مزایا و معایب پزشکی هسته ای

مزایا و معایب پزشکی هسته ای، پاریخچه پزشکی هسته ای، و دریافت نوبت اسکن هسته ای را در این مقاله از اسکن طب بررسی خواهیم کرد.

اگر در زمینه پزشکی اطلاعاتی داشته باشید، باید بدانید که پزشکی هسته ای یکی از شاخه های علم تصویربرداری پزشکی بوده و به کمک آن میتوان به تشخیص و درمان بیماریهای مختلف و همچنین سرطان پرداخت.

به کمک این حوزه تصویربرداری پزشکی میتوان با کمک مواد رادیواکتیو، به تصویربرداری از بخشهای مختلف بدن پرداخت. بنابراین هر مسئلهای اگر در بدن وجود داشته باشد، به خوبی قابل تشخیص خواهد بود.

در حقیقت به کمک این رشته میتوان به تشخیص و درمان بیماریهای گوناگون پرداخت.

به کمک پزشکی هسته ای میتوان یک بیماری را سریع تشخیص و زودتر از موعد درمان کرد. این امر موجب خواهد شد تا فرد بیمار سریعتر حتی از مرگ نیز نجات پیدا کند و با مسئله سختی مواجه نشود.

تاریخچه پزشکی هسته ای

قبل از بررسی مزایا و معایب پزشکی هسته ای بهتر است از تاریخچه این زمینه کاربردی تصویربرداری پزشکی بدانیم.

تاریخچه پزشکی هسته ای را میتوان به تاریخچه اشعه ایکس و رادیولوژی پیوند داد به طوریکه، در سال 1895 با کشف اشعه ایکس کشف شد و تا سال 1934 با کشف رادیواکتیو، پزشکی هسته ای شروع به کار و گسترش پیدا کرد.

نخستین بار سال 1973 بود که برای درمان لوسمی در دانشگاه بروکلی کالیفرنیا به کار گرفته شد و توانست نتایج قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

همچنین در سال 1946 یک بیمار به سرطان تیروئید مبتلا شد و به کمک آن توانست از این بیماری پیشگیری کند. به نوعی تا سال 1950 كاربرد كلینیكی مواد رادیواكتیو گسترش پیدا نکرد.

طی سال بعد از آن متخصصین و فیزیكدانان به این واقعیت پی بردند كه می توان از تجمع رادیو داروها در ارگان هدف، تصاویری از آن تهیه نمود و یا به درمان بافت آسیب دیده كمك کرد.

به طوری كه در اواسط دهه 60، مطالعات بسیاری در زمینه طراحی تجهیزات لازم برای این هدف، آغاز گردید. در دهه 1970 توانستند با روش جاروب نمودن از ارگانهای دیگر بدن مانند كبد و طحال، تومورهای مغزی و مجاری گوارشی تصاویری را تهیه نمایند.

در دهه 1980 از رادیو داروها جهت تشخیص بیماریهای قلبی استفاده شد و هم اكنون نیز از پزشكی هستهای با اطمینان بسیار بالایی، در درمان، تشخیص و پیگیری روند درمان بیماریها استفاده میشود.

پزشکی هسته ای اندیشه زرین تهران 1

مزایا و معایب پزشکی هسته ای چیست؟

تمامی زمینه های تصویربرداری پزشکی یک سری مزایا و معایبی دارند که باید به آنها پرداخت و پزشکی هستهای نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در اینکه انرژی هستهای فواید بسیاری دارد، شکی نیست. این انرژی منبع الکتیریسته قوی بوده و در ساخت سلاح از آن استفاده میشود. اما انرژی هستهای در زمینه پزشکی هم مورد استفاده قرار میگیرد و توانسته تحولی در شناخت بیماریها به وجود آورد.

به کمک این انرژی امید در کشف و شناسایی بیماریهای سخت افزایش یافته و با پیشرفت چشمگیر فناوری، شاهد پیشرفت روزافزون آن هستیم.

پزشکی هسته‌ای موجب شده تا روشهای درمانی و تشخیصی مانند توموگرافی گسیل پوزیترون، تصویربرداری تشدید مغناطیسی و اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری را شاهد باشیم.

این تجهیزات باید تولید اشعه ایکس در درمان، تشخیص بیماری نقش بسزایی از خود نشان میدهند. بنابراین یکی از موارد اثرگذار در رشته پزشکی تلقی میشود.

همانند هر چیزی در دنیا، پزشکی هستهای هم مزایا و معایب خاص خود را دارد و با یک رشته بی نقص رو به رو نیستیم.

مزایای پزشکی هستهای چیست؟

1-روشهای درمانی پیشرفته

پزشکی هسته‎ای به صورت دیجیتالی و فنی روشهای درمانی را برای شرایط مختلف پزشکی افزایش داده است. یکی از این بیماریها سرطان بوده که در دنیا بسیار شایع محسوب میشود.

درمان سرطان شامل پرتودرمانی و شیمی درمانی بوده که اگر این درمانها نباشد، بیماری گسترش پیدا میکند. در بدترین حالت، به لطف پزشکی هستهای، بیمارانی که امید زنده ماندن را از دست دادند، توانسته امید آنها را ارتقا بخشد.

تفاوت اسکن قلب با ام‌آر‌آی و اسکن قلب به روش پزشکی هسته‌ای چیست؟
اسکن هسته ای قلب

2-تشخیص سریع بیماری

پزشکی هسته ای دقت بالایی در تشخیص بدترین بیماریها دارد. به کمک آن پزشکان متخصص و فوق تخصص توانستند در همان مراحل اولیه یک بیماری صعب العلاج را تشخیص داده و به درمان زودهنگام بیماری بپردازند. بنابراین چه بهتر است که از این علم بهره گرفته شود و موجب نجات بشریت شد.

3-دقت بالا

یکی از بهترین مزیتهای پزشکی هسته ای، دقت بالای آن میباشد که کمک شایانی به شاخه پزشکی کرده است. پیش از این علم، تشخیص بیماری به سختی ممکن بود، اما حال پزشکی هستهای موجب شده تا یک بیماری پیچیده به سرعت تشخیص داده شود.

همچنین این علم کمک میکند تا تحلیل دقیقی از یک بیماری و فرآیند آن داشت. پیش از این علم، بیماران تحت عمل جراحی و فرآیند سخت تشخیص قرار میگرفتند، اما اکنون روش تشخیصی بسیار ساده و آسان شده است.

معایب پزشکی هسته ای:

1-هزینه فرآیند بالا

این فناوری به همان اندازه که مفید است، گران هم محسوب میشود! زیرا شامل هزینه تجهیزات، هزینه خرید، هزینه راه اندازی، عملیات و نگهداری و بسیاری دیگر شده که همگی هزینه بالایی را در پی دارند. بنابراین یکی از بزرگترین معایب پزشکی هسته ای همین مورد است.

2-خطرات سلامتی

متأسفانه قرار گرفتن طولانی مدت یا زیاد در معرض پزشکی هستهای منجر به برخی مشکلات جدی سلامتی هم میشود. این روشها و تجهیزات تشعشعات مضری را که به ویژه برای زنان باردار و بیماران مسن میتواند کشنده باشد را دفع نماید. حتی برخی موارد غیرقابل درمانی هم به چشم میخورد.

3- ضمانتی در کار نیست

علیرغم مزایا و دقت بالا، پزشکی هستهای صد درصد ضمانت درمان ندارد. هنوز جای تردید وجود دارد و باید منتظر پیشرفت بیشتر در این عمل باشیم.

کلام آخر

پزشکی هسته ای یک رشته نوظهور در کشورمان بوده که چند سال است که رونق پیدا کرده و نباید آن را رشته دانشگاهی بسیار قدیمی دانست. به نوعی باید پزشکی هستهای را یکی از روشهای درمانی بسیار ارزشمند در صنعت پزشکی به حساب آورد. اگر این رشته وجود نداشته باشد، پزشکان در تشخیص یک بیماری مزمن عاجز خواهند ماند.

همچنین به کمک این رشته میتوان به درمان بیماریهای سختی چون سرطان و امثال آن پرداخت. در حال حاضر دانشجویان زیادی از این رشته فارغ التحصیل میشوند و در بازار کار مرتبط فعالیت دارند، اما باید دقت را به کار گیرید و گرایشی را انتخاب کنید که در کشورمان فراوانی کار دارد تا بتوانید درآمد مطلوبی بدست آورید.

شاید در ظاهر این رشته به پزشکی مرتبط باشد و بسیاری نیز پزشکی را رشته پردرآمدی میپندارند، اما اگر گرایش مناسبی انتخاب نشود، شاید در کشورمان با توجه به محدودیت کاری، بیکار شوید و این امر میتواند نتایج منفی به دنبال داشته باشد.

در هر صورت پزشکی هسته ای طی سالهای گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و امید میرود گرایشهای مرتبط با آن بتوانند همگی در کشورمان بازار کار مطلوبی کسب کنند تا دانشجویان این رشته تحصیلی آینده کاری تضمین شدهای را احساس کنند.

خدمات اسکن طب:

شما در اسکن طب به عنوان اولین مرجع تصویربرداری پزشکی در ایران میتوانید، آموزش انواع اسکنهای پزشکی مانند پزشکی هسته ای، ام ار ای، سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، آنژیوگرافی، مزایای تراکم استخوان، ماموگرافی و تصویربرداری فک و صورت یا OPG و دریافت نوبت اسکن ها بالا و پت اسکن.

نوبت پزشکی هسته ای

دریافت نوبت پزشکی هسته ای از طریق لینک نوبت اسکن هسته ای اقدام کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پزشکی هسته ای از وبسایت HopkinsMedicine دیدن نمایید.

Comments

  • Mehrdad
    دسامبر 10, 2022 at 10:45 ب.ظ

    درود.
    تشکر میکنم از نویسنده.
    ولی من ک میخوام تحقیق ارائه بدم، نیاز به پاورقی دارم یعنی بدونم که این مطلب مثلا نویسنده اش کی بوده مترجمش کی بوده تاریخ نشر و محل نشر و صفحه کتاب مورد نظر و..
    امیدوارم بهم کمک کنه..

    • اسکن طب
      دسامبر 13, 2022 at 10:57 ق.ظ

      با سلام و درود
      تمام اطلاعات سایت اسکن طب براساس اطلاعات منتشر شده در مراکز دانشگاهی تصویربرداری پزشکی در ایران و همچنین مقالات علمی منتشر شده پزشکی در کنفرانسهای معتبر پزشکی در سراسر دنیا استخراج شده
      با توجه به گستردگی این مقالات از بیان و ذکر آنها معذوریم
      با سپاس

    • مِح
      می 29, 2023 at 7:43 ق.ظ

      شما فارغ تحصیل رشته پزشکی هسته ای هستید؟

      • اسکن طب
        می 30, 2023 at 1:03 ق.ظ

        لطفا اگر سوالی در مورد این حوزه دارید از طریق واتساپ سایت یا بخش مشاوره سایت اقدام نمایید

Add a comment