معرفی 10 ام آر آی محبوب دنیا و ایران

معرفی 10 ام آر آی محبوب دنیا و ایران

تصویربرداری MR نوعی روش تشخیصی است که از تکنیک‌های تشدید مغناطیسی، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از بافت‌های بدن استفاده می‌کند.

بهترین ام آر آی
بنابراین، دستگاه MRI یکی از با ارزش ترین سیستم ها برای هر بیمارستان و کلینیک تصویربرداری است. امروزه شما می‌توانید دستگاههای MRI را برای کاربردهای مختلف، با قدرت مغناطیسی، قابلیت‌ها و محدوده‌های و از همه مهم تر قیمت های مختلف پیدا کنید.
بنابراین، چگونه بفهمیم کدام یک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد؟ ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با محبوب ترین مدل های ام آرآی دنیا و ایران آشنا کنیم و قابلیت های هر کدام را بصورت خلاصه توضیح دهیم تا شما با این مدل های محبوب از کمپانی های مختلف بیشتر آشنا شوید.
اولین دستگاه ام آر آی محبوب در لیست ما دستگاه زیمنس مدل آوانتو با قدرت میدان 1.5 تسلا می باشد.

1- دستگاه ام آر آی زیمنس آوانتو 1.5 تسلا (Siemens Avanto 1.5T)

دستگاه آوانتو یکی از بهترین ام ار آی های دنیاست که به نقطه شیرین و جذاب مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن و قابلیت بالا رسیده است. این دستگاه گنتری 60 سانتی متری دارد و روز به روز در بازار رایج تر می شود. وجود نرم افزار محبوب Syngo همراه با در این سیستم به شما این امکان را می دهد که با به حداقل رساندن هزینه های اولیه و در عین حال عملکرد یک سیستم بالاتر، قیمت خرید خود را کاهش دهید.

ام آر آی زیمنس آوانتو 1.5 تسلا

2- دستگاه ام آر آی سمفونی زیمنس 1.5 تسلا ( Siemens Symphony)

این سیستم 4 کانالی در بازار دنیا و بخصوص ایران بسیار رایج است زیرا مدت زیادی است که تولید می شود. همچنین این دستگاه یک نسخه 8 کاناله نیز دارد. این دستگاه به طرز خارق العاده ای مصرف هلیوم کمی دارد و قیمت آن در بازار به نسبت مقرون به صرفه است. پس هزینه های تعمیر و نگهداری پایینی نیز دارد. این سیستم همچنین طراحی مگنت OR70 را دارد که عملکرد بهتری نسبت به مگنت های قدیمی هارمونی ارائه می دهد.

ام آر آی سمفونی زیمنس 1.5 تسلا

 

3- دستگاه ام آر آی زیمنس مدل Espree 1.5T

Espree یکی از جدیدترین و با کیفیت ترین محصولات شرکت زیمنس در حوزه MRI است. قطر گنتری 70 سانتی متری و فناوری TIM، اینها سیستم های عالی و با کارایی بالا هستند. یکی دیگر از ویژگی های خوب Espree طول گنتری بسیار کوتاه است (125 سانتی متر در مقابل 145 سانتی متر معمول)، که امکان تصویر برداری سر به بیرون (Head out) یا اول پا (Feet first) را برای اکثر اسکن ها فراهم می کند. فناوری TIM این امکان را می دهد تا چندین کویل به طور همزمان متصل شوند (مطالعات همزمان چندگانه). این مدل همچنین دارای یک مگنت بدون اتلاف هلیوم کارآمد با فاصله زمانی پر کردن مجدد هلیوم تقریباً 10 سال است.

ام آر آی زیمنس مدل Espree 1.5T min

ام آر آی زیمنس مدل Espree 1.5T اسکن طب min

خب در ادامه به کمپانی بسیار نام آشنای GE در دنیای تصویربرداری پزشکی میرسیم. لازم است تا در این قسمت چند مدل محبوب MRI شرکت GE را خدمتتان معرفی نماییم.

4- دستگاه ام آر آی جی ای مدل هنرمند (GE Artist 1.5T)

این دستگاه در سال 2016 معرفی شد و دارای یک مگنت با قطر 70 سانتی متری برای افزایش راحتی بیمار است. مهمتر از همه، این سیستم دارای 128 کانال RF و فناوری رابط دیجیتال مستقیم (DDI) است. این سیستم ارتباطی، یک تبدیل مستقیم آنالوگ به دیجیتال است که از کابل های فیبر نوری برای انتقال سریع اطلاعات از کویل ها به کابینت های الکترونیکی استفاده می کند. این سیستم نویز را به شدت کاهش می دهد و SNR را تا 27٪ افزایش می دهد. اپراتورها با این فناوری جدید، گزینه افزایش سرعت یا افزایش SNR را دارند.

GE Healthcare SIGNA Artist 1.5T
GE Healthcare SIGNA Artist 1.5T

5- دستگاه ام آر آی جی ای مدل ویجر (GE Voyager 1.5T)

Voyager که همراه با Artist در سال 2016 معرفی شد، RF مشابهی ندارد، اما برای سایت هایی که تمایل به مصرف انرژی کمتر دارند، ایده آل است. مانند Artist، Voyager دارای مگنت 70 سانتی متری است و از فناوری DDI استفاده می کند. این مدل می تواند جایگزین خوبی برای Artist با هزینه اولیه و هزینه عملیاتی کمتر باشد.

ام آر آی جی ای مدل ویجر GE Voyager 1.5T min

 

6- دستگاه ام آر آی جی ای مدل اکسپلورر ( GE 1.5T Explorer )

دستگاه MRI GE مدل اکسپلورر در سال 2015 معرفی شد و از یک مگنت 60 سانتی متری CXK4 تغذیه می کند. این همان CXK4 است که برای بیش از 20 سال استفاده شده است و به دلیل پایداری و عملکرد آن مورد تحسین قرار گرفته است. دستگاه های اکسپلورر یا کاوشگر از فناوری بی‌صدا استفاده می‌کنند که صدای گوش خراش MRI معمولی را شدت کاهش می‌دهد. Explorer همچنین از فناوری Optix استفاده می کند که SNR را بهبود می بخشد. مزیت قانع‌کننده دیگر این دستگاه این است که از آنجایی که از مگنت این دستگاه مدل CXK4 است، هر نسخه از GE MRI که از CXK4 (سری LX و EXCITE) نیز استفاده می‌کند، می‌تواند به راحتی به اکسپلورر ارتقا داده شود. پس یکی از علل محبوبیت این دستگاه در کشور ما نیز همین امر ارتقای ساده است.

ام آر آی جی ای مدل اکسپلورر
و اما میرسیم به برند محبوب دستگاه ام آر آی در ایران یعنی برند فیلیپس. کمپانی فیلیپس از دیر باز در کشور ما طرفداران زیادی داشته و دستگاه های ام آر آی این شرکت در بسیاری از مراکز پزشکی در سراسر کشور موجود می باشند. اما از بین مدل های مختلف دستگاه فیلیپس چند مدل آن محبوبیت بیشتری در ایران یافته اند که در ادامه به معرفی این مدل ها می پردازیم.

7- دستگاه ام آر آی فیلیپس مدل Ingenia (Philips Ingenia 1.5T)

ام آر آی های شرکت فیلیپس بیشتر به گرادیان های قدرتمند شناخته شده است و این مدل نیز از این قاعده مستثنی نیست. این MRI با گنتری 70 سانتی متری که به پکیج گرادیان Omega HP مجهز شده است، کیفیت تصویر فوق العاده ای را ارائه می دهد. همچنین تعدادی از پیشرفت های فناوری در این سیستم وجود دارد، مانند:
EasyExpand و dStream: dStream امکان تبدیل آنالوگ به دیجیتال (ADC) را از داخل هر کویل و انتقال دیتا از طریق کابل فیبر نوری فراهم می کند. EasyExpand فناوری حاصل از dStream است که سیستم را قادر می‌سازد مستقل از کانال باشد و به هر تعداد کانالی که برای یک کویل خاص در دسترس است، گسترش پیدا کند. این بدین معنی است که اگر تصمیم دارید از یک کویل 8 کاناله به یک کویل 16 کانالی سیستم را ارتقا دهید، سیستم در حالت 16 کانال نیز به خوبی کار می کند.
FlexCoverage و FlexConnect: FlexCoverage یک فناوری است که در کویل قدامی (anterior) یافت می شود که می تواند برای مطابقت با بدن بیمار خم شود. FlexConnect امکان اتصال کابلی آسان و یک دست و ویژگی خروج خودکار را برای باز کردن آسان تخت فراهم می کند.
Ingenia اکنون 11 ساله است. ویژگی های با تکنولوژی بالا و قابلیت توسعه، Ingenia را به انتخابی عالی تبدیل می کند که بسیار مقرون به صرفه است.

ام آر آی فیلیپس مدل Ingenia

8- دستگاه ام آر آی فیلیپس مدل Philips Achieva 1.5T

مدل Achieva را می توان به راحتی در بازار یافت و نشان دهنده محبوبیت زیاد این دستگاه است. اگرچه مگنت این دستگاه به اندازه مدل های دیگر کارآمد نیست (هر 3 سال یک بار هلیوم بایستی پر شود)، اما به سنت فیلیپس در ارائه گرادیان های قدرتمند پایبند است. علاوه بر این، Achieva با دو مدل در دسترس است که با “سری A” یا “SE” متمایز می شوند. سری A تا حد زیادی رایج ترین نسخه است، اما SE یک MRI جمع و جور و اقتصادی ارائه می دهد که می تواند مصرف انرژی را تا 50٪ از طریق PowerSave کاهش دهد.
Achieva قابل ارتقا به یک سیستم 32 کاناله را دارد. 8 کانال رایج ترین مدل مورد استفاده است. با فرآیندهای خودکار مانند ExamCards و SmartExam، Achieva ارزش زیادی در بازار دارد و همچنان نرم افزار بهینه سازی گردش کار را ارائه می دهد.

ام آر آی فیلیپس مدل Philips Achieva 1.5T

9- دستگاه ام آر آی فیلیپس مدل اینترا (Philips Intera 1.5 T)

دستگاه Intera یکی از پرفروش ترین دستگاه های ام آر آی در ایران است زیرا می توان گفت که ارزانترین دستگاه 1.5 تسلا در بازار است و همچنین یافتن سیستم‌ها و قطعات جایگزین برای آن آسان است، زیرا از حدود سال 2000 وجود داشته‌اند. تعداد زیاد قطعات و بسیاری از گزینه‌های خدمات مستقل به این معنی است که هزینه‌های نگهداری به حداقل می‌رسد و این همیشه چیز خوبی است!
این سیستم به صورت استاندارد سیستم 4 کاناله ارائه می دهد و دارای SmartExam و ExamCard می باشد. ممکن است اینترا همه ویژگی‌های پیشرفته جانشینان خود را نداشته باشد، اما برای امکاناتی با بودجه محدودتر، می‌تواند تعادل ایده‌آلی بین ارزش سرمایه‌گذاری، عملکرد میدان بالا و طیف وسیعی از کاربردهای بالینی ایجاد کند.
ام آر آی فیلیپس مدل اینترا

 

اما یکی دیگر از برندهای محبوب در ساخت ام ار آی کمپانی هیتاچی می باشد که در ادامه به بررسی مدل های محبوب آن می پردازیم.

10- دستگاه ام آر آی هیتاچی مدل اکلون (Hitach Echelon 1.5T)

Echelon 1.5T یک مدل محبوب و یک ابزار تصویربرداری قابل اعتماد در MRI است. Echelon کیفیت تصویر عالی و اشباع چربی RF را با مزایای گردش کار در تنظیم بیمار، جبران حرکت و پردازش تصویر ارائه می دهد. دستگاه Ecelon تمامی اسکن های ممکن در MRI را انجام می دهد و نرم افزار بسیار کاربردی Echelon 4.0 قابلیت های محبوبی را ارائه می دهد که عبارتند از:
• ADAGE
• RAPID-RADAR
• VASC-FSE
• BeamSat TOF
• SIR Map
• microTE
• T2 RelaxMap
• Chemical Shift Imaging

همچنین سایر ویژگی های دستگاه عبارتند از:
• مگنت ابررسانا 1.5 تسلا با گرادیان 33/150 با عملکرد بالا
• گیرنده RF 8 یا 16 کانال با طیف وسیعی از کویل ها
• 50 سانتی متر FOV در همه محورها

ام آر آی هیتاچی مدل اکلون Hitach Echelon 1.5T min

جهت مشاوره در خرید دستگاه ام آر آی میتوانید با ارسال فرم تماس و درخواست مشاوره از متخصصین پلتفرم اسکن طب بهره مند شوید. همچنین میتوانید با پشتیبانی فنی این پلتفرم از طریق لینک واتساپ تماس حاصل نمایید.

Comments

  • صدف
    آگوست 11, 2022 at 8:12 ب.ظ

    سلام، الان دستگاه MRI، بالاتر یعنی 12 تسلا وجود دارد ولی اینجا همه ش حرف از 1.5 تسلاست

    • اسکن طب
      اکتبر 24, 2022 at 12:00 ب.ظ

      سلام
      وقت به خیر
      بله
      ولی با توجه به مجوزهای ورود دستگاهها به ایران و محبوبیت این سیستمها این مقاله تهیه شده است، انشاالله در آینده در مورد ام ار ایهای قویتر نیز در اسکن طب مقاله خواهیم گذاشت

  • مهدی
    فوریه 4, 2023 at 9:13 ب.ظ

    سلام کدوم ام ار ای در اصفهان بهترین کیفیتو داره؟
    ممنون.

    • اسکن طب
      فوریه 7, 2023 at 9:25 ق.ظ

      با سلام و درود

      اکثر دستگاههای نصب شده در اصفهان از کیفیت مناسبی برخوردارند.
      اینکه کدام مرکز بهترین ام ار ای اصفهان رو دارد، سوالی است که نمیتوانیم در وبسایت اسکن طب به آن پاسخ دقیقی بدهیم.
      عذرخواهی مارو از بابت این موضوع ببخشید.

  • نیما
    مارس 15, 2023 at 9:01 ب.ظ

    سلام بهترین دستگاه حال حاضر موجود در ایران در کدام بیمارستان ها مورد استفاده است.

    • Peyman
      مارس 22, 2023 at 5:37 ب.ظ

      با سلام
      با توجه به اینکه در سراسر کشور آمار دقیقی از دستگاه های وارد شده وجود ندارد به طور قطع نمی توان نظر داد اما در تهران بیمارستان امام خمینی، مرکز قلب تهران و بیمارستان میلاد دارای تجهیزات به روز ام ار ای می باشند.
      با تشکر
      اسکن طب

    • ارش
      دسامبر 11, 2023 at 5:52 ب.ظ

      یکم برید تحقیق کنید، تعصبی و خود تحقیرانه شعار ندید، تو هیچ کجای دنیا اجازه استفاده بالینی از دستگاه های بالای ۱۰ تسلا داده نشده، عموما هم توی مراکز پزشکی همین ۱.۵ تسلا استفاده میشه، ولی تو مراکز مهم و انگشت شماری تو هر کشور، ۳ تسلا هم هست، ۷ تسلا هم کلا کاربرد تحقیقاتی داره، همون آلمانش که زیمنس داره از ۷ تسلا استفاده نمیکنه چه برسه ایران

      • اسکن طب
        دسامبر 11, 2023 at 11:43 ب.ظ

        سلام دوست عزیز
        کجای مقاله نوشتیم که ام ار آی بالای 10 تسلا؟
        ظاهرا علائم اعشار روی سیستم شما مشاهده نمیشود.
        در ایران تعدادی MRI 3 تسلا داریم که یکی از آنها در بیمارستان امام خمینی تهران نصب میباشد
        کاربرد این دستگاهها عمدتا تشخیص های تخصصی و فوق تخصصی میباشد.
        کاربرد دستگاههای ام ار آی بالای 3 تسلا نیز پیش بالینی (pre-clinical) میباشد

  • محمد رضا
    می 21, 2023 at 11:57 ق.ظ

    با سلام آقا در حال حاضر دستگاه ام ار ای ایرانی هم داریم؟؟

    • اسکن طب
      می 23, 2023 at 11:30 ب.ظ

      با سلام و درود
      تابحال تولید 0 تا 100 یک دستگاه ام آر آی در ایران انجام نشده
      اما تعمیرات دستگاه ام ار آی و قطعات جانبی آن در ایران به نحو احسن و با قیمت مناسب انجام میشود
      در صورت نیاز به اطلاعات دقیقتر از طریق واتساپ پشتیبانی اسکن طب اقدام نمایید

      • Roz
        دسامبر 13, 2023 at 11:13 ق.ظ

        ,سلام وقت بخیر آیا دستگاه MRI Alfeam۷۰ Zimans دقیق و خوب هست؟

        • اسکن طب
          دسامبر 18, 2023 at 5:14 ب.ظ

          سلام
          وقت به خیر
          از چه نظر؟

    • امیر
      ژوئن 20, 2023 at 3:30 ب.ظ

      سلام ، آیا در ایران می‌شود یک شخص عادي مالک این دستگاها شود یا حتمآ باید پزشک باشد ؟؟ يا اينکه با یک پزشک بطور شراکتی خدمات دهی کرد ؟

      • اسکن طب
        ژوئن 20, 2023 at 5:15 ب.ظ

        با سلام و درود

        برای خرید این سیستم ها به صورت شخص در ایران این امکان وجود ندارد و لازم است یک شرکت با مشارکت پزشک اقدام نمایید

Add a comment