دلیل خوردن خامه در اسکن هسته ای قلب

دلیل خوردن خامه در اسکن هسته ای قلب یا اسپکت (SPECT) قلب، ارتباطی با فرآیند تصویربرداری دارد. در این روش‌ها، مواد رادیواکتیو به بیمار تزریق می‌شوند و برای دیدن و ثبت توزیع این مواد در بدن، تصاویر تشدید می‌شوند. خوراک خامه در اینجا به عنوان یک عامل مزاحم (interference agent) استفاده می‌شود و وظیفه آن ایجاد تنگی در عروقی است که خون را به بافت‌های غیرقلبی ببرد. این تنگی باعث می‌شود که خون به‌طور اولیه به قلب هدایت شده و تمرکز ماده رادیواکتیو بر روی قلب افزایش یابد.

خوردن خامه در اسکن هسته ای قلب باعث ایجاد تغییر در توزیع خون و تغییر الگوی جریان خون در بدن می‌شود. این عامل مزاحم در نهایت باعث می‌شود که تصویربرداری هسته‌ای بهبود یابد و توزیع مواد رادیواکتیو در قلب روشنتر و دقیق‌تر نمایش داده شود. این امر می‌تواند به دقت و اعتبار تشخیصی برای ارزیابی عروق و عملکرد قلب کمک کند.

اما برای بررسی دقیق تر بیایید تا نگاهی بیاندازیم به نحوه انجام اسکن هسته ای قلب که به دو اسکن مجزای استرس و اسکن رست تقسیم می شود.

دلیل خوردن خامه در اسکن هسته ای قلب

در طول اسکن هسته ای قلبی چه اتفاقی می افتد؟

بخش 1: کارشناس متخصص هسته ای باید قلب شما را تحت “استرس” ارزیابی کند. این کار با انجام ورزش روی تردمیل یا دوچرخه ورزشی انجام می شود. اگر نمی توانید به اندازه کافی ورزش کنید، از دارویی برای شبیه سازی عملکرد بدن و قلب در حین ورزش استفاده می شود.

برای اسکن استرس قلب، یک آنژوکد در رگ بازوی شما قرار داده می شود. شما همچنین دارای سیم ها یا لیدهای الکتروکاردیوگراف (ECG) روی قفسه سینه خود خواهید بود که به یک مانیتور قلب متصل می شوند. کارشناس متخصص هسته ای از نزدیک قلب شما را با ECG و بررسی های منظم فشار خون کنترل می کند.

هنگامی که قلب شما به ظرفیت کاری هدف رسید، یک رادیودارو به داخل آنژوکد تزریق می شود. سپس از شما خواسته می شود که تقریباً نیم ساعت قبل از گرفتن اولین مجموعه از تصاویر قلب در اتاق انتظار استراحت کنید. در این مدت، ممکن است به شما آب یا شیر یا یک مقدار خامه برای خوردن داده شود. این کمک می کند تا تصاویر قلب شما واضح تر شود.

پس از دراز کشیدن روی تخت اسکن دوربین گاما برای تقریباً 20 دقیقه دوربین های گاماکمرا به دور قلب شما می چرخد. در برخی مراکز تصویربرداری، دوربین گاما یک اسکنر سی تی داخلی نیز دارد. CT کم انرژی معمولاً با اسکن هسته ای قلب شما انجام می شود. این سی تی اسکن که منجر به قرار گرفتن در معرض تشعشع کمتر از یک چهارم سی تی سی تی معمولی قفسه سینه می شود، اضافه می شود زیرا به طور قابل توجهی کیفیت اسکن هسته ای را بهبود می بخشد. انجام سی تی اسکن زمان اسکن را حدود 2 دقیقه یا کمتر افزایش می دهد. در طول این مدت، سه لید ECG دوباره روی قفسه سینه شما قرار می گیرد و به مانیتور متصل می شود زیرا اسکن مطابق با ریتم قلب شما زمان بندی می شود. ترجیحاً در حین انجام اسکن، بازوها بالای سرتان باشند، اما اسکن با بازوها در کناره هایتان نیز امکان پذیر است.

سپس برای قسمت 2 (معمولاً 3 تا 4 ساعت بعد از قسمت 1) یک نوبت اسکن قلب دیگر به شما داده می شود. در بین قسمت های 1 و 2، می توانید کافئین و یک ناهار سبک میل کنید. قسمت 2 این تست قلب شما را در حالت “استراحت” ارزیابی می کند. در این مدت، مهم است که از فعالیت بدنی سنگین خودداری کنید: برای مثال، پیاده روی آهسته 5 دقیقه ای قابل قبول است، اما یک پیاده روی سریع 30 دقیقه ای قابل قبول نیست.

قسمت 2: دوز دوم از همان رادیودارو از طریق همان لوله پلاستیکی در بازو به شما تزریق می شود. سپس لوله برداشته می شود. مجدداً از شما خواسته می شود که تقریباً نیم ساعت در اتاق انتظار بنشینید و یک نوشیدنی دیگر یا قدری خامه به شما می دهند. سپس مجموعه دوم تصاویر شما شبیه به اسکن شما در قسمت اول تقریباً در همان زمان گرفته می شود.

حال که قدری با اسکن هسته ای قلب و روش انجام آن آشنا شدید شاید قدری بیشتر متوجه شوید که خوردن خامه در اسکن هسته ای قلب چه زمانی انجام می شود.

ممکن است خوردن خامه برای بیماران قدری سخت باشد اما بایستی بدانید که در بسیاری از موارد همین کار ساده تاثیر بسیار زیادی روی جواب اسکن شما داشته باشد. پس مطابق با دستور کارشناسان مرکز مقدار خامه تهیه شده میل نمایید و منتظر انجام اسکن خود بمانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment