تفاوت روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی

تصویربرداری پزشکی به پزشکان این امکان را می دهد که داخل بدن شما را از بیرون ببینند. با این وجود تصویربرداری پزشکی روشها یا مودالیته های مختلفی دارد که تاکنون به کمک علم پزشکی آمده اند تا به پزشکان در تشخیص بهتر و سریعتر انواع بیماریها کمک کنند. در این مقاله از اسکن طب به بررسی و مقایسه این روشهای تصویربرداری پزشکی خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی

ما امروزه برخی از روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی را به صورت کاملا روشن و واضح می دانیم، اما قبل از تصویربرداری، تشخیص آسیب ها و بیماری ها اغلب دشوار یا غیرممکن بود. از اولین اشعه ایکس گرفته شده در سال 1896 تا تکنیک های پیچیده رادیولوژی و تصویربرداری امروزی، مردم در همه جا از فناوری های مختلف تصویربرداری بهره می برند.

روش‌های تصویربرداری پزشکی که به رادیولوژیست‌ها و پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند شامل اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (یا سی تی اسکن)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام ار ای، تصویربرداری هسته‌ای شامل اسپکت و گاماکمرا، و پت اسکن یا توموگرافی گسیل پوزیترون، و سونوگرافی (یا سونوگرافی) و دیگر روشهای تصویربرداری پزشکی که از پایه همین روشهای تصویربرداری استفاده میکنند مانند آنژیوگرافی، ماموگرافی، تراکم استخوان و رادیولوژی دندان است.

 

اشعه ایکس

قبل از بررسی تفاوت روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی بهتر است توضیحی خلاصه از برخی اصول پایه ای تصویربرداری داشته باشیم، اگرچه در اسکن طب اکثر روشهای تصویربرداری پزشکی را به طور کامل تشریح کرده ایم ولی معرفی خلاصه از این اصول پایه ای خالی از لطف نیست. یکی از این اصول اشعه ایکس است.

روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی سونوگرافی

اشعه ایکس استانداردی است که تمام تصویربرداری های دیگر با آن مقایسه می شود. اشعه ایکس شکلی از تابش نور است که برای بینایی نامرئی است. آنها از بیشتر اجسام عبور می کنند اما توسط برخی از مواد سخت مانند استخوان جذب می شوند. اشعه ایکس برای نشان دادن تصاویری از استخوان ها استفاده می شود و معمولاً برای تشخیص شکستگی ها استفاده می شود. اشعه ایکس قدیمی ترین و در دسترس ترین تکنیک تصویربرداری است.

 

توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن (CT)

سی تی اسکن از اشعه ایکس برای ایجاد تصویر دقیق تری از ساختار داخلی استفاده می کند. سی تی اسکن سطوح مقطع بدن را نشان می دهد و می تواند تصاویر سه بعدی را با نرم افزار ایجاد کند. پزشکان اغلب از این اسکن برای تعیین اندازه و محل تومور استفاده می کنند. این دستگاه شبیه یک تونل بزرگ، سفید و دوناتی شکل است که بیمار برای تصویربرداری روی میز به داخل آن می‌لغزد.

روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی سی تی اسکن

شما میتوانید از صفحه سی تی اسکن وبسایت اسکن طب معرفی کاملتری از سی تی اسکن را مشاهده کنید و انواع مختلف و مدلهای مختلفی از این سیستم را مشاهده کنید. همچنین جهت مشاوره در خرید این سیستم و تعمیر بردهای الکترونیکی مختلف این دستگاه با کارشناسان فنی پلتفرم اسکن طب در تماس باشید.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام ار ای (MRI)

MRI از نوع متفاوتی از انرژی برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. در ام ار ای و مقاله ای در اسکن طب که در مورد عملکرد این سیستم به طور کامل تشریح کردیم همه توضیحات در مورد این سیستم را در اختیار شما قرار دادیم. اما ام ار ای برخلاف سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده نمیکند.

ام ار ای یک میدان مغناطیسی بر مولکول‌های آب در بدن تأثیر می‌گذارد و امواج فرکانس رادیویی (RF) در میدان می‌چرخند تا نحوه حرکت مولکول‌های هم‌تراز را تغییر دهند. این ترکیب امواج مغناطیسی و RF امکان ایجاد تصاویر سه بعدی با جزئیات باورنکردنی را فراهم می کند.

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی
تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی

MRI معمولاً در یک لوله طولانی انجام می شود که در آن بیمار 30 تا 90 دقیقه لازم برای اسکن دراز می کشد. گاهی اوقات از MRI باز برای بیمارانی که کلاستروفوبیک هستند استفاده می شود. بیماران سنگین وزن نیز به سختی میتوانند اسکن خود را با دستگاه ام ار ای انجام دهند، لذا یافتن مراکز ام ار ای برای بیماران سنگین وزن نیز یکی از مشکلات این بیماران است.

با این وجود تفاوت ام ار ای با سی تی اسکن در عمق دستگاه هم میباشد، که این موضوع میتواند یکی از وجوه تمایز این دو دستگاه است.

در صفحه ای با نام ام ار ای از پلتفرم اسکن طب به بررسی انواع مختلف دستگاههای ام ار ای پرداخته ایم که شما میتوانید با مطالعه این صفحه کلیه اطلاعات مرتبط به این دستگاه را دریافت کنید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و تخصصی تر از تماس با پلتفرم اسکن طب مضایقه نفرمایید.

 

تصویربرداری هسته ای یا پزشکی هسته ای

تصویربرداری هسته ای از یک رادیودارو یا ردیاب رادیواکتیو کاملاً ایمن استفاده می کند که در رگ بیمار تزریق می شود. یک دوربین ویژه به نام گاما کمرا یا اسپکت، نحوه حرکت رادیودارو یا ردیاب را در بدن ثبت می کند که می تواند بافت نامنظمی را نشان دهد که می تواند نشان دهنده سرطان، تومور یا عفونت باشد. رادیودارو یا ردیاب فقط در ناحیه ای که آزمایش یا اسکن از آن بافت لازم است تزریق می شود و ظرف چند روز از بدن خارج می شود.

Cedars Sinai AutoRecon Reorient Page-Scanteb Nuclear Medicine

شما میتوانید با مطالعه صفحه پزشکی هسته ای پلتفرم اسکن طب کلیه محصولات و اطلاعات کاملتری در مورد مودالیته پزشکی هسته ای دریافت کنید. تفاوت عمده دستگاههای پزشکی هسته ای مانند گاماکمرا، اسپکت و پت اسکن با مودالیته های دیگر تصویربرداری پزشکی تزریق رادیودارو به بیمار میباشد، در حالی که بر مودالیته های دیگر تصویربرداری پزشکی این موضوع به ندرت انجام میشود.

پت اسکن یا اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) و اسکن PET/CT

اسکن PET یا پت اسکن، نوعی تصویربرداری هسته ای است که نحوه متابولیزه شدن یا جذب یک ردیاب رادیواکتیو توسط بدن را دنبال می کند. اسکن PET/CT این آزمایش را با توموگرافی کامپیوتری ترکیب می‌کند تا نتایج دقیق‌تری نسبت به هر دو روش به تنهایی ارائه دهد. در تصویربرداری از بدن با دستگاه پت در بیشتر موارد از مودالیته های تصویربرداری دیگری مانند سی تی و ام ار ای نیز استفاده میشود که در ایران فقط مودالیته سی تی اسکن با توجه به اینکه هزینه پایینتری نسبت به ام ار آی دارد استفاده میشود. نام این سیستمها PET-CT و PET-MRI نامیده میشود.

روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی پت ام ار ای PET MRI

 

اطلاعات دریافت شده از اسکن PET با اشعه ایکس دقیق سی تی اسکن قرار می گیرد تا زمینه را برای بیمار فراهم کند. این به رادیولوژیست اجازه می دهد تا محل بی نظمی نشان داده شده توسط ردیاب را مشخص کند.

در مقاله پت اسکن از پلتفرم به معرفی کامل دستگاه پت و اسکن پت و دریافت نوبت پت توضیح کامل ارائه داده ایم که امیدواریم مناسب بوده باشد و جواب کلیه سوالات شما را داده باشیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر میتوانید از تماس با بخش فنی اسکن طب سوالات خود را بپرسید.

سونوگرافی یا تصویربرداری با التراسوند

در تصویربردااری با دستگاه سونوگرافی، از امواج اولتراسوند استفاده میشود، در اسکن طب در مورد این مودالیته نیز توضیحات کاملی داده ایم، لذا از آنجایی که در این نوع روش تصویربرداری پزشکی قرار گرفتن در معرض اشعه صفر است، آزمایشات و اسکنهای سونوگرافی یا اولتراسوند تقریباً همیشه انتخاب ارائه دهندگان دوران بارداری برای تصاویر تشخیصی بارداری است. تصاویری در زمان واقعی از بافت های نرم ایجاد می کند که در اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند. سونوگرافی روشی ایمن و در دسترس را برای مشاهده کیسه صفرا، کلیه ها، پروستات، بیضه ها، رحم و سینه ها فراهم می کند.

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

از سونوگرافی همچنین برای اطلاعات در مورد جریان خون و عملکرد دریچه قلب استفاده می شود. سونوگرافی با یک پروب دستی انجام می شود که در خارج از بدن اعمال می شود و با ژله ای مانند ژل سونوگرافی ، روغن کاری می شود که ممکن است بیمار هنگام استفاده احساس سردی زیادی داشته باشد.

در مورد سونوگرافی، انواع اسکنهای سونوگرافی و قسمتهای مختلف دستگاه سونوگرافی نیز در پلتفرم اسکن طب توضیحات کاملی داده ایم. شما میتوانید در صورت نیاز به دریافت نوبت سونوگرافی از اسکن طب مراکز تصویربرداری سونوگرافی نزدیک خود را انتخاب کنید و نوبت خود را رزرو کنید. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات فنی در مورد خرید دستگاه سونوگرافی نیز بهترین پیشنهادها را میتوانید از کارشناسان فنی این حوزه از طریق اسکن طب دریافت کنید.

 

سخن پایانی:

در این مقاله از اسکن طب خلاصه ای از تفاوت روشهای مختلف تصویربرداری پزشکی را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که بخشی از سوالات شما در مورد این روشهای تصویربرداری پزشکی جواب داده شود. در صورت نیاز به اطلاعات فنی بیشتر در مورد دستگاههای تصویربرداری مذکور میتوانید با بخش فنی پلتفرم اسکن طب در تماس باشید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما در تماس باشند و به مشکلات مرکز شما رسیدگی کنند.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment