هزینه های درمان سرطان (سال 1402)

هزینه‌ های درمان سرطان در ایران در مقایسه با هزینه‌های مشابه در کشورهای دیگر بسیار کمتر است، اما با این حال اغلب برای بسیاری از افراد همین مقدار هزینه بسیار کمر شکن است. بیشتر هزینه های درمان سرطان تحت پوشش بیمه است. سازمان های خیریه و ارگان های دولتی هم معمولا تلاش دارند تا هزینه های درمان سرطان بیماران را تا حد زیادی تحت پوشش قرار دهند. همچنین باید گفت که هزینه درمان سرطان ارتباط زیادی با نوع بیماری، تشخیص و روش درمان دارد و ممکن است برای حالت‌های بدخیم و درجه بالای سرطان بسیار بیشتر از یک حالت معمولی باشد.

هزینه های درمان سرطان

به طور کلی می توان گفت که هزینه های درمان سرطان در ایران شامل هزینه های مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری از سرطان است. این هزینه ها عمدتا شامل هزینه های مربوط به ویزیت مشاوره و معاینه پزشکی، آزمایش‌ها، تصویربرداری، جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، داروها و سایر خدمات بهداشتی و درمانی مرتبط با سرطان می شود. ما سعی داریم تا در این مقاله به طور کلی به بررسی هریک از این هزینه های مربوط به سرطان در ایران بپردازیم.

هزینه های درمان سرطان مربوط به ویزیت مشاوره و معاینه پزشکی

در مورد هزینه های درمان سرطان مربوط به ویزیت مشاوره و معاینه پزشکی می توان گفت که در زمینه هزینه های سرطان کمترین بخش را به خود اختصاص می دهند. برای تشخیص سرطان به طور میانگین هر فرد چیزی حدود 5 تا 10 ویزیت متخصص را باید انجام دهد که بطور میانگین با ارقام ویزیت متخصص در سال 1401 رقمی معادل 1 تا 2 میلیون تومان می شود.

هزینه های درمان سرطان مربوط به آزمایش

هزینه های آزمایشات بالینی و نمونه برداری در تشخیص سرطان پدیده ای بسیار متغیر است. در تشخیص برخی سرطان ها تنها آزمایش های روتین خون و ادرار و مدفوع کفایت می کند اما در برخی دیگر نیاز به بیوپسی و نمونه برداری و آزمایشات تکمیلی پاتولوژی است. معمولا آزمایش های نمونه برداری هزینه بر تر هستند. رقمی که برای آزمایش های سرطان می توان در نظر گرفت چیزی حدود 1 تا 10 میلیون تومان می باشد. اگر تحت پوشش بیمه باشید تا 50 درصد این رقم پوشش داده می شود و اگر دارای بیمه تکمیلی هستید تا 70 درصد قابل پوشش بیمه است. لذا می توان این رقم را چیزی معادل 500 هزارتومان تا 4 میلیون تومان در نظر گرفت.

هزینه های درمان سرطان مربوط به تصویربرداری پزشکی

تصویربرداری پزشکی یکی از ارکان اصلی روند تشخیص و ارزیابی درمان بیمار مبتلا به سرطان است. زیرا در بسیاری از انواع سرطان، این تصویربرداری پزشکی است که می تواند به پزشک محل تومور سرطانی، میزان پخش شدگی توده ها در بدن بیمار و یا میزان درگیری توده ها با سایر ارگان های بدن برای انجام روش های درمانی را نشان دهد. همچنین تصویربرداری پزشکی یکی از اصلی ترین روش ها برای بررسی میزان پاسخ به درمان بدن بعد از انجام یک متد درمانی مانند شیمی درمانی یا جراحی است.

هزینه های درمان سرطان

بطور مثال پت اسکن یکی از مهمترین و بهترین روش های تصویربرداری پزشکی برای تشخیص و بررسی میزان پاسخ بدن به روش درمان سرطانی است.

برای تشخیص سرطان روش های تصویربرداری مختلفی مورد استفاده است که سونوگرافی ارزان ترین آن هاست و پت اسکن گرانترین. هزینه های انجام عکسبرداری سرطان برای روش های مختلف به طور میانگین در جدول زیر آورده شده است.

نوع روش تصویربردایقیمت تقریبی
سونوگرافی100 هزار تومان تا 500 هزار تومان
سی تی اسکن200 هزار تومان تا 1 ملیون تومان
ام ار ای400 هزار تومان تا 2 میلیون تومان
ماموگرافی500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان
اسکن هسته ای500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان
پت اسکن5 تا 15 میلیون تومان

به طور مثال هزینه تصویربرداری پزشکی برای سرطان سینه بستگی به نوع تصویربرداری و محل انجام آن دارد. بعضی از روش‌های تصویربرداری شامل ماموگرافی، ام‌آرای سینه و تصویربرداری سی تی اسکن هستند که هزینه آنها در مراکز بهداشتی مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما در مجموع اگر بیمار 2 بار برای تشخیص خود به مرکز تصویربرداری سونوگرافی و ماموگرافی مراجعه کند چیزی حدود 1 میلیون تا 3 میلیون تومان بایستی هزینه کند.

هزینه های تحت پوشش بیمه برای درمان سرطان در ایران به تفکیک نوع بیمه و نوع درمان متفاوت است و نمی‌توان برای آن قیمت دقیقی ارائه داد. اما با توجه به نرخ بیماری سرطان در کشور، معمولا بیماران با بیمه به مراکز درمانی مربوطه ارجاع داده می‌شوند و هزینه های درمان آنها تا حد زیادی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که ممکن است هزینه‌های بیمارستانی و درمانی مخصوصاً برای تجهیزات پزشکی متناسب با نوع درمان و وضعیت بیمار، بالاتر از سقف تحت پوشش بیمه باشد که این قضیه می‌تواند بر روی هزینه نهایی بیمار تأثیر بگذارد.

هزینه های درمان سرطان مربوط به شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی در بدن استفاده می کند. شیمی درمانی اغلب برای درمان سرطان استفاده می شود، زیرا سلول های سرطانی بسیار سریعتر از اکثر سلول های بدن رشد و تکثیر می شوند. بسیاری از داروهای شیمی درمانی مختلف در ایران در دسترس هستند. داروهای شیمی درمانی را می توان به تنهایی یا به صورت ترکیبی برای درمان طیف وسیعی از سرطان ها استفاده کرد.

هزینه های درمان سرطان

خوشبختانه هزینه های مربوط به شیمی درمانی اغلب تحت پوشش بیمه هستند. اما در کل هزینه های مربوط به آن بسیار متغیر است زیرا بسته به نوع و میزان پیشرفت سرطان تعداد جلسات انجام شیمی درمانی بسیار متفاوت است. از این رو نمی توان مقدار دقیق و یا حتی تقریبی برای هزینه های شیمی درمانی تعیین کرد.

هزینه درمان سرطان سینه با شیمی درمانی به طور کلی به عوامل مختلفی مانند نوع درمان و نرخ ارز بستگی دارد. برای مثال، درمان سرطان سینه با شیمی درمانی در ایران ممکن است حدود ۱۰ میلیون تومان به بالا برای هر بیمار باشد.

هزینه های مربوط به رادیوتراپی یا پرتو درمانی

پرتودرمانی یا رادیوتراپی نوعی درمان سرطان است که از پرتوهایی با انرژی بسیار بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. در پرتودرمانی اغلب از اشعه ایکس استفاده می شود، اما پروتون ها یا انواع دیگر انرژی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

اصطلاح “پرتودرمانی” اغلب به پرتودرمانی خارجی اشاره دارد. در طول این نوع تابش، پرتوهای پرانرژی از دستگاهی خارج و به سمت نقطه ای دقیق که محل تجمع سلول های سرطانی می باشد هدایت می شود.

پرتودرمانی با از بین بردن مواد ژنتیکی که نحوه رشد و تقسیم سلول ها را کنترل می کند به سلول ها آسیب می رساند. در حالی که هم سلول های سالم و هم سلول های سرطانی در اثر پرتودرمانی آسیب می بینند، هدف پرتودرمانی این است که تا حد امکان تعداد کمی از سلول های طبیعی و سالم را از بین ببرد. سلول های طبیعی اغلب می توانند بسیاری از آسیب های ناشی از تابش را ترمیم کنند.

رادیوتراپی ممکن است در مراحل اولیه سرطان یا پس از شروع گسترش آن استفاده شود.

می توان از آن برای موارد زیر استفاده کرد:

تلاش برای درمان کامل سرطان (رادیوتراپی درمانی)

سایر درمان‌ها را مؤثرتر می‌کند – به عنوان مثال، می‌توان آن را با شیمی‌درمانی ترکیب کرد یا قبل از جراحی استفاده کرد (رادیوتراپی کمکی)

کاهش خطر عود سرطان پس از جراحی (رادیوتراپی کمکی)

تسکین علائم در صورت عدم امکان درمان (رادیوتراپی تسکین دهنده)

رادیوتراپی به طور کلی موثرترین درمان سرطان پس از جراحی در نظر گرفته می شود، اما میزان تاثیر آن در افراد مختلف متفاوت است.

هزینه های درمان سرطان

اما رادیوتراپی که چندسالی است به روشی محبوب و پرکاربرد در کشور تبدیل شده است معمولا روشی گرانقیمت مخصوب می شود. هزینه رادیوتراپی می تواند چیزی در حدود 5 تا 50 میلیون تومان باشد. اگر رادیوتراپی در مراکز دولتی انجام شود این هزینه معمولا کمتر از 10 میلیون تومان می باشد. اما همین هزینه در مراکز خصوصی تا 50 میلیون تومان بسته به نوع بیماری می تواند افزایش یابد.

هزینه های دارو مربوط به درمان سرطان

متاسفانه هزینه های دارو مربوط به درمان سرطان در ایران نرخ مشخصی ندارد و با نوسانات ارزی قیمت بعضی ازاین دارو ها تا چند صد میلیون تومان هم بالا می رود. اما بسیاری از داروهای سرطانی در ایران تحت پوشش بیمه هستند و هرچند بصورت سهمیه ای و محدود بین بیماران سرطانی توزیع می شوند اما دارای قیمت های بسیار پایین تری هستند. اما ما هرگونه ای بخواهیم قیمت داروهای سرطانی را بصورت کلی بیان نماییم باز هم به عدد درستی نخواهیم رسید. لذا هزینه دارو در محاسبات هزینه درمان سرطان کاملا وابسته به بیمار می باشد و ایت هزینه بایستی توسط خود بیمار محاسبه شود.  

Comments

  • مهدی
    ژوئن 11, 2023 at 10:24 ق.ظ

    متشکرم

  • ایمانی
    سپتامبر 11, 2023 at 7:31 ق.ظ

    با سلام خدمت دوست بزرگوار مطالب مفید ارزنده تشکر میکنم داروهای شیمی درمانی ایرانی جواب نداد به من هزینه داروهای خارجی رو میدونید

    • اسکن طب
      سپتامبر 12, 2023 at 11:06 ق.ظ

      سلام و درود فراوان

      متاسفانه هزینه های داروهای شیمی درمانی خارجی را نداریم
      لطفا جهت این موضوع از داروخانه های مجاز فروش این محصولات در سراسر کشور یا از طریق سامانه 09646 و یا شماره تماس 1490 استعلام نمایید

    • Maryam
      سپتامبر 18, 2023 at 11:28 ق.ظ

      به دکترپیام ازاده مراجعه کنید،ایشون با داروی خارجی درمان روانجام میدن

      • Reza
        سپتامبر 21, 2023 at 7:51 ب.ظ

        ایادرخارج کشور درمان انجام شود بهتر نیست؟

        • اسکن طب
          سپتامبر 23, 2023 at 10:26 ق.ظ

          با سلام و درود

          با توجه به پیشرفته بودن تجهیزات و بروز بودن پزشکان ایرانی، درمان در کشور ایران از نظر هزینه و کیفیت در جایگاه خوبی قرار دارد
          لذا میتوان ایران را به عنوان یکی از کشورهای هدف برای درمان در دنیا در نظر گرفت

  • بنده خدا
    فوریه 21, 2024 at 2:53 ب.ظ

    تورو خدا برای منم دعا کنید ۳تومن با زور برای شیمی درمانی جور کردم اونم ازم دزدیدن حالا نمیدونم چیکار کنم تو رو خدا برام دعا کنید نمیخام تو این سن بمیرم

Add a comment