سی تی اسکن شبیه یک حفره ای یا لوله ای به شکل دونات است که اشعه ایکس را 360 درجه به دور شما می چرخاند. داده های گرفته شده یک نمای سه بعدی دقیق از داخل بدن شما ارائه می دهد.

تعریف تیوب اشعه ایکس:

لوله اشعه ایکس که لوله رونتگن نیز نامیده می شود، لوله الکترونی تخلیه شده ای است که با شتاب دادن به الکترون ها به سرعت بالا با میدان ولتاژ بالا و برخورد آنها با یک هدف، صفحه آند، پرتوهای ایکس تولید می کند.

همه چیز درباره تیوب اشعه ایکس

عملکرد تیوب اشعه ایکس چیست؟

تیوب اشعه ایکس وظیفه ایجاد فوتون های اشعه ایکس از انرژی الکتریکی تامین شده توسط مولد اشعه ایکس را دارد. فرآیند ایجاد پرتو اشعه ایکس بسیار ناکارآمد است، به طوری که تنها 1٪ از انرژی الکتریکی به فوتون های اشعه ایکس و 99٪ باقی مانده به گرما در مجموعه و بدنه تیوب اشعه ایکس تبدیل می شود.

تیوب های اشعه ایکس به طور کلی برای عملکرد مناسب تحت سخت ترین شرایط طراحی شده اند. به طوریکه تیوب های اشعه ایکس برای سیستم های رومیزی نیازی به تعویض در طول عمر سیستم ندارند، طول عمر لوله اشعه ایکس برای سیستم های روی زمین معمولاً بین 3 تا 7 سال است. این عمدتاً با نحوه استفاده و نگهداری تعیین می شود. بنابراین، در این مقاله از اسکن طب مروری بر توصیه های اصلی برای استفاده بهینه از لوله اشعه ایکس خواهیم کرد.

انواع تیوب اشعه ایکس چیست؟

این بخش انواع مختلف تیوب های اشعه ایکس و سه نوع مدارهای ولتاژ بالا را توضیح می دهد:

تیوب اشعه ایکس ساده

یک لوله اشعه ایکس ساده از یک رشته (کاتد) تشکیل شده است که الکترون های حرارتی تولید می کند و یک آند که هنگام برخورد الکترون ها اشعه ایکس تولید می کند، در یک لوله شیشه ای ثابت شده و خلاء می شود. بسیاری از این تیوب ها نسبتا کوچک هستند و در ولتاژهای 20 کیلوولت تا 130 کیلوولت استفاده می شوند.

اشعه ایکس ساده

تیوب اشعه ایکس با پنجره بریلیوم (Be)

بسیاری از لوله‌های اشعه ایکس Oxford Instruments مجهز به پنجره‌های اشعه ایکس بریلیوم برای حداکثر انتقال شار هستند. بریلیم فلزی است که چگالی کم و جرم اتمی کم دارد و از این رو جذب اشعه ایکس بسیار کم است و بریلیم را به گزینه ای ارجح برای پنجره های تیوب اشعه ایکس تبدیل می کند که در آن انتقال انرژی کم مورد نظر است.

اشعه ایکس با پنجره بریلیوم Be

تیوب اشعه ایکس آند چرخان

آند چرخان یک دیسک فلزی کوچک (معمولا تنگستن یا مس) است که پرتو الکترونی را از کاتد دریافت می کند و آن را به صورت اشعه ایکس ساطع می کند. آند در زاویه ای قرار می گیرد که پرتو اشعه ایکس را به سمت قوس C هدایت می کند، جایی که موضوع اسکن داده شده در آن قرار می گیرد.

اشعه ایکس آند چرخان

تیوب اشعه ایکس سرامیکی

تیوب اشعه ایکس سرامیکی فلزی، یک لوله اشعه ایکس با وضوح فضایی بالاتر، کنتراست بهتر، فیلتر و خنک کننده، و عمر کاری طولانی تر از لوله های معمولی توضیح داده شده است. لوله دارای یک ژاکت بیرونی فولادی است که در پتانسیل زمین حفظ می شود. ولتاژ بالا به طور مستقیم به آند و کاتد اعمال می شود.

اشعه ایکس سرامیکی

تیوب اشعه ایکس انتهایی یا تیوب های اشعه ایکس پنجره ای

تیوب اشعه ایکس با پنجره انتهایی، یک تیوب با شار بالا به طور خاص برای کاربردهای XRF طراحی شده است و با پنجره بسیار نازک برای عناصر سبک مورد استفاده قرار میگیرد.

اشعه ایکس پنجره ای

تیوب اشعه ایکس برای پراش سنج های اشعه ایکس

از این تیوبها در دستگاه diffractometer یا پراش سنج مورد استفاده قرار میگیرد. پراش سنج یک ابزار اندازه گیری برای تجزیه و تحلیل ساختار یک ماده از الگوی پراکندگی تولید شده در هنگام پرتوی تابش با تیوب اشعه ایکس است.

اشعه ایکس برای پراش سنج های اشعه ایکس

تیوب اشعه ایکس میکروفوکوس

تیوب اشعه ایکس میکروفوکوس چیست؟
تیوب های میکروفوکوس برای بهبود کیفیت تصویر با ارائه کوچکترین اندازه نقطه کانونی و امکان افزایش ضریب بزرگنمایی و در نتیجه افزایش وضوح قابل مشاهده استفاده شده است. سیستم های میکرو فوکوس و میکرو CT وضوح قابل اعتمادی را تا 2 میکرون ارائه می دهند

تیوب سی تی اسکن

تیوب های اشعه ایکس باز

منبع اشعه ایکس لوله باز، همانطور که از نامش پیداست، باز است. منابع لوله باز که عموماً از یک ساختار تمام فلزی تشکیل شده اند، هر بار که سیستم از سرما روشن می شود، با یک فرآیند پمپاژ دو مرحله ای خلاء ایجاد می کنند. خلاء در سراسر سیستم از طریق یک سیستم پمپاژ ثانویه حفظ می شود.

  • حداکثر ولتاژ لوله (کیلو ولت): 80 تا 150
  • عامل: لوله مهر و موم شده
  • هزینه های اصلی مالکیت: لوله های جایگزین
  • حداکثر توان لوله: 5-10 وات

تیوب اشعه ایکس از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی لوله اشعه ایکس شامل کاتد، آند، روتور، پاکت، پورت لوله، سوکت کابل و محفظه لوله است.

هزینه تیوب های اشعه ایکس چقدر است؟

قیمت برخی از تیوب ها می تواند تا 700 دلار یا کمتر باشد، در حالی که تیوب جدیدترین سیستم های سطح بالا ممکن است تا 100000 دلار قیمت داشته باشند.

لوله اشعه ایکس مدرن چیست؟

اجزای لوله اشعه ایکس مدرن 1. کاتد 2. آند 3. پوشش شیشه ای 4. عایق روغن 5. محافظ لوله. 43. کاتد: • دارای دو جزء اصلی است: الف) رشته ب) FILAMENT فنجانی: • رشته منبع الکترون های درون لوله اشعه ایکس است. • سیم پیچی از سیم تنگستن به قطر حدود 2 میلی متر و طول 1 سانتی متر یا کمتر است.

نکات کلی در نگهداری تیوبهای اشعه ایکس

  1. قبل از بررسی نیاز به تعمیر تیوبهای اشعه ایکس لازم است نکاتی پیشگیرانه قبل از تعمیر در مورد تیوبها بدانید.
  2. تیوب های اشعه ایکس را نباید برای مدت طولانی بدون استفاده رها کرد، در هر صورت نباید بیش از 6 ماه بدون استفاده باشند. تیوب های اشعه ایکس دوست دارند گرم باشند و این گرما باعث میشود خلاء داخل تیوب پایدار بماند.
  3. از ویژگی سوئیچینگ Iso-Watt استفاده کنید. این امر طیف‌سنج را مجبور می‌کند تا در طول سوئیچ بین شرایط مختلف اندازه‌گیری، با یک توان ثابت کار کند. یک توان ثابت به طول عمر لوله اشعه ایکس کمک می کند.
  4. از تنظیمات آماده به کار استفاده کنید. در حالت آماده به کار، توان – و به خصوص جریان انتشار – نباید خیلی زیاد باشد، زیرا این کار مادام العمر هزینه دارد. تنظیم بالای کیلوولت در حالت آماده به کار مشکلی ندارد، زیرا به لوله کمک می کند در برابر فلاش های احتمالی پایدار بماند.
  5. پنجره تیوب اشعه ایکس را تمیز نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده ای روی پنجره نریزد و در هیچ شرایطی به شیشه ها دست نزنید (حتی برای تمیز کردن تیوب).
  6. نمونه های تمیز هنگام آنالیز پودرهای فشرده مطمئن شوید که به خوبی آماده شده اند و در داخل طیف سنج خرد نمی شوند. آماده سازی نمونه مرتب یک مرحله پردازش ضروری برای تجزیه و تحلیل خوب است. این به حفظ طول عمر تیوب دستگاه شما کمک می کند.

نکاتی برای نگهداری خنک کننده تیوب اشعه ایکس و جلوگیری از تعمیر تیوب اشعه ایکس

  • به طور مرتب وضعیت چیلر را بررسی کنید. آب خنک کننده حیاتی است (ترکیب شیمیایی و فیزیکی، دما، جریان)، زیرا تیوب اشعه ایکس گرم می شود، و این گرما به وسیله Heat exchanger یا چیلر یا سیستم خنک کننده تیوب بایستی خنک شود، به ویژه هنگامی که با قدرت کامل کار می کند.
  • دمای ایده آل آب برای تیوب های اشعه ایکس 20-25 درجه سانتی گراد است. در شرایط بسیار گرم و مرطوب دمای 30-25 درجه سانتی گراد توصیه می شود. بهتر است.
  • جریان یک دست و بدون وقفه آب خنک کننده به اندازه خود آب خنک کننده مهم است. بنابراین، مدار خنک کننده لوله باید به طور مرتب بررسی و تمیز شود. اگر کاهش غیرمعمول دمای تیوب را تجربه کردید، تقریباً مطمئن باشید که تیوب اشعه ایکس به درستی خنک نشده است و این مشکل ممکن است از سیستم خنک کننده تیوب باشد.
  • هرگز از آب یونیزه خالص برای خنک کردن استفاده نکنید، زیرا اسیدی است و از نظر شیمیایی تهاجمی است.
  • در دستگاههای تصویربرداری هوا خنک شکاف کولر را به روش صحیح قرار دهید، به طوریکه تیوب در این حالت هوای خنک سریعتر به آن برسد.

نکاتی در مورد تنظیمات تیوب اشعه ایکس

  • هنگامی که دستگاه سی تی اسکن یا رادیولوژی بیش از چند ساعت استفاده نمی شود، بهتر است تیوب را در حالت آماده به کار قرار دهید. این باعث صرفه جویی در طول عمر تیوب می شود.
  • هنگامی که دستگاه مولد اشعه ایکس بیش از 24 ساعت استفاده نمی شود، تیوب اشعه ایکس را به طور کامل خاموش کنید.
  • در سیستمهای مولد اشعه ایکس که با جریان آب خنک میشوند و به اصطلاح سیستمهای آب خنک، هنگامی که تیوب اشعه ایکس به طور کامل خاموش شد، جریان آب را در عرض 2-1 دقیقه قطع کنید. هرگز اجازه ندهید آب بیش از 2 دقیقه پس از قطع شدن برق جریان یابد. در غیر این صورت، متراکم شدن آب در داخل محافظ لوله اشعه ایکس ممکن است رخ دهد.
  • هرگز ابتدا جریان آب را قطع نکنید (با ایجاد خاموشی خودکار)، زیرا می تواند فوراً لوله اشعه ایکس را از بین ببرد.

نکاتی برای افزایش پایداری و طول عمر تیوب اشعه ایکس

هر تیوب اشعه ایکس طوری طراحی شده است که با حداکثر توان خود کار کند. استفاده از حداکثر قدرت مطلقاً مشکلی ندارد. با این حال، نمی توان انکار کرد که هر تیوب اشعه ایکس و درکل تیوب سی تی اسکن دچار پیری فیزیکی و شیمیایی می شود. این فرآیندهای پیری عمدتاً توسط دماهای بالا و گرادیان های دمای بالا در داخل تیوب سی تی اسکن یا اشعه ایکس هدایت می شوند.

در حداکثر توان، فرآیندهای پیری فیزیکی و شیمیایی در داخل تیوب اشعه ایکس سریعتر از قدرت کمتر انجام می شود.

عملکرد در 80-90 درصد حداکثر توان در حال حاضر تأثیر مثبت قابل توجهی بر پایداری و طول عمر تیوب اشعه ایکس و تیوب دستگاه سی تی دارد.

اگر به طور غیرمنتظره ای به یک تیوب اشعه ایکس یا تیوب سی تی اسکن یا تعمیر تیوب اشعه ایکسد نیاز دارید، لطفاً با Scanteb تماس بگیرید.

اسکن طب به عنوان اولین پلتفرم تصویربرداری پزشکی در کشور میتواند به شما در تعمیر تیوب اشعه ایکس و سی تی اسکن مشاوره دهد و تعمیرات این قطعات را به ما بسپارید.

Comments

  • نحمد
    ژوئن 7, 2023 at 1:49 ب.ظ

    سلام شما تیوپ سرامیکی فلزی واریان خرید دارید

    • اسکن طب
      جولای 6, 2023 at 1:32 ب.ظ

      سلام

      لطفا با واتساپ سایت تماس بگیرید

Add a comment