پت اسکن یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که پزشکان برای تشخیص و نظارت بر بیماری دارند. پت اسکن اغلب همراه با CT یا MRI استفاده می‌شود و به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند بین بافت سالم و بافت بیمار تمایز قائل شوند تا سرطان به‌طور دقیق تشخیص داده شود و یا زمانبندی صحیح و درمان مناسب انجام شود. اما برای بسیاری از بیماران و عزیزانشان، پیچیدگی پت اسکن می‌تواند تجربه چالش‌برانگیی باشد. برای درک بهتر نحوه عملکرد پت اسکن و مزایای آن، ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفاهیم اصلی پت اسکن آشنا کنیم و تا حدودی به شما تفسیر جواب پت اسکن را آموزش دهیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

جواب پت اسکن شما چه می گوید؟ (FDG Uptake، SUV)

 

تفسیر جواب پت اسکن
برای بسیاری از بیمارانی که پت اسکن دریافت می کنند، سوال شماره یک آنها در رابطه با درک معنای جذب FDG است. این که آیا در گزارش جواب پت اسکن آنها نوشته شده “عدم جذب FDG”، “جذب غیر طبیعی FDG”، “جذب FDG درجه پایین” یا هر گونه تغییر دیگری – معمولاً هیچ توضیحی در گزارش ذکر نشده است تا به بیماران کمک کند این معنی را بفهمند.

جذب FDG به میزان جذب رادیو دارو در بافت های بدن اشاره دارد. این تصور در بین بیماران وجود دارد که هر جذب رادیودارو غیرطبیعی است. با این حال، این مساله همیشه درست نیست و می تواند باعث هشدار و نگرانی غیر ضروری شود.

بنابراین در حالی که یک بیمار می‌تواند گزارش خود را به متخصص سرطان خود برای توضیح جواب پت اسکن خود ببرد همچنین کنجکاو است که قبل از آن به صورت کلی از نتایج پت اسکن خود باخبر شود.

گزارش پت اسکن همچنین یک پارامتر دیگر به نامSUV (مقدار جذب استاندارد) را نشان خواهد داد. SUV معیاری است که برای اهداف نظارتی استفاده می‌شود تا ببینیم چگونه چیزها در طول زمان تغییر می‌کنند. مردم لزوماً نباید نگران آن باشند، حتی اگر اعداد به طور چشمگیری تغییر کنند. قرار است تغییرات SUV به عنوان بخشی از تصویر کلی آنچه در حال انجام است تفسیر شود.

در یک سی تی اسکن، فرض کنید یک تومور 1 سانتی متری دارید و اندازه آن دو برابر می شود – اکنون همه چیز به نوع سرطان و نوع درمان بستگی دارد، اما در بیشتر موارد، مردم می گویند بله – این به من نشان می دهد که این بیماری پیشرفت کرد.

به همین ترتیب، در سناریویی که شدت یک SUV پت اسکن در طول زمان دو برابر می شود، بسیار رایج است که فرض کنیم بیماری پیشرفت کرده است. اما در واقع، لزوماً همیشه اینطور نیست. تغییرات شش ماهه باید یک ارزیابی کلی باشد. نه فقط این که آیا اعداد در حال افزایش یا کاهش هستند. مقدار SUV یکی از روش‌های متعدد برای دنبال کردن اسکن است، اما این پارامتر یک روش مطلق برای بررسی معنای نتایج نیست.

تفسیر جواب پت اسکن
نقش پزشک ارجاع دهنده نیز در اینجا مطرح می شود. آنها باید هر کار آزمایشگاهی یا سایر اسکن های انجام شده و همچنین اطلاعات کلی بالینی در مورد احساس بیمار را به رادیولوژیست های متخصص ارائه دهند.

پت اسکن پتانسیل زیادی برای راهنمایی بیماران و پزشکان آنها در مراحل تشخیصی و مدیریتی سرطان دارند. اما تفسیر دقیق اسکن PET پیچیده است – حتی بیشتر از سایر انواع تصویربرداری. در پت اسکن همه چیز به اندازه CT یا MRI واضح و سرراست نیست.

توصیه ما این است که مطمئن شوید تمام تصویربرداری پزشکی شما توسط متخصص مربوطه تفسیر می شود. بسیاری از رادیولوژیست ها هستند که پس از گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه، شروع به خواندن پت اسکن می کنند. اگرچه ممکن است برای برخی موارد کافی باشد، اما پایگاه دانش آنها با دانش یک متخصص پزشکی هسته ای قابل مقایسه نیست.

برای اطمینان از تشخیص دقیق و دریافت دقیق ترین راهنمایی در مورد پاسخ درمانی و مدیریت سرطان- مهم است که مطمئن شوید که یک متخصص فوق تخصص رادیولوژی دارید که پت اسکن شما را تفسیر می کند.

درک اصول اولیه: چگونه یک پت اسکن کار می کند

تفسیر جواب پت اسکن
هنگامی که یک رادیولوژیست برای تشخیص و مرحله بندی بیماری، سی تی اسکن، رادیولوژی یا MRI را مطالعه می کند، چیزی که رادیولوؤیست به دنبال آن است چیزی است که از نظر شکل، اندازه و غیره متفاوت به نظر می رسد. در حالی که این ارزیابی به پزشک امکان می دهد تا ناهنجاری ها یا تغییرات فیزیکی را تشخیص دهد، این ناهنجاری ها لزوماً به پزشک نمی گوید که رفتار آنها چگونه است درحالیکه این مساله بخش بسیار مهمی از ارزیابی بیماری است. اینجاست که پای اسکن هسته ای و خصوصا پت اسکن به ماجرا باز می شود.

تصویربرداری پزشکی هسته ای از مقادیر کمی از مواد رادیواکتیو (به نام ردیاب) برای بررسی فیزیولوژی (نحوه عملکرد) سلول ها، مولکول ها، فعل و انفعالات شیمیایی و غیره در بدن استفاده می کند. برای تشخیص سرطان و بیماری، رایج ترین اسکن هسته ای پت اسکن است.
اکثر دستگاه های پت اسکن همراه با دستگاه سی تی اسکن می باشند. این ترکیب اجازه می دهد تا تصاویر آناتومی سی تی اسکن همراه با تصاویر پت طور همزمان گرفته شود.

چگونه ردیاب در پت اسکن کار می کند؟

قبل از انجام پت اسکن، مقدار کمی فلوروداکسی گلوکز (FDG) به بیمار تزریق می شود. ردیاب FDG تصاویری با کد رنگی از بدن تولید می کند که هم بافت طبیعی و هم سرطانی را نشان می دهد.

نقش پت اسکن در تشخیص، مرحله بندی و درمان سرطان

از نظر تشخیص، پت اسکن به ما کمک می‌کند تا رفتار غیرعادی را تشخیص دهیم و بفهمیم که چیزی یک مشکل است، حتی زمانی که به نظر طبیعی می‌رسد. اجازه دهید این عبارت را با کمی جزئیات بیشتر توضیح دهیم. وقتی صحبت از سرطان می شود، گاهی اوقات بسیار واضح است. ما شکل تومور را به صورت آناتومیک، در CT یا MRI می بینیم، و به وضوح به عنوان سرطان شناخته می شود. اما برای تأیید نهایی، یک پت اسکن انجام می شود. پس از آن، بیمار می تواند روند درمان را آغاز کند.

اما در مواقع دیگر، سرطان ممکن است چندان قابل تشخیص نباشد. در برخی موارد، سرطان ممکن است در داخل بافتی که به نظر می رسد طبیعی است، پنهان شود. در چنین مواردی، شما یک ناهنجاری آناتومیک را در سی تی اسکن یا ام ار ای مشاهده نخواهید کرد. اما، با ردیاب FDG، می‌توانیم به راحتی بگوییم آن ناحیه از بافت رفتار غیرعادی دارد که نشانه‌ای از سرطان است.

پت اسکن چه نقشی در مرحله بندی یا استیجینگ سرطان دارد؟

پت اسکن می‌تواند برای مرحله‌بندی دقیق‌تر برخی بیماری‌ها استفاده شود، زیرا اطلاعاتی را در سطح سلولی ارائه می‌دهد. این کار با تشخیص رفتار غیر طبیعی در بافتی که ظاهر طبیعی دارند صورت می گیرد، به ویژه در تشخیص سرطان متاستاز نیز مفید است.

پت اسکن چه نقشی در درمان سرطان دارد؟

هنگامی که بیمار درمان سرطان، به ویژه با شیمی درمانی را آغاز می کند، یکی از اولین پاسخ های تومور غیر طبیعی این است که عملکرد آن متوقف می شود. از آنجایی که فرآیند کوچک شدن تومور معمولاً بسیار طولانی تر است، مشاهده رفتار آن به بیماران و پزشکان این امکان را می دهد که زودتر متوجه شوند که آیا درمان مؤثر است یا خیر. پت اسکن اساساً می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد پیشرفت درمان قبل از شروع مشاهده تغییرات آناتومیکی که در MRI یا سی تی اسکن مشاهده می کنید، ارائه دهد.

این امر می تواند در حالت برعکس نیز کار کند. گاهی اوقات ممکن است همه چیز خوب به نظر برسد و یک تومور کوچک شود یا حتی ناپدید شود. اما ممکن است متوجه نشوید که هنوز بیماری در بافتی که ظاهر طبیعی دارد پنهان است مگر اینکه پت اسکن انجام دهید. علیرغم ظاهر موفق درمان، هنوز ممکن است مقداری از تومور باقی مانده باشد.

در کل می توان گفت که به عنوان یک ابزار مدیریت درمانی، پت اسکن می تواند بسیار قدرتمند باشد: قبل از شروع درمان، در طول درمان و بعد از درمان.

سخن پایانی

دریافت جواب پت اسکن و تفسیر جواب پت اسکن یکی از اختصاصی ترین و علمی ترین علوم پزشکی تشخیصی است که توسط متخصصین پزشکی هسته ای و رادیولوژی انجام میشود، این موضوع در مراکز تصویربرداری پزشکی هسته ای و پت اسکن توسط پزشک متخصص با دقت روی تک تک تصاویر گرفته شده از بیمار انجام خواهد شد.

در این مقاله سعی ما بر این بود که بطور کلی توضیحاتی در مورد نحوه تفسیر جواب پت اسکن و اطلاعات پایه ای درباره نحوه کمک پت اسکن به بیماران ارائه دهیم. لطفا این نکته را در ذهن داشته باشید که متخصص ترین پزشکان ای حوزه هم گاهی چالش زیادی در تفسیر جواب پت اسکن دارند. پس با یک نگاه ساده به جواب پت اسکن خود سریع نتیجه گیری نکنید. همچنین یکی از چالش های اصلی بیماران در گرفتن نوبت پت اسکن از نزدیک ترین محل به خود همواره وجود داشته است. اسکن طب راهکاری ارائه داده تا شما بتوانید به راحتی نوبت رایگان پت اسکن بگیرید و بدون دردسرهای معمول پت اسکن خود را انجام دهید.

Comments

  • رضا
    سپتامبر 13, 2022 at 11:29 ب.ظ

    ممنونم از مقاله خوبتون خیلی مفید بود
    همیشه ای نگرانی ها ادم و کنجکاو میکنه و معمولا با خوندن مقالات هم اطلاعات درستی از تحلیل ازمایش ها و عکس ها نمی تونیم بدست بیاریم
    اشاره به این موضوع در این مقاله خیلی خوب و بجا بود

    • اسکن طب
      اکتبر 24, 2022 at 11:55 ق.ظ

      سلام
      خواهش میکنم
      باعث خوشحالی و خرسندی ما و تیم اسکن طب هست که این مقاله برای شما مفید بوده است

      • ،b
        ژانویه 11, 2023 at 4:47 ب.ظ

        سلام من چطور میتونم با شما تماس بگیرم ..پرستار پت اسکن هستم

        • اسکن طب
          ژانویه 12, 2023 at 10:50 ب.ظ

          با سلام و درود
          لطفا از طریق لینک واتساپ سایت پیغام بدهید
          با تشکر

  • پریسا
    دسامبر 26, 2022 at 12:22 ق.ظ

    سلام وقت بخیر،خواهرمن برای تشخیص متاستاز سرطانش پت اسکن انجام داده،بعد انجامش گفت ک از شدت گرسنگی ی تیکه نون خورده،میخاستم ببینم ممکنه این کارش تو جواب پت اسکن تاثیری گذاشته باشه؟

    • اسکن طب
      دسامبر 26, 2022 at 11:27 ق.ظ

      باسلام و درود

      بعد از انجام پت اسکن ممانعتی برای خوردن و آشامیدن نیست

  • فاطمه
    مارس 7, 2023 at 4:50 ب.ظ

    سلام
    در ازمایش پتی ک انجام دادم یه توده 2cmدر پانکراس تشخیص دادن و پیشنهاد بیوپسی داده شد البته در mriچیزی دیده نشده بود بعد از بررسی های دقیق تر و انجام اندوسونو هیچ توده ای پیدا نشد و پانکراسم کاملا سالم بود بنابر این به نتایج پت هم نمیشه خیلی اعتماد داشت

    • Peyman
      مارس 22, 2023 at 5:47 ب.ظ

      با سلام.
      دوست عزیز در علم پزشکی همه تشخیص های پزشکی براساس احتمالات می باشد و هیچ تصمیمی قطعی نیست. تمام تلاش محققان بر این است تا دامنه احتمالی تشخیص را تا حد ممکن ارتقا دهند تا تشخیص اشتباه کمتر شود. در مورد تشخیص اشتباه سرطان شما اصطلاحا False Positive رخ داده است که در پت اسکن احتمال False Positive کمتر از 5 درصد است.

      • رقبه
        می 19, 2023 at 6:32 ق.ظ

        سلام خسته نباشید ریه مادر من بخاطر کار یخت قالی بافی ضایعه و نودل از قبل داشت الان که رفتیم پت اسکن نشون داده در صد کمی fdg جذب کرده به نظر معمولیه یا باید نمونه برداری کنیم؟

        • اسکن طب
          می 30, 2023 at 12:54 ق.ظ

          با سلام و خسته نباشید

          در این مورد نیاز به اطلاعات تکمیلی و تصاویر دایکام میباشد
          لذا بهترین پیشنهاد مذاکره و بررسی با پزشک متخصص میباشد

  • سینا
    مارس 12, 2023 at 2:45 ق.ظ

    سلام علامت‌های سیاه در عکس پت اسکن چیست

    • Peyman
      مارس 22, 2023 at 5:42 ب.ظ

      با سلام.
      در پت اسکن اگر تصویر در حالت Heat Map چاپ شده باشد یا به اصطلاح رنگی باشد نقطه سیاه نشان دهنده جایی است که دارو جذب نشده و معمولا نقطه بیخطر است. اما اگر تصویر به صورت خاکستری یا grayscale باشد نقطه سیاه می تواند نشان دهنده جذب بالا یا وجود تومور باشد. برای رسیدن به جواب دقیق با پزشک خود مشورت نمایید.
      با تشکر
      اسکن طب

  • مرتضی
    آوریل 10, 2023 at 1:05 ق.ظ

    سلام . SUV max = 10/8 در سگمنت ۶ کبد یعنی چی ؟ آیا به اندازه ی تومور اشاره داره ؟

    • اسکن طب
      آوریل 10, 2023 at 2:16 ب.ظ

      با سلام و احترام

      بستگی به SUV بقیه محیط و نواحی اطراف این سگمنت دارد و کل تصویر دایکام پت بایستی بررسی شود

  • خشایار
    آوریل 17, 2023 at 7:04 ب.ظ

    سلام خسته نباشید من جواب پت اسکن رو دارم ولی جواب و تفسیر درست به من نمیدن ازم پنهان میکنن اگه برای شما بفرستم میتونید بهم بگین

    • اسکن طب
      می 19, 2023 at 10:50 ب.ظ

      سلام و احترام

      در مورد تفسیر اختصاصی پت اسکن لازم هست با پزشک خود مشورت کنید

  • هستی
    آوریل 18, 2023 at 12:27 ق.ظ

    با سلام
    ببخشید میخواستم بدونم پت اسکن رو برای بیماران سرطانی مینویسند یا ممکنه بیماری دیگه ای هم نیاز ب پت اسکن داشته باشه

    • اسکن طب
      می 19, 2023 at 10:53 ب.ظ

      با سلام و درود فراوان
      بسته به تشخیص پزشک معالج پت اسکن برای انواع مختلف سرطانها، بیماری ها و پیگیری درمان نوشته میشود
      در مورد هر کیس و دلیل نوشتن پت اسکن با پزشک خود مشورت کنید

  • یاسر
    می 22, 2023 at 3:35 ق.ظ

    سلام خسته نباشید من جواب سی تی اسکن اولیه ام متاستاز کبد رو تشخیص داده بودن ولی بعد ۴ جلسه شیمی درمانی پت اسکن دادم جوابش هماژیون بود و فقط معده درگیر است آیا ممکنه در طی ۴ جلسه پاک شده باشه یا سی تی اسکن اولیه دارای خطا باشه

    • اسکن طب
      می 30, 2023 at 1:01 ق.ظ

      لطفا با پزشکتون مذاکره نمایید
      این موضوع نیازمند اطلاعات کاملتری از سیر درمان شما میباشد که این اطلاعات در اختیار پزشک شما قرار دارد

  • علی
    سپتامبر 19, 2023 at 2:54 ب.ظ

    سلام. پت اسکن من متازتاز در ریه و حفره شکم اعلام کرده با suvmax=3.8 ولی در سی تی اسکن با تزریق که سه هفته بعد انجام شد در شکم چیزی دیده نشد. احتمال اشتباه در پت اسکن هست؟

    • اسکن طب
      سپتامبر 23, 2023 at 11:34 ق.ظ

      سلام

      روز به خیر
      مقدار SUV بایستی براساس کل تصویر پت اسکن بررسی و مقایسه گردد
      لذا با پزشک خود مشورت کنید

  • یاسمن
    نوامبر 17, 2023 at 9:56 ق.ظ

    سلام suv max باز و چپ رو بنویسن ۶.۱ بعد تو پرانتز بنویسن ( قبلی ۴.۸) ینی زیاد شده اندازه متاستاز و اینا؟

    • اسکن طب
      نوامبر 17, 2023 at 7:14 ب.ظ

      با سلام و درود
      به طور قطعی نمیتوان گفت که زیاد شده یا خیر
      بایستی دو تصویر در ابعاد مختلف توسط متخصص پزشکی هسته ای مورد مطالعه قرار گیرد
      مسائل مختلفی میتواند در مقدار SUV دخیل باشد
      مانند نوع دستگاه و نرم افزار و …

  • امید
    فوریه 27, 2024 at 7:51 ق.ظ

    پت اسکن برادرم هم یه سرس ضایعات خطرناک رو نشون داده، و باید بیوپسی بشه.. پیام شما رو خوندم خیلی امیدوار شدم که پت اسکن هم پس خطا داره…

Add a comment