آنچه در مورد سونوگرافی کبد باید بدانید

 

آنچه در مورد سونوگرافی کبد باید بدانید

سونوگرافی یک ابزار تشخیصی عالی در خط مقدم تصویربرداری پزشکی برای ارزیابی سلامت کبد است.

سونوگرافی کبد می تواند به ارزیابی وجود بیماری های کبدی (مانند کبد چرب)، تشخیص ضایعات کبدی و موارد دیگر کمک کند. اما همیشه سونوگرافی کبد نمی تواند موثر باشد و عوامل زیادی می توانند بر دقت تشخیص اسکن شما تأثیر بگذارند. پس با دقت این مقاله را که توسط تیم تخصصی اسکن طب آماده شده مطالعه کنید تا برای سونوگرافی کبد خود کاملا آماده شوید و بهترین دقت تشخیصی از اسکن خود بدست آورید.

سونوگرافی کبد

فواید سونوگرافی کبد

هنگامی که سونوگرافی کبد انجام می دهید، گزارش رادیولوژی شما توسط پزشکان برای تصمیم گیری مهم در مورد تشخیص و نحوه ادامه درمان مورد استفاده قرار می گیرد. ارائه نظر دوم توسط یک پزشک متخصص یا فوق تخصص می تواند به تأیید اینکه یافته های گزارش شده به طور دقیق ارزیابی شده اند کمک کند. همچنین ممکن است به شما و پزشکانتان کمک کند تا تشخیص دهید که آیا غربالگری یا درمان بعدی لازم است یا خیر.

سونوگرافی کبد معمولاً شامل مجموعه‌ای از تصاویر متعدد است. نواحی تصویربرداری شده و کیفیت تصویر گرفته شده تا حد زیادی به دید و تکنیک بستگی دارد. تصاویر نامناسب می‌توانند بر آنچه که توسط رادیولوژیست دیده می‌شود تأثیر منفی بگذارند. تشخیص و مشخص کردن بیماری های کبد سونوگرافی برای تشخیص کیست های کبدی از توده های جامد مفید است. برخی از توده ها دارای ویژگی های منحصر به فرد اولتراسوند هستند در حالی که برخی دیگر ویژگی های مشابهی در سونوگرافی دارند. سونوگرافی کبد نیز برای ارزیابی بیماری کبد از جمله کبد چرب استفاده می شود.

سونوگرافی ممکن است اولین آزمایش غربالگری باشد که هنگام ارزیابی کبد انجام می شود. بسته به نتایج، پزشک ممکن است معاینه دیگری را توصیه کند. برای مثال، CT، MRI یا بیوپسی ممکن است برای افتراق بین فیبروز کبدی و چربی، کمی کردن بیشتر شدت چربی یا ارزیابی سایر بیماری ها در کبد نشان داده شود. سی تی اسکن یا ام آر آی نیز ممکن است برای ارزیابی بیشتر ضایعات کبدی توصیه شود.

سونوگرافی کبد
سونوگرافی کبد چقدر طول می کشد؟

یکی از سوالات مهم در ذهن هر بیمار قبل از سونوگرافی کبد این است: سونوگرافی کبد چقدر طول می کشد؟ سونوگرافی کبد یک فرآیند آسان و بدون درد است و به طور متوسط، سونوگرافی کبد نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد. اما اگر نکته خاصی در زمان اسکن توسط پزشک مشاهده شود ممکن است برای بررسی دقیق تر نیاز به زمان بیشتری باشد.

در طول معاینه سونوگرافی کبد چه اتفاقی می افتد؟

سونوگرافی کبد
در این قسمت راهنمای گام به گام زیر را بخوانید تا هر آنچه در طول معاینه سونوگرافی طبیعی کبد اتفاق می افتد، بیابید.

• در شروع معاینه، یک ژل ضد حساسیت، بدون بو و گرم به آرامی روی شکم بیمار مالیده می شود.
• پزشک که معاینه را انجام خواهد داد، یک پروب را در اطراف شکم و ناحیه قفسه سینه حرکت می دهد. پروب از کبد و اندام های اطراف شما عکس می گیرد و تصویر سونوگرافی را تولید می کند.
• در طول معاینه، از شما خواسته می شود که یک الگوی تنفس مداوم را حفظ کنید، و در برخی موارد، چندین تکنیک مختلف تنفس را برای گرفتن بهترین تصاویر انجام دهید.
• از شما خواسته می شود که در موقعیت های مختلف دراز بکشید، و حتی ممکن است مجبور شوید در طول سونوگرافی کبد برای رسیدن به بهترین مکان ممکن برای تصویر بایستید.
• ممکن است هنگام انجام سونوگرافی کبد توسط پزشک قدری فشار روی شکم خود احساس کنید.
• پس از انجام سونوگرافی کبد، ممکن پزشک رادیولوژیست در مورد نتایج با شما صحبت کند و گزارش کتبی را چند روز بعد به شما تحویل دهد.

چگونه برای سونوگرافی کبد آماده شوید؟

در اینجا مراحل اصلی که باید قبل از انجام سونوگرافی کبد انجام شود، توضیح داده شده است.

– هشت ساعت قبل از انجام سونوگرافی کبد هیچ ماده غذایی یا مایعی مصرف نکنید. یعنی برای سونوگرافی کبد بایستی ناشتا باشید. گاهی اوقات نوشیدن آب مجاز است با این حال، قبل از اسکن حتما از مرکز تصویربرداری بپرسید که می توانید آب مصرف کنید یا خیر؟
– مطمئن شوید که 15 دقیقه قبل از زمان تعیین شده خود در محل حاضر شوید.
– لباس هایی راحت و گشاد بپوشید.
– داروهای اجباری که از قبل تجویز شده را مصرف کنید.

سونوگرافی کبد چه چیزی را نشان می دهد؟

کسانی که کنجکاو هستند بدانند: سونوگرافی کبد چه چیزی را نشان می دهد؟ مطالب زیر را با دقت بخوانند.
متخصصان سلامت قادرند هر گونه ناهنجاری را که در سونوگرافی کبد رخ داده است، تجزیه و تحلیل کنند. علاوه بر این، می توانند به طور دقیق تفاوت بین کیست و توده های جامد را تعیین کنند. این امر به این دلیل است که وجود کیست های حاوی مایع با دیواره بیرونی نازک، باعث می شود مرکز آنها در سونوگرافی از کبد تیره تر نشان داده شود. هم کیست ها و هم توده های جامد باید به دقت ارزیابی شوند.

برخی از بیماری های کبدی مانند هپاتیت، سیروز و کبد چرب (استئاتوز) را می توان با جزئیات کامل در سونوگرافی کبد بررسی کرد. به عنوان مثال، افرادی که از کبد چرب رنج می برند، کبد آن ها در سونوگرافی کبد روشن تر دیده می شود. در حالی که افراد مبتلا به هپاتیت کبد تیره تری در سونوگرافی کبد دارند. کبدهای سیروزی توده ای و کوچک به نظر می رسند. همه این ویژگی ها تفاوت بین یک نتیجه سونوگرافی طبیعی و غیر طبیعی کبد را نشان می دهد.

همچنین، وجود مجاری صفراوی مایع و گشاد شده در مجاورت نزدیک به کبد احتمالاً تفاوت بین یافته های سونوگرافی طبیعی و غیر طبیعی کبد را نشان می دهد که می تواند همراه با سایر اعضای بدن مانند بخشی از لوزالمعده، کلیه راست و کیسه صفرا باشد.

کلمات و لغات تخصصی که باید قبل از خواندن گزارش سونوگرافی کبد یاد بگیرید

بسیاری از کلمات گیج کننده در پزشکی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید تا گزارش اسکن سونوگرافی کبد خود را به درستی درک کنید. برای آشنایی با این اصطلاحات به لیست زیر نگاهی بیندازید.

  • Echogenicity (پژواک زایی) – اگر پژواک ها سفیدتر از معمولی به نظر برسند، کبد اکوژنیک است.
  • Lesion (ضایعه) – ضایعه ناحیه ای در اندام ها یا بافتی است که در آن آسیب قابل توجهی ایجاد شده است. Lesion می تواند از فقط یک زخم باشد تا در بدترین موارد، تومور باشد.
  • Hypoechoic (هیپواکوئیک): اگر در گزارش سونو کبد خود با نام Hypoechoic مواجه شدید می توانید بفهمید که کبد شما متراکم تر یا جامدتر از حد معمول است.
  • Ascites (آسیت): این لغت به این معنی است که در ناحیه خاصی تجمع زیادی از مایعات ظاهر شده است.
  • Calculi یا همان سنگ کلیه – اگر در گزارش Calculi را دیدید بدانید به تجمع سنگ اشاره می کند.

سخن پایانی اسکن طب در مورد سونوگرافی کبد:

در نهایت می توان گفت که سونوگرافی کبد راهی بسیار راحت و ارزان برای تشخیص اولیه بسیاری از بیماری های کبدی است. پس اگر قصد انجام اسکن سونوگرافی کبد را دارید ابتدا توصیه های اولیه را به خوبی مطالعه کنید سپس بدون نگرانی نوبت سونوگرافی کبد رزرو کنید و برای انجام اسکن به مرکز تصویربرداری که نوبت را از آن گرفته اید مراجعه کنید. برای گرفتن نوبت سونوگرافی کبد می توانید در هر نقطه ای از کشور که هستید از طریق اسکن طب بدون پرداخت هزینه و از نزدیکترین محل به خود نوبت رزرو کنید.

 

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment