سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان

تست سنجش تراکم استخوان یک روش غیر تهاجمی برای اندازه گیری استحکام استخوان های شما است. همچنین روشی موثر برای تشخیص مشکلات سلامت مرتبط با استخوان، مانند پوکی استخوان و ارزیابی خطر ابتلا به آنها است. این آزمایش اغلب برای افراد بالای 50 سال یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به اختلالات استخوانی هستند توصیه می شود.پس اگر با سنجش تراکم استخوان آشنایی ندارید این مقاله را از دست ندهید.

پوکی استخوان

سنجش تراکم استخوان
پوکی استخوان اختلالی است که با از دست دادن پیشرونده بافت استخوان مشخص می‌شود و باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و آن‌ها را متخلخل و شکننده می‌کند. سالانه 1.5 میلیون شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور رخ می دهد. این اختلال در زنان بیشتر از مردان است و با افزایش سن، شیوع آن افزایش می یابد.

ممکن است در طی چندین سال به آرامی ایجاد شود و اغلب افراد تا زمانی که شکستگی نبینند متوجه آن نمی‌شوند. اگر به پوکی استخوان یا سایر بیماری های مرتبط با استخوان مشکوک باشید، شکنندگی استخوان شما قابل ارزیابی است. این سنجش شامل بررسی تاریخچه پزشکی، عوامل خطر، و آزمایش خون برای بررسی کمبودهای تغذیه ای یا هورمونی و همچنین انجام اسکن تراکم استخوان (DEXA) است.

اسکن تراکم استخوان

اسکن تراکم استخوان با استفاده از دستگاه سنجش تراکم استخوان DEXA انجام می شود. این روش بدون درد است و معمولاً تنها 10 دقیقه طول می کشد. هیچ دستورالعمل خاصی برای آماده شدن آن وجود ندارد و برخلاف MRI یا سی تی اسکن سنجش تراکم سنجی استخوان شامل دراز کشیدن در یک تونل بسته نمی شود. در عوض هنگامی که اسکنر از روی بدن شما عبور می کند، روی میز اشعه ایکس دراز می کشید.

این اسکن از دوز بسیار کم تابش برای تولید تصاویری از داخل بدن، به ویژه در اطراف باسن و پایین ستون فقرات برای اندازه‌گیری توده و قدرت استخوان استفاده می‌کند. یک تکنسین رادیولوژی خبره تصاویر شما را برای رادیولوژیست آماده می کند، و پزشک رادیولوژیست نتایج شما را تفسیر کرده و گزارشی را تهیه می کند. نتایج این روش معمولاً در عرض 24 تا 48 ساعت آماده می‌شود.

سنجش تراکم استخوان

 

مزایای اسکن تراکم استخوان

• برای شناسایی مشکلات استخوانی

برخلاف اشعه ایکس معمولی، سنجش تراکم استخوان می‌تواند کاهش‌های کوچک در تراکم استخوان را اندازه‌گیری کند و تشخیص پوکی استخوان را در مراحل اولیه آن ممکن می‌سازد، که می‌تواند به کاهش احتمال شکستگی و ناتوانی در آینده کمک کند.

• کم خطر

اسکن های BMD در مقایسه با اشعه ایکس از دوز بسیار پایین تابش استفاده می کنند این به این معنی است که خطرات آن برای سلامتی بسیار کمتر از اشعه ایکس است. همچنین یک روش ساده، سریع و غیر تهاجمی است که نیازی به زمان بهبودی ندارد.

• درمان مناسب

اسکن تراکم استخوان می تواند یک راه ساده اما دقیق برای تشخیص مشکلات سلامت مرتبط با استخوان، مانند پوکی استخوان باشد. این روش به پزشکان اجازه می دهد تا از نتایج اسکن برای تصمیم گیری در مورد دوره درمان مناسب و نظارت دقیق بر وضعیت شما استفاده کنند و مشکلات را در آینده کاهش دهند.

تراکم استخوان 3

چه زمانی باید آزمایش تراکم استخوان انجام داد؟

بسته به مشخصات سلامت منحصر به فرد شما و عوامل خطر، پزشک ممکن است آزمایش تراکم استخوان را پس از شکستگی استخوان، رسیدن به سن معین یا کاهش هورمون ها توصیه کند. در حالی که اکثر متخصصان پیشنهاد می کنند که زنان 65 سال و بالاتر باید غربالگری پوکی استخوان را انجام دهند. همچنین مواقعی وجود دارد که زنان یا مردان جوانتر نیز باید آزمایش شوند.

عواملی که پوکی استخوان را افزایش می دهد عبارتند از:
• سیگار کشیدن
• عدم ورزش
• مصرف زیاد الکل
• کمبود کلسیم و ویتامین D
• استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی
• سابقه خانوادگی پوکی استخوان
• سابقه مشکلات پزشکی که جذب کلسیم را مهار می کند، مانند پرکاری تیروئید
سنجش تراکم استخوان

کلام آخر

پیری می تواند دردناک باشد ستون فقرات، لگن و سایر استخوان ها می توانند توده استخوانی را از دست بدهند و مشکلات جسمی جدی ایجاد کنند. در حالی که مطمئناً تلاش آگاهانه برای کاهش خطر سقوط و احتیاط بیشتر در طول فعالیت های خاص مفید است، اطلاعات این مقاله حول سنجش تراکم استخوان می تواند به شما کمک کند تا حد امکان سالم و ایمن بمانید. امیدواریم از این مطالب بهره ی کافی را برده باشید.
برای دیدن مقالات دیگری در حوزه سلامت می‌توانید به سایت اسکن طب مراجعه کنید.

همچنین در این سایت می‌توانید برای كليه كارهاى سونوگرافی اعم از سونو بارداری، تعیین جنسیت، سونوگرافی داپلر، سونوگرافی رحم، سونوگرافی پستان و زیر بغل، سونوگرافی جنین، سونوگرافی لگن و اجزای شکم، داپلر رنگی عروق شریانی و وریدی، سونوگرافی تیروئید و غدد داخلی، سونو گرافی مثانه و مجاری ادرار، سونوگرافی کالر داپلر اندام ها، سونوگرافی کودکان، سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی از شکم و لگن، سونوگرافی کبد کیسه صفرا طحال پانکراس، رحم تخمدان ضمایم، سونوگرافی از کلیه مثانه پروستات، ماموگرافی، سونوگرافى اطفال و نوزادان، سونوگرافی از تيروييد و نسج نرم ، سونوگرافی از اینگوینال نوبت رزرو کنید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment