پت اسکن و مقدمه ای از آن:

ذر این پست قصد داریم تا به زبانی ساده، آمادگی های قبل از پت اسکن را برای شما شرح دهیم. پت اسکن یک ابزار تصویربرداری تشخیصی است. تصویربرداری PET فرآیندی است که توسط آن عملکردهای بیولوژیکی بدن قادر به تصویربرداری هستند و این کار برای پزشکان بسیار جذاب است. با استفاده از مقدار کمی از یک نشانگر بیولوژیکی که همان رادیودارو است، پن اسکن می تواند مناطق متابولیسم غیر طبیعی گلوکز را در بدن ارزیابی کند.

همه چیز در مورد پت اسکن

استفاده زیاد از گلوکوز یا همان قند در سرطان بر اساس کشف مهمی است که در سال 1921 توسط اتو واربورگ انجام شد، زمانی که او متابولیسم سلول های سرطانی را مطالعه می کرد. او دریافت که تنفس اکسیژن در سلول های طبیعی بدن در سلول های سرطانی با تخمیر قند جایگزین می شود. سلول های طبیعی بدن نیازهای انرژی خود را از طریق تنفس اکسیژن تامین می کنند، در حالی که سلول های سرطانی نیازهای انرژی خود را تا حد زیادی از طریق تخمیر تامین می کنند.

از دیدگاه بیوفیزیک و بیوشیمی، این تفاوت بین سلول های طبیعی و سرطانی بسیار قابل توجه است. گاز اکسیژن منبع انرژی در گیاهان و جانوران است. در سلول‌های سرطانی، این فرآیند با واکنش تولید انرژی از پایین‌ترین شکل‌های زنده، یعنی تخمیر گلوکز، جایگزین می‌شود. در دهه 1970 گروه Brookhaven 18F-FDG رادیو ایزوتوپی را که می تواند قند را حمل کند، تولید کردند. در سال 1975 اولین دستگاه پت اسکن توسط Michael E. Phelps، دکترا، رئیس بخش فارماکولوژی مولکولی و پزشکی در دانشکده پزشکی دیوید گفن در UCLA ساخته شد.

دستگاه پن اسکن به ما این امکان را داد که اولین مطالعات بالینی را در زمینه مغز و اعصاب، قلب و عروق و انکولوژی با پیگیری جذب ایزوتوپ رادیواکتیو مورد استفاده در تصویربرداری PET انجام دهیم تا تعیین کنیم که چگونه اندام های بدن از قند استفاده می کنند. تحقیقات به پیشرفت خود ادامه داد، دستگاه های پت اسکن بهتر شدند و در نهایت مطالعات تصویربرداری انجام شد. پت اسکن فوق العاده مفید است زیرا سلول های سرطانی، به طور طبیعی، به سرعت در حال تقسیم هستند.

پس از 90 ساعت تقسیم سلولی، یک سلول سرطانی می تواند به 32768 هزار سلول تبدیل شود. یک تومور یک سانتی متری حاوی 10 میلیارد سلول سرطانی است. این تقسیم سریع سلولی به مقدار زیادی سوخت نیاز دارد و آن سوخت قند موجود در بدن ما است. با این حال، ناگهان تمام غذاهای حاوی قند را دور نریزید. به خواندن ادامه دهید زیرا ما به طور خاص به این موضوع و نگرانی شما در ادامه خواهم پرداخت!

در طول دهه‌های 1980 و 1990 کیفیت اسکن‌های پت بهبود یافت و اسکن‌ها مفیدتر و خاص‌تر شدند. FDG، ایزوتوپ مبتنی بر قند، به سرعت تجزیه می شود، بنابراین برای تولید FDG به شتاب دهنده های خطی در محل نیاز است. از دهه 1980، تعداد مراکزی که از دستگاه‌های پت اسکن استفاده می‌کنند، افزایش یافته است.

یکی از پیشرفت های بزرگ فناوری تصویربرداری، توانایی ادغام دستگاه های CT و PET در یک دستگاه و قرار دادن تصاویر یکی بر دیگری بود. سی تی اسکن ساختارهای آناتومیکی را نشان می دهد اما در تعیین ویژگی های ساختارها به اندازه کافی موثر نیستند. پت اسکن نشان می دهد که آیا جذب قوی قند وجود دارد یا خیر و بنابراین در تشخیص وجود بیشتر سرطان ها مفید است. دستگاه پت سی تی (PET/CT) تصویری از آناتومی تولید می کند که با تصاویر عملکردی استفاده از قند توسط سلول ها ترکیب شده است.

تصویربرداری پت اسکن به تعیین محل قرارگیری تومور اولیه کمک می کند. به عنوان مثال، می تواند به تعیین اینکه آیا سرطان را می توان با جراحی برداشت یا اینکه آیا ضایعات خارج از محدوده مداخله جراحی هستند، کمک می کند. همچنین در تعیین میزان پیشرفت سرطان مفید است. امروزه پت اسکن به عنوان ابزاری در ارزیابی اینکه آیا یک پروتکل درمانی به خوبی کار می کند یا خیر، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در نتیجه، بیماران می‌توانند درمان‌های بی‌اثر را سریع‌تر متوقف کنند و به سمت درمان مؤثرتری برای سرطان خود بروند. این امر یک تصمیم حیاتی برای بیماران و پزشکان است زیرا به جلوگیری از قرار گرفتن غیرضروری در معرض عوارض درمان‌های بی‌اثر کمک می‌کند. با جلوگیری از درمان‌های غیرضروری، و اغلب بسیار پرهزینه، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می شود، و مهم‌تر از همه، به متخصص سرطان اجازه می‌دهد تا بیمار را به درمان مؤثرتری سوق دهد.

پت اسکن برای کمک به تشخیص موارد زیر مفید است:

  • انکولوژی – برای تعیین محل تومورها و میزان رشد تومور
  • نورولوژی – برای کمک به تشخیص آلزایمر، زوال عقل، سکته مغزی، تومورهای مغزی و تشنج
  • قلب و عروق – برای تعیین زنده ماندن عضله قلب

روش انجام پت اسکن

در ابتدای روش انجام پت اسکن، روی یک صندلی می نشینید و مقدار کمی ماده رادیواکتیو به نام FDG را در رگ بازوی شما تزریق می شود. این تزریق به هیچ وجه احساس متفاوتی در شما ایجاد نمی کند.
از شما خواسته می شود که برای مدتی آرام بنشینید، معمولا حدود 30 تا 60 دقیقه. در این مدت شما باید بنشینید و استراحت کنید و نمی توانید بلند شوید و راه بروید، با دوستان صحبت کنید یا مطالعه کنید. این انتظار به ماده رادیواکتیو تزریق شده اجازه می دهد در سراسر بدن شما حرکت کند.

سپس از شما خواسته می شود که روی تخت دستگاه پت اسکن دراز بکشید. دستگاه پت اسکن دهانه بزرگتری نسبت به MRI دارد و هیچ صدایی تولید نمی کند. یک تصویربرداری پت اسکن معمولا حدود یک ساعت طول می کشد تا کامل شود.

آمادگی های قبل از پت اسکن

در ادامه این مقاله از اسکن طب و مقالاتی که در مورد پت اسکن آورده شده است، آمادگی های قبل از پت اسکن را میتوان به رژیم غذایی روز قبل تا زمان اسکن تقسیم بندی کرد.

رژیم غذایی قبل پت اسکن

همه چیز در مورد پت اسکن
هنگام برنامه ریزی برای انجام پت اسکن ، مهم است که به خاطر داشته باشید که پزشک شما از شما می خواهد که یک رژیم غذایی قبل پت اسکن را تا 12 ساعت قبل از نوبت پت اسکن خود رعایت کنید. یک رژیم غذایی معمول پت اسکن به شرح زیر است:

12 ساعت قبل از نوبت پت اسکن:

از شما خواسته می شود که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشته باشید. غذاهایی که می توان مصرف کرد عبارتند از: گوشت، پنیر سفت، تخم مرغ، کره و سبزیجات بدون نشاسته.

برخی از غذاهایی که مجاز نیستند عبارتند از: غلات، پاستا، شیر، نان و سایر قندها.

اگر نوبت پت اسکن شما در اواخر بعد از ظهر برنامه ریزی رزرو شده است، می توانید قبل از اسکن صبحانه بخورید. همچنین باید یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیز داشته باشید.

6 ساعت قبل از نوبت پت اسکن:

برای تمام رژیم‌های پت اسکن، از شما خواسته می‌شود 6 ساعت قبل از نوبت پت اسکن، چیزی نخورید. با این حال، ممکن است اجازه داشته باشید به نوشیدن آب ادامه دهید.

همچنین از شما خواسته می‌شود که کپی‌هایی از سی‌تی اسکن‌های اخیر یا MRI انجام‌شده قبلی را با خود به همراه داشته باشید. لازم به ذکر است که اگر قبلا از اسکن طب نوبت سی تی اسکن یا نوبت ام ار ای گرفته باشید، به احتمال زیاد تصاویر آن ها در پروفایل شما موجود باشد و دیگر نیازی به همراه داشتن این عکس ها نداشته باشید.

بعد از طی زمان انتظار و تزریق ماده رادیواکتیو شما برای اسکن پت به داخل اتاق اسکن برده می شوید و پس از اتمام اسکن و قدری استراحت می توانید به منزل تشریف ببرید.

یک روز قبل از پت اسکن چه بخوریم؟

یک روز قبل از پت اسکن در یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم و بدون قند بمانید. 24 ساعت قبل از پت اسکن از خوردن یا نوشیدن محصولات کافئین دار (شکلات، نوشابه، چای، قهوه) خودداری کنید.

چرا قبل از پت اسکن به رژیم غذایی خاصی نیاز دارید؟

رادیو دارویی که در تصویربرداری پت استفاده می شود، فلوئور 18 فلوروداکسی گلوکز یا 18F-FDG، یک انتقال دهنده گلوکز است. این رادیوایزوتوپ به هر ناحیه فعال متابولیکی در بدن می رود. اگر سطح گلوکز از غذا یا نوشیدنی که بیمار قبل از پت اسکن مصرف کرده است، افزایش یابد، سطح انسولین افزایش می یابد. در نتیجه این رادیو دارو که همراه با فند زیادی است در بافت های سلول های سرطانی جمع نمی شود و تصویر پت اسکن خوانایی کافی را برای پزشک ندارد. همه این موارد ذکر شده برای آمادگی های قبل از پت اسکن امری ضروری هستند و بیمار و اطرافیان آن ملزم به رعایت انها می باشند.

سخن پایانی

در این مقاله از اسکن طب به آمادگی های قبل از پت اسکن پرداختیم که امیدواریم این توضیحات کمکی به شما در جهت انجام پت اسکن کند.

امروزه استفاده از پت اسکن با وجود افزایش موارد ابتلا به سرطان خصوصا در ایران، بسیار زیاد شده است و از طرفی گرفتن نوبت پت اسکن نیز به همان اندازه چالش برانگیر است. ما در اسکن طب برای حل این مشکل یک راه حل بوجود آورده ایم. شما در اسکن طب می توانید نوبت رایگان پت اسکن دریافت کنید. همچنین می توانید از پت اسکن نزدیک خود نوبت بگیرید. برای این کار کافیست تا از صفحه دریافت نوبت اسکن طب، نوبت رایگان پت اسکن بگیرید.

آمادگی های قبل از پت اسکن

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment