ارسال تصاویر دایکام

ارسال تصاویر دایکام یکی از اصلی ترین چالش های مراکز تصویربرداری پزشکی است. اگر شما فردی هستید که به خاطر ماهیت کارتان به طور معمول با تصاویر پزشکی سر و کار دارید، احتمالاً با اصطلاح دایکام یا DICOM  آشنا هستید. DICOM مخفف عبارت Digital Imaging and Communications in Medicine است. دایکام یک قالب تصویربرداری استاندارد شده است که توسط کالج رادیولوژی آمریکا در ارتباط با انجمن ملی تولیدکنندگان برق IEEE ایجاد شده است. فرمت DICOM تضمین می کند که تصاویر پزشکی با استانداردهای با کیفیت بالا مطابقت دارند که امکان تشخیص و تفسیر دقیق را فراهم می کند. بخش های رادیولوژی در تمام مراکز بهداشتی و درمانی دارای نرم افزارهای تخصصی هستند که به آنها امکان مشاهده، ویرایش و حتی بازسازی تصاویر پزشکی را در صورت نیاز می دهد.

پیشرفت‌های فناوری به پزشکان اجازه داده است تا تصاویر استاندارد DICOM را بسازند و به هر اندازه اطلاعاتی را که می‌توانند از یک تصویر پزشکی استخراج کنند، در این قالب بگنجانند. تمرکز تحقیقات امروزه به یافتن راه‌حل‌هایی معطوف شده است که گردش کار بین دستیابی به تصویر و اعمال آن در مدیریت بیمار را تسریع کند. در این راستا، یکی از زمینه هایی که پیشرفت زیادی داشته است، اشتراک گذاری تصاویر پزشکی است.

ارسال تصاویر دایکام

ارسال تصاویر دایکام یا تصاویر پزشکی چیست و چه تفاوتی با اشتراک گذاری فایل های دیگر دارد؟

ارسال تصاویر دایکام یا اشتراک گذاری تصویر پزشکی به توانایی انتقال (یا اشتراک گذاری) تصاویر پزشکی که در قالب DICOM هستند اشاره دارد. اشتراک گذاری می تواند بین پزشکان و بخش های مختلف در یک مرکز بیمارستانی یا حتی یک مطب کوچک انجام شود. علاوه بر آن امکان به اشتراک گذاری تصاویر پزشکی خارج از مرکز با مشاوران یا بیماران نیز وجود دارد.

تصاویر DICOM را نمی توان مانند فایل های دیگر به اشتراک گذاشت. اشتراک گذاری دسته ای از عکس های معمولی پزشکی با فرمت JPEG یا فایل های Word یک فرآیند نسبتاً ساده است. می توانید آنها را به عنوان پیوست ایمیل ارسال کنید یا آنها را در یک سی دی یا یک هارد دیسک خارجی کپی کنید و آن را به گیرنده مورد نظر تحویل دهید. امروزه چندین برنامه دیگر وجود دارد که از طریق آنها می توانید فایل ها را فشرده و به اشتراک بگذارید. اشتراک گذاری اسناد و تصاویر استاندارد معمولاً یک فرآیند مستقیم است زیرا اکثر دستگاه ها مانند لپ تاپ ها، رایانه های رومیزی، تلفن های همراه و تبلت ها دارای نرم افزار داخلی برای مشاهده و ویرایش این فایل ها هستند.

با این حال، تصاویر DICOM توسط نرم افزار های تصویر استاندارد قابل مشاهده نیستند. شما به نرم افزار خاصی نیاز دارید که بتواند این تصاویر با کیفیت بالا را شناسایی و پردازش کند تا بتوانید مشاهده کنید. علاوه بر این، فایل‌های تصویری DICOM به دلیل وضوح و کیفیت بالا، فضای زیادی را اشغال می‌کنند که روش‌های ارسال تصاویر دایکام را محدود می‌کند.

چرا قابلیت ارسال تصاویر DICOM از راه دور مهم است؟

ارسال تصاویر دایکام از راه دور برای فرآیندهای مراقبت ها و درمان پزشکی امروزی ضروری است. اشتراک گذاری تصویر DICOM در زمینه های زیر مفید است:

ارجاع به مراقبت های تخصصی:

پس از دریافت تصویربرداری اولیه پزشکی، پزشکان عمومی ممکن است بیمار را برای مدیریت مناسب به متخصص ارجاع دهند. در چنین مواردی، متخصص باید تصاویر پزشکی به دست آمده را مشاهده کند. در چنین شرایطی، ارسال از راه دور تصاویر پزشکی دایکام به متخصص این امکان را می‌دهد تا آنها را به راحتی مشاهده کند و بر اساس آن تصمیمات درمانی را اتخاذ کند.

انتقال مراقبت های اولیه:

هنگامی که بیمار از یک مکان جغرافیایی به مکان دیگر منتقل می شود، باید پزشک خود را تغییر دهند. در هنگام پذیرش چنین بیمارانی، مراکز درمانی باید سوابق پزشکی قبلی خود را که شامل هر گونه تصویربرداری پزشکی است، در دست داشته باشند.

مالکیت بیمار:

امروزه به دلیل در دسترس بودن رایگان اطلاعات، بیماران بیش از هر زمان دیگری از مسائل بهداشتی آگاه هستند. بیماران معمولا ترجیح می دهند که در مراقبت های پزشکی خود سهم بیشتری داشته باشند. به اشتراک گذاری تصویر DICOM با بیماران نیز بار ذخیره سازی و پشتیبان گیری را بر روی مرکز تصویربرداری پزشکی کاهش می دهد.

انتشار اطلاعات:

پزشکان ممکن است نیاز داشته باشند از تصاویر پزشکی دایکام خاص برای اهداف آموزشی یا مستندسازی موارد منحصر به فرد استفاده کنند. در این زمینه، به اشتراک گذاری تصاویر به منظور ارائه یا انتشار ضروری است. تصاویر DICOM که برای این اهداف به اشتراک گذاشته می شوند نیازی به بالاترین وضوح ممکن ندارند. بنابراین، اشتراک‌گذاری می‌تواند پس از تبدیل تصویر DICOM به فرمت‌هایی که ذخیره و اشتراک‌گذاری آسان‌تر است (مانند JPEG، PNG یا TIFF) انجام شود.

ارسال تصاویر دایکام

چگونه تصاویر DICOM را به اشتراک گذاشته می شوند؟

روش اول: تصاویر پزشکی DICOM معمولاً در یک سرور PACS (سیستم بایگانی و ارتباطات تصاویر) ذخیره می شوند. این یک پایگاه داده مستقل با حجم زیادی از فضای ذخیره سازی است. سرور PACS معمولاً در داخل مرکز درمانی، در همان منطقه ای که تصاویر در آن به دست می آیند، قرار دارد. فایل‌های DICOM که باید به اشتراک گذاشته شوند باید از سرور PACS به نوعی از دستگاه ذخیره‌سازی داده قابل حمل کپی شوند.

روش دوم: سی دی ها و دی وی دی های مبتنی بر DICOM: رایج ترین دستگاه های ذخیره سازی قابل حمل که در دهه گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند، دیسک های فشرده (CD) و دیسک های دیجیتال همه کاره (DVD) هستند. تصاویر DICOM معمولاً از PACS روی سی‌دی و دی‌وی‌دی کپی می‌شوند و سپس در اختیار بیمار قرار می‌گیرند. چنین سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های DICOM نه تنها حاوی تصاویر پزشکی، بلکه داده‌های بیمار و ویژگی‌های تصویر هستند.

روش سوم: ارسال تصاویر دایکام از طریق اینترنت: در این روش که به تازگی در حال شزوع است، مراکز تصویربرداری از طریق پنل کاربری خود در یک وب سایت، تصاویر را بارگذاری می کنند و از طریق ارسال لینک تصویر دایکام بارگذاری شده به بیمار و یا پزشک متخصص امکان اجازه دسترسی به فایل مورد نظر را در هر کجا که بخواهند ایجاد می کند.

نحوه مشاهده تصاویر DICOM از سی دی یا DVD

برای مشاهده تصاویر پزشکی از سی دی یا دی وی دی DICOM به نرم افزار ویژه نمایش سی دی DICOM نیاز است. هنگامی که یک CD DICOM ایجاد می شود، اکثر مراکز درمانی دارای نرم افزار رایگان DICOM CD viewer بر روی خود دیسک می شوند. کاربر معمولاً گزینه “Autorun” دارد، بنابراین وقتی سی دی در درایو سی دی رایانه قرار می گیرد، کاربر DICOM به طور خودکار تصاویر پزشکی را باز می کند. گاهی اوقات، سی دی ممکن است حاوی نرم افزار واقعی DICOM نباشد، اما ممکن است یک لینک اینترنتی در اختیار کاربران قرار دهد که از طریق آن می توانند برنامه مورد نیاز را قبل از مشاهده تصویر دانلود کنند.

مشکل اشتراک گذاری فایل های DICOM مبتنی بر سی دی

هزینه‌ها: رایت سی‌دی یا دی‌وی‌دی‌های جداگانه برای هر بیمار با بار هزینه‌های خود همراه است. هزینه خرید سی دی و دی وی دی خالی، هزینه سخت افزار سی دی رایتر DICOM و قیمت نرم افزار DICOM باید در نظر گرفته شود. در صورتی که سی دی بلافاصله رایت و به صورت حضوری در اختیار بیمار قرار نگیرد، هزینه تحویل سی دی به بیمار نیز باید در نظر گرفته شود.

از دست دادن داده ها: سی دی ها و دی وی دی ها اشیای فیزیکی هستند که به راحتی می توانند گم شوند یا در جای خود قرار نگیرند. آنها همچنین می توانند آسیب ببینند. سی دی ای که بیش از حد اجرا شده است اغلب دچار خراش هایی می شود که آن را خراب می کند. سی‌دی‌ها همچنین ممکن است دارای محافظت از نوشتن باشند، که از کپی کردن تصاویر پزشکی بیماران در رایانه‌های شخصی خود جلوگیری می‌کند. در حالی که این امر از حریم خصوصی و محرمانه بودن محافظت می کند، ایجاد پشتیبان از فایل های تصویری مهم را غیرممکن می کند.

راه حل: به اشتراک گذاری تصاویر پزشکی در اینترنت و فضای ابری

«ابر» واژه‌ی پرمخاطب جدید در صحنه‌ی فناوری امروز است. رایانش ابری به کاربران این امکان را می دهد که از منابع اینترنت برای عملکردهای مختلف، از ذخیره سازی گرفته تا اجرای برنامه های مختلف، از جمله برنامه های اشتراک گذاری تصویر پزشکی، استفاده کنند. عملکرد رایانش ابری «در صورت تقاضا» در دسترس است، بنابراین منابع مصرف نمی‌شوند مگر زمانی که استفاده شوند. با توجه به تصاویر پزشکی، رایانش ابری راه حل های زیر را ارائه می دهد:

ذخیره سازی اولیه تصاویر

یکی از اشکالات اصلی سرور PACS مستقل، ظرفیت ذخیره سازی کم آن است. از یک طرف، مراکز پرمشغله رادیولوژی ممکن است در صورت داشتن فضای محدود، برای ذخیره تصاویر پزشکی در سرورهای PACS مشکل داشته باشند. از سوی دیگر، مراکزی با حجم کم تصاویر پزشکی ممکن است تمایلی به سرمایه گذاری در ذخیره سازی اضافی PACS نداشته باشند، اگر قصد استفاده بهینه از آن را نداشته باشند. PACS مبتنی بر ابر راه حل مناسبی برای هر دو مشکل ارائه می دهد. از آنجایی که تصاویر را می توان به طور مستقیم از طریق اینترنت بر اساس نیاز ذخیره کرد، سرمایه گذاری اولیه حداقل است و فضای ذخیره سازی را می توان در صورت لزوم افزایش داد.

پشتیبان گیری از تصاویر پزشکی

با سرورهای مستقل PACS، اکثر مراکز تصویربرداری پزشکی نیاز به سرمایه گذاری در نرم افزارهای پشتیبان و ذخیره سازی گران قیمت دارند تا در صورت بروز نقص سیستم، خطر از دست رفتن داده ها را کاهش دهند. با این حال، با ذخیره سازی مبتنی بر ابر، می توان از تمام تصاویر پزشکی موجود با هزینه های اضافی اسمی نسخه پشتیبان تهیه و بایگانی کرد. PACS مبتنی بر ابر راه حل بلندمدت برای بایگانی تصاویر پزشکی است.

مشاهده تصاویر DICOM

نمایشگرهای DICOM مبتنی بر فضای ابری، کاربران را قادر می‌سازد تا بدون نصب نرم‌افزار خاصی روی دستگاه‌های خود به تصاویر DICOM دسترسی داشته باشند. بینندگان DICOM مبتنی بر ابر معمولاً «ردپای صفر» هستند. این بدان معنی است که دستگاهی که برای مشاهده تصاویر پزشکی استفاده می کنید تحت تأثیر بیننده قرار نمی گیرد. این چندین مزیت را ارائه می دهد:

شما نیازی به نصب نرم افزار یا پلاگین خاصی ندارید زیرا هر چیزی که نیاز دارید در اینترنت وجود دارد.

نمایشگرهای دسکتاپ DICOM ممکن است به مشخصات سیستم قوی از نظر سرعت پردازنده، ظرفیت RAM و وضوح صفحه نیاز داشته باشند. با این حال، تقریباً هر دستگاهی می تواند با کاربران مبتنی بر ابر کار کند.

اکثر نمایشگرهای مستقل DICOM تنها با یک نوع خاص از سیستم عامل سازگار هستند، ویندوز یا Mac OS. با این حال، کاربران دایکام در اینترنت از طریق مرورگر اینترنت (مانند کروم، فایرفاکس یا سافاری) کار می کنند و بنابراین به نوع خاصی از سیستم عامل نیاز ندارند.

با نمایشگرهای دسکتاپ یا همان کاکپیوتر شخصی، به روز رسانی یا نگهداری دوره ای مورد نیاز است که می تواند برای کاربر ناخوشایند باشد. در صورتی که این در مورد کاربران مبتنی بر ابر رخ نمی دهد.

چگونه رایانش ابری به اشتراک گذاری تصاویر پزشکی کمک می کند؟

رایانش ابری نسبت به روش سنتی اشتراک‌گذاری تصویر DICOM دارای چندین مزیت است:

دسترسی بیشتر: از آنجایی که تصاویر در فضای ابری ذخیره می شوند، هر پزشک در هر زمانی می تواند از هر دستگاهی به آنها دسترسی داشته باشد. پزشک یا متخصص نیازی به حضور فیزیکی در مرکز مراقبت های بهداشتی ندارد و چندین پزشک می توانند تصاویر را به طور همزمان مشاهده کنند تا در استراتژی های مدیریتی همکاری کنند.

هزینه های کمتر: رایانش ابری در هزینه های مختلف مربوط به اشتراک گذاری تصاویر پزشکی از طریق سی دی صرفه جویی می کند. رایانش ابری همچنین نیاز به سخت افزار فیزیکی را از بین می برد، به این معنی که فضای بیشتری برای تجهیزات دیگر وجود دارد.

امنیت و ایمنی: به اشتراک گذاری تصاویر پزشکی از طریق محاسبات ابری از طریق سرورهای امن، مشابه نوع مورد استفاده برای بانکداری آنلاین، انجام می شود. این باعث می شود که در مقایسه با سی دی ها، که به راحتی گم یا دزدیده شوند، روشی امن تر برای اشتراک گذاری است. فقط افرادی که دارای اعتبار مجاز هستند مجاز به دسترسی به تصاویر از طریق اشتراک گذاری تصاویر پزشکی مبتنی بر ابر هستند.

 

اسکن طب، اولین پلتفرم تخصصی نوبت دهی تصویربرداری پزشکی همراه با ارسال تصاویر دایکام در فضای ابری

حال که به طور مفصل با فرمت دایکام تصاویر پزشکی و روش های مختلف ارسال این تصاویر آشنا شدید، کاملا درک کردید که استفاده از فضای وب و رایانش ابری در ارسال تصاویر دایکام، لهترین و کم هزینه ترین رو است. با مزایای این روش نیز آشنا شدیم. حال باید گفت که اسکن طب اولین و جامع ترین پلتفرمی است که مراکز تصویربرداری پزشکی می توانند از طریق آن نوبت دهی تصویربرداری پزشکی خود را انجام دهند و برای ارسال تصاویر دایکام بیماران خود در فضای وب و ارسال لینک تصاویر از طریق پیامک اقدام نمایند. لذا شما در اسکن طب می توانید بدون هزینه اضافه و با قابلیت پشتیبان گیری اضافه تصاویر بیماران خود را ذخیره و برای آن ها ارسال نمایید.

مطالب مربوط به این نوشته از وب سایت تخصصی postdicom برداشته شده است.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment