ام آر آی رو باز و 5 مزیت آن + دریافت نوبت

ام آر آی رو باز یا ام ار ای باز

ام آر آی رو باز یا همان OPEN MRI یکی از انواع دستگاههای ام ار ای میباشد. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام آر آی) نوعی آزمایش تصویربرداری است که با استفاده از امواج رادیویی و امواج مغناطیسی با هم برای تولید تصاویری از اندام‌های داخلی بدن جهت تشخیص انواع بیماریها یا مشکلات بافت مورد استفاده قرار میگیرد.

پزشکان از تصاویر ام ار ای برای بررسی اینکه آیا بیماران هر گونه ناهنجاری در اندام‌ها، استخوان‌ها، بافت‌های نرم و مفاصل خود دارند یا نه، استفاده می کنند. دستگاه ام آر آی یک میدان مغناطیسی با قدرت از پیش تعیین شده برای انجام تصویربرداری منتشر می‌کند.

آر آی رو باز

ام آر آی بدن بیمار را در معرض امواج مغناطیسی قرار می‌دهد و پروتون‌های موجود در بدن بیمار با انتشار امواج رادیویی واکنش نشان می‌دهند. اثر ترکیبی امواج، اندام‌های داخلی بیمار را برجسته می‌کند، و آنها را با جزئیات بیشتر برای پزشک برای تشخیص هر گونه ناهنجاری قابل مشاهده‌تر می‌کند. پزشک تصاویر را روی صفحه کامپیوتر مشاهده می‌کند و همچنین می‌تواند تصاویر را از طریق یک دستگاه مخصوص طراحی شده برای اهداف تشخیصی چاپ کند.

دستگاه‌های ام آر آی، از زمان ایجادشان، تأثیر قابل‌توجهی بر نحوه مطالعه اندام‌های داخلی و تشخیص بیماری‌های خاص توسط پزشکان داشته‌اند. با استفاده از ام آر آی، پزشکان می‌توانند بیماری‌های مغزی و همچنین بیماری‌های گوش، حلق و بینی، مشکلات اسکلتی- عضلانی و ستون فقرات، سرطان و سایر بیماری‌های غیرقابل تشخیص را در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان را شروع کنند. وقتی صحبت از سیستم های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی می شود، دو نوع دستگاه ام آر آی مطرح می‌شود: ام آر آی رو باز و ام آر آی بسته.

در حالی که ام آر آی بسته رایج‌تر است، اگر بیمار بیش از حد کلاستروفوبیک بوده (از حفره ام ار ای یا فضای بسته میترسد) یا اضافه وزن داشته باشد که نتواند ام آر آی بسته سنتی را انجام دهد، می‌تواند از ام آر آی رو باز استفاده کند. اما، طراحی شکل سیستم تنها تفاوت بین ام آر آی باز و بسته نیست. بنابراین، باید در مورد هر دوی آنها اطلاعات لازم کسب شود و قبل از تصمیم گیری نهایی، مزایا و معایب هر کدام به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

تکنولوژی ام آر آی رو باز

ام آر آی رو باز نوعی از تکنولوژی جدید ام آر آی است که متفاوت از دستگاه‌های بسته‌ی مرسوم ام آر آی می‌باشد. که به جای یک تونل باریک، دستگاه‌های ام آر آی رو باز طراحی جادارتری دارند که به بیماران اجازه می‌دهد در طول فرآیند تصویربرداری کمتر احساس محدودیت جا داشته باشند. این ویژگی می‌تواند به ویژه برای افرادی که اضطراب یا کلاستروفوبیا را در فضاهای بسته تجربه می‌کنند، مفید باشد.

آر آی رو باز در برابر ام ار آی بسته

ویژگی‌های اصلی ام آر آی رو باز

طراحی ویژه

دستگاه‌های ام آر آی رو باز معمولاً از دو آهن‌ربا تشکیل می‌شوند که در دو طرف بیمار قرار می‌گیرند و یک فضای باز در وسط ایجاد می‌کنند. این طراحی باعث می‌شود که بیماران تجربه راحت‌تری داشته باشند، زیرا بیماران به طور کامل محصور نمی‌شوند.

راحتی بیمار حین تصویربرداری

یکی از مزیت‌های اصلی ام آر آی رو باز افزایش راحتی بیماران است. بیمارانی که ممکن است در دستگاه ام آر آی سنتی احساس اضطراب یا کلاستروفوبیک داشته باشند، اغلب ام آر آی رو باز را گزینه قابل تحمل‌تری می‌دانند. طراحی باز اجازه دید بهتر و حس فضا را به بیماران می‌دهد.

تصویربرداری از بیماران با جثه‌ی بزرگتر

دستگاه‌های ام آر آی رو باز می‌توانند بیماران بزرگ‌تر یا کسانی را که مشکلات حرکتی دارند را راحت‌تر از دستگاه‌های سنتی در خود جای دهند. این قابلیت می‌تواند آن را به یک انتخاب ارجح برای جمعیت‌های خاص تبدیل کند.

کیفیت تصاویر

در حالی که دستگاه‌های ام آر آی رو باز برای راحتی بیمار طراحی شده‌اند، ممکن است همیشه همان سطح کیفیت تصویر را با سیستم‌های ام آر آی بسته ارائه نکنند. قدرت میدان مغناطیسی در دستگاه‌های ام آر آی رو باز اغلب کمتر است که می‌تواند بر وضوح تصاویر تولید شده تأثیر بگذارد.

کاربردهای ام آر آی رو باز

ام آر آی رو باز می‌تواند برای اهداف تشخیصی مختلف، از جمله تصویربرداری از مغز، ستون فقرات، مفاصل و بافت های نرم استفاده شود. با این حال، برای شرایط خاصی که نیاز به تصاویر با وضوح بالا دارند، ممکن است ام آر آی بسته ضروری باشد.

مزایای ام آر آی رو باز

  • کاهش اضطراب: طراحی رو باز می‌تواند به میزان قابل توجهی احساس اضطراب و کلاستروفوبیا را کاهش دهد و انجام ام آر آی را برای بیماران آسان‌تر کند.
  • راحتی برای بیماران با جثه‌ی بزرگتر: دستگاه‌های ام آر آی رو باز می‌توانند اندازه‌های بدن بزرگ‌تری را در خود جای دهند که این دستگاه‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای بیماران دارای اضافه وزن یا چاق تبدیل می‌کند.
  • سروصدای کمتر: این دستگاه‌ها به اندازه ام آر آی بسته سر و صدا تولید نمی‌کنند. و صدایی که تولید می‌کند کمتر روی بیمار تأثیر منفی می‌گذارد، زیرا در فضای بسته قرار ندارد.
  • تصویربرداری راحت‌تر از کودکان: بیشتر کودکان به تنهایی در یک فضای بسته ثابت نمی‌مانند. ام آر آی رو باز تصویربرداری ام آر آی کودکان را راحت‌تر می‌کند، به خصوص اگر، والدین در کنار آنها باشند.
ار ای رو باز برای کودکان
  • ایجاد آرتیفکت کمتر: اگر از یک عمل جراحی قبلی اشیاء فلزی در بدن بیمار باشد، آرتیفکت‌های حاصل از ایمپلنت‌های فلزی می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت تصاویر ام آر آی را به حداقل برساند. اما، سیستم ام آر آی رو باز از قدرت میدان مغناطیسی کمتری استفاده می‌کند که نسبت به میدان مغناطیسی بالاتر سیستم ام آر آی بسته، آثار کمتری از اجسام فلزی تولید می‌کند. بنابراین، اگر ایمپلنت‌های فلزی دارید، تصویر واضح تری از اسکن ام آر آی رو باز به دست می آید.

معایب ام آر آی رو باز

  • کیفیت تصویر پایین: تصاویر تولید شده توسط دستگاه‌های ام آر آی رو باز ممکن است به اندازه تصاویری که از سیستم‌های ام آر آی بسته تهیه می‌شوند، دقیق نباشد، که می‌تواند محدودیتی برای نیازهای تشخیصی خاص باشد.
  • زمان‌های اسکن طولانی‌تر: اسکن‌های ام آر آی رو باز ممکن است در مقایسه با اسکن‌های ام آر آی بسته طولانی‌تر طول بکشد، که می‌تواند برای بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

هزینه ام ار ای رو باز:

هزینه یا تعرفه اسکن با دستگاه ام ار ای رو باز و دستگاه ام ار آی معمولی در ایران یکی میباشد. لذا تمامی اسکنهایی که شما با این دستگاه انجام میدهید با تعرفه مصوب اسکن ام ار آی میباشد.

نتیجه‌گیری

ام آر آی رو باز نشان دهنده یک جایگزین ارزشمند برای سیستم های ام آر آی بسته است، به ویژه برای بیمارانی که راحتی را در اولویت قرار می‌دهند. اگرچه ممکن است همیشه با کیفیت تصویر دستگاه های ام آر آی بسته برابری نداشته باشد، مزایای آن از نظر تجربه بیمار، آن را به گزینه‌ای ارزشمند برای بسیاری از افراد تبدیل می‌کند. مانند هر روش پزشکی، برای بیماران ضروری است که نیازها و نگرانی‌های خاص خود را با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارند تا مناسب‌ترین روش تصویربرداری را برای وضعیت خود تعیین کنند.

نوبت ام آر آی رو باز در تهران

بخش تصویربرداری بیمارستان شفایحیائیان مجهز به دستگاه ام آر آی رو باز با قدرت میدان مغناطیسی 0.3 تسلا می‌باشد. که امکان تصویربرداری ام آر آی را برای بیماران با وزن بالای 100 کیلوگرم و بیماران دارای کلستروفوبیا یا ترس از فضای بسته با تعرفه دولتی فراهم می‌کند. برای دریافت نوبت می‌توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

آر آی رو باز اسکن طب

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ام ار ای باز میتوانید از وبسایت Health Images دیدن نمایید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment