اسپکت قلب و دریافت نوبت اسپکت قلب

اگر به تازگی به پزشک قلب مراجعه کرده اید و او برای شما اسکن هسته ای قلب تجویز کرده است احتمالا انبوهی از سوالات در ذهنتان شکل گرفته که اصولا اسکن پزشکی هسته ای قلب که به آن اسپکت قلب می گویند چیست. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کوتاه اما مفید به برخی از پرسش ها در مورد اسپکت قلب پاسخ دهیم. همچنین به شما روشی برای شما روشی آسان و رایگان برای گرفتن نوبت اسپکت قلب معرفی می کنیم.

اسکن قلب به روش پزشکی هسته ای اصولا یک روش عکسبرداری دو مرحله ای است که به تست استرس (تست ورزش)-استراحت قلبی (رِست) نیز نامیده می‌شود. این اسکن بسیار مفید و البته گرانقیمت به پزشک کمک می‌کند تا جریان خون قلب شما را ارزیابی کند. بعد از انجام تمامی مراحل اسپکت قلب، دو مجموعه تصویری که اصولا جریان خون را نشان می‌دهد بدست می آید: اولی پس از یک دوره استراحت، و دومی پس از یک دوره استرس (یعنی ورزش). نحوه انجام اسپکت قلب به اینصورت است که ابتدا تکنسین مرکز یک رادیودارو به بدن بیمار تزریق میکند. رادیودارو یا رادیوردیاب ترکیبی است که از یک ایزوتوپ رادیواکتیو و یک عامل دارویی ساخته شده است. این رادیودارو دارای خاصیت پرتوزایی است و بعد از ترزیق تا 24 ساعت همچنان در بدن باقی می ماند. اما بعد از گذشت چند ساعت اثر آن به شدت کاهش می یابد. ایزوتوپ رادیواکتیو انرژی آزاد می کند و زمانی که بیمار روی تخت دستگاه اسپکت دراز می کشد تصویری از جریان خون داخل بدن، توسط دوربین هایی به نام گاما کمرا که دقت بسیار زیادی در تشخیص و آشکارسازی پرتوهای ساطع شده از بدن بیمار دارند، گرفته می شود.

اسپکت قلب

تصویر اسپکت قلب، هر ناحیه ای از قلب که جریان خون غیر طبیعی دارد نمایان می کند که نشان دهنده وجود مشکل در قلب یا عروق است.

اسپکت قلب برای چه انجام می شود؟

اسپکت قلب برای ارزیابی آسیب هایی که ممکن است در اثر انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) ایجاد شده باشد و برای ارزیابی وجود و میزان ایسکمی میوکارد (کاهش جریان خون به دلیل انسداد در عروق) استفاده می شود. پزشک قلب تعیین خواهد کرد که آیا معاینه اسپکت قلب برای بیمار ضروری است و یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسکن قلب به روش پزشکی هسته ای به اینجا کلیک کنید.

تجویز اسپکت قلب چگونه است؟

ابتدا بیماران دارای مشکل قلبی به پزشک متخصص قلب مراجعه می کنند. سپس پزشک متخصص قلب بر اساس علایم بیمار، او را معاینه می کند. این معاینه نه تنها شامل معاینه فیزیکی بلکه شامل بررسی و ارزیابی نتایج آزمایشات پیشین بیمار نیز می باشد. سپس در صورت نیاز برای شما یک نسخه اسکن قلب به روش پزشکی هسته ای تجویز می کند. حتما به خاطر داشته باشید که بدون نسخه اسپکت قلب با دستور پزشک متخصص قلب، هیچ مرکز تصویربرداری پزشکی هسته ای از شما اسکن اسپکت قلب انجام نمی دهد. زمانی که نسخه پزشک برای شما نوشته شد،  می بایستی از یکی از مراکز خصوصی یا دولتی، نوبت اسکن قلب بگیرید. بخاطر داشته باشید که دریافت نوبت اسپکت قلب کاری سخت و وقت گیر است.

آیا اسکن قلب عارضه جانبی خاصی دارد؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که اکثر مردم هیچ عارضه جانبی بعد از اسپکت قلب ندارند. موارد بسیار کمی تا کنون مشاهده شده است که احساس سردرد و کوفتگی بعد از اسکن قلب داشته اند که باید گفت دلیل این عارضه زمانبر بودن اسکن و خستگی ناشی از اسکن قلب است و ربطی به د اروی تزریق شده ندارد. همچنین ناشتا بودن و پرهیز غذایی قبل از اسپکت قلب نیز عامل این سردرد و خستگی می باشد.

اسپکت قلب چند مرحله دارد؟

اسپکت قلب یک اسکن دو مرحله ای است.

اسپکت قلب چقدر طول می کشد؟

اسپکت قلب معمولا در هر مرحله چیزی حدود 2 تا 3 ساعت زمان می برد. پس اگر نوبت اسپکت قلب دارید، در روز اسکن برای کار دیگری بر نامه ریزی نکنید.

آیا بعد از اسپکت قلب در کنار کودکان نباید قرار گرفت؟

بله بعد از اسپکت قلب بدن بیمار دارای پرتوهای رادیواکتیو است. از طرفی بدن کودکان به اشعه حساس تر است و در مقابل آن آسیب پذیر تر می باشد. لذا بعد از اسکن قلب سعی کنید تا فاصله چند متری خود را با کودکان حفظ کنید.

آیا دستگاه پزشکی هسته ای اشعه دارد؟

جواب این سوال خیر است. دستگاه اسکن هسته ای که به اصطلاح به آن اسپکت می گویند برخلاف تصور خیلی از افراد، هیچ اشعه ای از خود ندارد. در پزشکی هسته ای برعکس رادیولوژی و سی تی اسکن، دستگاه از خود اشعه ای ندارد بلکه این بیمار است که بعد از تزریق رادیودارو دارای اشعه است.

اسپکت قلب

چگونه نوبت اسپکت قلب بگیریم؟

گرفتن نوبت اسپکت قلب معمولا کاری سخت و وقت گیر است. شما باید برای گرفتن نوبت ابتدا به مراکز پزشکی هسته ای مراجعه کنید و بعد از دادن اطلاعات خود، در صورت وجود نوبت، از آن مرکز نوبت اسپکت قلب بگیرید. اما برای این کار یک راهکار جدید توسط اسکن طب به تازگی ارائه شده است. در اسکن طب شما می توانید از شهر خود نوبت اسپکت قلب بگیرید. زمان و تاریخ اسکن توسط خود شما تعیین می شود و می توانید حتی جوای اسپکت قلب خدود را بدون مراجعه به مرکز دریافت کنید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment