معرفی پت اسکن بوشهر + نوبت پت اسکن در بوشهر

برای معرفی پت اسکن بوشهر، لازم است تا به سبک و سیاق گذشته ابتدا کمی در مورد این که اصلا پت اسکن چیست و چه کاربردی دارد صحبت کنیم. سپس با هم مروری میکنیم بر مهمترین شاخص هایی که یک مرکز پت اسکن خوب بایستی داشته باشد. در نهایت این ویژگی ها را در مورد مرکز پت اسکن بوشهر بررسی می کنیم.

در نهایت در این مطلب به شما روشی برای گرفتن نوبت آنلاین پت اسکن ارائه می دهیم تا دیگر نیازی نباشد برای انجام هر اسکنی به صورت حضوری به مراکز تصویربرداری پزشکی مراجعه کنید.

پت اسکن چیست؟

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET: Positron Emission Tomography) تکنیکی است که امکان تصویربرداری پزشکی از عملکرد اعضا و بافت‌ها در داخل بدن انسان را فراهم می‌کند. این تکنیک به طور معمول برای تشخیص و پایش انواع بیماری‌ها مانند سرطان، اختلالات عصبی و بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود.

PET با تشخیص پرتوهایی که از یک ماده رادیواکتیو به نام رادیودارو یا رادیوفارماسیوتیکل به دست می‌آید، عمل می‌کند. رادیودارو معمولاً ترکیبی است که با یک رادیوایزوتوپ مثبت‌الکترودار مانند فلورین-۱۸، کربن-۱۱ یا اکسیژن-۱۵ مشخص می‌شود. این رادیوایزوتوپ‌ها با تابش رادیواکتیو پوزیترون، ذرات بار مثبت، به وجود می‌آیند.

در طول اسکن PET، بیمار با رادیودارو تزریق می‌شود که در بدن مدارک می‌کند و در اعضا یا بافت مورد بررسی خاص تجمع می‌کند. هنگامی که پوزیترون‌های توسط رادیودارو ایجاد شده با الکترون‌های بدن برخورد می‌کنند از هم گسسته می شوند و دو پرتو گاما ایجاد می‌کنند. این پرتوهای گاما توسط حلقه‌ای از آشکارسازها که در اطراف بیمار قرار دارد، تشخیص داده می‌شوند.

پرتوهای گاما تشخیص داده شده برای ایجاد تصاویر سه بعدی استفاده می‌شوند که فعالیت متابولیکی و بیوشیمیایی عضو یا بافت مورد بررسی را نشان می‌دهند. این اطلاعات به پزشکان کمک می‌کند تا عملکرد و سلامت منطقه مورد مطالعه را ارزیابی کنند. اسکن PET قادر است به نمایش درآوردن ناهنجاری‌ها در فعالیت سلولی حتی قبل از ظهور تغییرات ساختاری از طریق روش‌های دیگر تصویربرداری مانند CT یا MRI باشد.

پت اسکن غیرتهاجمی و به طور کلی ایمن است. دزهای رادیواکتیو مورد استفاده در تصویربرداری پت به دقت کنترل شده و به عنوان دوزهای پایین در نظر گرفته می‌شوند تا خطرات محتمل برای بیمار را کاهش دهند.

پت اسکن بوشهر

در یک اسکن پت چه اتفاقاتی می افتد؟

در یک اسکن پت ، روند زیر صورت می‌گیرد:

1. تزریق رادیوتریسر یا همان رادیودارو: ابتدا، بیمار تزریق رادیوتریسر است. این رادیوتریسر معمولاً به صورت تزریق وریدی تزریق می‌شود. رادیوتریسر حاوی یک رادیوایزوتوپ با خاصیت پوزیترون-تابش‌دهنده است.

2. تجمع رادیوتریسر: پس از تزریق، رادیوتریسر به خون ریخته شده و به اعضا یا بافت‌های هدف منتقل می‌شود. رادیوتریسر معمولاً به مناطقی تجمع می‌کند که در آنها فعالیت متابولیکی بالا وجود دارد، مثل سلول‌های سرطانی.

3. انفجار پوزیترون: پوزیترون‌هایی که از رادیوتریسر تابش می‌کنند، با الکترون‌های موجود در بدن برخورد می‌کنند. در این تلاقی، پوزیترون‌ها با الکترون‌ها فروپاشی می‌شوند.

4. تولید پرتو گاما: وقتی پوزیترون و الکترون به هم برخورد می‌کنند، آنها فروپاشی می‌شوند و در نتیجه دو پرتو گاما به طور همزمان و در زوایای 180 درجه به سمت خارج از بدن ارسال می‌شوند.

5. آشکارسازهای گاما: اطراف بدن بیمار، یک حلقه از آشکارسازهای حساس به پرتو گاما وجود دارد. این آشکارسازها مسئول دریافت پرتوهای گاما و ضبط آنها هستند.

6. تصویرسازی: پس از دریافت پرتوهای گاما توسط آشکارسازها، داده‌های این پرتوها تحلیل می‌شوند. با استفاده از تکنیک‌های پردازش تصویر و الگوریتم‌های خاص، تصاویر سه بعدی از فعالیت متابولیکی و بیوشیمیایی عضو یا بافت مورد نظر ساخته می‌شود.

7. تحلیل تصاویر: پزشکان و تخصصی‌های پزشکی تحلیل تصاویر را انجام می‌دهند. آنها به دنبال نشانه‌هایی می‌گردند که ممکن است به نشانه‌های بیماری، تغییرات عملکردی یا نقاط ضعف در ساختارهای بدن اشاره کنند.

تمامی این مراحل نام برده شده در پت اسکن بوشهر نیز انجام می گیرد. با کمک اسکن PET، پزشکان می‌توانند به بررسی و تشخیص بیماری‌های مختلف کمک کنند و نتایج آنها را برای برنامه‌ریزی و درمان مناسب بهره‌برداری کنند.

پت اسکن بوشهر

مشخصات یک مرکز مناسب پت اسکن چیست؟

یک مرکز مناسب برای پت اسکن دارای مشخصات زیر است:

  • اولین و مهمترین ویژگی یک مرکز پت اسکن خوب قیمت پت اسکن است. پت اسکن یکی از گرانترین روش های تصویربرداری پزشکی است. قیمت پت اسکن در ایران چیزی بین 7 تا 20 میلیون تومان است. پس یکی از نکات حائز اهمیت در تعیین یک مرکز پت اسکن خوب، قیمت آن می باشد.
  • تجهیزات پیشرفته: مرکز باید دستگاه‌های پیشرفته و به روز اسکن PET داشته باشد. این شامل دستگاه‌های تصویربرداری PET-CT یا PET-MRI است که ترکیبی از اطلاعات ساختاری و عملکردی را فراهم می‌کنند.
  • نوع رادیوایزوتوپ: مرکز باید قادر به تهیه و استفاده از رادیوایزوتوپ‌های مناسب با خواص پوزیترون-تابش‌دهنده باشد. رادیوایزوتوپ‌های معمول شامل فلورین-۱۸ (Fluorine-18)، کربن-۱۱ (Carbon-11) و اکسیژن-۱۵ (Oxygen-15) هستند.
  • کادر پزشکی و کارشناس پت اسکن: مرکز باید دارای کادری متخصص و مجرب از پزشکان رادیولوژیست، تکنسیین هسته‌ای و رشته های فنی‌ مرتبط باشد. این تیم باید توانایی تفسیر تصاویر پت را داشته باشد و قادر به انجام روند اسکن و مدیریت بیماران باشد.
  • ایمنی بیمار: مرکز باید استانداردهای ایمنی بیمار را رعایت کند. این موارد شامل استفاده از کمترین مقدار لازم دزهای رادیواکتیو برای تهیه تصاویر مورد نیاز است و همچنین اجرای فرآیندهای بهداشتی و ایمنی مناسب در حین تزریق رادیودارو و اسکن.
  • تسهیلات و محیط مناسب: محیط اسکن باید دارای تسهیلات مناسب برای بیماران باشد. این تسهیلات شامل اتاق‌های مناسب برای تزریق رادیوتریسر، تجهیزات تصویربرداری و نمایش تصاویر، امکانات راحتی برای بیماران و  نیز تجهیزات ایمنی در صورت لزوم مانند آتش‌نشانی و اورژانس است.
  • همکاری با سایر تخصص‌ها: مرکز باید قادر به همکاری با سایر تخصص‌های پزشکی مرتبط باشد، مانند پزشکان متخصص در امراض داخلی، علوم آزمایشگاهی و روانپزشکی. این همکاری‌ها می‌تواند در تفسیر صحیح نتایج و تعیین درمان‌های مناسب برای بیماران تاثیرگذار باشد.

پت اسکن برای چه بیمارانی تجویز می شود؟

پت اسکن برای بررسی و تشخیص بیماری‌های مختلف و بررسی عملکرد اعضا و بافت‌های بدن استفاده می‌شود. این اسکن برای موارد زیر به طور عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1. سرطان: اسکن PET برای تشخیص، ارزیابی و پیگیری درمان بیماران سرطانی استفاده می‌شود. با تجمع رادیوتریسر در سلول‌های سرطانی، پت اسکن قادر است به تعیین موقعیت و اندازه تومور، تشخیص پراکندگی سرطان به سایر اعضا، ارزیابی پاسخ به درمان و تشخیص بازگشت سرطان کمک کند.

2. اختلالات قلبی: اسکن PET برای ارزیابی عملکرد قلب و تشخیص بیماری‌های قلبی مانند بلاک عروق کرونری، ایسکمی قلبی و اختلالات تغذیه قلبی استفاده می‌شود. این اسکن قادر است به نمایش فعالیت متابولیکی قلب و تحلیل جریان خون در مناطق مختلف قلب کمک کند.

3. اختلالات عصبی: اسکن PET برای تشخیص و پیگیری اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر، پارکینسون، صرع و اختلالات شدید خواب استفاده می‌شود. این اسکن می‌تواند به تصویربرداری فعالیت متابولیکی و عملکردی مغز کمک کرده و نشان دهد که کدام مناطق مغزی درگیر این اختلالات هستند.

4. اختلالات التهابی و عفونی: اسکن PET برای تشخیص و بررسی التهابات و عفونت‌های مختلف مانند التهابات عفونی، عفونت‌های مفصلی و عفونت‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تجمع رادیوتریسر در مناطق التهابی، پت اسکن می تواند به تعیین موقعیت و شدت التهاب کمک کند.

بررسی مرکز پت اسکن بوشهر

مرکز پت اسکن بوشهر یکی از جدیدترین مراکز پت اسکن کشور می باشد. این مرکز دارای دستگاه PET CT با 128 اسلایس و قابلیت گیت قلبی است. همه این ها نشان می دهد دستگاه پت سی تی مرکز تا الان جزو 3 دستگاه پت سی برتر کشور است.

از منظر قیمت پت اسکن در بوشهر بایستی بگوییم که مرکز پت اسکن بوشهر یکی از ارزانترین تعرفه های پت اسکن در کشور را دارد.

قیمت تعرفه های پت سی تی در مرکز پت اسکن بوشهر به شرح زیر است:

نوع پت اسکنقیمت پت اسکن در مرکز پت اسکن بوشهر
  پت FDG-PET/CT8 میلیون و پانصد هزار تومان
  پت Ga-PSMA-PET/CT9 میلیون و پانصد هزار تومان
  پت Ga-FAPI-PET/CT9 میلیون و پانصد هزار تومان
  پت Ga-PENTIXAFOR-PET/CT9 میلیون و پانصد هزار تومان
قیمت پت اسکن در بوشهر

همانطور که مشاهده می کنید این قیمت ها شاید ارزانترین قیمت های پت اسکن کشور باشند. پس اگر پت اسکن خود را در مرکز پت اسکن بوشهر انجام دهید می توانید مطمعن باشید که هزینه پت اسکن زیادی پرداخت نخواهید کرد.

از سوی دیگر، مرکز پت اسکن بوشهر، در یک اقدام بسیار تحسین برانگیز، که در واقع علت اصلی ما برای بررسی این مرکز نیز بود، اقدام به انجام رایگان پت اسکن برای بیماران کم بضاعت نموده است. بیمارانی که از سمت موسسه خیریه محک معرفی می گردند می تواند از تسهیلات انجام پت اسکن رایگان در بوشهر بهره مهند شوند.

یکی از نکات برجسته و مهم دیگر پت اسکن بوشهر این است که این مرکز به نوعی کلیه دستگاه های تصویربرداری پزشکی هسته ای را دارا می باشد. پت اسکن یکی از روش های تصویربرداری پزشکی هسته ای است و روش دیگر تصویربرداری پزشکی هسته ای که اتفاقا خیلی هم مرسوم است، تصویربرداری اسپکت است.

مرکز پت اسکن بوشهر یک مرکز جامع تصویربرداری پزشکی است که علاوه بر دستگاه پت سی تی و اسپکت، دارای دستگاه سنجش تراکم استخوان نیز می باشد که به نوعی در استان بوشهر یک مرکز خاص است. یعنی در بوشهر تنها مرکزی که همه دستگاه های مرتبط با پزشکی هسته ای و تراکم استخوان را دارا می باشد، پت اسکن بوشهر است.

پت اسکن بوشهر

نوبت پت اسکن در بوشهر

اگر ساکن بوشهر یا جنوبی کشور مانند بندر عباس، شیراز، اهواز و … می باشید ما پیشنهاد می کنیم تا برای انجام پت اسکن به مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای بوشهر یا همان پت اسکن بوشهر مراجعه کنید. قیمت پت اسکن بوشهر بسیار مناسب است و از این جهت کاملا به صرفه است تا با یک هزینه کم و سفر به بوشهر، پت اسکن خود را ارزانتر انجام دهید.

یک خبر خوب برای همشهریان عزیز بوشهری و شهرهای جنوب ایران این است که برای گرفتن نوبت پت اسکن در بوشهر دیگر نیاز نیست تا با صرف وقت و هزینه زیاد به دنبال دریافت نوبت پت اسکن در بوشهر و اطراف آن بروید. بلکه به راحتی و بصورت رایگان می توانید نوبت پت اسکن خود را در بوشهر از اسکن طب رزرو نمایید و منتظر تایید نوبت خود از طرف مرکز پت اسکن بوشهر باشید.

کارشناسان مرکز پت اسکن بوشهر بلافاصله پس از انجام نوبت پت اسکن شما، وضعیت نوبت شما را بررسی می کنند و در صورت عدم وجود مشکل، نوبت شما را تایید کرده و جهت انجام هماهنگی های بیشتر با شما تماس حاصل می نمایند.

نوبت پت اسکن در بوشهر

نوبت پت اسکن در بوشهر

PET SCan

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment