اسکن مجاری ادرار به روش پزشکی هسته ای

اسکن مجاری ادرار (VCUG (Voiding Cysto-Urethrogram)) چیست:

اسکن VCUG برای بررسی چگونگی جریان ادرار در مثانه و مجرای خروجی مثانه به کار می رود. هرگونه ریفلاکس یا جریان معکوس ادرار و همچنین چگونگی تخلیه کامل مثانه بررسی می شود. جریان ادرار باید از کلیه ها به سمت مثانه باشد و جریانی یک طرفه داشته باشد. ولی زمانی که ریفلاکس وجود داشته باشد، ادرار از مثانه ها به کلیه ها هم می رود. تصویربرداری رادیولوژیک VCUG جهت بررسی وجود برگشت ادرار استفاده می شود. معمولاً با افزایش سن بیمار این مشکل خودبخود رفع می گردد. در مواردی که شدید بوده، ضایعه کلیوی ایجاد کرده باشد یا با افزایش سن برطرف نشود بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد.

• چگونگی انجام اسکن VCUG

ابتدا ناحیه مورد نظر شست شو داده می شود و لوله ی باریکی (یا همان سوند) در داخل مثانه کار گذاشته می شود و فرد در موقعیتی قرار می گیرد تا مجرای ادرار دیده شود. سپس در زیر دوربین گاما در حین تصویربرداری مثانه با نرمال سالین و کمی ماده رادیوایزوتوپ به تدریج پر شده در حالیکه به صورت دینامیک تصویبرداری انجام می شود. در نهایت از مثانه کاملاً پر شده و در حال تخلیه نیز تصویر گرفته می شود. در صورت عدم همکاری بیمار ممکن است به کودک خواب آور داده شود.
این اسکن معمولاً بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می برد ولی در برخی موارد شاید نیاز به گرفتن عکس های بیشتری باشد و می تواند کمی زمان برتر باشد.


• آمادگی ها و نکات لازم قبل از انجام اسکن VCUG:

هیچ آمادگی خاصی برای بیمار قبل اسکن وجود ندارد.
کودک خود را با راحتی بپوشید ، در لباس هایی که به راحتی برداشته می شود. به فرزند شما روشی داده می شود که در این روش تغییر کند.
نکته مهم قبل از اسکن برای کودکان این است که راحت ترین لباس ها برای کودک پوشانده شود تا در حین اسکن احساس آرامش داشته باشد.
ممکن است بخواهید یک غذای میان وعده یا نوشیدنی برای فرزندتان تهیه کنید تا بعد از اسکن بخورد.
نکته: به والدین اجازه داده می شود فرزند خود را به اتاق اسکن ببرند.

• نکات مربوط به آمادگی بیمار در زمان اسکن

الف) آمادگی قبل از ورود به بخش
معمولا احتیاج به آمادگی خاصی نیست
ب) آمادگی قبل از کاتتریزاسیون مثانه
ت) حدود حجم مثانه بیمار برحسب میلی لیتر طبق فرمول زیر به دست می آید:
حجم مثانه =(سن بیمار بر حسب سال + ۲ ) * ۳۰cc
ذکر این نکته ضروری است که بین سن بیمار و ظرفیت عملکردی مثانه رابطه خطی وجود ندارد.
ث) انتهای زمان پر شدن مثانه معمولا یا به وسیله رسیدن به حجم مناسب برحسب سن بیمار و / یا به وسیله قطع جریان مایع از بطری ( اثر فشار برگشتی back pressure effect) تعیین می شود.

• نکات ایمنی و مراقبتهای پس از انجام اسکن:

دستورالعمل خاصی برای بیمار شما بعد از اسکن وجود ندارد. بعد از این اسکن فرد می تواند به منزل برود. شاید فرد هنگام ادرار کردن کمی احساس ناراحتی کند. قرارگیری در وان آب گرم می تواند بسیار تسکین دهنده باشد. برای روز اول باید مایعات بیشتری مصرف شود. بعد از چند روز جواب آزمایش آماده می گردد.

• زمان تقریبی جهت تحویل جواب اسکن:

زمان تقریبی جهت تحویل جواب اسکن به مرکز و اتمام کلیه مراحل اسکن بستگی دارد، در مورد اسکن استخوان جواب بین 1-3 روز پس از اتمام اسکن آماده خواهد شد که این زمان در بعضی از مراکز در همان روز اسکن نیز قابل ارائه میباشد.

⦁ دریافت نوبت اسکن:

وبسایت تخصصی اسکن طب برای راحتی بیماران جهت اخذ نوبت اسکنهای پزشکی و تصویربرداری پزشکی پنلی راه اندازی نموده است تا بیماران به راحتی تاریخ اسکن و مرکز تصویربرداری پزشکی خود را انتخاب نماید. که از طریق لینک زیر میتوانید نوبت اسکن  ، نوع اسکن ، شهر مورد نظر جهت اسکن و تاریخ و ساعت اسکن خود را انتخاب نمایید.

نوبت دهی اینترنتی

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment