مراکز سونوگرافی و ۱7 خدمت تصویربرداری آنها

مراکز سونوگرافی و ۱7 خدمت تصویربرداری آنها

به طور حتم مراکز سونوگرافی پرتعداد ترین مراکز تصویربرداری پزشکی می باشند. همین امر نشان دهنده اهمیت و کاربرد سونوگرافی در حوزه پزشکی می باشد. هر مرکز سونوگرافی لیستی از خدمات را به افراد ارائه می دهد. در این مقاله قصد داریم تا مراکز سونوگرافی و 17 خدمت تصویربرداری آنها را به تفکیک شرح دهیم. پس برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه با ما همراه باشید.

1- سونوگرافی بارداری

 

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها
اکثر زنان باردار معمولاً فقط دو سونوگرافی می گیرند، یکی در ابتدای بارداری و دیگری در نیمه بارداری. سایر زنان ممکن است بسته به عوامل متعددی سه یا چند سونوبارداری انجام دهند. سونو بارداری معمولا به چند دلیل انجام می شود که این دلایل عمدتا عبارتند از:

• برای تایید (مطمئن شدن) باردار بودن
• برای بررسی سن و رشد کودک- این به پزشک کمک می کند تا تاریخ زایمان را مشخص کند.
• برای بررسی ضربان قلب، تون عضلانی، حرکت و رشد کلی کودک
• برای بررسی اینکه آیا دوقلو، سه قلو یا بیشتر باردار هستید (که چند قلو نیز نامیده می شود)

• برای بررسی اینکه آیا کودک شما در موقعیت اول سر قبل از تولد قرار دارد یا خیر
• برای معاینه تخمدان و رحم (رحم). تخمدان ها جایی هستند که تخمک ها در بدن ذخیره می شوند.
• پزشک همچنین از سونوگرافی برای غربالگری و سایر آزمایشات استفاده می کند. غربالگری به این معنی است که ببینید آیا احتمال ابتلای کودک شما به یک بیماری بیشتر از دیگران است یا خیر. این به این معنی نیست که مطمئن شوید کودک شما به این بیماری مبتلا است یا خیر.

• برای غربالگری نقایص مادرزادی، مانند اسپینا بیفیدا یا نقایص قلبی. پس از سونوگرافی، ممکن است پزشک شما بخواهد آزمایش های بیشتری را انجام دهد که به آن تست های تشخیصی می گویند تا مطمئن شود که آیا کودک شما نقص مادرزادی دارد یا خیر. نقایص مادرزادی شرایطی هستند که نوزاد در بدو تولد دچار آن می شود. نقص مادرزادی شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می دهد. این نقایص مادرزادی می توانند در سلامت کلی، نحوه رشد بدن یا نحوه عملکرد بدن مشکلاتی ایجاد کنند.

• برای کمک به سایر آزمایشات قبل از تولد، مانند نمونه برداری از پرزهای کوریونی (که CVS نیز نامیده می شود) یا آمنیوسنتز. CVS زمانی است که سلول های جفت برای آزمایش گرفته می شود. جفت بافتی است که مواد مغذی را برای کودک شما فراهم می کند. آمنیو آزمایشی است که در آن مایع آمنیوتیک و سلول ها از کیسه اطراف کودک شما گرفته می شود.

• برای بررسی عوارض بارداری، از جمله حاملگی خارج رحمی، حاملگی مولار و سقط جنین.

• تعیین جنسیت جنین

2- سونوگرافی داپلر

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها

سونوگرافی داپلر یک آزمایش غیر تهاجمی است که می تواند برای تخمین جریان خون از طریق رگ های خونی شما با تابش امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) به گلبول های قرمز در گردش استفاده شود. یک سونوگرافی معمولی از امواج صوتی برای تولید تصاویر استفاده می کند، اما نمی تواند جریان خون را نشان دهد.

سونوگرافی داپلر ممکن است به تشخیص بسیاری از بیماری ها کمک کند، از جمله:

• لخته شدن خون
• دریچه‌های ضعیف در رگ‌های پای شما، که می‌تواند باعث تجمع خون یا مایعات دیگر در پاهای شما شود (نارسایی وریدی)
• نقص دریچه قلب و بیماری های مادرزادی قلبی
• انسداد شریان
• کاهش گردش خون در پاها (بیماری شریان محیطی)
• برآمدگی عروق (آنوریسم)
• باریک شدن یک شریان، مانند شریان گردن شما (تنگی شریان کاروتید)

سونوگرافی داپلر می‌تواند سرعت جریان خون را با اندازه‌گیری سرعت تغییر در گام (فرکانس) تخمین بزند. در طول سونوگرافی داپلر، یک تکنسین آموزش دیده در تصویربرداری اولتراسوند یک دستگاه کوچک دستی (مبدل) به اندازه یک تکه صابون را روی پوست شما در ناحیه مورد بررسی بدن فشار می دهد و از یک ناحیه شروع به حرکت می کند.

این اسکن ممکن است به عنوان جایگزینی برای روش های تهاجمی تر، مانند آنژیوگرافی انجام شود. آزمایش سونوگرافی داپلر همچنین ممکن است به پزشک شما کمک کند تا آسیب‌های وارد شده به شریان‌های شما را بررسی کند یا برخی درمان‌ها را برای رگ‌ها و شریان‌ها بررسی کند.

3- سونوگرافی رحم

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها

سونوگرافی رحم یک آزمایش تشخیصی غیرتهاجمی است که تصاویری را تولید می کند که برای ارزیابی اندام ها و ساختارهای داخل لگن زنانه استفاده می شود. سونوگرافی رحم امکان تجسم سریع اندام ها و ساختارهای لگن زنانه از جمله رحم، دهانه رحم، واژن، لوله های فالوپ و تخمدان ها را فراهم می کند.

4- سونوگرافی پستان و زیر بغل

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها
سونوگرافی سینه و زیر بغل اغلب برای بررسی اینکه آیا مشکلی که در ماموگرافی یا معاینه فیزیکی پستان پیدا می شود ممکن است کیست پر از مایع یا تومور جامد باشد انجام می شود. سونوگرافی پستان معمولا برای غربالگری سرطان سینه انجام نمی شود. این امر به این دلیل است که ممکن است برخی از علائم اولیه سرطان را از دست بدهد. نمونه ای از علائم اولیه که ممکن است در سونوگرافی ظاهر نشوند، رسوبات کوچک کلسیم به نام میکروکلسیفیکاسیون هستند.

مراکز سونوگرافی که پروب خطی یا مسطح دارند این سونوگرافی را انجام میدهند شما میتوانید از طریق اسکن طب نوبت سونوگرافی پستان را از مراکز مختلف سراسر کشور دریافت کنید.

در موارد زیر ممکن است از سونوگرافی استفاده شود:

• بافت سینه به خصوص متراکم باشد بطوری که ماموگرافی ممکن است قادر به دیدن بافت نباشد.
• احتمال وجود بارداری
• برای سنین کمتر از 25 سال

پزشک شما همچنین ممکن است از سونوگرافی برای بررسی غدد لنفاوی مجاور، کمک به هدایت سوزن در طول بیوپسی یا برداشتن مایع از کیست استفاده کند.

5- سونوگرافی جنین

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها
سونوگرافی جنین یک تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر سونوگرافی جنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا رشد و تکامل جنین شما را ارزیابی کرده و بارداری شما را نظارت کند. در برخی موارد از سونوگرافی جنین برای ارزیابی مشکلات احتمالی یا کمک به تایید تشخیص استفاده می شود. اولین سونوگرافی جنین معمولا در سه ماهه اول برای تایید بارداری و تخمین مدت بارداری انجام می شود. اگر بارداری شما بدون عارضه باقی بماند، سونوگرافی بعدی معمولاً در طول سه ماهه دوم، زمانی که جزئیات آناتومیک جنین قابل مشاهده است، ارائه می شود. اگر جنین مشکوک به داشتن مشکلی باشد، ممکن است سونوگرافی بعدی یا آزمایش‌های تصویربرداری اضافی مانند MRI توصیه شود.

دو نوع اصلی سونوگرافی جنین وجود دارد:

سونوگرافی ترانس واژینال:

در این نوع سونوگرافی جنین، یک دستگاه به نام مبدل در واژن مادران باردار قرار می گیرد تا امواج صوتی را ارسال کند و بازتاب ها را جمع آوری کند. سونوگرافی ترانس واژینال اغلب در اوایل بارداری استفاده می شود. این نوع سونوگرافی نیز ممکن است در صورتی انجام شود که سونوگرافی ترانس شکمی اطلاعات کافی را ارائه ندهد.

سونوگرافی ترانس شکمی:

سونوگرافی جنین از طریق شکم با حرکت یک مبدل بر روی شکم شما انجام می شود.

انواع دیگری از سونوگرافی از طریق شکم در دسترس هستند، از جمله:

ارزیابی تخصصی سونوگرافی: این نوع معاینه ممکن است در شرایط خاصی مورد نیاز باشد، مانند زمانی که ناهنجاری جنین شناخته شده یا مشکوک است. در این شرایط، یک ارزیابی دقیق تر می تواند اطلاعات بیشتری در مورد ناهنجاری ارائه دهد.
سونوگرافی سه بعدی: گاهی اوقات از این نوع سونوگرافی برای کمک به پزشکان برای تشخیص ناهنجاری های صورت یا نقص سیستم عصبی استفاده می شود.

سونوگرافی داپلر جنین: سونوگرافی داپلر تغییرات جزئی در امواج اولتراسوند را هنگام جهش آنها از اجسام متحرک مانند سلول های خون اندازه گیری می کند. سونوگرافی داپلر جنین می تواند جزئیاتی در مورد جریان خون نوزاد ارائه دهد.
اکوکاردیوگرافی جنین: این اسکن تصویر دقیقی از قلب نوزاد ارائه می دهد. اکوکاردیوگرافی جنین ممکن است برای تایید یا رد نقص مادرزادی قلب استفاده شود.

6- سونوگرافی شکم و لگن

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها

سونوگرافی شکم و لگن در اکثر مراکز سونوگرافی سراسر کشور انجام میشود. سونوگرافی شکم لگن یک روش غیر تهاجمی است که برای ارزیابی اندام ها و ساختارهای داخل شکم استفاده می شود. این اندام ها شامل کبد، کیسه صفرا، پانکراس، مجاری صفراوی، طحال و آئورت شکمی است. فناوری اولتراسوند امکان تجسم سریع اندام ها و ساختارهای شکمی را از خارج از بدن فراهم می کند. همچنین ممکن است از سونوگرافی برای ارزیابی جریان خون به اندام های شکمی نیز استفاده شود.

سونوگرافی شکم و لگن ممکن است برای ارزیابی اندازه و محل اندام ها و ساختارهای شکمی استفاده شود. همچنین می توان از آن برای بررسی شکم برای شرایطی مانند موارد زیر استفاده کرد:

  • کیست ها
  • تومورها
  • جمع آوری چرک (آبسه)
  • انسدادها
  • جمع آوری مایعات
  • انسداد (لخته) در رگ های خونی
  • عفونت

اندازه آئورت شکمی را می توان با سونوگرافی اندازه گیری کرد تا بتوان آنوریسم آئورت را تشخیص داد. وجود سنگ در کیسه صفرا، کلیه ها و حالب ممکن است با سونوگرافی تشخیص داده شود.سونوگرافی شکم گاهی ممکن است برای کمک به قرار دادن سوزن هایی که برای بیوپسی بافت شکم یا تخلیه مایع از کیست یا آبسه استفاده می شود، انجام شود. همچنین ممکن است از سونوگرافی شکم برای ارزیابی جریان خون ساختارهای مختلف داخل شکم استفاده شود.

7- سونوگرافی داپلر رنگی عروق شریانی و وریدی

سونوگرافی داپلر رنگی عروق شریانی و وریدی برای بررسی جریان خون در شریان‌های بزرگ و سیاهرگ‌های بازوها یا پاها استفاده می‌شود. سونوگرافی داپلر جریان خون را در شریان ها و وریدهای اصلی در بازوها و پاها با استفاده از سونوگرافی بررسی می کند.

8- سونوگرافی تیروئید و غدد داخلی

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها
سونوگرافی تیروئید یک روش تصویربرداری برای دیدن تیروئید است، غده ای در گردن که متابولیسم را تنظیم می کند. سونوگرافی تیروئید و غدد داخلی معمولا زمانی انجام می شود که معاینه فیزیکی هر یک از این یافته ها را نشان دهد:

• روی غده تیروئید شما رشدی غیرعادی وجود دارد که ندول تیروئید نامیده می شود.
• تیروئید بزرگ یا نامنظم است که گواتر نامیده می شود.
• غدد لنفاوی غیر طبیعی در نزدیکی تیروئید خود دارید.

سونوگرافی همچنین اغلب برای هدایت سوزن در بیوپسی موارد زیر استفاده می شود:

• ندول های تیروئید یا غده تیروئید – در این آزمایش، یک سوزن مقدار کمی از بافت را از گره یا غده تیروئید بیرون می کشد. این یک آزمایش برای تشخیص بیماری تیروئید یا سرطان تیروئید است.
• غده پاراتیروئید.
• گره های لنفاوی در ناحیه تیروئید.

9- سونو گرافی مثانه و مجاری ادرار

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها
سونو گرافی مثانه و مجاری ادرار از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از مثانه قبل و بعد از ادرار استفاده می کند. پزشکان در صورت نگرانی در مورد مشکلات مثانه، مانند مشکل ادرار کردن، سونوگرافی مثانه را تجویز می کنند. سونوگرافی مثانه می تواند نشان دهد که مثانه در هنگام پر شدن چه مقدار ادرار نگه می دارد و آیا فردی هنگام ادرار کردن، مثانه را کاملا خالی می کند یا خیر. این امر می تواند نشان دهد که آیا چیز غیرعادی در مورد مثانه وجود دارد، مانند اندازه آن، ضخامت دیواره های مثانه، انسداد یا سنگ کلیه. سونوگرافی مثانه اغلب همراه با سونوگرافی کلیه انجام می شود.

10- سونوگرافی کالر داپلر اندام ها

سونوگرافی کالر داپلر اندام ها می تواند به تشخیص انسداد در جریان خون به اندام های مختلف شما کمک کند و همچنین به تشخیص شرایطی مانند توده های شکمی، بیماری کیسه صفرا و سنگ های صفراوی و همچنین مشکلات کبد، کلیه ها، پانکراس یا طحال کمک کند.

11- سونوگرافی کودکان

اسکن سونوگرافی یک آزمایش غیر تهاجمی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از داخل بدن استفاده می کند. اسکن سونوگرافی بدون درد است و از اشعه ایکس استفاده نمی کند، به این معنی که برای تصویربرداری از نوزادان و کودکان بسیار ایمن است.

شما میتوانید بدون دردسر و مشکل از مراکز سونوگرافی سراسر کشور وقت سونوگرافی اطفال بگیرید و بدون دردسر از طریق اسکن طب به مراکز سونوگرافی مراجعه کنید و اسکن سونوگرافی اطفال را انجام دهید. لذا نگرانی بابت آسیب به نوزادان و اطفال در انجام اسکن سونوگرافی نداشته باشید.

12- سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال آزمایشی است که برای بررسی رحم، تخمدان ها، لوله ها، دهانه رحم و ناحیه لگن زنان استفاده می شود. ترانس واژینال به معنای از طریق واژن یا درون واژنی است. پروب اولتراسوند در طول آزمایش در داخل واژن قرار می گیرد. در طول سونوگرافی ترانس واژینال، پزشک یا تکنسین پزشکی مبدل را در حالی که بیمار به پشت روی میز معاینه دراز کشیده اید وارد واژن بیمار می کند. مبدل امواج صوتی ساطع می کند که تصاویری از اندام های لگنی از جمله تخمدان ها را تولید می کند.

13- سونوگرافی کبد کیسه صفرا طحال پانکراس

مراکز سونوگرافی و خدمات آن ها
سونوگرافی شکم یک روش غیر تهاجمی است که برای ارزیابی اندام ها و ساختارهای داخل شکم استفاده می شود. این سونوگرافی شامل کبد، کیسه صفرا، پانکراس، مجاری صفراوی، طحال و آئورت شکمی است. فناوری اولتراسوند امکان تجسم سریع اندام ها و ساختارهای شکمی را از خارج از بدن فراهم می کند.

14- سونوگرافی از کلیه مثانه پروستات

اسکن پروستات از امواج صوتی برای تولید تصاویری از پروستات مردانه استفاده می کند، این اسکن می تواند به تشخیص علائمی مانند دفع خون یا مشکل در ادرار کردن کمک کند. اسکن سونوگرافی کلیه ممکن است برای ارزیابی اندازه، محل و شکل کلیه ها و ساختارهای مرتبط مانند حالب و مثانه استفاده شود. اسکن اولتراسوند می تواند کیست، تومور آبسه، سنگ، تجمع مایع انسدادی و عفونت در داخل و اطراف کلیه ها را تشخیص دهد. برای کمک به شناسایی اتساع مثانه می توان از اسکن مثانه استفاده کرد. همچنین سونوگرافی مثانه می تواند علل تکرر ادرار و تحریک پذیری مثانه را شناسایی کند.
اسکن کلیه و مثانه معمولا در صورت مشاهده هر یک از علائم زیرانجام می شود :

  • حبس ادرار
  • افزایش تکرر ادرار به خصوص در شب
  • مشاهده خون در ادرار و منی
  • احساس تخلیه نشدن مثانه

15- سونوگرافى اطفال و نوزادان

سونوگرافى تصویر واضحی از بافت های نرم ارائه می دهد که در تصاویر اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی شوند. سونوگرافی برای ارزیابی درد شکم، لگن یا کیسه بیضه در اطفال و نوزادان بسیار مفید است.

16- سونوگرافى هيپ

سونوگرافی هیپ Hip برای عکسبرداری از باسن بیماران به منظور یافتن ناهنجاری در لگن استفاده می شود. این اسکن را می توان در نوزادان از دوره نوزادی تا حدود 6 تا 8 ماهگی انجام داد. شرایطی که ممکن است به سونوگرافی هیپ نیاز داشته باشد، شامل موارد زیر است، اما محدود به آنها نیست:

  • ناهنجاری که از طریق معاینه فیزیکی لگن نوزاد پیدا می شود
  • سابقه خانوادگی دیسپلازی هیپ
  • زایمان از نوع زایمان بریچ

17- سونوگرافی از اینگوینال

سونوگرافی از اینگوینال برای بررسی ناحیه کشاله ران راست و چپ است. در صورت احساس توده یا درد یا حساسیت، پزشک ممکن است سونوگرافی اینگوینال را تجویز کند. سونوگرافی بیشتر به عضلات و بافت‌های نرم این ناحیه از بدن نگاه می‌کند، اما می‌تواند رگ‌های خونی و جریان خون را نیز مشاهده کند. دلایل رایج برای نیاز به سونوگرافی کشاله ران شامل ارزیابی توده است.

سخن پایانی

انجام سونوگرافی های مختلف معمولا امری رایج در حوزه های تصویربرداری پزشکی است زیرا سونوگرافی ارزان و بی خطر است. لذا برای بسیاری افراد شاید حداقل یک بار پیش بیاید که بخواهند وقت سونوگرافی بگیرند. اما همیشه چالش های نوبت اسکن و بخصوص گرفتن نوبت سونوگرافی برای این افراد وجود داشته است. ما در اسکن طب راهی برای حل این مشکل یافته ایم. شما از طریق اسکن طب می توانید نوبت رایگان سونوگرافی بگیرید و به راحتی جواب اسکن خود را روی لپ تاپ یا گوشی خود مشاهده کنید. پس بدون هیچگونه نگرانی نوبت سونوگرافی نزدیک خود بگیرید.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment