امروزه اسکنهای مختلفی توسط دستگاه ام آر آی انجام میشود. این اسکنها در مراکز خصوصی و دولتی که در سراسر کشور گسترده شده اند و محلهای مشخصی دارند توسط متخصصین حوزه سلامت صورت میپذیرید. قیمت هر یک از اسکنهای ام آر آی و یا هزینه اسکن ام آر آی یکی از سوالات رایج این حوزه است که تیم اسکن طب تلاش کرده است تا گوشه ای از این هزینه ها را در اختیار شما کاربران این وبسایت تخصصی قرار دهد.

هزینه انجام اسکن ام آر آی چقدر است؟

هزینه اسکن ام آر آی همواره یکی از ددغه‌های بیمارانی بوده که با این موضوع درگیر می‌باشند. شاید شما نیز این جمله را بارها شنیده باشید، که هیچ‌چیزی را نمی‌توان با سلامتی عوض کرد. درواقع سلامتی افراد به‌قدری دارای اهمیت است که نمی‌توان آن را با هیچ سرمایه‌ای خریداری نمود. امروزه با توسعه هر چه بیشتر کشورها، بر میزان بیماری‌ها نیز افزوده می‌شود.

یکی از بیماری‌هایی که تقریباً اکثر افراد جوامع با آن روبه‌رو می‌شوند مربوط به انواع شکستگی‌های استخوان و همچنین پاره شدن دیسک و رباط و… می‌باشد. ازاین‌رو پزشک برای اینکه بتواند تشخیص درستی در خصوص بیماری فرد بدهد این است که بتواند با استفاده از ابزارهای مدرن درون بدن بیمار را مشاهده نماید. یکی از این ابزارهای مدرن دستگاه اسکن ام آر ای است.

هزینه اسکن ام آر آی به چه عواملی مربوط است؟

به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه اسکن ام آر آی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.
• نوع اسکنی که قرار است انجام شود.
• نوع بیمه
• نوع لوازم مصرفی جهت انجام اسکن

درواقع هزینه اسکن ام آر آی و سی‌تی‌اسکن با توجه به عوامل بالا تعیین می‌شود. برای مثال نوع بیمه‌های مختلف در تعیین قیمت آن بسیار مؤثر است؛ بیمه‌های تأمین اجتماعی و بیمه نظامی دارای میزان بالاتری از پوشش هزینه است. از سوی دیگر نوع اسکن(اینکه از کدام بخش از بدن گرفته شود و همچنین نوع کالایی که لازم است برای اسکن مورداستفاده قرار گیرد نیز اثر ویژه‌ای بر قیمت آن خواهد داشت.

هزینه‌ اسکن ام آر آی با توجه به پوشش بیمه چگونه است؟

در این بخش سعی شده تا مهم‌ترین انواع ام آر آی به همراه نرخ آزاد، نرخ پوشش‌های بیمه‌ای به‌صورت جدول نشان داده شود.

ردیف نام اسکن (ام آر آی) پوشش بیمه (ریال) آزاد (ریال)
1 هزینه اسکن ام آر آی مغز 5.341.850 6.965.500
2 اسکن زانو 4.076.250 5.282.000
3 اسکن ساق پا 4.076.250 5.282.000
4 هزینه اسکن ام آر آی شانه 3.400.700 4.383.500
5 هزینه اسکن ام آر آی ران پا 3.400.700 4.383.500
6 هزینه اسکن ام آر آی گردن 6.102.000 7.420.500

معمولاً قبل از انجام سی تی اسکن لازم است تا اقداماتی را انجام داد. برای مثال اگر قرار باشد اسکن از درون شکم گرفته شود، توصیه می‌شود که دارویی مخصوصی مصرف‌شده و شکم نیز خالی باشد. همچنین لازم به ذکر است که این اسکن معمولاً بر اساس وزن افراد بیمار دارای محدودیت می‌باشد. به‌بیان‌دیگر افراد سنگین‌وزن نمی‌توانند از این نوع اسکن استفاده نمایند. همچنین پس از انجام اسکن نیز فرد می‌تواند کارهای روزمره خود را بدون هیچ‌گونه محدودیتی انجام دهد.

فرد بیمار در حال تصویربرداری مغز

اسکن ام آر آی مغز
اسکن ام آر آی مغز

تفاوت ام آر آی با سی اسکن

همانطور که می‌دانید ام آر آی و سی تی اسکن دو نمونه از دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی هستند که از آنها با استفاده از امواج رادیویی و الکترومغناطیسی اقدام به عکس‌برداری از درون بدن افراد بیمار می‌نمایند.

اما مهمترین تفاوت این دو دستگاه در این است که از ام آر آی برای تصویربرداری از بافت‌های نرم مانند مشکلات نخاعی و مغزی و رگ‌ها و مفاصل آسیب‌های رحمی در زنان، بیماری‌های کبدی، سرطان سینه استفاده می‌شود اما از سی‌تی اسکن بیشتر برای بافت‌های سخت بدن، مانند ضربه‌های وارده به سر و دردهای نامعلوم، شکستگی استخوان‌ها و انواع خونریزی‌های داخلی تشخیص دردهای شکمی، وجود انواع تومورها و سرطان استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که دستگاه ام آر آی دارای صدای بیشتری نسبت به سی‌تی اسکن است و همچنین خطر ام آر آی نیز کمتر از سی‌تی اسکن می‌باشد.

خلاصه:

اسکن طب در تلاش است تا بیماران بتوانند به راحتی از بستری امن بهترین مراکز تصویربرداری ایران را جهت انجام اسکن انتخاب نموده و با حذف هزینه های متفرقه و رفت و آمدهای بی مورد نوبت اسکن خود را دریافت نمایند.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment