ترجمه جواب ماموگرافی یا تفسیر آن

ترجمه جواب ماموگرافی یا تفسیر آن

امروزه بیشتر زنان با روش تصویربرداری ماموگرافی آشنایی دارند. اما اغلب خانم ها درکی از نتایج ماموگرافی یا تفسیر جواب ماموگرافی خود ندارند. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با یک مقیاس گزارش دهی استاندارد جواب ماموگرافی آشنا کنیم تا بتوانید هرچند اندک اما از کلیات نتایج اسکن ماموگرافی خود باخبر شوید. به خاطر داشته باشید که داشتن اطلاعات در حد این مقاله به هیچ عنوان تضمین کننده نتایج قطعی ماموگرافی شما نیست و برای تفسیر نتایج بایستی به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

هدف از نوشتن گزارش ماموگرافی یجاد ارتباط بین پزشک رادیولوژیستی که ماموگرافی شما را انجام می دهد با پزشکی است که ماموگرافی را برای شما تجویز کرده. با این حال، این گزارش اغلب در دسترس شما است و ممکن است بخواهید آن را بهتر درک کنید.

پزشکی به نام رادیولوژیست نتایج ماموگرافی شما را با استفاده از یک سیستم شماره گذاری طبقه بندی می کند. این سیستم طبقه بندی BI-RADS نام دارد.

تفسیر جواب ماموگرافی
دسته ارزیابی BI-RADS چیست؟

پزشکان از یک سیستم استاندارد برای توصیف یافته ها و نتایج ماموگرافی استفاده می کنند. این سیستم (به نام سیستم گزارش و داده تصویربرداری پستان یا BI-RADS) نتایج را به دسته‌های 0 تا 6 مرتب می‌کند.

با این دسته بندی ها، پزشکان می توانند آنچه را که در ماموگرافی پیدا می کنند با استفاده از کلمات و اصطلاحات مشابه توصیف کنند. این امر باعث می شود تا ارتباط در مورد نتایج اسکن ماموگرافی و پیگیری بعد از آزمایش آسان تر شود.

(توجه: از همین دسته‌های BI-RADS می‌توان برای توصیف نتایج سونوگرافی سینه یا ام ار ای سینه نیز استفاده کرد. با این حال، مراحل بعدی توصیه‌شده بعد از این اسکن‌ها ممکن است کمی متفاوت باشد.)

دسته بندی های BI-RADS به چه معناست؟

جدول زیر شرح کامل شماره دسته بندی، تعریف و توضیح هر دسته در مقیاس BI-RADS را نشان می دهد.

شماره دسته بندی تعریف توضیح
0 ناقص – ارزیابی تصویربرداری اضافی و/یا مقایسه با ماموگرافی های قبلی (یا سایر آزمایشات تصویربرداری) مورد نیاز است. این شماره بدان معناست که رادیولوژیست ممکن است یک ناهنجاری احتمالی را دیده باشد، اما مشخص نیست و شما به آزمایشات بیشتری نیاز خواهید داشت، مانند ماموگرافی دیگر با استفاده از فشرده سازی نقطه ای (اعمال فشرده سازی در ناحیه کوچکتر هنگام انجام ماموگرافی)، نماهای بزرگ شده، نماهای ویژه. نماهای ماموگرافی و/یا سونوگرافی. این امر ممکن است نشان دهد که رادیولوژیست می خواهد ماموگرافی جدید شما را با ماموگرافی های قدیمی تر مقایسه کند تا ببیند آیا در طول زمان تغییراتی در ناحیه ایجاد شده است یا خیر.
1 منفی این عدد نشان دهنده یک نتیجه اسکن طبیعی است. سینه‌های شما یکسان به نظر می‌رسند (متقارن هستند) بدون توده، ساختارهای اعوجاج یا کلسیفیکاسیون مشکوک. در این مورد منفی یعنی هیچ چیز جدید یا غیر طبیعی پیدا نشد.
2 یافته خوش خیم (غیر سرطانی) این دسته نیز نشان دهنده یک نتیجه آزمایش منفی است (هیچ نشانه ای از سرطان وجود ندارد)، اما رادیولوژیست یافته ای را توصیف می کند که سرطان نیست، مانند کلسیفیکاسیون های خوش خیم، توده ها یا غدد لنفاوی در پستان. این نتیجه همچنین می تواند برای توصیف تغییرات ناشی از یک روش قبلی (مانند بیوپسی) در پستان استفاده شود. این نتیجه تضمین می کند که دیگرانی که در آینده به ماموگرافی نگاه می کنند، یافته های خوش خیم را مشکوک تفسیر نکنند.
3 احتمالا یافته خوش خیم – پیگیری در یک بازه زمانی کوتاه پیشنهاد می شود یافته هایی که در این دسته هستند نشان می دهند که احتمال بسیار کم (کمتر از 2%) سرطان وجود دارد و این ضایعات انتظار نمی رود در طول زمان تغییر کنند. اما از آنجایی که خوش خیم بودن آن ثابت نشده است، بسیار مفید است ببینید آیا ناحیه مورد نظر در طول زمان تغییر می کند یا خیر.

 

شما احتمالاً به پیگیری مجدد با تصویربرداری مجدد در 6 تا 12 ماه و به طور منظم پس از آن نیاز خواهید داشت تا زمانی که یافته ثابت شود (معمولاً حداقل 2 سال). این رویکرد به جلوگیری از بیوپسی های غیرضروری کمک می کند، اما اگر ناحیه در طول زمان تغییر کند، هنوز امکان تشخیص زودهنگام را فراهم می کند.

4 ناهنجاری مشکوک – بیوپسی باید در نظر گرفته شود این یافته ها قطعا شبیه سرطان نیستند، اما می توانند سرطان باشند. رادیولوژیست به اندازه کافی نگران است که بیوپسی را توصیه می کند. یافته های این دسته می تواند به طیف گسترده ای از سطوح بافت ها مشکوک باشد. به همین دلیل، این دسته اغلب بیشتر تقسیم می شود:

 

4A: یافتن با احتمال کم سرطان (بیش از 2٪ اما نه بیشتر از 10٪)

 

4B: یافتن با احتمال متوسط سرطان (بیش از 10٪ اما نه بیشتر از 50٪)

 

4C: یافتن با احتمال بالای سرطان (بیش از 50٪ اما کمتر از 95٪)، اما نه به اندازه رده 5

5 به شدت حاکی از بدخیمی – اقدامات مناسب باید انجام شود یافته ها شبیه سرطان هستند و احتمال بالایی برای وجود سرطان دارند (حداقل 95%). بیوپسی به شدت توصیه می شود.
6 بدخیمی شناخته شده اثبات شده با بیوپسی – اقدامات مناسب باید انجام شود این دسته فقط برای یافته های ماموگرافی (یا سونوگرافی یا MRI) که قبلاً با بیوپسی قبلی سرطانی بودن آنها را نشان داده است، استفاده می شود. ممکن است از تصویربرداری در این راه برای مشاهده میزان پاسخ سرطان به درمان استفاده شود.

BI-RADS تراکم سینه را نیز گزارش می کند

گزارش ماموگرافی شما همچنین شامل ارزیابی تراکم سینه شما می‌شود، که توصیفی از میزان بافت فیبری و غده‌ای در سینه‌ها در مقایسه با بافت چربی است.

هرچه سینه های شما متراکم تر باشد، دیدن نواحی غیر طبیعی در ماموگرافی سخت تر می شود. (داشتن سینه های متراکم نیز اندکی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.)

اما بیایید در ادامه با برخی اصطلاحات و سوالات موجود در این حوزه بیشتر آشنا شویم.

تفسیر جواب ماموگرافی
کلسیفیکاسیون چیست؟

کلسیفیکاسیون ها رسوبات کلسیم در بافت پستان هستند. آنها بسیار شایع هستند و اکثریت آنها غیر سرطانی هستند. هنگامی که بسیاری از میکروکلسیفیکاسیون ها (مشخصات کوچک کلسیم) در یک ناحیه دیده می شوند، به آنها یک گروه کلسیفیکاسیون می گویند.

clip markers ها یا نشانگرهای گیره چیست و چرا در طول بیوپسی استفاده می شود؟

پس از غربالگری ماموگرافی، درصد کمی از زنان هستند که ممکن است به تصویربرداری تشخیصی اضافی نیاز داشته باشد. به این امر فراخوان می گویند. اگر بیمار فراخوانده شود، تصویربرداری اضافی انجام خواهد شد و تنها حدود 2 درصد از زنان ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشند. در طول بیوپسی، یک رادیولوژیست با تخصص تصویربرداری سینه یک گیره فلزی کوچک را در پستان قرار می دهد تا در صورت نیاز به آزمایش بیشتر، محل بیوپسی را تعیین کند.

آیا توموسنتز (ماموگرافی سه بعدی) ابزار غربالگری بهتری است؟

بله. در مقایسه با ماموگرافی دو بعدی، توموسنتز تصویر واضح تری از هر لایه پستان ارائه می دهد که دید بیشتری را برای رادیولوژیست فراهم می کند. توموسنتز این امکان را فراهم می کند تا سرطان های بیشتری دیده شوند و هشدارهای نادرست کمتری داشته باشند.

اگر حتی پس از طبیعی شدن ماموگرافی متوجه تغییرات یا علائم غیرطبیعی شدم، چه کاری باید انجام دهم؟

خودآزمایی پستان مهم است زیرا به شما امکان می دهد سینه های خود و ظاهر “عادی” آنها را بشناسید. اگر متوجه علائم غیرطبیعی یا تغییراتی در بافت پستان خود شدید، پیگیر انجام آزمایشات بیشتری شوید. تغییرات غیرطبیعی سینه یا علائمی مانند ترشح یا توده را نادیده نگیرید، اما به خاطر داشته باشید که چندین تغییر سبک زندگی، مانند افزایش وزن، کاهش وزن، تغییرات هورمونی و درمان جایگزینی هورمونی، می تواند باعث تغییر سینه شما شود.

اگر سرطان سینه من تشخیص داده شود، آیا فرزندانم باید در سنین پایین ماموگرافی انجام دهند؟

بله، اما بسته به سن کودک، سونوگرافی یا اسکن ام آر آی سینه ممکن است گزینه بهتری باشد. با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کنید.

عدم تقارن سینه در گزارش ماموگرافی به چه معناست؟

عدم تقارن سینه، به ظاهر قسمتی از بافت سینه در مقایسه با باقیمانده آن در سینه دیگر اشاره دارد. رادیولوژیست ماموگرافی را بررسی می کند تا تفاوت موقعیت، حجم و فرم سینه ها را بررسی کند. در بیشتر موارد، سینه‌ها عموماً از نظر تراکم و ساختار متقارن هستند، اما گاهی اوقات گزارشی ممکن است تراکم نامتقارن را نشان دهد که شایع و معمولاً غیرسرطانی است.

با این حال، رادیولوژیست ممکن است تصمیم بگیرد که در صورت وجود تغییرات نامتقارن در بافت پستان، آزمایشات بیشتری انجام دهد، زیرا این نیز می تواند نشان دهنده یک یافته مهم باشد.

تراکم فیبروگلندولار (fibroglandular) به چه معناست؟

بافت فیبروگلندولار به نواحی در پستان اطلاق می شود که حاوی غدد شیر و مجاری شیر است. تراکم فیبروگلاندولار به نواحی پراکنده تراکم در پستان اشاره دارد که بافت طبیعی در ترکیب با چربی است.

ماموگرافی من سینه‌هایم را به‌عنوان «به‌طور ناهمگن متراکم، که ممکن است توده‌های کوچک را پنهان کند» توصیف کرد. معنی آن چیست؟

این بدان معناست که شما بافت نسبتاً متراکمی دارید که شایع است و جای نگرانی نیست. گاهی اوقات، بافت متراکم می تواند خواندن دقیق ماموگرافی را دشوار کند. شما و پزشکتان می‌توانید در صورت لزوم درباره گزینه‌های غربالگری تکمیلی (یعنی روش غربالگری علاوه بر ماموگرافی) صحبت کنید.

تفسیر جواب ماموگرافی

 

سخن پایانی در مورد ماموگرافی و نوبت ماموگرافی

ماموگرافی یکی از بهترین روش های تصویربرداری تشخیصی در زمینه غربالگری و تشخیص سرطان سینه است. بخاطر داشته باشید که اگر می خواهید برای انجام ماموگرافی، به مرکز ماموگرافی بروید حتما یک همراه با خود داشته باشید. سعی کنید از نزدیک ترین مرکز ماموگرافی به خود نوبت بگیرید.

برای این کار می توانید از طریق اسکن طب به راحتی از نزدیک ترین مرکز ماموگرافی به خود نوبت رزرو کنید. در اسکن طب می توانید به طور دقیق از نحوه انجام ماموگرافی اطلاع پیدا کنید، نوبت ماموگرافی بگیرید و جواب ماموگرافی خود را مشاهده کنید.

 

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment