برست داشتم الان ca15_3 بالا رفته آیا با پت اسکن مشخص میشه ک این سلول کجا هست ک باعث بالا رفتن تومور مارکت من شده؟

    • اسکن طب
      ژوئن 25, 2023 at 3:18 ق.ظ

      با سلام
      لطفا با پزشک خود مشورت نمایید

  • سید علیرضا حسینی
    جولای 21, 2023 at 3:05 ب.ظ

    هزینه پت اسکن برای اتباح چقدره لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • اسکن طب
      جولای 21, 2023 at 7:32 ب.ظ

      سلام

      وقت به خیر
      هزینه پت اسکنی که در بالا ذکر شده برای اتباع خارجی نیز همین عدد میباشد

  • پریسا فرحناک نهزمی
    جولای 24, 2023 at 6:30 ب.ظ

    سلام من بیمه تامین اجتماعی با بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ هستم و میخواستم بدونم کجا با بیمه من می توانم پت اسکن انجام بدم لطفاً راهنمایی بفرمایید

    • اسکن طب
      جولای 25, 2023 at 1:15 ق.ظ

      سلام

      وقت به خیر
      داخل مقاله توضیح داده ایم
      از لینک دریافت نوبت اسکن نوبت بگیرید مرکز با شما تماس خواهد گرفت

  • بادرود
    آگوست 8, 2023 at 1:48 ب.ظ

    بادرود.ایا پت اسکن تمام بدن را اسکن می کند.با تشکر

    • اسکن طب
      آگوست 8, 2023 at 11:14 ب.ظ

      سلام

      در اکثر مواقع پت اسکن تمام بدن است
      ولی ممکن است پت اسکن از بعضی از اندامها نیز باشد
      مثل پت اسکن مغز

  • بابک
    آگوست 20, 2023 at 9:25 ب.ظ

    درود بر شما انجام پت اسکن برای پدر داریم اما پدر از نطر بیمه بازنشسته نیروهای مسلح می باشند آیا تحت پوشش قرار می گیرند ؟

    • اسکن طب
      آگوست 21, 2023 at 10:38 ق.ظ

      با سلام و احترام

      مراکزی که با این بیمه تکمیلی کار میکنند را داخل اسکن طب ذکر کرده ایم
      میتوانید لیست آنها را در مقاله بالا ببینید

  • محمد
    نوامبر 7, 2023 at 6:29 ب.ظ

    سلام
    بیمارستان خاتم برای انجام پت اسکن،با بیمه نیرو انتظامی قرار داد داره؟

    • اسکن طب
      نوامبر 9, 2023 at 5:19 ب.ظ

      سلام
      لطفاً با شماره تماس بیمارستان داخل سایت تماس بگیرید

      • محمد
        ژانویه 29, 2024 at 9:01 ب.ظ

        با بیمه دانا با فرانشیز ۹۰ درصد پوشش میدن چقدر میشه

  • پریسا
    نوامبر 22, 2023 at 8:22 ق.ظ

    چطوری برای پت اسکن در بیمارستان امام خمینی نوبت بگیرم

    • اسکن طب
      نوامبر 22, 2023 at 11:13 ق.ظ

      سلام
      اطلاعات تماس پت اسکن بیمارستان امام خمینی در سایت اسکن طب هست
      لطفا تلفنی مذاکره کنید و در مورد دریافت نوبت اطلاعات بگیرید

      • حمید
        مارس 12, 2024 at 9:26 ب.ظ

        سلام من امروز آزمایش پت اسکن انجام دادم آیا می تونم از فردا روزه بگیرم

        • اسکن طب
          مارس 18, 2024 at 9:18 ب.ظ

          با سلام و درود

          پت اسکن مشکلی برای گرفتن روزه ندارد

  • حمید
    مارس 6, 2024 at 9:42 ب.ظ

    باید حضوری مراجعه کنید من دیروز اونجا بودم

  • حمید
    مارس 12, 2024 at 9:25 ب.ظ

    من امروز پت اسکن انجام دادم آیا می توانم از فردا روزه بگیرم ضرری که نداره برام

Add a comment