پت اسکن و تشخیص 9 سرطان

پت اسکن (توموگرافی گسیل پوزیترون) نوعی آزمایش تصویربرداری است که از گلوکز رادیواکتیو (رادیو ردیاب یا ردیاب رادیواکتیو) برای تشخیص محل قرارگیری سلول‌های سرطانی در بدن استفاده می‌کند. از آنجایی که سلول‌های سرطانی گلوکز بیشتری نسبت به سلول‌های طبیعی دریافت می‌کنند، تزریق گلوکز به رگ و مشاهده تصویر رایانه‌ای در یک اسکن می‌تواند نشان دهد که غلظت گلوکز در کجاست و بوسیله آن سلول‌های سرطانی را در بدن آشکار کرد.

داشتن یک پت اسکن می تواند به تیم پزشکی کمک کند تا گزینه های درمانی برای بیمار را با دقت بیشتری تعیین کنند. آزمایش‌های سرطان مانند پت اسکن می‌تواند باعث اضطراب شود. یادگیری مزایا و خطرات همراه با چرایی توصیه این تست ها می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند و امیدواریم با خواندن این مقاله برخی از نگرانی های شما برطرف شود و رابطه منطقی مابین پت اسکن و سرطان را به شما نشان دهیم.

پت اسکن برای سرطان

پزشک شما ممکن است در صورت مشکوک شدن به سرطان از طریق سایر آزمایشات تصویربرداری، از جمله ام ار ای و سی تی اسکن صلاح ببیند تا شما یک پت اسکن انجام دهید. قبل از تجویز پت اسکن، پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و در مورد سابقه پزشکی خانواده شما بپرسد. علاوه بر این، ممکن است آزمایش‌های خون، ادرار یا سایر مایعات بدن را برای شما تجویز کند. ردیاب‌های رادیویی در تومورها یا مناطقی از بدن که ملتهب هستند متمرکز می‌شوند و همیشه به وضوح سرطانی بودن این بافت را نشان نمی‌دهند، زیرا التهاب ممکن است ناشی از چیزی غیر از سرطان باشد.

آمادگی های قبل از پت اسکن

با این حال، اسکن‌های PET نواحی سرطانی احتمالی را زودتر از سایر روش های تصویربرداری نشان می‌دهند و این امر برای تشخیص و درمان زودهنگام بسیار ارزشمند می‌کند. پس از درمان سرطان، می توان از پت اسکن برای بررسی وخامت سرطان استفاده کرد.

تشخیص سرطان به کمک پت اسکن

پت اسکن می تواند به تشخیص سرطان های نهفته کمک کند. رشد سلولی را می توان با پت اسکن تشخیص داد، اما همه انواع سرطان را نمی توان با پت اسکن مشاهده کرد. معمولاً برای تکمیل تشخیص نیاز به انجام آزمایشات بیشتر است. علاوه بر این، آزمایش‌های دیگری برای تعیین اینکه آیا ناحیه‌ای با فعالیت رادیواکتیو زیاد بدخیم (سرطانی) یا خوش‌خیم (غیر سرطانی) است، ضروری خواهد بود. اگر نتایج شما قطعی نباشد، پزشک شما آزمایشات و گزینه های مراقبت بیشتری را تجویز می کند.

پت اسکن برای تعیین میزان گسترش سرطان

از پت اسکن پت اسکن برای میزان گسترش سرطان می توان استفاده کرد که به آن مرحله بندی سرطان یا Staging می گویند. از آنجایی که پت اسکن می تواند نقاط سرطانی بیشتری را نسبت به سی تی اسکن به تنهایی شناسایی کند، اغلب در مراحل اولیه و آزمایشات بعدی برای مشاهده اینکه سرطان چگونه گسترش می یابد استفاده می شود. نتایج پت اسکن ممکن است منجر به تغییراتی در برنامه درمانی بیمار شود.

مزایای پت اسکن برای سرطان بیشتر از خطرات احتمالی آن است. از جمله این فواید می توان به

  • تشخیص زود هنگام
  • تشخیص دقیق
  • طرح درمان مناسب برای هر فرد به طور مجزا
  • کمتر تهاجمی و ارزان تر نسبت جراحی اکتشافی اشاره کرد.

همچنین معایب پت اسکن شامل:

  • سطح کم قرار گرفتن در معرض تابش (مضر نیست مگر در دوران بارداری یا شیردهی)
  • واکنش آلرژیک (بسیار نادر) می باشد.

ارزش پت اسکن:

بسته به وضعیت بالینی شما، ارزش پت اسکن در انواع تومورهای زیر حیاتی است، به طور کلی پت اسکن و تشخیص 9 سرطان زیر را میتوان نام برد:

  1. سرطان ریه
  2. سرطان پستان
  3. سرطان دهانه رحم
  4. سرطان روده بزرگ
  5. سرطان مری
  6. سرطان سر و گردن
  7. لنفوم
  8. ملانوما
  9. سرطان تخمدان

در ادامه به بررسی پت اسکن در هریک از سرطان ها می پردازیم.

پت اسکن در سرطان ریه

سرطان ریه معمولاً تا مراحل آخر که درمان موفقیت آمیز دشوار است، هیچ علامتی ندارد. اما پت اسکن در سرطان ریه می تواند:

  • تومورهای سرطانی یا غیرسرطانی را بدون بیوپسی تشخیص دهد.
  • مرحله بندی سرطان ریه برای زمانی که برای اولین بار تشخیص داده شد انجام دهد.
  • پاسخ درمانی را ارزیابی کند و سرطان بازگشتی را پیدا کند

پت اسکن در سرطان پستان

غربالگری و ماموگرافی های تشخیصی ابزار اصلی پزشکان برای تشخیص سرطان سینه هستند، اما پت اسکن در سرطان پستان بخش مهمی از مراقبت هایی است که پزشکان ارائه می کنند و به کمک پت اسکن میزان پیشرفت سرطان سینه تعیین می شود.

Breast PET Scan
پت اسکن و سرطان پستان

پت اسکن در سرطان دهانه رحم

برای زنان مبتلا به سرطان متاستاتیک دهانه رحم، پت اسکن می تواند به تعیین میزان گسترش این سرطان و یافتن بهترین روش درمانی کمک کند. این روند ذممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، به تنهایی یا ترکیبی باشد.

پت اسکن در سرطان روده بزرگ

پزشکان از پت اسکن برای مرحله بندی سرطان کولورکتال استفاده می کنند. این روش به تعیین وسعت سرطان و بهترین نوع درمان کمک می کند که معمولاً شامل جراحی با شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

پت اسکن در سرطان مری

پت اسکن همراه با اشعه ایکس، ام آر آی و تصویربرداری پزشکی هسته ای به تشخیص و مرحله بندی سرطان مری کمک می کند. پس از درمان، پزشکان از PET/CT استفاده می کنند تا ببینیم آیا سرطان بازگشته است یا خیر.

پت اسکن در سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن شامل انواع مختلفی از تومورهای بدخیم است که دهان، گلو، غده تیروئید، سینوس ها و فضاهای بینی، حنجره، غدد بزاقی و غدد لنفاوی گردنی را درگیر می کند. پزشکان از پت اسکن برای تشخیص، مرحله بندی و یافتن سرطان سر و گردن باقی مانده پس از درمان و بازگشت سرطان استفاده می کنند.

پت اسکن و سرطان سر و گردن
پت اسکن و سرطان سر و گردن

پت اسکن در لنفوم

لنفوم یک سرطان خونی سیستم لنفاوی است. این شبکه از بافت ها و اندام ها شامل عروق حامل گلبول های سفید و غددی به نام غدد لنفاوی است، جایی که گلبول های سفید با عفونت مبارزه می کنند.
لنفوم می تواند مناطق مختلف را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهد. انجام یک پت اسکن کل بدن می تواند مکان هایی را که تحت تاثیر لنفوم قرار گرفته اند مانند مغز استخوان، کبد و طحال پیدا کند. این روش دقیق ترین روش تصویربرداری برای مرحله بندی و مرحله بندی مجدد لنفوم است و مبنایی برای ارزیابی بعدی پاسخ درمانی و وخامت سرطان فراهم می کند.

پت اسکن در ملانوما

ملانوما جدی ترین و تهاجمی ترین نوع سرطان پوست است. بیوپسی رایج ترین روش تشخیصی ملانوما است. درمان‌های ملانوما شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، ایمونوتراپی و درمان‌های هدفمند مانند پرتودرمانی خارجی است. پت اسکن کل بدن بهترین روش برای مرحله بندی دقیق ملانوم یا میزان پیشرفت ملانوم پس از درمان است.

پت اسکن در سرطان تخمدان

انجام پت اسکن در سرطان تخمدان می تواند تومور اولیه و متاستاز را زودتر تشخیص دهد. این زوش مرحله بندی دقیق تری را برای کمک به ایجاد بهترین برنامه درمانی برای سرطان تخمدان ارائه می دهد. پس از درمان، PET/CT بررسی می کند که آیا سرطان برگشته و متاستاز داده یا گسترش یافته است.

سایر آزمایشات تصویربرداری پزشکی در سرطان

سایر آزمایشات تصویربرداری پزشکی مانند سی تی اسکن و ام آر آی اغلب در ترکیب با پت اسکن انجام می شوند. سی تی اسکن و ام آر آی می توانند اطلاعات بیشتری در مورد تومورها و ضایعات سرطانی (بدخیم) ارائه دهند. اینکه کدام اسکن استفاده شود می تواند به اندام هایی که پزشک می خواهد بررسی کند بستگی دارد. اما در تشخیص سرطان، معمولا ام ار ای و سی تی اسکن روش های تکمیلی در کنار پت اسکن می باشند.

سخن پایانی مقاله پت اسکن و تشخیص 9 سرطان

در این مقاله از اسکن طب به بررسی پت اسکن و تشخیص 9 سرطان مختلف بدن و معرفی هر یک از کاربردهای پت اسکن پرداختیم، از هر جهت که به موضوع نگاه کنیم می توان گفت که تجویز پت اسکن توسط پزشک شاید در نگاه اول بسیار ناخوشایند بنظر برسد. اما واقعیت این است که انجام پت اسکن به خودی خود امری نا امید کننده نیست. بسیاری از اوقات مشاهده شده است که بیماران پس از انجام پت سی تی متوجه شده اند که روند درمان شان به خوبی پیش رفته است و توانسته اند به سرطان غلیه کنند.

ما در اسکن طب آماده ایم تا شما را برای انجام پت اسکن آماده کنیم. همچنین شما در اسکن طب می توانید نوبت رایگان پت اسکن بگیرید و این نوبت می تواند از پت اسکن نزدیک شما باشد. همین کار موجب شده تا بسیاری از کاربران اسکن طب بدون دردسر نوبت پت اسکن بگیرند و از مزایای اسکن طب به خوبی استفاده کنند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد پت اسکن میتوانید از وب سایت www.nhs.uk هم مطالعه ای داشته باشید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment