در اسکن غدد بزاقی از یک دوربین مخصوص (گاما کمرا) و یک ردیاب (ماده شیمیایی رادیواکتیو- تکنسیوم) برای گرفتن عکس از غدد بزاقی استفاده می شود. اسکن غدد بزاقی به روش پزشکی هسته ای می تواند به پزشک شما کمک کند تا علت خشکی دهان یا تورم غدد بزاقی را پیدا کند. در طول اسکن غدد بزاقی، مایع ردیاب یا رادیودارو در رگ یا ورید (IV) بازوی شما قرار می گیرد.

Salivary Glands1 Scanteb min
اسکن غدد بزاقی به روش پزشکی هسته ای چیست؟

اسکن غدد بزاقی یک آزمایش پزشکی هسته ای است که عملکرد غدد بزاقی را ارزیابی می کند. این غدد شامل غدد پاروتید و زیر فکی است که در دو طرف گردن درست زیر گوش و زیر فک قرار دارند. عملکرد غدد بزاقی با الگوی جذب و ترشح یک ردیاب رادیواکتیو، تکنسیوم 99 ارزیابی می شود.

کاربردهای اسکن غدد بزاقی چیست؟

این اسکن برای تشخیص و ارزیابی باز بودن مجرا، درد هنگام ترشح بزاق، علت وجود خشکی دهان، تشخیص و ارزیابی ضایعات توده ای و تعیین موضعی قبل از عمل تومورها انجام می شود. اسکن غدد بزاقی می تواند به ارزیابی بیماران مبتلا به علائم دائمی خشکی دهان کمک کند. کاربرد دیگر اسکن غدد بزاقی، همچنین برای ارزیابی تورم غدد بزاقی به دلیل عفونت، التهاب یا انسداد است.

آیا اسکن غدد بزاقی به روش پزشکی هسته ای برای بیمار خطر دارد؟

اسکن غدد بزاقی بی خطر است. سطح رادیواکتیویته مورد استفاده برای به دست آوردن تصاویر پایین است. با این حال، زنان باردار نباید این آزمایش را انجام دهند مگر در موارد ضروری. اگر در حال شیردهی هستید، پزشکی که آزمایش را انجام می دهد، مدت زمان لازم برای سپری شدن قبل از شروع مجدد شیردهی به کودک را به شما توصیه می کند.

روش انجام اسکن غدد بزاقی به روش پزشکی هسته ای چگونه است؟

اسکن غدد بزاقی که اسکن غدد پاروتید نیز نامیده می شود، یک آزمایش غیر تهاجمی است. این اسکن معمولاً در بخش پزشکی هسته ای بیمارستان یا مرکز رادیولوژی سرپایی انجام می شود. به شما مقدار کمی نشانگر رادیواکتیو تزریق می‌کنند و در مقابل یا زیر یک دوربین سوسوزن گاما یا همان دستگاه گاماکمرا قرار می‌گیرید که تابش را تشخیص می‌دهد و تصویری تولید می‌کند. معمولاً تصویربرداری بلافاصله پس از تزریق برای مشاهده تجمع تدریجی ردیاب رادیواکتیو در غدد شروع می شود. بعد از 45 دقیقه یک قطره لیمو یا یک ماده ترش برای تحریک تخلیه غدد بزاقی به شما داده می شود. سپس مجموعه دیگری از تصاویر برای مقاصد مقایسه ساخته می شود.

چگونه باید برای اسکن آماده شوم؟

هیچ آمادگی خاصی برای اسکن وجود ندارد.
هیچ آمادگی خاصی برای این آزمایش لازم نیست. قبل از انجام آزمایش لازم نیست روزه بگیرید یا داروها را محدود کنید.

 

آزمایش چقدر طول می کشد؟

این اسکن تقریباً 45 دقیقه طول می کشد. وقتی به بخش پزشکی هسته‌ای رسیدید، تکنسین بخش پزشکی هسته ای آزمایش را توضیح می‌دهد و سپس از شما می‌خواهد روی میز تصویربرداری دستگاه دراز بکشید. سر شما زیر دوربین قرار می گیرد تا بتوانیم از غدد بزاقی شما تصویربرداری کنیم. دو طرف دوربین باز است تکنسین به شما یک ماده رادیواکتیو (ایزوتوپ رادیواکتیو) را در رگ بازوی شما تزریق می کند. هیچ عوارض جانبی برای این تزریق وجود ندارد. سپس بلافاصله به مدت 35 دقیقه شروع به گرفتن عکس می کنیم.

جهت انجام اسکنهای پزشکی هسته ای و همینطور اسکن غدد بزاقی مهم است که خیلی ثابت بمانید. 30 دقیقه پس از اسکن، از شما خواسته می شود که مایعی را ببلعید که باعث ترشح غدد بزاقی شما می شود. همچنان مهم است که در این قسمت سر خود را خیلی ثابت نگه دارید. سپس برای پنج دقیقه دیگر عکس می گیریم و سپس اسکن کامل می شود.

نتایج اسکن غدد بزاقی چقدر طول خواهد کشید؟

متخصص پزشکی هسته ای تصاویر را تفسیر می کند، گزارشی می نویسد و نتایج را از طریق سیستم کامپیوتری داخلی به پذیرش ارائه می دهد. این فرآیند معمولا کمتر از 24 ساعت طول می کشد.

اسکن غدد بزاقی

توصیه مهم برای بانوان باردار جهت اسکن غدد بزاقی به روش پزشکی هسته ای:

اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار هستید قبل از انجام اسکن غدد بزاقی به روش پزشکی هسته ای به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه، ضروری است که به پزشک خود اطلاع دهید.

⦁ دریافت نوبت اسکن:

وبسایت تخصصی اسکن طب برای راحتی بیماران جهت اخذ نوبت اسکنهای پزشکی و تصویربرداری پزشکی پنلی راه اندازی نموده است تا بیماران به راحتی تاریخ اسکن و مرکز تصویربرداری پزشکی خود را انتخاب نماید. که از طریق لینک دریافت نوبت اسکن میتوانید نوبت اسکن  ، نوع اسکن ، شهر مورد نظر جهت اسکن و تاریخ و ساعت اسکن خود را انتخاب نمایید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment