تفاوت اسکن DMSA و DTPA

در مقاله ای از اسکن طب به تشریح کامل از اسکن کلیه پرداختیم، و با توجه به گستردگی این اسکن و دو نوع از این اسکن در این مقاله به تفاوت اسکن DMSA و DTPA خواهیم پرداخت.

اصطلاح پزشکی برای اسکن کلیه، سینتی گرافی کلیه است. خدمات دهنده اسکن کلیه برای شما مقادیر کمی از مواد رادیواکتیو (رادیوایزوتوپ یا ردیاب) را به رگ شما تزریق می کند. شما از طریق یک اسکنر با دستگاه گاما کمرا عبور خواهید کرد که مواد رادیواکتیو را در کلیه های شما قرار می دهد و تصاویر را به کامپیوتر ارسال می کند.

اسکن dmsa با dtpa

اسکن کلیه چیست؟

در مقاله اسکن کلیه به روش پزشکی هسته ای در اسکن طب به بررسی انواع مختلف اسکن کلیه پرداختیم. اسکن کلیه جهت تشخیص خونرسانی و عملکرد بافت کلیه مورد استفاده قرار میگیرد، این اسکن مانند اسکنهای رایج در بخش پزشکی هسته ای براساس کیت داروی مورد استفاده برای اسکن نامگذاری میشود، که به دو صورت زیر انجام میشود:

الف) DMSA Scan: این اسکن عملکرد قشر کلیه ها را مورد بررسی قرار میدهد، که بیشتر برای عفونت کلیه ها (معمولا در اطفال) و یا بررسی کلیه های نابجا مورد استفاده قرار میگیرد.

ب) DTPA Scan (اسکن دینامیک کلیه با EC): این اسکن، خونرسانی و عملکرد ترشحی کلیه ها را مورد بررسی قرار میدهد، همچنین برای بررسی اختصاصی کلیه مانند مطالعه انسداد یا تنگی شریان کلیوی بکار میرود.

تشریح کامل اسکن DMSA و DTPA

اسکن DMSA چیست؟

dmsa

اسکن DMSA معمولاً تصویربرداری ثابت است، در حالی که سایر ردیاب‌های رادیویی مانند DTPA و MAG3 معمولاً برای تصویربرداری پویا برای ارزیابی دفع کلیوی استفاده می‌شوند.

اسکن DMSA چه چیزی را نشان می دهد؟

اسکن DMSA برای ارزیابی عملکرد و مکان کلیه ها، یعنی بررسی میزان عملکرد کلیه ها استفاده می شود. همچنین برای نشان دادن هر ناحیه بالقوه اسکار در کلیه ها، که ممکن است آنطور که باید کار نکنند، استفاده می شود.

DMSA چه نوع اسکنی است؟

اسکن کلیه DMSA یک آزمایش پزشکی هسته ای است که تصاویر دقیقی از کلیه ها را به پزشک می دهد. DMSA (دیمرکاپتو سوکسینیک اسید) یک رادیو ایزوتوپ کوتاه مدت است که یک بار داخل بدن مستقیماً به کلیه ها می رود و فقط برای چند ساعت رادیواکتیو می ماند.

چه زمانی باید DMSA انجام شود؟

اسکن DMSA در شرایط حاد باید در طول عفونت یا در عرض 2 هفته پس از آسیب انجام شود.

 

اسکن DTPA چیست؟

اسکن DTPA کلیه یک معاینه پزشکی هسته ای است که در آن از مقدار کمی ماده رادیواکتیو (رادیوایزوتوپ) برای اندازه گیری عملکرد کلیه ها استفاده می شود تا نحوه عملکرد کلیه چپ و راست نسبتاً بررسی شود. این آزمایش اجازه می دهد تا هر محل انسداد شناسایی شود.

dtpa

چرا اسکن DTPA انجام می شود؟

این آزمایش اطلاعاتی در مورد خون رسانی، عملکرد و جریان ادرار از کلیه ها ارائه می دهد. اسکن DTPA یا MAG3 می تواند به پزشک کمک کند تا به طور جداگانه عملکرد کلیه های شما را ارزیابی کند و علت فشار خون بالا یا سایر نتایج آزمایش غیرطبیعی را جستجو کند.

فرم کامل DTPA چیست؟

DTPA (دی اتیلن تریامین پنتا استات) چیست؟ DTPA (دی اتیلن تریامین پنتا استات) دارویی است که می تواند به پلوتونیوم رادیواکتیو، آمریکیوم و کوریم متصل شود تا مدت زمان لازم برای خروج پلوتونیوم، آمریکیوم و کوریم رادیواکتیو از بدن را کاهش دهد.

DTPA چگونه انجام می شود؟

در طول اسکن DTPA کلیه از بیمار خواسته می شود تا قبل از شروع فرآیند، مثانه را پاک کند. خط عمل معمولاً به شرح زیر است: پزشک فشار خون را اندازه گیری می کند و یک خط داخل وریدی (IV) را در ورید سطحی بازو وارد می کند. یک ماده رادیواکتیو به داخل سیاهرگ تزریق خواهد شد.

اسکن کلیه DMSA و DTPA چیست؟

اسکن DMSA معمولاً تصویربرداری ثابت است، در حالی که سایر ردیاب‌های رادیویی مانند DTPA و MAG3 معمولاً برای تصویربرداری پویا برای ارزیابی دفع کلیوی استفاده می‌شوند. اسکن DMSA کاهش جذب Tc99m-DMSA در هر دو کلیه را نشان میدهد، که نشان دهنده نارسایی کلیه است.

DTPA Renogram چیست؟

اسکن رنوگرام DTPA چیست؟ DTPA یک رادیودارو است که در اسکن کلیه DTPA استفاده می شود. در اصل یک دارو است. اسکن کلیه DTPA برای بررسی میزان خون، دفع و عملکرد ادرار از کلیه ها انجام می شود.

تصاویر پزشکی هسته ای
نمونه تصاویر پزشکی هسته ای

قبل از اسکن DTPA چه کاری باید انجام دهم؟

هیچ آمادگی برای این اسکن وجود ندارد. اگر لازم باشد مصرف هر دارویی را متوقف کنید، قبل از انجام اسکن با شما تماس گرفته خواهد شد. برای این اسکن نیازی نیست ناشتا باشید، اگرچه از شما خواسته می شود قبل از زمان اسکن 2/3 لیوان آب بنوشید.

تست DMSA چگونه انجام می شود؟

اسکن DMSA چگونه انجام می شود؟ اسکن DMSA از کلیه ها شامل تزریق رادیودارو به داخل ورید و سپس اسکن حدود 90 دقیقه تا 4 ساعت پس از تزریق است. معمولاً می توانید بعد از تزریق، بیمارستان یا مرکز پزشکی هسته ای را ترک کرده و بعداً برگردید.

اسکن EC برای کلیه چیست؟

DTPA/EC اسکن کلیه فرآیندی برای تزریق یک ردیاب رادیویی برای ارزیابی عملکرد و الگوی تخلیه کلیه شما است.

اسکن DMSA نوزاد چیست؟

اسکن DMSA یک مطالعه تصویربرداری پزشکی هسته ای است که کلیه ها را بررسی می کند. برای مشاهده میزان عملکرد هر کلیه استفاده می شود و می توان از آن برای تشخیص هر ناحیه آسیب دیده کلیه ها، به عنوان مثال در نتیجه عفونت های مکرر دستگاه ادراری استفاده کرد.

عوارض جانبی DMSA چیست؟

عوارض جانبی احتمالی:

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده با DMSA، خستگی، سردرد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم است. در صورت بروز هر یک از این عوارض به پزشک خود اطلاع دهید.

DMSA از چه چیزی ساخته شده است؟

هر ویال Reaction حاوی 1.1 میلی گرم مزو 2، 3-دیمرکاپتوسوکسینیک اسید، 0.2 میلی گرم قلع به عنوان کلرید قلع، و 0.7 میلی گرم اسید اسکوربیک است. ویال دوباره با گاز بی اثر پر شده و ممکن است حاوی خلاء جزئی باشد. هر ویال بافر استات حاوی 1.2 میلی لیتر استات سدیم است.

Kidney Scxan DMSA ScanTeb min scaled
نمونه تصویر اسکن کلیه DMSA

هیدرو کلیه چیست؟

هیدرونفروز زمانی اتفاق می‌افتد که کلیه به دلیل پشتیبان‌گیری ادرار، مایع اضافی داشته باشد که اغلب به دلیل انسداد در قسمت فوقانی دستگاه ادراری ایجاد می‌شود.

 

سخن پایانی:

تیم اسکن طب امیدوار است با این مقاله به برخی از سوالات شما در مورد تفاوت اسکن DMSA و DTPA و این اسکنها پاسخ داده باشد و شما استفاده کامل را برده باشید.
در پایان لازم میدانیم که از به معرفی پلتفرم دریافت نوبت اسکن وب سایت اسکن طب پرداخته تا شما بتوانید مراکزی که خدمات اسکن کلیه را در کشور انجام میدهند شناسایی کنید و به راحتی نوبت اسکن کلیه خود را از این مراکز دریافت کنید.
شما می توانید با اطمینان و به راحتی در سراسر کشور جهت دریافت نوبت انواع مختلف اسکن پزشکی از طریق وبسایت اسکن طب به آدرس www.scanteb.com اقدام کنید. در صورت داشتن هرگونه سوالی، ما آماده ایم تا راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهیم.
جهت دریافت نوبت پزشکی هسته ای میتوانید به پلتفرم اسکن طب مراجعه کنید و نوبت اسکن خود را دریافت کنید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment