سی تی اسکن زانو چیست؟

سی تی اسکن زانو نوعی توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) نوعی اشعه ایکس است که تصاویر مقطعی از ناحیه زانو را نشان می دهد. سی تی اسکن از زانو به پزشکان کمک می کند بیماری را تشخیص دهند یا آسیب های روی زانو را بررسی کنند.

یک سی تی اسکنر دور بدن می چرخد و تصاویر را به کامپیوتر می فرستد. کامپیوتر از این تصاویر برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می کند. این به پزشکان و تکنسین‌های آموزش دیده اجازه می‌دهد تا ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، عروق و استخوان‌های تشکیل‌دهنده زانوی شما را ببینند. سی تی اسکن گاهی اوقات به عنوان اسکن CAT نیز شناخته می شود. سی تی اسکن در بیمارستان یا مرکز تست سرپایی تخصصی انجام می شود.

سی تی اسکن زانو

چرا سی تی اسکن زانو انجام می شود؟

سی تی اسکن تصاویر دقیق تری از داخل زانوی بیمار نسبت به رادیولوژی معمولی به پزشک ارائه می دهد. سی تی اسکن زانو بدون ایجاد برش و انجام جراحی اکتشافی به پزشک یک دید داخلی از زانوی بیمار می دهد. این کار می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دقیق تری برای مشکلات زانو ارائه دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد:
• آرتروز
• جمع آوری چرک (آبسه)
• شکستگی استخوان
• عفونت
• رباط ها یا تاندون های پاره شده
• تومورها

سی تی اسکن زانو

خطرات سی تی اسکن زانو

خطرات سی تی اسکن زانو بسیار کم و نادر هستند. گاهی اوقات، رنگ کنتراست مورد استفاده در این روش می تواند باعث آسیب موقت به کلیه های شما شود. اگر کلیه های شما قبلاً تحت تأثیر بیماری یا عفونت قرار گرفته باشند، این خطر بیشتر است. رنگ های کنتراست جدیدتری وجود دارند که خطر بسیار کمتری برای کلیه ها دارند.

مانند اسکن های اشعه ایکس، در سی تی اسکن زانو نیز قدری خطر قرار گرفتن در معرض اشعه وجود دارد. اما سطح و اندازه این اشعه به حدی پایین است که معمولاً بی ضرر است. اگر باردار هستید یا ممکن است باردار باشید، با پزشک خود صحبت کنید. هر گونه قرار گرفتن در معرض اشعه می تواند برای جنین در حال رشد مضر باشد.

چگونه برای سی تی اسکن زانو آماده شویم

قبل از اسکن، پزشک دستورالعمل های کاملی را در مورد نحوه آماده شدن برای سی تی اسکن زانو به شما ارائه می دهد. در برخی موارد، پزشک ممکن است از رنگ کنتراست استفاده کند. رنگ کنتراست با واکنش با تجهیزات تصویربرداری به ارائه تصاویر بهتر کمک می کند. اگر در گذشته واکنش آلرژیک به رنگ های مشابه داشته اید، قبل از انجام آزمایش به پزشک خود اطلاع دهید. رایج ترین رنگ مورد استفاده حاوی ید است، بنابراین اگر به ید حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر رنگ دریافت می کنید، ممکن است پزشک به شما دستور دهد که از خوردن غذاها و مایعات به مدت چهار تا شش ساعت قبل از سی تی اسکن اجتناب کنید. شما همچنین باید تمام جواهرات خود را قبل از اسکن در بیاورید و لباس بیمارستانی بپوشید. شما باید هر گونه بانداژی که روی زانوی آسیب دیده خود بسته شده است را بردارید.

سی تی اسکن زانو

نحوه انجام سی تی اسکن زانو

اگر پزشک شما از رنگ کنتراست برای اسکن استفاده می کند، رنگ را به صورت داخل وریدی به شما تزریق می شود. این بدان معنی است که یک پرستار رنگ کنتراست را به یکی از رگ های شما تزریق می کند. قبل از شروع اسکن، معمولاً باید یک ساعت صبر کنید تا رنگ در بدن شما کاملا گردش کند.
دستگاه سی تی اسکن شبیه یک دونات بزرگ ساخته شده از فلز و پلاستیک است. ایندستگاه یک تخت کشویی و متحرک در مرکز خود دارد. در طول اسکن، روی تخت دراز خواهید کشید. تکنسین تخت را با استفاده از یک کنترل از راه دور به داخل و خارج دستگاه منتقل می کند.

ممکن است تکنسین از شما بخواهد که در طول آزمایش در یک موقعیت خاص دراز بکشید. آنها ممکن است از بالش یا تسمه استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که شما به اندازه کافی در موقعیت صحیح بمانید تا تصویری با کیفیت داشته باشید. همچنین ممکن است مجبور شوید در طول اسکن های خاص نفس خود را برای مدت کوتاهی حبس کنید.

اگر فکر می‌کنید در ثابت ماندن مشکل دارید، از قبل با پزشک خود صحبت کنید.
پس از یک دور اسکن، ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی منتظر بمانید تا تکنسین تصاویر را بررسی کند تا مطمئن شود که به اندازه کافی واضح هستند تا پزشک شما بتواند آنها را به درستی بخواند.
یک سی تی اسکن معمولی از زانو بین 30 تا 45 دقیقه طول می کشد تا کامل شود.

نحوه آماده شدن جواب سی تی اسکن زانو

پس از انجام سی تی اسکن زانو، می توانید به طور معمول روز خود را ادامه دهید. اگر رنگ کنتراست دریافت کرده اید، ممکن است مجبور شوید مایعات اضافی بنوشید تا رنگ را از بدن خود خارج کنید. تمام آثار رنگ معمولاً در عرض 24 ساعت از بین می رود. آماده شدن جواب سی تی اسکن زانو معمولاً یک روز طول می کشد.

گرفتن نوبت سی تی اسکن زانو

گرفتن نوبت سی تی اسکن و مخصوصا نوبت سی تی اسکن زانو یک امر سخت و زمانبر می باشد. زیرا شما برای یافتن مرکز تصویربرداری سی تی اسکن نزدیک خود مجبورید تا جستجوی زیادی داشته باشید. اما اسکن طب یک روش بسیار ساده و راحت برای گرفتن نوبت سی تی اسکن زانو ارائه داده است. از طریق اسکن طب می توانید تا بصورت رایگان از نزدیک ترین مرکز سی تی اسکن به خود در هر زمان که راحت هستید نوبت سی تی اسکن زانو دریافت نمایید.

برای نگارش این مطلب از وبسایت healthline استفاده شده است.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment