تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی در چیست؟

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی در چیست؟

امروزه کمتر کسی وجود دارد که بتوان گفت تا کنون نامی از ام آر آی یا سی تی اسکن به گوشش نخورده باشد. همه ما نام این دو روش تصویربرداری از بدن را شنیده ایم. اما به طور قطع خیلی از افراد تفاوت این دو روش را نمی شناسند و گاها به اشتباه اسم اسکن خود را جابجا می کنند. در این مقاله قصد داریم تا با زبان ساده بگوییم که اسکن ام آر آی چه فرقی با سی تی اسکن دارد.

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی
تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی

سی تی اسکن و اسکن MRI دو روش مختلف تصویربرداری پزشکی هستند که تصاویر دقیقی از قسمت های داخلی بدن مانند استخوان ها، مفاصل و اندام ها ایجاد می کنند.
پزشکان برای کمک به تشخیص طیف وسیعی از بیماری ها و وضعیت آناتومیک بدن، سی تی اسکن یا اسکن MRI را تجویز می کنند. هر دو نوع اسکن کاربردهای مشابهی دارند، اما تصاویر را به روش های مختلفی تولید می کنند. سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می کند، در حالی که اسکن MRI از میدان های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی استفاده می کند.
در این مقاله به تفاوت های سی تی اسکن و اسکن MRI و همچنین موارد استفاده، روش ها و ایمنی آن ها می پردازیم.
سی تی اسکن و اسکن MRI دو روش متفاوت برای ایجاد تصاویر دقیق از قسمت های داخلی بدن هستند. سپس پزشکان می توانند تصاویر را برای تشخیص ناهنجاری هایی مانند شکستگی استخوان، تومور روی اندام ها یا آسیب مفاصل تجزیه و تحلیل کنند.
برخی از افراد سی تی اسکن را به عنوان اسکن CAT که مخفف توموگرافی کامپیوتری است، می نامند. در طول سی تی اسکن، فرد در یک دستگاه اشعه ایکس بزرگ به نام سی تی اسکنر دراز می کشد. دستگاه تصاویر را به کامپیوتر می فرستد.
MRI مخفف تصویربرداری تشدید مغناطیسی است. این نوع اسکن از امواج رادیویی و آهنربا برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. در طول اسکن MRI، فرد در دستگاه MRI دراز می کشد، دستگاهی که یک میدان مغناطیسی ثابت ایجاد می کند و از امواج رادیویی برای جهش مولکول های آب و سلول های چربی در بدن استفاده می کند. دستگاه ام آر آی همچنین تصاویر را به کامپیوتر ارسال می کند.
سی تی اسکن رایج تر و کم هزینه تر از MRI است. با این حال، اسکن MRI تصویر بهتری نسبت به سی تی اسکن تولید می کند.

کاربرد سی تی اسکن و ام ار ای چیست؟

کاربردهای سی تی اسکن و ام آر آی بسیار مشابه است. سی تی اسکن رایج تر است زیرا هزینه کمتری دارد و جزئیات خوبی از بدن ارائه می دهد. زمانی که پزشک نیاز به داشتن تصاویر دقیق تر و مطالعه بیشتر از بدن دارد، ممکن است اسکن MRI را تجویز کند.

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی
تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی

کاربردهای رایج سی تی اسکن شامل بررسی یا جستجوی موارد زیر است:

  • شناسایی تومورها
  • شکستگی استخوان
  • خونریزی داخلی
  • توسعه سرطان و پاسخ به درمان

پزشکان معمولاً از اسکن MRI برای تشخیص مشکلات استخوان‌ها، اندام‌ها و مفاصل استفاده می‌کنند، از جمله این موارد عبارتند از:

  • اسکن مچ پا
  • اسکن سینه ها
  • اسکن مغز
  • اسکن قلب
  • اسکن مفاصل
  • اسکن مچ دست
  • اسکن رگ های خونی

مراحل انجام اسکن ام آر آی و سی تی اسکن چه فرقی دارند؟

در هر دو اسکن معمولاً فرد باید روی تخت دراز بکشد و سپس به داخل دستگاه حرکت کند. بیماران باید در طول اسکن بسیار ساکن و بدون حرکت بمانند تا دستگاه ها بتوانند تصاویر واضحی بگیرند. در هر دو مورد، تکنسین ها در حین اسکن اتاق را ترک می کنند، اما فرد می تواند از طریق یک لینک ارتباط صوتی (اینترکام) با آنها صحبت کند.
دستگاه سی تی اسکن چندین تصویر اشعه ایکس از بدن از زوایای مختلف می گیرد. خبر خوب این است که دستگاه های سی تی اسکن تقریبا بی صدا هستند. اما در مقابل آن ها اسکنرهای MRI بسیار پر سر و صدا هستند و یک تکنسین ممکن است به فرد گوش گیر یا هدفون پیشنهاد دهد تا صدا را کاهش دهد.

آیا اسکن ام آر آی و سی تی اسکن هر دو اسکن های بی خطری هستند؟

سی تی اسکن و اسکن MRI هر دو روش های بسیار ایمن هستند. با این حال، ممکن است خطرات جزئی داشته باشند، که بین انواع اسکن متفاوت است.
در طی سی تی اسکن، فرد دوز بسیار کمی از اشعه دریافت می کند، اما پزشکان معمولاً این مقدار دوز را مضر نمی دانند.
سی تی اسکن از پرتوهای یونیزه شده استفاده می کند که پتانسیل تأثیرگذاری بر بافت های بیولوژیکی را دارد. به گفته مؤسسه ملی تصویربرداری زیست پزشکی آمریکا، خطر ابتلا به سرطان در اثر قرار گرفتن در معرض تشعشع سی تی اسکن عموماً اندک است.

در چه مواردی پزشک اسکن ام آر آی یا سی تی اسکن را به شما تجویز می کند؟

موارد استفاده از ام آر آی و سی تی اسکن بسیار مشابه است. پزشک بر اساس طیف وسیعی از عوامل مانند:
دلیل پزشکی اسکن
سطح جزئیاتی که برای تصاویر لازم است
آیا یک زن باردار است
آیا یک فرد کلاستروفوبیا دارد یا عوامل دیگری که ممکن است اسکن MRI را برای او دشوار کند.
اسکن MRI تصویر دقیق تری از بافت نرم، رباط ها یا اندام ها ایجاد می کند. مشکلاتی که ممکن است با اسکن ام آر آی راحت تر دیده شوند عبارتند از آسیب بافت نرم، پارگی رباط ها و فتق دیسک.
پزشکان ممکن است از سی تی اسکن برای ایجاد یک تصویر عمومی از یک قسمت بدن یا برای گرفتن تصاویری از اندام ها یا شکستگی های سر استفاده کنند.
سی تی اسکن ممکن است در دوران بارداری بی خطر نباشند، بنابراین پزشکان ممکن است اسکن MRI یا اسکن اولتراسوند (سونوگرافی) را به جای آن تجویز کنند.
اسکن های ام آر آی از اشعه استفاده نمی کنند. با این حال، آنها از میدان های مغناطیسی قوی استفاده می کنند. افراد باید به تکنسین های خود اطلاع دهند که در صورت داشتن هر نوع ایمپلنت پزشکی، مانند ضربان ساز، پمپ انسولین، یا کاشت حلزون شنوایی از ایجاد خطر بالقوه جلوگیری شود.
اسکن های MRI صداهای بلندی تولید می کنند، بنابراین افراد معمولاً از گوش گیر یا هدفون استفاده می کنند تا صدا را کاهش دهند. افراد مبتلا به کلاستروفوبیا ممکن است تحمل اسکنرهای MRI را دشوار بدانند، اگرچه انواع مختلفی از اسکنر MRI باز در حال حاضر برای حل این مشکل وجود دارد. زیرا مدت زمان انجام اسکن ام آر آی خیلی بیشتر از سی تی اسکن است.
برای هر دو دستگاه سی تی اسکن و MRI، پزشک ممکن است استفاده از رنگ کنتراست را برای شفاف‌تر کردن تصاویر توصیه کند. برخی از افراد ممکن است به انواع خاصی از رنگ واکنش بدی نشان دهند.
در کل می توان گفت که سی تی اسکن و ام آر آی دو روش تصویربرداری از اعضای داخلی بدن هستند. آنها کاربردهای مشابهی دارند اما تصاویر را به روش های مختلف تولید می کنند. سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می کند در حالی که اسکن MRI از آهنرباهای قوی و امواج رادیویی استفاده می کند.
سی تی اسکن به طور کلی برای مناطق بزرگتر خوب است، در حالی که اسکن MRI تصویر کلی بهتری از بافت تحت بررسی ایجاد می کند. هر دو خطراتی دارند اما روش های نسبتاً ایمن هستند. پزشک بسته به طیف وسیعی از عوامل به بیمار توصیه می کند که کدام اسکن برای فرد مناسب است.

⦁ دریافت نوبت اسکن:

وبسایت تخصصی اسکن طب برای راحتی بیماران جهت اخذ نوبت اسکنهای پزشکی و تصویربرداری پزشکی پنلی راه اندازی نموده است تا بیماران به راحتی تاریخ اسکن و مرکز تصویربرداری پزشکی خود را انتخاب نماید. که از طریق لینک زیر میتوانید نوبت اسکن  ، نوع اسکن ، شهر مورد نظر جهت اسکن و تاریخ و ساعت اسکن خود را انتخاب نمایید.


نوبت دهی اینترنتی

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment