تفاوت سی‌تی‌اسکن ریه و رادیولوژی ریه

تصویربرداری نقش اساسی در ارزیابی ریه ها از نظر آناتومیک و عملکرد ریه دارد. تصویربرداری از قفسه سینه با اینکه توجهبر تعیین و تشخیص و نظارت بر شدت بیماری دارد، اما اهداف زیادی را دنبال می کند. اگر از هر نوع بیماری قفسه سینه رنج می برید، متخصص ریه شما به احتمال زیاد توصیه می کند که یک عکس رادیوگرافی قفسه سینه یا سی تی اسکن قفسه سینه بگیرید. هر دوی این روش‌ها برای کمک به پزشک در تعیین منبع علائم شما و همچنین تعیین بهترین برنامه درمانی برای نیازهای خاص شما مفید هستند. در این مقاله، به تفاوت سی‌تی‌اسکن ریه و رادیولوژی ریه ، روش‌های تصویربرداری رایج مورد استفاده برای ارزیابی ریه‌ها، جنبه‌های فنی اولیه تصویربرداری، و ظاهر آسیب‌شناسی‌های متداول را مورد بحث قرار می‌دهیم.

تفاوت سی تی اسکن ریه و رادیوگرافی ریه

ریه
ریه ها اندام های مخروطی و جفتی مانند در داخل حفره سینه هستند که تبادل گازی را انجام می دهند. آنها توسط لایه‌های احشایی و جداری کناره‌های سینه پوشیده شده‌اند که توسط فضای پلور از هم جدا شده‌اند که به طور معمول حاوی حدود 10-20 میلی‌لیتر مایع است. ریه ها توسط دیافراگم در قسمت تحتانی، جنب و قفسه سینه از طرف جانبی با مدیاستن در مرکز قرار دارند.
محل قرارگیری اجزای اطراف ریه
نای به سمت راست و چپ نایژه اصلی منشعب می شود که از ناحیه ناف وارد ریه مربوطه می شود. ریه راست معمولاً توسط شقاق بزرگ (مورب) و مینور (افقی) به لوب فوقانی، میانی و تحتانی تقسیم می شود. سمت چپ توسط شکاف بزرگ به لوب بالا و پایین تقسیم می شود. هر لوب توسط یک نایژه مرتبه دوم که از تقسیم نایژه ساقه اصلی به وجود می آید خدمت می کند. لوب ها بر اساس برونش های سوم یا سگمنتال به بخش های برونش ریوی تقسیم می شوند. برونشیول های انتهایی در نهایت به برونشیول های تنفسی تقسیم می شوند که آلوئول ها شروع به ظاهر شدن می کنند.
خون درون ریه
ریه ها دارای خون دوگانه هستند. خون اکسیژن دار از گردش خون برونش با 2 رگ به سمت چپ و یکی به سمت راست و خون بدون اکسیژن از طریق گردش خونی که از طریق ریه انجام می‌شود. خون اکسیژن دار از طریق چهار ورید ریوی به دهلیز راست منتقل می شود. ورید برونش سمت راست به ورید آزیگوس و ورید سمت چپ به ورید همی آزیگوت یا ورید بین دنده ای فوقانی تخلیه می شود.
اشعه ایکس قفسه سینه چیست؟
یکی از روش‌های تصویر برداری که از سرعت و کیفیت بسیار خوب و بالایی برخوردار است، اشعه ایکس است که از مقدار بسیار کمی اشعه در تصویر برداری از قفسه سینه استفاده می‌کند. این اشعه به سرعت از بدن شما عبور می‌کند تا از قفسه سینه شما تصویری درونی دریافت کند. اشعه ایکس قفسه سینه به نشان دادن تشکل های غیرطبیعی یا انواع زیادی از بیماری های قفسه سینه مانند ذات الریه، فیبروز کیستیک، آمفیزم، سرطان و غیره کمک می کند. علاوه بر این، اشعه ایکس قفسه سینه به دلیل سریع بودن و با کیفیت بودن آن اغلب برای تشخیص بیماری‌های اورژانسی استفاده می شود.
تفاوت سی تی اسکن ریه و رادیوگرافی ریه
سی تی اسکن ریه چیست؟
سی تی اسکن قفسه سینه نوع دقیق تری از اشعه ایکس قفسه سینه است که قدرت اشعه ایکس و کامپیوترها را برای ارائه نمای سه بعدی از قفسه سینه ترکیب می کند. سی تی اسکن تعدادی برش دقیق (تصاویر) ایجاد می کند که سپس در یک طرح ادغام می شوند. این تصاویر یک نمای واضح ایجاد می کند که موقعیت، شکل و اندازه اندام های سینه شما را نشان می دهد.
تفاوت‌های اصلی رادیوگرافی ریه و سی تی اسکن ریه
1- سی تی اسکن قفسه سینه در مقایسه با اشعه ایکس قفسه سینه امکان مشاهده جزئیات بیشتری را فراهم می کند. به عنوان مثال، اشعه ایکس قفسه سینه ممکن است یک ناهنجاری را شناسایی کند، اما سی تی اسکن قفسه سینه باید بتواند محل دقیق را نشان دهد و ماهیت تشکیلات را بررسی کند.
2- اشعه ایکس قفسه سینه یک تصویر 2 بعدی ارائه می دهد، در حالی که سی تی اسکن قفسه سینه می تواند نمای سه بعدی از اندام های شما را ایجاد کند.
3- اشعه ایکس برای بررسی بافت های متراکم ساخته شده است، در حالی که سی تی اسکن بهتر می تواند استخوان ها، بافت های نرم و رگ های خونی را به طور همزمان ضبط کند.
4- تجهیزات اشعه ایکس بسیار کوچکتر و پیچیده تر از سی تی اسکن هستند زیرا دستگاه سی تی اسکن باید در اطراف بیمار اسکن شده بچرخد.
5- اشعه ایکس قفسه سینه یک معاینه کم هزینه و با ظاهر اول خوب است. برای پیشبرد تشخیص و درمان خود، ممکن است مجبور شوید سی تی اسکن قفسه سینه را انجام دهید تا تصویر بهتری داشته باشید.

تفاوت سی تی اسکن ریه و رادیوگرافی ریه

سخن پایانی
امیدوارم که توانسته باشیم که در این مقاله مطالب بسیار مفیدی را گفته باشیم تا در حال حاضر شما بتوانید تفاوت های کلیدی بین عکسبرداری با رادیوگرافی (اشعه ایکس) قفسه سینه و سی تی اسکن قفسه سینه را بهتر درک کنید. برای تصمیم گیری اینکه کدام رویکرد برای شما مناسب تر است عجله نکنید. به یاد داشته باشید، همه موارد متفاوت هستند و نیاز به یک رویکرد فردی دارند. با پزشک خود مشورت کنید، او می تواند به هر سؤالی که دارید پاسخ دهد و آزمایش لازم برای شرایط خاص شما را تجویز کند.

 

 

Comments

  • مرضیه
    می 24, 2023 at 8:11 ق.ظ

    خیلی خوب بود. ممنون

    • لیلا
      آگوست 27, 2023 at 8:33 ب.ظ

      فیبروز ریه با عکس از ریه نشان داده می شود چون عکس ریه مادرم‌سالم هست

  • لیلا
    آگوست 27, 2023 at 8:34 ب.ظ

    عکس ریه مادرم سالم هست اگر فیبروز داشته باشه عکس مشون می داد

Add a comment