تفاوت اسکن قلب با ام‌ار‌ای و اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای چیست؟

تفاوت اسکن قلب با ام‌ار‌ای و اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای چیست؟

اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای، یک قدم عقب‌تر از اسکن قلب با ام‌آر‌آی می‌باشد. البته روش‌های متعددی قبل‌تر از این دو روش بوده است که می‌توان به شنیدن صدای قلب با گوشی‌های پزشکی درابتدا‌ و به‌عنوان اولین مرحله‌ی ابزار بررسی سلامت قلب اشاره کرد که بعد‌ها روش‌های دیگری جایگزین آن شده است امروزه بهترین و جدیدترین دستگاه برای اسکن قلب، ام‌آر‌آی می‌باشد که علاوه‌بر دقت بالای آن، قلب را از زوایای جزئی‌تری بررسی می‌کند.

برای آشنایی با تفاوت‌های اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای و اسکن قلب با ام‌آر‌آی می‌توانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مزایای اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای

همان‌طور که از اسم آن مشخص است اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای ازطریق رادیو اکتیو یا تزریقِ یک ماده به‌وسیله‌ی آنژیوکت انجام می‌گیرد این مقدار ماده وارد جریان خون شده و عضله‌ی سالم قلب آن را جذب می‌کند و تصاویری از قلب را نمایش می‌دهد. بافت‌هایی که ماده را جذب کرده‌اند نسبت به‌ بافت‌های آسیب دیده‌ای که قادر به جذب ماده نبوده‌اند نیز رنگ‌های متفاوتی دارند درواقع اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای به میزان سلامت قلب در زمینه‌ی بررسی خونرسانی و پمپاژ یکسان به تمام بافت‌های قلب، شناسایی بیماری کرونر قلبی و حتی به بررسی میزان آسیب بافت و ماهیچه‌های قلب بعد از یک حمله‌ی قلبی می‌پردازد.

تفاوت اسکن قلب با ام‌آر‌آی و اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای چیست؟

مزایای اسکن قلب با ام‌آرآی:

  • این روش، فعلا جدیدترین نوع روش بررسی میزان سلامت قلب می‌باشد از مزایای اسکن قلب با ام‌آرآی این است که ازطریق امواج‌ رادیویی و مغناطیسی آزمایش صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه ضرر و آسیبی به بدن وارد نمی‌کند.
  • این روش زاویه‌ی دید گسترده‌تری از قلب را به پزشک ارائه می‌دهد به‌طوری که سلامت قلب را از تمام زوایا و ابعاد قلب بررسی می‌کند درواقع محدودیت‌هایی که در گذشته در روش‌های قلب موجود بود را دیگر از سر گذرانده است و روند بررسی را بهبود می‌بخشد.
  • از دیگر مزایای اسکن قلب با ام‌آر‌آی، نشان دادن تغییرات در روند عملکرد قلب می‌باشد.
  • اسکن قلب با ام‌آر‌آی دقت بالایی در ارائه‌ی تصاویر در اسکن قلب دارد که جزئی‌ترین تغییر و آسیب را در قلب با دقت بالا نشان داده و بیمار و پزشک را از آن آگاه می‌سازد.
  • اسکن قلب با دستگاه ام‌آر‌آی در بخش‌هایی از دیافراگم و حفره شکمی موجب شده که در روند درمان این آزمایش از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.
  • اسکن قلب با ام‌آر‌آی حتی بعد از عمل جراحی قلب و روند پیگیری‌های درمان استفاده می‌شود.

تفاوت اسکن قلب با ام‌آر‌آی و اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای چیست؟

 

تفاوت اسکن قلب با ام‌آرآی و دستگاه پزشکی هسته‌ای

  • درواقع اسکن قلب با دستگاه پزشکی هسته‌ای بوسیله تزریق ماده پرتوزا به بدن صورت می‌گیرد، ماده تزریق شده جذب بافت قلب می‌شود و موجب ورود استرس به بدن بیمار می‌گردد درنتیجه بیمار باید فشار زیادی را مثل تپش قلب و به‌دنبال آن درد قفسه سینه را تحمل کند و در بعضی از مواقع امکان حمله قلبی نیز وجود دارد.
  • اما دستگاه ام‌آرآی به‌دلیل ایمنی که در اسکن قلب با خود به‌همراه دارد، نسبت به اسکن قلب با پزشکی هسته‌ای از معایب کم‌تری برخوردار است.
  • از دیگر عوارض یا معایب اسکن قلب با دستگاه پزشکی هسته ای، ایجاد سرگیجه، حساسیت و تهوع می‌‌باشد
  • در اسکن قلب با ام‌آر‌آی بیمار در یک فضای خالی استوانه‌ای ایمن قرار گرفته و ازطریق میدان مغناطیسی که در اطراف بدن بیمار قرار دارد اسکن قلب انجام می‌شود.
  • مدت زمان اسکن قلب در هر دو دستگاه نیز متغیر است. در دستگاه هسته‌ای مدت زمان اسکن قلب بیش‌تر از ام‌آرآی می‌باشد و اسکن پزشکی هسته ای قلب در دو مرحله صورت می‌گیرد. در اسکن ام‌آرآی حداقل پانزده دقیقه طول می‌کشد تا کار تصویربرداری از قلب انجام گردد.
  • میزان خطرات ام‌آرآی بسیار کم‌تر از اسکن پزشکی هسته‌ای است. اما در اسکن ام‌آر‌آی نباید فلزات یا تراشه‌های فلزی در بدن بیمار وجود داشته باشد برفرض مثال بیمارانی که ایمپلنت‌های فلزی چون ایمپلنت‌های پمپ دار و یا ایمپلنت‌های قلبی و سایر موارد را دارند باید قبل از اقدام به اسکن قلب به‌وسیله‌ی دستگاه ام‌آرآی با پزشک خود مشورت کنند چراکه در بعضی از موارد وجود چنین ایمپلنت‌های فلزی و استفاده از دستگاه ام‌آر‌آی موجب مرگ بیمار می‌شود. اما در اسکن هسته‌ای احتمال بروز خطرات و واکنش نابه‌هنگام در بدن ازجمله سردرد و سرگیجه و تهوع را به همراه خواهد داشت و زوایای تصویر برداری گسترده‌ای شبیه به دستگاه ام‌آر‌آی ندارد.

تفاوت اسکن قلب با ام‌آر‌آی و اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای چیست؟ تفاوت اسکن قلب با ام‌آر‌آی و اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای چیست؟

سخن پایانی در مورد نوبت اسکن قلب

امروزه اسکن پزشکی هسته ای قلب و اسکن ام ار ای قلب جزو روش های مرسوم و بسیار کاربردی برای بررسی بیماری های بسیار شایع قلبی و درمان آن ها به شمار می آید. گرفتن نوبت اسکن پزشکی هسته ای قلب و اسکن ام ار ای قلب کاری بسیار سخت و زمان بر به حساب می آید. اسکن طب برای اولین بار یک راهکار بسیار جدید و آسان را برای کاربران خود فراهم نموده است. شما در اسکن طب می توانید به راحتی نوبت اسکن پزشکی هسته ای قلب و نوبت اسکن ام ار ای قلب از نزدیک ترین محل به خود و در زمان دلخواه حود دریافت کنید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment