تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن

تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن

توموگرافی کامپیوتری که معمولاً به عنوان سی تی اسکن شناخته می شود، چندین تصویر اشعه ایکس را با کمک کامپیوتر ترکیب می کند تا نماهای مقطعی از بدن ایجاد کند. سی تی قلب یک روش تصویربرداری قلب است که از فناوری CT با یا بدون تزریق ماده کنتراست داخل وریدی برای تجسم آناتومی قلب، گردش خون رگ ها و عروق بزرگ (شامل آئورت، وریدهای ریوی و شریان‌ها) استفاده می‌کند. تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن یک روش بسیار موثر و مفید می باشد.

تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن

سی تی اسکن قلب چگونه کار می کند؟

روش سی تی اسکن قلب یک فرآیند کم تهاجمی یا غیرتهاجمی است. شاید به نوعی می توان گفت که سی تی اسکن قلب یک معاینه سرپایی است و خود اسکن حدود پنج دقیقه طول می کشد تا کامل شود.

در برخی موارد، ممکن است قبل از سی تی اسکن به مواد حاجب نیاز داشته باشید. رنگ کنتراست یک ماده مایع است که حاوی ید است و به ساختارهایی مانند رگ‌های خونی کمک می‌کند تا در اشعه ایکس واضح‌تر نشان داده شوند. ممکن است مواد حاجب را با نوشیدن مایعات یا تزریق به صورت خوراکی دریافت کنید.

در طول سی تی قلب، شما روی یک تخت صاف و باریک متصل به دستگاه سی تی اسکن قلب، بی حرکت دراز خواهید کشید. در طول اسکن که فقط چند دقیقه طول می کشد، می توانید با تکنسین ارتباط برقرار کنید. دستگاه به دور شما می چرخد ​​و از تمام زوایای مختلف اشعه ایکس می گیرد. یک کامپیوتر این برش ها را پردازش و ترکیب می کند تا تصاویر دقیقی از رگ های خونی اطراف قلب شما ایجاد کند. رادیولوژیست تصاویر را بررسی می کند و گزارشی را برای پزشک شما ارسال می کند.

چرا باید سی تی اسکن قلب انجام دهیم؟

تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن
Atherosclerosis. Arteries are narrowed when fatty deposits called plaques build up inside. Atherosclerosis reduce the blood supply to vital organs such as the heart, brain and intestines.

سی تی اسکن قلب اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک قرار می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به رادیولوژی معمولی دارد. با استفاده از تصاویر سه بعدی کامپیوتری، پزشکان می توانند لخته های خون، عفونت ها، تومورها و سایر مسائل اطراف عروق کرونر را مشخص کنند. این اطلاعات می تواند به پزشک شما کمک کند تا علل درد قفسه سینه و سایر علائم را تعیین کند. سپس پزشک شما می‌تواند درمان را برای طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی عروقی کنترل و هدایت کند.

پزشک شما ممکن است برای بررسی شرایط خاص، سی تی اسکن قلب تجویز کند. این شرایط می تواند شامل:

  • بیماری قلبی مادرزادی یا نقص مادرزادی در قلب
  • تجمع یک ماده سخت به نام پلاک لیپیدی که ممکن است عروق کرونر شما را مسدود کند
  • نقص یا آسیب به چهار دریچه اصلی قلب
  • لخته شدن خون در حفره های قلب
  • تومورهای داخل یا روی قلب

سی تی اسکن قلب یک روش تصویربرداری رایج برای افرادی است که مشکلات قلبی را تجربه می کنند. علت انجام سی تی اسکن قلب به این دلیل است که به پزشک شما اجازه می دهد تا ساختار قلب و رگ های خونی مجاور را بدون ایجاد هیچ برشی بررسی کند.

انواع مختلفی از روش های سی تی اسکن برای تشخیص بیماری قلبی استفاده می شود، از جمله:

  • اسکن قلب غربالگری کلسیم
  • سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر (CTA)
  • سی تی اسکن کل بدن

 

اسکن قلب غربالگری کلسیم

تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن

تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن

اسکن قلب غربالگری نمره کلسیم آزمایشی است که برای تشخیص رسوبات کلسیم موجود در پلاک آترواسکلروتیک در عروق کرونر استفاده می شود. روش‌های مدرن توموگرافی کامپیوتری، مانند اسکن قلب، مؤثرترین راه برای تشخیص زودهنگام کلسیفیکاسیون عروق کرونر ناشی از آترواسکلروز (سخت شدن شریان‌ها)، قبل از ظهور علائم این بیماری مهلک هستند. مقدار کلسیم کرونری به عنوان یک روش پیش‌بینی‌کننده مستقل و قدرتمند برای مشکلات قلبی آینده شناخته شده است و در ایجاد تغییرات سبک زندگی و هدایت مراقبت‌های پیشگیرانه برای کاهش خطر آنها مفید است.

پزشک شما از اسکن قلب غربالگری با نمره کلسیم برای ارزیابی خطر بیماری عروق قلبی استفاده می کند. اگر کلسیم در عروق رسوب کرده باشد، رایانه یک «امتیاز» کلسیمی ایجاد می‌کند که میزان بیماری عروق کرونر را بر اساس تعداد و تراکم پلاک‌های کرونر کلسیفیه در شریان‌های کرونر تخمین می‌زند.

فقدان کلسیم یک آزمایش “منفی” در نظر گرفته می شود. با این حال، از آنجایی که انواع خاصی از بیماری عروق کرونر مانند آترواسکلروز “پلاک نرم” وجود دارد که در سی تی اسکن قلب تشخیص داده نمی شود، مهم است که به یاد داشته باشید که آزمایش منفی نشان دهنده خطر کم است، اما به طور مطلق احتمال ابتلا به این بیماری را رد نمی کند. بنابراین اگر در جواب سی تی اسکن قلب خود نوشته شده بود منفی، خوشحال باشید اما توجه داشته باشید که خطر حمله قلبی همچنان صفر نیست.

اسکن قلب غربالگری با نمره کلسیم تنها چند دقیقه طول می کشد و نیازی به تزریق ید داخل وریدی ندارد.

سی تی آنژیوگرافی قلبی (CTA)

سی تی آنژیوگرافی قلبی (CTA) یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی قلب است که در حال حاضر به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است. تصاویر سه بعدی و با وضوح بالا از قلب متحرک و عروق بزرگ در طول سی تی آنژیوگرافی قلبی برای تعیین اینکه آیا رسوبات چربی یا کلسیم (پلاک) در شریان‌های کرونر ایجاد شده‌اند، تولید می‌شوند.

قبل از سی تی آنژیوگرافی قلبی، یک ماده رنگی حاوی ید به داخل رگ در بازوی بیمار تزریق می شود تا کیفیت تصاویر بهبود یابد. دارویی که ضربان قلب بیمار را کند یا تثبیت می کند نیز ممکن است از طریق ترزیق برای بهبود نتایج تصویربرداری داده شود.

در طول سی تی آنژیوی قلبی ، که معمولاً حدود 10 دقیقه طول می کشد، اشعه ایکس از بدن عبور می کند و توسط آشکارسازهای ویژه در دستگاه سی تی اسکن گرفته می شود. دستگاه های سی تی اسکن جدیدتر نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر تصاویر نهایی شفاف‌تری را با دوز اشعه ایکس کمتر (که برای سلامت بیمار بسیار بهتر است) ایجاد می کند. این فناوری های جدید اغلب به عنوان سی تی اسکن “چند آشکارساز” یا “چند تکه ای multi-slice ” شناخته می شوند.

از آنجایی که سی تی آنژیوگرافی قلبی روشی غیر تهاجمی است، می‌تواند بسیار سریع‌تر از کاتتریزاسیون قلبی (که به آن «کاتتر (فنر) قلبی» یا آنژیوگرافی قلبی نیز گفته می‌شود)، با خطر و ناراحتی کمتری برای بیمارانجام شود.

اگرچه استفاده از معاینات سی تی آنژیوگرافی قلبی در حال افزایش است، آنژیوگرافی عروق کرونر همچنان “استاندارد طلایی” برای تشخیص تنگی عروق کرونر است، که یک تنگی قابل توجه یک شریان است که می تواند به مداخله مبتنی بر کاتتر (مانند استنت گذاری) یا جراحی (مانند بای پس) نیاز داشته باشد.

سی تی آنژیو قلبی برای تعیین اینکه آیا علائم درد قفسه سینه ممکن است ناشی از انسداد عروق قلبی باشد یا خیر مفید است، به ویژه در افرادی که ممکن است در معرض خطر باشند، مانند کسانی که سابقه خانوادگی حوادث قلبی، دیابت، فشار خون بالا، افراد سیگاری و یا کسانی که کلسترول بالا دارند. با این حال، هنوز در مورد اینکه چه زمانی باید از سی تی آنژیوگرافی قلبی استفاده شود، اختلاف نظر هایی میان متخصصان وجود دارد.

تفاوت سی تی اسکن قلب با آنژیو قلب چیست؟

تشخیص بیماری قلبی با سی تی اسکن

سی تی اسکن قلب و آنژیوگرافی روش های مشابهی هستند که تصاویری از رگ های خونی شما ایجاد می کنند. با این حال، بین سی تی اسکن قلب با سی تی آنژیو قلب تفاوت هایی وجود دارد. آنژیوگرافی سنتی یک فرآیند تهاجمی‌تر است که از یک کاتتر یا همان فنر قلبی به شریان‌های کرونر برای تحویل رنگ کنتراست استفاده می‌کند. آنژیوگرافی همچنین می تواند تشخیص و درمان را در یک روش ترکیب کند. در طرف دیگر، سی تی اسکن قلب روشی  غیر تهاجمی است که صرفاً تصویر تولید می کند و روشی درمانی به حساب نمی آید.

تفسیر جواب سی تی اسکن قلب

جواب سی تی اسکن قلب معمولاً به صورت عددی به نام نمره آگاتستون داده می شود. امتیاز منعکس کننده سطح کل رسوبات کلسیم و چگالی کلسیم است.

نمره صفر به معنای عدم وجود کلسیم در قلب است. این نمره نشان دهنده احتمال کم ابتلا به حمله قلبی در آینده است.

زمانی که کلسیم وجود داشته باشد، هر چه امتیاز بالاتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است.

نمره 100 تا 300 به معنای رسوب پلاک متوسط است. این نمره با خطر نسبتاً بالایی برای حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی طی سه تا پنج سال آینده مرتبط است.

نمره بیشتر از 300 نشانه خطر بیماری بسیار بالا تا شدید و حمله قلبی است.

همچنین ممکن است در جواب سی تی اسکن قلب خود یک نمره درصدی مشاهده کنید که میزان کلسیم شما را در مقایسه با افراد هم سن و جنس نشان می دهد.

در کل به یاد داشته باشید که نتیجه اسکن قلب نباید به عنوان پیش بینی کننده سلامت کلی شما و خطر بیماری قلبی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از اسکن قلب باید با سایر اطلاعات سلامتی بیمار ترکیب شود.

شما در اسکن طب می توانید از بسیاری از روش های تصویربرداری پزشکی مطلع شوید. بطور مثال در اسکن طب می توانید در مورد سی تی اسکن قلب بطور کامل اطلاعات کسب کنید. از آن مهمتر در اسکن طب می توانید نوبت سی تی اسکن قلب بگیرید و جواب سی تی اسکن خود را بصورت آنلاین دریافت کنید. نوبت سی تی اسکن قلب در اسکن طب در تمامی شهرهای کشور قابل انجام است.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment